Járvány

2020.04.15. 08:30

A győri terepjárós kalandos úton tért haza Afrikából – fotók

A győri Tempfli László többször teljesítette a Budapest-Bamako ralit, igazi „sivatagi róka”, számos terepjárós túrán vett részt a legszegényebb kontinensen. A járvány miatt kevésen múlt, hogy hónapokra Kamerunban „ragadjon”. A legutóbbi útjáról, az afrikai vesztegzárról faggattuk.

Szeghalmi Balázs

Tempfli László afrikai őserdőben élő, alacsony növésű pigmeusok körében.

Aggasztó szituáció

„Amikor rájött, hogy akár hosszú hetekre Afrika foglyává válhat a járvány miatt, építhetett a kinti kapcsolataira?” – kérdeztük a győri terepjáróst.

„Az az igazság, hogy épp a tapasztalatom miatt aggasztott a helyzet. Az elmúlt közel másfél évtized alatt megtanultam: nagyon nem szerencsés huzamosabb időt tölteni egyetlen településen az afrikai országokban” – válaszolta Tempfli László, aki jelenleg „vörös matricás”, hivatalos járványügyi karanténját tölti a kisalföldi megyeszékhelyen.

Túra a „mennydörgő gőzölgésnél”

A győri férfi január végén utazott Dél-Afrikába és a tervek szerint május végéig vezetett volna expedíciókat Afrika déli csücskében és a kontinens középső részén. Társaival sokáig csodálatos helyszíneken járt Namíbiában, Botswanában, Zimbabwében, Zambiában, Angolában, a Kongói Demokratikus Köztársaságban, Gabonban és Kamerunban. Jártak az Atlanti-óceán partján, filmekbe illő homokdűnéken, látták a helyiek által „mennydörgő gőzölgésnek” nevezett Viktória-vízesést.

Sokkal rosszabb is lehetett volna

„Március utolsó harmadában Kamerunban jártunk, amikor mind több helyi hír szólt a koronavírusról. Déli irányba, Gabon felé tartottunk, amikor a kameruni határőrök megálljt parancsolták. Lezárták az országot a vírus miatt. Jobb híján visszatértünk a fővárosba, Yaoundé-ba, ahol tizenegy napot töltöttünk. Ez szám szerint nem sok, de a helyzet kilátástalannak tűnt.

Benne volt a pakliban, hogy akár hónapokra Kamerunban maradunk. Az előítéleteket egyre jobban felkorbácsolták a fehér bőrűekkel szemben. Érkezett egy repülő Európából, amin hét fertőzött utazott. Amikor ez kiszivárgott a sajtóból, a saját érdekünkben ritkán hagytuk el az apartmant, szinte csak élelmiszerért jártunk megbízható boltba. A nigériai magyar nagykövetség konzulához, Bak Bálinthoz fordultunk segítségért, aki korrekten, napi szinten foglalkozott az ügyünkkel” – hallottuk Tempfli Lászlótól.

A győri terepjárós szívesen fedez fel olyan helyeket a fekete kontinensen, ahol kevesen járnak. A felvétel kis törzsi közösség királyának a trónjánál készült.

Nehéz hazatérés

Kamerunban a győri terepjáróson kívül három magyar állampolgár tartózkodott. A napokban mindenkit sikerült „kiszabadítani” a vesztegzár alatti afrikai országból diplomáciai közreműködéssel. Más európai állampolgárokkal együtt a Kamerunban „ragadtak” Brüsszelbe tartó gépre szállhattak fel. „Ez sem volt egyszerű történet, amikor a repülőjáratok jelentős részét törlik világszerte. Belgiumból Frankfurtba akartam jutni, mert innen indult gép Bécsbe.

A Németországba tartó járatra nehezen engedtek fel, újra konzuli segítségre volt szükség. Eljutottam Ausztriába, az osztrák fővárosból vonattal értem haza. Az itthoni karantén alatt kertészkedéssel töltöm fel magam, miközben a rendőrök mindennap látogatnak” – utalt a járványügyi intézkedésre a győri terepjárós. „Mikor tervezi a visszatérést Afrikába?” – kérdeztük. „Ha véget ér a járvány, augusztusban mennék. Kinn hagytam a terepjáróm, erősen kérdéses, hogy a kocsim még meglesz-e, ha nyáron utazhatok. Afrikában semmi sem biztos, de ez adja a szépségét” – zárta Tempfli László.

Tempfli László afrikai őserdőben élő, alacsony növésű pigmeusok körében.