Könyvespolc

2018.07.17. 11:28

Átfogó kutatás a Nyírd ki ezt a Naplót könyvekről

Címkék#könyv

A Nyírd ki ezt a naplót sorozat kutatás célközönségét túlnyomóan nőnemű, fiatal, általános iskolás tanulók, középiskolás tinédzserek és fiatal felnőttek adták.

Kutatási jelentés szerzője: Havas Ádám szociológus doktorjelölt, Budapesti Corvinus Egyetem

A többváltozós statisztikai elemzést az összeállított kérdőív kérdései, illetve az adatbázisban szereplő változók típusa alapján két részre osztottuk. Az elemzés első részében, a demográfiai jellemzők (nem, kor, foglalkozás) olvasói attitűdökre, véleményekre valamint viselkedésekre gyakorolt hatását vizsgáltuk. Az elemzés második részében pedig azt vizsgáltuk meg tüzetesebben, hogy a napló rajongóinak keménymagja, hogyan viszonyul bizonyos kérdésekhez. Először azonban a minta főbb jellemzőit foglaljuk össze.

A Nyírd ki ezt a naplót sorozat kutatás célközönségét túlnyomóan nőnemű, fiatal, általános iskolás tanulók, középiskolás tinédzserek és fiatal felnőttek adták, nagyjából 18 és 20 éves korig bezárólag. Összességében a foglalkozás kategóriák alapján a mintába diákok, és egyetemisták, valamint kisebb, részben háztartásbeliek kerültek, melyek többsége nő volt. A kitöltők nagyjából egynegyede volt általános iskolai tanuló, a minta nagyobb részét azonban felsőbb évfolyamos diákok tették ki, a megkérdezett tanulók közel 3/4-e (73%-a) tartozik ebbe a csoportba.


A kitöltők nagy többségének, több mint 2/3-ának 150-500 db. könyve van otthon. A Nyírd ki ezt a naplót könyvről, illetve a sorozatba tartozó többi könyvről jellemzően 12-20 éves korig hallottak a legtöbben, e korcsoporton belül is a 12-18 éves középiskolások vannak nagyobb arányban. A válaszadók valamivel több, mint a felének volt a tulajdonában legalább egy darab Nyírd ki ezt a Naplót példány, közülük a kreativitást (~60%), kíváncsiságot (~50%)  és a reklámot, marketinget (~30%) jelölték meg legnagyobb motivációs okként, amiért beszerezték a naplót. Szinte minden korcsoportban a válaszadók 2/3-a nyilatkozott úgy, hogy imád olvasni, ez alól kivétel a 14 év alatti korcsoport, ahol kevesebb, mint a válaszadók fele jelölte meg ezt a kategóriát. Korcsoportokra lebontva, majdnem lineáris összefüggést tapasztaltunk a korosztály növekedése és az olvasás gyakorisága között: minél idősebb volt valaki annál nagyobb valószínűséggel olvasott napi szinten: a 42 éven felüliek pl. ~72%-a olvas naponta. Világosan látszik azonban, hogy nagyon kevesen vannak, akik egyáltalán nem olvasnak, arányuk minden vizsgált korosztályban kevesebb, mint 10%. 500-nál több könyvvel viszont az életkor növekedésével egyre többen rendelkeznek: a 42 év felettiek 60%-a, a 14 év alattiak egyötöd része.

A nők közül legjobban a romantikus regényeket kedvelik, 3/4-ed részük olvas ebbe a típusba sorolható műveket. Legkevesebben verseskötet, dokumentumregényt, és bulvárt olvasnak a nők közül. A férfiaknál leginkább a kalandregényt, sci-fi-t, krimit és akciót, valamint történelmi regényt olvasnak. Legkevésbé népszerűbb műfaj a férfiak közt a szerelmesregény, dráma, ismeretterjesztő és útikönyveket és verseskötetek. Tanulók körében a szerelmes, romantikus, kalandregények, kreatív olvasmányok és blogok/online tartalmak a legnépszerűbbek.

A tanulókhoz és az egyetemistákhoz hamarabb eljutott a napló híre, mint másokhoz.

A teljes minta tekintetében egyértelműen elmondható, hogy a legtöbben, a válaszolók kb. 70%-az internetről, közösségi médiából, youtube-ról, valamint a baráti, ismerősi körtől hallott először a Naplóról. Barátoktól mindkét nem csupán 1/10-e értesült először a sorozatról. Az osztálytársaktól való ismeretszerzés a 14 éven aluliak közt volt a legnagyobb, kb. 20%.
A legtöbb Naplóval rendelkező a 14 év alattiak (~80%) és 15 és 18 év közöttiek (~65%) közül került ki. A 27 és 34, illetve 42 év felett a megkérdezettek csak 20-30%-a birtokolt valamely példányt. A minta alapján a sorozat tagja közül Nyírd ki ezt a naplót kiadás a legismertebb, ahol a Nyírd ki ezt a naplót mindenhol és a Nyírd ki csajosan példányok jócskán levannak maradva, az utóbbit mindössze 41 lány töltötte ki.

Több mint egy könyv a kitöltők kb. 1/10-ének volt meg (15,8%), nemek szerint nagyjából hasonló, ~15%-os arányban.

A Nyírd ki ezt a Naplót a 15-18 évesek közt volt a legnépszerűbb, e korcsoport ~43%-a rendelkezett vele, azonban a 14 év alattiak is 35%-os arányban is rendelkeztek vele. Legnagyobb arányban a kreativitást, kíváncsiságot, „mert szereti az ilyen könyveket” és a közösségi médiát említik okként, amiért megvették a sorozat valamely példányát sorban 35, 27 és 15-15%-os arányokkal. A leggyakoribb válasz azonban a „nem készítettem el teljesen” kategória volt, ez az összes kitöltő majdnem felét (~47%-át) jelentette. Minden korosztályban és foglalkozási csoportban konzisztens, nagyjából 80% körül szóródtak azok, akik szabadon értelmezték a feladatok kitöltését.  A legnépszerűbb módszerek, (mely a kitöltők ~25-50%-át, átlagosan kb, 30%-át érintette) a ragasztás, koszolás-összeszemetelés, leöntés-áztatás, festés-rajzolás-krétázás és írás-firkálás, taposás, tépés-vágás-lyukasztás módszerek voltak. A lányok inkább a festéssel/rajzolással járó feladatokat 20 százalékponttal többet alkalmazták, mint fiúk, más módszereknél nem mutatkozik ekkora eltérés. A lányok 30%-a csillámozást említi feladatként, amit szívesen csinálna még. A naplóírást, és jegyzetelést, valamint képregényírást mindkét nem kb. 20%-a említi, legkevésbé a fúrás, fóliázás és „konyhai eszközökkel való kinyírást” említik (kb. 10%-uk) mint szeretett feladatokat.

Mindkét nem kb. 1/5 részben válaszolta, hogy „minden feladat könnyű volt” számára és kb. 15%-uk említette az oldalak beszámozását, a vad, szertelen, önfeledt firkálást,  és az oldalak üresen hagyását mint legkönnyeb feladatot. Legnehezebb feladatnak minden kor- és foglalkozási csoportban egységesen a „könyv gerincének megtörését” tartották (~20%), ennél kisebb arányban szerepelt pl. az „étel belekenése”, (~15%), „italok ráöntése” (~10%).  A legpozitívabb élményt, az érdekes, kreatív feladatok jelentették a lányok ~40, a fiúk ~30%-a számára.  A kitöltők többsége, kb. 70%-uk a Napló kitöltése előtt is szeretett olvasni, ezért nem volt hatással bevallásuk szerint más könyvek elolvasására és kb. 15%-uk mondta, hogy hatással volt más könyvek elolvasására is.

A válaszadók nagy többsége (~90%-a) mindkét nem esetében ajánlaná a Naplót, legtöbben barátnak (kb.70%) és osztálytársaknak (kb. 30%), illetve rokonoknak. A legtöbben azért ajánlanák, mert „szórakoztató a kitöltése” (kb. 55%) és felszabadítja a „kreatív energiákat” (kb. 55%). A kitöltők nagyjából fele válaszolta, hogy „nagyon menő” a Napló, valamint 10%-uk szerint ez a „legmenőbb cucc”, valamint kb. 1/3-uk szerint „nem rossz, de nem is nagy szám”.  A kitöltők fele nem ismeri a szülők véleményét, és kb. 1/3-ad részük szerint inkább pozitív véleménnyel vannak róla.

Marketing szempontból fontos lehet tudni, hogy a napló rajongóinak keménymagja valamilyen szempontból más attitűdökkel rendelkezik-e, mint a teljes minta. A keménymaghoz tartozó válaszadók kiválasztására a következő 3 szelekciós szempontot alkalmaztuk: (1) megvásárolta-e valamelyik naplót, (2) rendelkezik-e több naplóval, továbbá, hogy (3) megjelölte-e az „A legmenőbb cucc, amim valaha is volt” opciót az erre vonatkozó kérdésnél.

A napló birtoklás tekintetében azt látjuk, hogy egyik műfaj kedvelői között sincsenek kiugróan sokan a napló vásárlói. az átlagosnál minimálisan többen vannak a hobbikönyvek, művészeti könyvek és a kreatív könyvek fogyasztói között (e kategóriákban valamivel több mint a fele, a többiben valamivel kevesebb, mint a fele).

A túlnyomó többségében a naplósorozatból a Nyírd ki ezt a naplót (jóval kisebb arányban a Nyírd ki mindenhol, illetve Nyírd ki csajosan könyveket) megvevők 2/3-a az internetről és közösségi médiából hallottak először a Nyírd ki ezt a naplót könyvekről

Összességében azt mondhatjuk, hogy a keménymaghoz tartozók másoknál kisebb arányban értesültek a naplóról közösségi médiából, és nagyobb arányban a youtube-ról vagy az osztálytársaktól, azonban ha a youtube-ot hozzávennénk a közösségi médiumokhoz, akkor jól látszik a teljes mintán belül is megfigyelt tendencia: az internet és közösségi média nagy túlsúlya az ismeretszerzésben az írott sajtó, és a személyes ismeretséghez képest.

A Naplóval rendelkezők ~ 70%-a említette a kreativitást, ~ felük a kíváncsiságot, és 30-30%-uk említette a közösségi média/marketing hatását, valamint az „ilyen típusú könyvek” szeretetét a vásárlás okaként. A Naplóval rendelkezők ~90-90%-a használta a festést/rajzolást/krétázást, illetve az irkálás-firkálást, mint kitöltési technikát, és több mint 2/3 részük (~75%) használta még a ragasztást és tépés/vágás/lyukasztást (~70%). E 4 top kitöltési módszer (festés, firkálás, ragaztás és tépés/vágás/lyukasztás) mellett a naplóval rendelkezők kb. fele alkalmazta a leöntést, koszolást és illatosítást. A Naplóval rendelkezők kb. fele a csillámozást és képregény készítést említi mint kívánt kategóriát, valamivel több mint egyharmad részük szeretné a jegyzetelést, naplóírást és „konyhai eszközökkel való kinyírást”.

Mindkét esetben a keménymaghoz tartozó válaszadók 1/5-e számára minden feladat könnyű volt, ezen felül e csoport tagjainak rendre kb. 15%-a találta az oldalak beszámozását, a „vad, szertelen firkálást”, valamint az oldalak üresen hagyását a legkönnyebb feladatoknak. A Naplóval rendelkezők, a több Naplóval rendelkezők, valamint a Naplóról leginkább pozitívan nyilatkozók nagy többsége, kb. 2/3-a említi az „érdekes/kreatív feladatokat” leginkább pozitívabb élménynek.

A nem reprezentatív mintavétel sajátosságait és torzításait figyelembe véve (fiatal, általános iskolás és gimnazista lányok túlsúlya) a kutatásból megállapítható, hogy a sorozat példánya közül egyértelműen a Nyírd ki ezt a naplót kötet volt a legnépszerűbb és jellemzően a közösségi médiumokból, jóval kisebb arányban az osztálytársaktól (10-15%-uk) szereztek róla tudomást és többségében a Napló beszerzése előtt is szerettek olvasni. A Naplót leginkább olvasó tanulók körében a szerelmes, romantikus, kalandregények valamint a kreatív olvasmányok és blogok/online tartalmak a legnépszerűbbek. A naplótulajdonosok közül legnagyobb arányban a kreativitást ás kíváncsiságot és a közösségi médiát említik a beszerzés fő okaként. A Naplóval rendelkezők körében a 4 leginkább alkalmazott technikák a festés/rajzolás/krétázás, az irkálás-firkálást és a ragasztás és tépés/vágás/lyukasztást voltak. A kitöltők jellemzően szabadon értelmezték a feladatokat, azonban kb. felük nem fejezte be teljesen a Napló kitöltését. Végül a válaszadók nagy többsége (~90%-a) mindkét nem esetében ajánlaná a Naplót, főleg azérért, mert „szórakoztató a kitöltése és felszabadítja a „kreatív energiákat”. A kitöltők nagyjából fele válaszolta, hogy „nagyon menő” a Napló, valamint 10%-uk szerint ez a „legmenőbb cucc”, ami erőteljes pozitív fogadtatásra utal, ebből kifolyólag elsősorban barátoknak és osztálytársaknak ajánlanák is a beszerzését.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!