Szabályozott kreatív atomerőmű

2006.09.04. 14:19
Értékelem a cikket!
Betűméretet növelem Betűméretet csökkentem Cikket küldöm e-mailben Nyomtatom E-mailt írok a szerkesztőnek Később elolvasom

Megyénkből egyetlen vállalat került be az ötven legígéretesebb magyar céget bemutató kiadványba.

Hírlevél feliratkozás

Értesülni szeretnék a napi friss helyi hírekről! E-mailemre levél érkezik, amelyben megerősítem a feliratkozást.



Megyénkből a közgazdászok és pénzügyi elemzők döntése értelmében egyetlen vállalat került be az ötven legígéretesebb magyar céget bemutató kiadványba. Szoftvergyártók és forgalmazók, élelmiszeripar vagy reklámcégek  a derékhad. Mind fiatal vállalkozások. Megyénkből pedig egy tradicionális nagyvállalat szerepel az előkelő listán. Hogyan, miként lehetséges ez? A „mamutokat" tartják eredményesnek, sikeresnek, de ígéretesnek? Jancsó Péter, a cég vezérigazgatója szerint a titok nyitja a folyamatos egyensúly megteremtésében, illetve annak szándékos megbontásában áll. Ahogyan fogalmazott, szinte egy szabályozott kreatív atomerőmű kell a háttérben, majd lehívható ötletek tárháza, azok közül a legjobbakat megvalósító szakemberek. 

– Nyilván felkapták a fejüket, amikor a magazinban megjelentek. Mit jelent a százéves Graboplastnak az ígéretes cím, melyet általában friss vállalkozások kapnak meg?

– Az ígéretesség valahol a növekedéssel kell hogy összefüggésben legyen. A növekedés pedig a sikerességgel. Nálunk egyik sem zárja ki a másikat és a frissességünkre is ügyelünk. Meg kell mondanom, alaposan megnéztem, hogyan kerültünk be a legígéretesebb ötven közé. A díjaknak ugyanis akkor van értelmük, ha független szakemberek ítélik oda. Ez egy ilyen elismerés. Örülök neki.

Az ígéretesség ezek szerint a sikerességgel függ össze. Manapság nem könnyű egy termelővállalatnak helytállni a piacon.

– A világ tele van többletkapacitásokkal. Mégis vannak sikeresek és sikertelenek. Minél inkább érett egy piac, annál inkább kisebb dolgokon fog múlni a sikeresség. A piacgazdaság így működik. Ha ezt a felismerést mindenki magáénak érzi, akkor a legrégebbi üzletágakban is lehet kiváló eredményeket elérni. A Graboplastnál azt mondjuk, hogy két dolgot lehet tenni a piacon. Vagy olcsóbbnak kell lenni, vagy másnak! Mindent elkövetünk, hogy olcsóbbak legyünk a piacon, mint a versenytársak, de egyre világosabban látjuk, hogy ez már nem elég, és ezért valamiben másnak kell lenni. Adott esetben csak a színezékekben, abban, hogy a mi termékünk keményebb, kopásállóbb, hogy jobb a csúszásgátlósága és nem esnek el rajta az emberek, ha esik az eső. Ez is alapja az elismertségnek, a sikernek.

– Ahhoz, hogy valamit ma újdonságként piacra vigyenek és ezzel sikert érjenek el, már tegnap meg kellett tervezniük.

– Az ígéretesség szót valóban lefordíthatjuk a külföldiek által használt opcióra. Hiszen az ígéret az semmi, a siker a valami. A sikert a szakmában pénzben mérik.  Az opció viszont a jövő. Amennyit föl tudsz tenni, annak egy részét valószínűleg ki fogod tudni használni. Ma  úgy gondolom, hogy a Graboplast erősebb sok más cégnél abban, hogy mesterségesen gyűjti azokat a lehetőségeket, amelyeket majd megpróbál egy év múlva, két-három év múlva termékekké, szolgáltatásokká átformálni.

– Mennyiben más egy régi, tradicionális vállalatnak megjelenni a legígéretesebb ötven között, mint egy újnak?

– A sikeres fiatal vállalat és a sikeres hagyományos vállalat közt az a különbség, hogy mindkettő tud sikeres lenni, de az egyik pontosan nem tudja megmondani, hogy mitől lett sikeres, a másik viszont meg is tudja már tervezni, hogy mitől akar a jövőben is sikeres lenni.

– A Graboplast hogyan tervezi a jövőt?

– A menedzserek egy része nálunk tudatosan tűzgyújtogató, rendetlenkedő, állandóan a meglévőt felborítani akaró. Ilyen embereket is be kell építeni a rendszerbe, mint hasadóanyagot egy atomreaktorba. Nem szabályozott atomrobbanásra kellenek, hanem szabályozott rendetlenkedésbe. Persze nem szeretném, ha ők aztán mindent szét akarnának verni, ezért óvatosan vigyázok arra, hogy hol a határ. De ha ezeket az embereket, akiket a rendezett vállalat egyébként elirtana magából, és akikből eredendően egy fiatal vállalat áll, nem használnánk, az opciók lehetőségétől fosztanánk meg magunkat. Hiszen kiből lesz a sikeres? A megújulni kész, kreatív emberekből.

– Gondolom, a tűzgyújtogatás, a kreatív atomhasítás kevés lenne a sikeres gazdálkodáshoz.

– Nyilván az ötleteket, amelyek esetleg megvalósíthatóak, át kell adni a menedzsereknek. Ők aztán előveszik a kockás füzetet meg a számítógépet és kiszámolják, mit hogyan lehet megvalósítani. Kiveszik a kreatívok kezéből az ügyet, eldöntik, mit lehet vele kezdeni. Így beindulhat egy új üzlet, melyet rendszerető embereknek kell végigvinni. De ha nem keletkeznek újabbak és újabb ötletek, akkor felzabálta a rendszer az embereket, maradnak, akik már csak PVC-padlót tudnak gyártani és csak bizonyos módon tudják azt gyártani. Az ilyen emberek azt mondják, hogy az a legjobb és úgy a legjobb, ahogy tavaly csináltuk. A Graboplast képes a megújulásra, ezért van az, hogy az nagyon nagy dolog, hogy egy 100 éves céget ígéretes cégek között tartanak nyilván, és nem az a nagy dolog – és ezzel nem a másik cégeket akarom kisebbíteni –, hogy egy tízéves céget tartanak ígéretesnek.

– Idén megkapták ezt a címet. Megkaphatják jövőre is, vagy éppen azután?

– Az egész életem valahol az egyensúly megteremtéséről szól. Ha megteremtem, akkor annak felbontásáról. Mert amikor ugyanannyi terméket tud eladni a kereskedő, mint amit a termelő gyárt, akkor az a gyár meghalt. Kialakult egy egyensúly. Én ezt fel kell hogy rúgjam, és piszkálnom kell a termékfejlesztőt és a marketingest, hogy itt a sok kapacitás, add el. Nekilódul. Most ilyen időszakban vagyunk, felfut az eladás, nem tudom ellátni. Egy darabig megyek hat nappal, hét nappal, tehát szombaton és vasárnap is működik a gyár, mert van rá kereslet. Beruházzunk, fejlesszünk.

Ha túl sokan vannak a rendpártiak, akkor a vállalat jövője meg fog halni. Ha túl sokan vannak a gyújtogatók, akik mindig mást akarnak és sok a kreatív ötletük, akkor szétszedik a vállalatot. Mit csinál a vezérigazgató, ha kellően bölcsnek ítéli magát?  Igyekszik egyensúlyt tartani. Amelyet éppen az előbb elmondottak miatt fel kell borítania. Bízom benne, hogy a Graboplast ilyen vállalat volt, és ilyen is lesz. Szerintem még hosszú évekig megkaphatjuk az ígéretes vállalat címet!

Fábián

hirdetés

Hozzászólok a cikkhez


A tisztább tartalom érdekében előzetesen moderálunk. Ez rövid késést fog okozni a komment megjelenésében, amiért megértését kérjük. Az éjjel 23 és 6.30 közötti kommentek 7-ig jelennek meg.
Kérjük, olvassa el Felhasználási szabályainkat!

Hozzászólás írásához be kell jelentkezni!
Kérem, jelentkezzen be vagy regisztráljon!
Töltés, kérem várjon!
Töltés, kérem várjon!
ˆaz oldal tetejéreˆ

hirdetés

bezár
asdasd
Kérem várjon, jelentkezését rögzítjük...