Fogyasztóvédelem

2024.01.04. 08:53

Vissza a boltokba – Az online és az üzletben vásárolt termékek esetén mások a szabályok

Rossz a méret, nem tetszik a szín, nem működik? A karácsony meghittsége után felvetődnek a kérdések: Hogyan cserélhetők a termékek? Meddig érvényes a jótállás? Kérheti-e az eredeti csomagolást a kereskedő probléma esetén?

Dániel Viktória

Egy üzletlánc bármelyik boltjába visszavihetjük a terméket.

Fotó: Csapó Balázs

Tavaly 711 írásos és 2000 telefonos megkeresés érkezett a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kormányhivatalhoz fogyasztóvédelmi témában. A legtöbben a jótállási és szavatossági igény érvényesítéséről és egyéb szolgáltatókkal szembeni panaszügyintézésről kértek tájékoztatást. A másik legnagyobb problémakört pedig az online vásárlások jelentették. Az ünnepeket követően sokan visszaviszik ajándékaikat a boltokba. Néhány esetben sérült vagy működésképtelen termékről van szó, máskor csak a méret vagy éppen a szín nem stimmel.

– Személyesen, az üzletben történő vásárlás esetén a vállalkozás kizárólag akkor köteles a terméket visszavenni vagy kicserélni, ha az eladó kifejezetten ilyen lehetőséget biztosít és erről a vásárlókat előre tájékoztatja – mondta el dr. Opra Zsófia, a vármegyei fogyasztóvédelmi osztály vezetője. Ajándék vásárlásakor minden esetben érdemes még a fizetés előtt tájékozódni arról, hogy ha a termék nem tetszik a megajándékozottnak, nem jó a mérete, azt vissza lehet-e hozni az üzletbe, és ha igen, akkor pénzvisszatérítésre, levásárlásra, illetve cserére van-e lehetőség. 

Ezzel ellentétben az online térből vásárolt termékeket 15 napon belül, indoklás nélkül vissza lehet küldeni, és az eladó köteles a teljes vételárat visszatéríteni, beleértve a kiszállítási díjat is. 

DSC_8017
Fontos tudni, hogy hibás termékek esetén az eladó nem követelheti meg az eredeti csomagolást a jótállás érvényesítéséhez. 
Fotó: Csapó Balázs


– A jótállási idő azonban egységes, függetlenül attól, hogy boltban vagy online felületen vásárolták az adott terméket. Tíz és 100 ezer forint között 1 év, 100 és 250 ezer forint esetén 2 év, e felett pedig egységesen 3 év a jótállási idő – emelte ki az osztályvezető. 
A jótállási idő egy- séges, függetlenül attól, hogy boltban vagy online felületen vásárolták.Fontos tudni, hogy hibás termékek esetén az eladó nem követelheti meg az eredeti csomagolást a jótállás érvényesítéséhez. A vásárlónak azonban számlával kell igazolnia a vásárlás tényét és időpontját. Azt is jó tudni, hogy egy üzletlánc bármelyik boltjába visszavihetik az adott terméket, nem szükséges ugyan- abban megtenni ezt, ahol vásárolták azt. 

Jótállás érvényesítése esetén az eladóknak meghatározott lépések szerint kell eljárniuk. 
– Hibás termék esetén a vállalkozásnak ki kell javítania a terméket. Ha erre a harmincadik napig nem kerül sor, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni. Ha erre nincs lehetőség, az eladó köteles a vételárat visszatéríteni. 
Ugyanez vonatkozik a kereskedőkre abban az esetben, ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk három javítást követően ismét meghibásodik. Ilyen esetben a kereskedőnek szintén cserélnie kell az adott árut, vagy ha ez már nem lehetséges, vissza kell fizetnie annak árát. 
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában