Kisalföld logö

2017. 10. 21. szombat - Orsolya 9°C | 16°C Még több cikk.

Túlárazva

A moziünnepek alatt kezdtem megsejteni. Most, amikor a Bricostore bezárja kapuit, már meggyőződésemmé vált, Magyarország túlárazta magát. Hiszen amint fél áron – az sem olcsó – lehetett filmeket nézni, triplázódott a mozikba járók száma. Amint harminc-hetven százalékos kedvezménnyel árusítják a termékeket, sorban állnak értük az emberek. Ilyenformán azt is mondhatom, nem a bérek alacsonyak, hanem az értük megvásárolható áruk lettek túl drágák.

A gazdasági alapfogalmak közül az egyik legerősebb a kereslet-kínálat törvénye. Amire van kereslet, az drágul, amire nincs, az egyre olcsóbb lesz. Nyilván ezt a tili-tolit addig lehet húzogatni, amíg a termelőnek, a kereskedőnek egy tisztességes haszna képződik a terméken. Vagyis még megéri!

Persze azt eldönteni már komoly filozófiai vita tárgya lehet, kinek mi éri meg.

A fogyasztás erőteljes növekedése azt jelezte 2008 előtt, hogy hajrá, lehet emelni az árakat, hiszen van kereslet. Hatalmas profitok képződtek, melyeket az extra-extra jelző sem takar be teljesen. Aztán jött a válságos időszak.

Csakhogy a válságból fakadó fogyasztáscsökkenés nem eredményezte az árak ezzel arányos zuhanását. Vagy szinten tartását. Sőt! Éppen ellenkezőleg! (Külön dicséret azoknak, akik csak az egyébként magas infláció értékével emelték az áraikat!) Nyilván nem lehet belelátni a cégek pénzügyi helyzetébe, hiszen a termelői, kereskedői, szolgáltatói szektor java magánkézben van. Azt azonban sejteni lehet, hogy ők nem feltétlenül a munkatársaikhoz vagy elkészült beruházásaik fenntartásához, hanem sokkal inkább a nemzetközi térben számolt profitjukhoz ragaszkodnak.
A helyzet természeténél fogna ezen nem kell csodálkozni. Gondoljunk rájuk, mintha mi magunk lennénk ők! Aki egyszer rámarkolt a vaskos pénzkötegre, az aligha engedi ki a kezeiből. Fogával, körmeivel is ragaszkodni fog hozzá. Érthető, ezért haragudni kár.

Az illúziókon már túljutottunk. Az árak nem változnak és szomorú, de mivel a nemzetközi tőke csak ott van jelen, ahol neki busásan megéri, bizonyára lesznek még áruházak, melyek becsuknak. És a magyar vigasz: talán ott majd megint hatalmas leárazás kezdődik a roló lehúzása előtt. Lesz jó kis kerti seprűnk, grilltálcánk, fűnyírónk a világvégére.
Bár bujkál bennem a kisördög: nem lenne jobb, ha eleve leáraznánk a készleteinket és ezzel élénkítenénk a belső fogyasztást?

Olvasóink írták

  • 1. tradermike 2012. november 28. 21:25
    „Ehhez van pár érdekes adatom. Egy világmárka karóra árának összetétele:
    Előállítási költség: 15% (óramű, tok, szíj)
    A gyártó árrése: 24% (dolgozók bére, gyár fenntartása, a brand ára, design költségek, stb)
    Nagyker árrés: 12% (szállítás, raktározás, biztosítás, készletezés, vám, dolgozók bére, irodabérlet)
    Importőr árrése: 18% (övé a brand összes marketingköltsége: TV reklám, katalógusok, oktatások, rendezvények, szóróanyagok, kirakati dekor)
    Kisker árrés: 10%
    ÁFA-tartalom: 21% (27% ÁFA visszafelé számítva)
    Összességében 39% az óra ára, 61% pedig különféle árrések és adó. Ha viszont egy márkás egyszínű pamut pólót veszünk alapul, annak 11 (azaz tizenegy) forint az előállítási költsége Kínában - a logó ennyiért már rajta van - , és 6990-be kerül itthon a boltban. Túlárazott termékek, vagy nézzük azt, hogy hány embernek ad munkát?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mission: Impossible

Tovább olvasom