Kisalföld logö

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 20°C | 30°C Még több cikk.

Nyeregbe, magyar!

Nem is értem, miért nem lehet ezt – a szó szoros értelmében – zökkenőmentesen megoldani.
Kerékpározni jó. És hasznos. Jót tesz a kondíciónak, az egészséges életmód praktikus eleme. Olcsó. És még hosszan lehetne sorolni azokat a tényezőket, melyek miatt javallott a biciklizés. Fontos lenne, hogy minél többen tegyék. Némileg fellengzősen fogalmazva: ez államérdek. No nézzük, milyen feltételeket nyújt ehhez az állam!

Számomra a kép meglehetősen ellentmondásos. Mert ha csak öt évet megyünk vissza az időben, s összehasonlítjuk a múltat a jelennel, látványos jeleit tapasztaljuk a fejlődésnek. Az új kerékpárutak és -tárolók, a lakott területeken belül a kerékpárosok számára fenntartott útfelületek látványos jelölése, a szaporodó körforgalmak kerékpárossávjai egyértelmű jelei, hogy a közlekedést szervezők gondolnak a biciklisekre. Gyarapodnak a bringás akciók, események is. Éppen erre a hétvégére is jut egy, a Harka és Raiding közötti Liszt-emléktúra.

Ezzel meg is érkeztünk Ausztriába, a bringások Mekkájába (ez már kevésbé fellengzős minősítés). Nos, ha onnan nézzük a dolgokat, akkor – ahogy mondani szokás – a fasorban sem vagyunk. Még tavasszal a postaládámban találtam egy térképet, amely Burgenland bicikliútjait mutatja. Korábban volt már ilyen, akkor Alsó-Ausztria útvonalait mutató térképet kaptam. A feladó a tartomány hivatala. A címzett pedig az a magyar polgár, aki szeret biciklizni, jó utakon, biztonságos körülmények között, és szereti, ha kiszolgálják minden szempontból. És hajlandó költeni a pénzét a kerekezés közben. Mert a biciklizés nagy üzlet – odaát.
A térképekről kiderül: Burgenlandban 3200, Alsó-Ausztriában pedig 4200 kilométer bicikliút van. Hogy Magyarországon mennyi lehet, nem tudom, attól tartok, ennek töredéke. Győrből például egyedül a Szigetköz felé lehet kibiciklizni normális kerékpárúton. És itt tolulnak bennem a hiányosságok, a nehezen érthető dolgok, melyek megkeserítik a bringások életét. A már emlegetett körforgalmak némelyike például olyan, mint egy szlalompálya a rengeteg táblaoszloptól. Aztán a bicikliutakat, amikből persze még mindig kevés van, mintha direkt úgy építenék, hogy a kereszteződésekben, csatlakozásokban néhány centis szintkülönbség azért legyen. Nem is értem, miért nem lehet ezt – a szó szoros értelmében – zökkenőmentesen megoldani. Aztán akinek egy jobb járgánya van, az még a boltba is bevinné magával, mert komoly veszélye van, hogy ellopják: kevés a valóban biztonságos kerékpártároló. Aztán vannak hülye elemei a KRESZ-nek is, például hogy nappal is kell lámpa, meg hogy legyen prizma, de ne háromszög alakú stb...

Aztán még egy ellentmondásos hír: felfüggesztették a kerékpárutak építésére kiírt pályázatot, mert sok pályamű érkezett be, és az igényelt támogatások már meghaladják a rendelkezésre álló keretet. Igény tehát volna rá... Mindenesetre Molnár Ágnes államtitkár asszony kinyilvánította, a kerékpárutak fontos helyen szerepelnek az Új Széchenyi Terv nemzeti programjaiban. De kevés a pénz, teszem hozzá én, 2011–2013 között 4,87 milliárd forint.

Ha én lennék az állam, inkább ebbe fektetnék, mint mondjuk Mol-részvényekbe. A haszonból aztán – még ha nem is egy év múlva – lehetne vásárolni.

Olvasóink írták

  • 2. gabodick 2011. szeptember 04. 14:46
    „A cikk kerékpáros témájú tartalmával teljesen egyetértek. Azt a MOL-t szerintem nem kellett volna a végére írni....”
  • 1. Dwatson 2011. augusztus 29. 17:22
    „A MOL részvények vásárlásának körülményeit titok fedi,nem tudni ki és mennyi pénzt tett el,ennél fogva a kormánynak az ilyen és ehhez hasonló "beruházások" jobban megérik,az emberekkel meg nem törődnek.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Repülési engedély

A direktor véleményét a közönség nevében is kikérem, mert úgy gondolom: ha valaki a pécsi… Tovább olvasom