Kisalföld logö

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 1°C | 6°C Még több cikk.

Útmutató a hálózatok csapdáihoz

Az MLM tévhiteiről és a pilótajátékokról írt könyvet Méhes Krisztián, melynek tananyagát ősztől több hazai felsőoktatási intézményben is oktatni fogják.
Multi Level Marketing, avagy mlm. E három betűs rövidítéssel nap mint nap találkozunk, leginkább mesés gazdagságról szóló ígéretek és átveréses történek formájában. De mi az igazság erről az üzleti formáról, s mikre kell figyelnünk? A Galaxis Útikalauz a Network Marketinghez napokban megjelent hiánypótló kötetből megtudhatjuk. A könyv angol nyelven is napvilágot látott, Amerikában is hozzá lehet jutni, s már készül a digitális változata is.

A szerző Méhes Krisztián, 37 éves budapesti fiatalember. Végzettségére nézve közgazdász, tizenöt éve diplomázott az International Business School-ban, majd 2004-ben Bostonban, a Babson College-on vett részt az MBA-képzésben. Hobbija az informatika, a programozás. Dolgozott állami hivatalban, tőzsdei brókerként és elemzőként, évekig tanított a Corvinus Egyetem hallgatóinak gazdasági informatikát. Négy és fél esztendeje melléktevékenységként lett az egyik legnagyobb egészségvédelemmel és szépségápolással foglalkozó cég hálózatépítője, mára sikeres üzletkötője.

- Korábban több barátom is megkeresett egy-egy "jó" pilótajátékkal - emlékezik vissza a kezdetekre Méhes Krisztián.

Elemeztem őket, szóltam nekik, hogy borulni fog a rendszer, nem hitték el, veszítettek. Sajnáltam őket, többségüknek az utolsó tízezer forintjai voltak a tét. Tavaly egy nürnbergi konferencián hangzott el, hogy osszuk meg a gondolatainkat az emberekkel könyv formájában, mert szükségük van rá, ekkor ütött szöget a dolog a fejemben. Szerettem volna készíteni egy olyan térképet, ami segít, hogy ne tévedjenek el mások sem a hálózatok csapdáiban, így született meg a könyv. Ősztől a kötet alapján több hazai egyetemen marketing óra keretében oktatni fogjuk a témát.
A legtöbb mlm-es témájú könyv arról szól, hogy fejleszd magad, legyél kitartó meg erős, és a végén milliomos leszel. Erre nyilván szükség van, hiszen ha az iskola csak túlélni tanít meg, akkor valahol érdemes megtanulni a sikerhez vezető dolgokat is. Ellenben nagyon fontos az is, hogy ne egy süllyedő hajón legyünk a világ legjobb kapitányainak egyike, hanem tudatosan válasszuk ki a számunkra legmegfelelőbb hajót.

- Kik a kötet célközönsége?

- A hálózatos kollégák azért, hogy ne építsenek fel üzleteket hazugságokra és ne kelljen látniuk azt összeomlani 3-5 év múlva. A nem az üzletben dolgozók azért, hogy megtanulhassák megvédeni a saját és barátaik pénztárcáját a hazugságok felismerésén keresztül. Akik céget alapítanának a témában, azok pedig azért, hogy már az elején felismerjék, ha rossz utat választanának. A fő üzenet az, hogy tanuljuk meg megkülönböztetni a pilótajátékokat a tisztességes üzletektől, és mentsünk meg együtt mindenkit attól, hogy beleessen a csapdákba. Másrészről, tanuljunk meg olvasni a sorok között és ne a csillogó marketing üzeneteket kövessük, hanem a valós tartalmat. Ezt 8 lépésben meg lehet valósítani. Ezt mutatja meg a könyv. Olyan gondolatok vannak benne – lévén közgazdaságtan az alapja – amik érvényesek más iparágakra is. Ha valaki arra kíváncsi, hogy a vállalkozása/állása miért nem úgy megy, mint régen, talál majd hasznos gondolatokat a könyvben. Mi lesz, ha 10-20 év múlva minden vásárlási módszer internet alapúvá válik, és az összes ilyen cég nekünk akar majd fizetni a média helyett a terjesztésért? Erre haladunk, emiatt egy iránytű nem csak trendi, hanem nélkülözhetetlen lesz.

- Miért van ennyi negatív sztereotípia az mlm szó említése kapcsán nálunk?

- Nem csak itt jellemző ez. Sok külföldi rokonom és barátom nézett hülyének négy éve. Eltelt négy év, tízszeresére nőtt a tőzsdei értéke a cégnek, kétszeresére a forgalma és olyan megoldásokkal állt elő, amire itthoni tudósok is felkapták a fejüket, s a hozzáállás is lassan változni kezdett. Legtöbbször a partner cég nem is éli meg a 4-5 évet, hogy ez bekövetkezhessen. Az emberek többségének a fejében az mlm-ről a következő szavak jutnak eszébe: „lehúzás, gyűlés, drága termékek, beszervezés". Ez olyan, mintha a nőkről csak rosszat mondanánk, mert egyszer csalódtunk valakiben.

- Mennyire más az mlm-rendszer külföldön és itthon? Mitől sikeresebb pl. Amerikában? Hogy lehetne nálunk is átértékelni, fellendíteni ezt a kereskedelmi formát?

Ha valahol sikeresebb, az a Távol-Kelet. Thaiföld, Korea, Japán. Fegyelmezett emberek, célorientált nemzetek. Európában egy kicsit elkényelmesedett népek vannak, nagy egoizmussal, kevés alázattal. Ez volt jellemzően a siker záloga. Magyarország felveszi a versenyt Európa nagy országaival forgalomban. Szerintem azért is, mert többre vágyunk, meg azért is, mert a hálózat egy jó fizetéskiegészítés is lehet, amire egyszerűen szükség van.

- Milyen a sikeres mlm-es üzletkötő, s melyek a leggyakoribb hibák, amiket elkövetnek a jelöltek?

Mint az életben bárhol. Bizalmat ébresztő, nyitott, önálló, precíz, állja a szavát, jó társaság, odafigyel ránk. A legnagyobb hiba, hogy nem egy szakmának tekintik a lehetőséget. Emiatt hamarabb adják fel, mintsem megtanulhatnák és profivá válhatnának benne. Nem kell embereket nyaggatni, beszervezni, átverni. Aki ezt csinálja, veszíteni fog. Egy brilliáns példa: a minap az egyik pesti bevásárlóközpontban egy ember odajött hozzám, kezében dossziéval, kérdezett hármat, mindegyikre nemmel feleltem. Mire ő nagy mosollyal: "Köszönöm, kell keresnem valakit, akinek legalább az egyik pont fontos!" Majd továbbment... Ilyen a jó mlm-es is.

- Az mlm-es rendszer fontos részei a képzések, melyek nem csak az üzleti részről, hanem a személyiségfejlesztésről is szólnak. Sokan szcientológiai hatásgyakorlás miatt kritizálják.

Itthon és külföldön, az összes nagy cég összes értékesítője, közép- és felsővezetője szcientológiát tanul, csak nem teszik rá a matricát, hogy „Made by Hubbard". Ők meg boldogan alkalmazzák nap mint nap és sikeresebbek, eredményesebbek a munkájukban és az életükben. Senki sem lép be titkos szervezetekbe, senki sem szervez be oda másokat, és senki nem adja be a vagyonát.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megalakult a Történelmiregény-írók Társasága

Vasárnap tartotta meg alakuló közgyűlését Budapesten a Történelmiregény-írók Társasága (TRT),… Tovább olvasom