Kisalföld logö

2018. 08. 19. vasárnap - Huba 18°C | 30°C Még több cikk.

Izlandi vulkánhamu miatt állt le a légiközlekedés

Teljesen leállt a légi forgalom csütörtök délután Nagy-Britanniában, mivel egy izlandi tűzhányó kitörése miatt vulkáni hamu sodródott az ország fölé, veszélyeztetve a repülőgépek biztonságos működését. A leállás több budapesti járatot is érint.

A teljes brit légtérzárlat példátlan lépés békeidőben. Legutóbb a 2001. szeptember 11-i amerikai merényletsorozat után rendeltek el jelentős forgalmi korlátozást a brit légi közlekedésben, de az elsősorban a transzatlanti járatokat érintette, az európai és más célállomásokat nem.

A brit országos légi irányítási központ (NATS) utasítása alapján helyi idő szerint "legalább" 18 óráig - közép-európai idő szerint 19 óráig - egyetlen légi járat sem léphet be a brit légtérbe, és egyetlen repülőgép sem szállhat fel brit repülőterekről.

Délutánra az összes polgári repülőtér bezárt Nagy-Britanniában; a zárlat több százezer utast érint.

A brit repülőterek naponta 5500 járatot fogadnak és indítanak. A legnagyobb forgalmat a londoni Heathrow bonyolítja le, itt napi 1250 járat és 180 ezer utas fordul meg.

Heathrow-ról a British Airways (BA) légitársaság közlekedtet napi három járatot Budapestre, közülük kettőt délután, illetve este. Ez utóbbiakat csütörtökön törölték. A Londont kiszolgáló öt nemzetközi repülőtér - Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton, City - közül három indít és fogad budapesti járatokat; a Heathrow mellett Lutonra és Gatwickre is érkeznek gépek Ferihegyről. Csütörtökön törölték a Gatwickre tervezett három délutáni járatot, és Lutonon is töröltek egy budapesti gépet.

Hamu és gőz gomolyog a dél-izlandi Eyjafjallajokull-gleccser alatt lévő tűzhányóból 2010. április 15-én. Ezen a napon  Skandinávia és a brit szigetek fölé sodródott a vulkáni hamu és emiatt több orszá

Hamu és gőz gomolyog a dél-izlandi Eyjafjallajokull-gleccser alatt lévő tűzhányóból 2010. április 15-én. Ezen a napon Skandinávia és a brit szigetek fölé sodródott a vulkáni hamu és emiatt több országban korlátozni kellett a légi közlekedést, Nagy-Britannia légi forgalma pedig szinte teljesen összeomlott, mert a hamufelhő korlátozza a látási viszonyokat, a hamu pedig súlyos károkat okozhat a repülőgépek hajtóművében. Az előzőleg utoljára 1821-1823 között működött izlandi vulkán március 21-én tört ki újra. (MTI/AP/Brynjar Gauti)



A brit polgári légi közlekedési hatóság (CAA) csütörtökön felhívta az utazók figyelmét arra, hogy a hét további napjaira sem zárhatók ki fennakadások, egyrészt azért, mert a vulkáni hamu - amely Nagy-Britannia területének kétharmada felett borítja be az eget - csak lassan hagyja el a brit légteret, másrészt a csütörtöki leállásnak hosszan elhúzódó utóhatásai lesznek.

A fennakadást nem elsősorban a látási viszonyok romlása okozza. A vulkáni hamufelhő csütörtökre elérte London légterét is, de ennek nem sok látható jele volt; a főváros felett délután ugyan kissé fátyolos volt az ég, de sütött nap.

A fő veszélyt az jelenti, hogy az igen finom összetételű, 6-17 ezer méteres magasságban északról délre vonuló hamufelhő eltömi a repülőgépek hajtóműveit.

Ennek emlékezetes példája volt a British Airways egyik Boeing 747-es óriásgépének csaknem három évtizeddel ezelőtti híres incidense, amely légi közlekedési szakkiadványokban azóta is rendszeresen felbukkan. A Londonból Új-Zélandra tartó gép 1982 júniusában, nagy magasságban belerepült egy hirtelen működésbe lépő indonéziai vulkán hamufelhőjébe, és mind a négy hajtóműve leállt.

A személyzet már a vízre szállásra készítette fel a gépet és az utasokat, de amikor elhagyták a hamuval telített légréteget, sikerült egymás után újraindítani a motorokat. Így is azonban vakleszállást kellett végrehajtani Indonéziában, mivel a pilótafülke ablakait teljesen elhomályosították a vulkáni hamurészecskék.


Berényi Lívia, az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) repülésmeteorológusa az MTI-nek csütörtökön elmondta: a londoni világközpont legfrissebb előrejelzése szerint Magyarországot helyi idő szerint péntek reggel 8 óráig nagy valószínűséggel nem veszélyezteti ez a szokatlan természeti jelenség.

Kiemelte: a hamufelhő terjedését azonban nehéz megjósolni, mivel azt a vulkáni kitörés ereje és időtartalma mellett a folyamatosan változó meteorológiai körülmények is befolyásolják. Magyarországi szakemberek szerint ugyanakkor a hamu - amennyiben el is érné az országot - csak nagyon "higított" formában jelenne meg a légkörben - fűzte hozzá.

Szilágyi Károly, a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA) kommunikációs vezetője az MTI-vel közölte: a Ferihegyi repülőtéren nem okoz gondot a hamufelhő, de délután 15 óráig már 22 olyan járatot kellett törölni, amelyek brit, német és francia célállomások felé közlekedtek volna.

A BA munkatársa arra kérte a csütörtökön utazni szándékozókat, hogy a repülőtér, vagy az érintett légitársaság honlapján érdeklődjenek az esetleges menetrendváltozásokról.

Az izlandi vulkánkitörés keltette hamufelhő csütörtök délutánig teljesen megbénította Észak- és Nyugat-Európa légi közlekedését.

Nagy-Britanniában egyelőre helyi idő szerint 18 óráig rendeltek el a polgári légi közlekedésre vonatkozó tilalmat, Párizsban éjfélig nem szállhat fel egyetlen polgári gép sem. Az ír hatóságok szintén lezárták a szigetország légterét, s hasonló lépésre szánták el magukat a dán, finn, norvég és svéd hatóságok.

Légtérzárlatról egyelőre nincs szó Hollandiában és Belgiumban, viszont az ottani repülőtereken számos járat törléséhez vezetett az északról érkező hamufelhő.

Olvasóink írták

  • 2. Fürgeszarvas 2010. április 16. 08:36
    „Ez a hír nagyon aggasztó !”
  • 1. Sikloernyos 2010. április 15. 19:35
    „na, franko. megint nem lesz nyar....”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Autóútra zuhant egy teherszállító repülőgép

Autóútra zuhant egy teherszállító repülőgép Mexikó északi részén, hat ember meghalt. Tovább olvasom