2023.09.19. 11:05
Körülnéztünk a győri pályaudvaron a vasúti felújítás első napján – Az utasok jó része felkészülten indult útnak
Vonattal és pótlóbusszal a hétfői tapasztalatok szerint 30–40 perccel tart tovább az út Sopronból és Győrből Budapestig. Óránként napközben egy közvetlen vonattal juthatunk el a fővárosba, de az nemzetközi és helyjegyköteles. Riportunk az egyes vasúti vonal felújításának első napjáról.
Vasúti dolgozók és diákmunkások is segítik a tájékozódást
Fotó: Csapó Balázs
A Budapest–Tatabánya–Győr–Hegyeshalom vonalon szeptember 18-tól jelentősen módosult a menetrend a Biatorbágy és Szárliget közötti pályafelújítás miatt. Vonatozásra, pótlóbuszra, majd újabb vonatozásra készülhet az, aki a következő három hónapban, a felújítás ideje alatt az ország legforgalmasabb vasúti vonalán, az egyesen utazik. Az utasok és a vasúti dolgozók egyaránt szokják még a változásokat.
A felújítás első napján körülnéztünk a győri pályaudvaron.
Hosszabb utazás
Egy idős házaspár nagy csomagokkal az utastájékoztatót figyelte: Bécsen keresztül Frankfurtba tartottak a fiukhoz. Ráértek beszélgetni, ugyanis a vonatuk sokat késik. A férj annyit mondott, hogy három napja nem aludt: tartott tőle, hogy a felújítás miatt nehéz lesz az útjuk. Egy másik megkérdezett, Percze Sándor Tényőről indult útnak, Budapestre tart, az evangélikus hittudományi egyetemen tanít.
– Próbálok olyan vonatot keresni Budapestre, amelyről nem kell pótlóbuszra átszállnom, a káoszt elkerülendő. A hosszabb menetidővel sajnos kalkulálnom kell. Szerintem elég későn derült ki a felújítás ténye, jobb lett volna korábban tudni – osztotta meg velünk Percze Sándor.
– Tanácstalan vagyok. Internetem nincs otthon, ezért inkább kijöttem tájékozódni az állomásra. Olyan vonatot nézek, amellyel átszállás nélkül jutok el a fővárosba, a Déliig – mondta el lapunknak Juhász Gézáné Erika hétfőn a győri vasútállomáson, egy frissen kirakott eligazító táblánál.
Óránként 80 jegy a közvetlen vonatra
Azt láttuk, hogy a tájékoztatás jó: az állomásokon többfelé menetrendek, helyszínrajzok segítenek. (A vágányzár első ütemében, szeptember 18-tól október 26-ig érvényes menetrendek az Elvira menetrendi keresőben és a MÁV-applikációban is elérhetők.) A győri jegypénztárban szintén segítőkészek voltak.
– Minden órában 56-kor indul tovább az a nemzetközi vonat, amely közvetlen eljutást biztosít a fővárosba, de az helyjegy-köteles, összesen 80 darabot adhatunk el rá, az pedig hamar elfogy. Érdemes már az utazás napja előtt foglalni rá – tanácsolták a pénztárban. Az intercitykre a helyzetre tekintettel nem kell helyjegyet váltani, de Sopronból, Győrből csak Tatabányáig közlekednek, onnét pótlóbuszok mennek tovább a kelenföldi végállomásig. Ezek a tömött M1-es autópályán haladnak, az első nap tapasztalatai szerint így 30–40 perccel tart tovább az út Sopronból és Győrből Budapestig. A személyvonatokat helyettesítő járatok viszont több megállót érintenek és csak Budaörsig közlekednek. Reggel és este van két-két személyvonat, amelyről nem kell átszállni.
Fennakadás nélkül
Egyedül a Budapest–Bécs Railjet és EC vonatok mennek végig. A Kisalföld által megkérdezett szakértők hangsúlyozták, hogy a fővonal felújítására mindenképpen szükség volt. Ehhez körülbelül 40 buszt kellett előteremteni.
Érdeklődésünkre a MÁV közölte: a felújítás első napján fennakadás nem volt. Néhány járat esetében előfordult késés. Az utasok jelentős része felkészülten érkezett a vonatokhoz, járatokhoz. Nagyon sok vasutas munkatárs tájékoztatja az érintett állomásokon az utasokat az első néhány napban és 10 diákmunkás is segít az eligazodásban. Az EuroCity vonatokat pluszkocsikkal egészítik ki, így egy-egy vonaton akár 500–600 ülőhely is biztosított. A BKK az M4-es metró teljes szakaszán elfogadja a győri vonalra érvényes vasúti jegyeket és bérleteket.