Kisalföld logö

2017. 05. 23. kedd - Dezső 14°C | 24°C Még több cikk.

Borulékony harckocsiban haltak meg a magyar katonák

Az elmúlt években már sok közlekedési szerencsétlenség történt azzal az amerikai MRAP típusú páncélozott járművel a közel-keleti hadszíntereken, amellyel kedden magyar katonák is balesetet szenvedtek, és ketten meghaltak - írta az fn.hu.

A portál szerint 2008-ban egy amerikai katonai jelentés a gépjármű felülvizsgálását indítványozta, mondván, könnyen borul, ám az amerikai hadseregnél nem vonták be ezt a típust, csupán a biztonsági öv használatát javasolták. 2007. november 7. és 2008. június 8. között 66 baleset történt amerikai katonák körében ezzel a gépjárműtípussal Irakban és Afganisztánban. Ebből mintegy 40 közlekedési szerencsétlenség vezetési hibából, valamint rossz útviszonyokból (rossz állapotú utak, hidak stb.) eredt. Öt amerikai katona például úgy halt meg, hogy csatornába zuhantak be a kocsijukkal, amelynek fogságából azonban nem tudtak kimenekülni.

Az új típusú aknavédelemmel ellátott (MRAP) amerikai harcjárművek idén januárban érkeztek a mazari-sarifi táborba. A járműveket az USA ajánlotta fel a Magyar Honvédség részére. Monte Dunard ezredes már 2008 júniusában aggodalmát fejezte ki arról, hogy az MRAP MaxxPro könnyen felborul, erre a tengerészgyalogság vezetőségének írt katonai jelentésében hívta fel a figyelmet. Kérését, miszerint vizsgálják alaposan felül a járművet, elutasították. A jelentés arra is kitért, hogy a borulások 75 százaléka olyan terepen történt, ahol emelkedő vagy csatorna volt. 2008-ban az AP amerikai hírügynökség birtokába kerültek olyan belső használatú katonai dokumentumok, amelyekben az amerikai hadsereg vezetősége az Irakban és az Afganisztánban szolgáló katonáit arra figyelmezteti, hogy óvatosan vezessék ezeket a járműveket. Az amerikaiak egyébként mintegy hétezer darabot használnak az MRAP típusú páncélozott járműből a közel-keleti hadszíntereken - (2008-as adat) - olvasható az fn.hu-n.

Az MRAP típusú járműnek szervokormánya és légféke van, valamint nagyon gyorsan felgyorsul. Ezek a jellemzők pedig azzal áltatják a vezetőjét, hogy "csupán" a fürgébb és kisebb Humvee nagyobb változatát vezeti. Az első komoly baleset 2008. április 23-án történt egy Bagdadtól északra fekvő városnál. Akkor ugyan lassan ment az autó, ám a vezető 90 fokban meg akart vele fordulni. Mindezt azonban olyan hirtelen tette, hogy beleborult egy 3 méter mély öntözőcsatornába. A katonák azonban szerencsés módon túlélték a balesetet. Egy hónappal a baleset után az Amerikai Hadsereg Harckészültségi és Biztonsági központja (USACRC) azonban kiadta az MRAP-ra vonatkozó biztonsági figyelmeztetést és vezetési "praktikákat", amelyek eljutottak az AP-hez. Ebben többi között a biztonsági öv használatát, a jármű súlypontjának alacsonyan tartását tanácsolják, óva intenek a nagy sebességtől, víz közelsége (pl. csatornák mellett) esetén pedig a lassítást javasolják.

Wagner Péter, a Magyar Külügyi Intézet (MKI) szakértője kedden az MTI-nek azt mondta, hogy az a páncélozott szállító jármű, amely felborult Baglán tartományban, viszonylag új a magyar honvédségnél, a sofőröknek nincs még nagy tapasztalatuk. Ráadásul egy olyan országról van szó, ahol teljesen más a közlekedési morál, mint Európában, bár erre viszonylag fel vannak készülve a katonák, többük már sokadszor jár a közép-ázsiai országban.

A szakértő azt is elmondta, hogy a magyar tartományi újjáépítési csoport jelenlegi váltásának sofőrjei kiutazásukkor, márciusban találkoztak először ezzel a járművel, kint kezdték el gyakorolni vezetését. Véleménye szerint a baleset legvalószínűbb oka az volt, hogy a járművel váratlan helyzetbe kerültek.

Wagner Péter arról is beszélt: nem tudni, milyen gyakran szenvednek közlekedési balesetet magyar katonák Afganisztánban, mert a Honvédelmi Minisztérium csak a halálos és súlyos sérüléssel járó esetekről számol be.

Olvasóink írták

  • 2. csompi1 2011. május 18. 08:11
    „Azok nem "kiskatonák", hanem vérprofi zsoldosok.”
  • 1. janika 2011. május 18. 07:36
    „A magyar katonai vezetésnek teljesen mindegy, hogyan halnak meg a katonáik idegen érdekekért idegenbe kiküldött kiskatonák. felelősséget nem ismerik. Még azzal sem törődnek, hogy tudnak-e egyáltalán gépjárművet vezetni a katonák.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kiutasítottak Csehországból két ukrán diplomatát

Kiutasítottak két ukrán diplomatát Csehországból. A lépés válasz arra a múlt heti kijevi döntésre,… Tovább olvasom