Kisalföld logö

2017. 08. 23. szerda - Bence 14°C | 23°C Még több cikk.

Zebrán biztonságban?

Győr-Moson-Sopron - Megyénkben tavaly 48 gyalogost gázoltak el zebrán, ketten közülük belehaltak sérüléseikbe. A KRESZ a tervek szerint módosul, 30-as sebességkorlátozással, a főutakon sárga csíkokkal, a mellékutakon pedig fekvőrendőrökkel figyelmeztetnék az autósokat a gyalogos-átkelőhelyekre.
Tervezet: Az átkelőhelyeket csak 30-as sebességgel lehetne megközelíteni

– Az átkelők nem veszélyesek, hanem veszélyeztetettek – mondta a Kisalföldnek Tóth Péter, a győri útkezelő szervezet mérnöke, utalva arra, hogy a lassítószigetek, lámpák, táblák növelik, de nem garantálják a biztonságot a szabályokat be nem tartó közlekedőkkel szemben. Az autósok többsége észre sem veszi a gyalogosokat, és az is jellemző sajnos, hogy megállás helyett gyorsítanak, hátha sikerül kikerülniük őket.
Mennyibe kerül egy gyalogos-átkelőhely?
Terv és hatósági engedély kell minden átkelő kiépítéséhez. A KRESZ-tábla, a burkolati jelek, a járdakapcsolat átalakítása, a közvilágítás megerősítése legalább félmillió forintot igényel.
A KRESZ-ben most még csak az szerepel, hogy a zebra előtt lassítani kell. A tervezett módosítás ezt 30 kilométeres óránkénti sebességben számszerűsítené is. Annak érzékeltetésére, hogy ez mit is jelent azon kívül, hogy így már mérhető adatokkal alátámasztva büntethetők a szabálysértők, egy belga tanulmány eredményét idézzük: száz gyalogosból 55 meghal, ha egy autó 50 kilométeres óránkénti sebességgel elüti. A végzetes sérülés esélye 5 százalékra csökken, ha ugyanez 30-as sebességnél történik.

Az utóbbi hetekben csaknem minden napra jutott egy gázolásról szóló országos hír. Kevés kivétellel az áldozatok gyerekek voltak. Megyénkben tavaly 48 gyalogost ütöttek el zebrán, közülük ketten belehaltak, 23 ember súlyos, 23 pedig könnyű sérülést szenvedett. Az idei első negyedév mérlege 9 gázolás, 5 súlyos és 4 könnyű sérült. A balesetek oka az esetek 99 százalékában az autósok figyelmetlensége, hibája.

Győrben 361 gyalogos-átkelőhely található, ezek közül 200-at jelzőlámpa vagy körforgalom szabályoz. Az elmúlt tizenegy év alatt biztonsági okokból 33 csomópontot, így gyalogos-átkelőhelyet is építtetett át az útkezelő az ugrásszerűen megnőtt forgalom miatt. Idén öt csomópontban válik biztonságosabbá a gyalogos közlekedés, kettőt közülük már átadtak. Újabb átkelőkre folyamatos az igény, többet lakossági jelzés is megerősít.

Lelépett: A KRESZ ilyenkor megállási kötelezettséget ír elő. Tipikus jelenet a város egyik legforgalmasabb átkelőjénél a Gárdonyi-iskolánál...
Lelépett: A KRESZ ilyenkor megállási kötelezettséget ír elő. Tipikus jelenet a város egyik legforgalmasabb átkelőjénél a Gárdonyi-iskolánál...


Sopronban 24 jelzőlámpás

Sopronban szerencsére ritkább, hogy a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen gázolnak el valakit, de sajnos a leghűségesebb magyar városban is történt már súlyos baleset, több évre visszatekintve pedig nem is egy tragédia. Tavaly a Frankenburg úti zebrán ütött el  személyautó egy tízéves gyermeket, akit édesapja kísért az iskolából. A kocsi szabályosan elsodorta a felnőtt mellől a kislányt, akit törött lábbal szállított a mentő kórházba. Ugyanezen a járdán 2005 októberében egy asszonyt gázoltak el, ő szintén súlyos sérüléseket szenvedett. Idén áprilisban a Deákkúti út kereszteződésnél ütöttek el egy gyalogos, aki könnyű sérülést szenvedett. 

Sopronban a polgármesteri hivataltól kapott információk szerint közel kétszáz kijelölt gyalogos-átkelőhely van, közülük mindössze 24, amit jelzőlámpával védnek.  A város közlekedési koncepciója most készül, ebben a szakemberek azt is megvizsgálják, indokolt-e, és ha igen, hol a jelzőlámpa a zebra mellé.

Évente újrafestik

– Mosonmagyaróváron az utóbbi néhány hónapban hat új zebrát adtunk át, a gyalogátkelőket minden évben újrafestjük, karbantartjuk – tájékoztatott Kalincsák István, a mosonmagyaróvári városháza városfejlesztési osztályvezetője. A már meglévő százkét átjáró mellé továbbá folyamatban van négy új zebra kialakítása, többek közt a Kossuth-gimnázium előtt. Egy új zebra elkészítése 150–200 ezer forinttól 600–700 ezer forintig (a járda kialakítása, világítás megoldása emelheti az árat) terjed a terveztetéstől, engedélyeztetésen keresztül a kivitelezésig.  Az illetékes hatósághoz folyamatosan érkeznek az igénylések, a forgalmi viszonyoktól függően döntenek arról, hogy egy átkelő felfestése célszerű-e az adott útszakaszon. A Lajta-parti városban nem volt kirívóan sok gázolás, közülük egy halállal végződött.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. Kobak 2008. június 09. 16:32
    „Minél több jogosítvány van "kiosztva" az annál nagyobb bevétel az államnak! Nem kellene minden dilettánsnak jogosítványt adni és jobb lenne a közlekedési morál. Néha a ló másik oldalára sem ártana figyelni....
    Kezd tele lenni a város " én csak lassan megyek nem ártok senkinek" vezetőkel. 65 év fölött pedig szigorított vizsgát javasolnék az összes vezetni szándékozónak. 2 hete áll a kocsim egy kevésbé forgalmas mellékutcában a házunk előtt 2(!) különböző helyen van végigszántva az oldala ....”
  • 31. mi? 2008. június 08. 17:26
    „cigány

    "Szóval nem oly rég, Spanyolországban járva egy igazán jó megoldást találtam erre a problémára. Nos: Kb. 30cm-rel megvolt emelkedve az út, a zebra alatt. A dolog nagyon jól működött, elképesztő volt látni, hogy az spanyol autosok kb.10km/h órával halattak át a zebrán!!"

    Pont ilyen dolgokkal kéne vigyázni. Ami máshol működik, az nem biztos hogy itt is fog. Néha így is nagy a dugó. Egy ilyen módosítás után gondolkodjon mindenki el a következményeken. Ha minden autó 10 km/h-val halad, akkor a kb 10db (kétsávon már 20) autóból átjut vagy 4. Mekkora dugók lennének? Telítődnének a lámpáknál a sorok, és az autók még a zebrán is állnának, ami az egyik elkerülendő dolog lenne. "De hát aki vermet ás maga esik bele."”
  • 30. mi? 2008. június 08. 17:19
    „sdhz

    "Aki nem nem tetszenek a közlekedési szabályok, tök mindegy gyalogos, bicajos, autós, az NE közlekedjen.vagy viselje a következményeit."

    Hát ez az. Itt vannak a szabályok. A gyalogosok mégis óbégatnak.
    És ezért szívjanak az autósok.”
  • 29. pan.cser 2008. június 08. 09:10
    „Az, hogy gyalogosokat ütnek el, az sajnálatos, de törvényszerű. Nehogy azt higgye valaki, hogy jogszabályokkal mindent meg lehet oldani. Példa erre az a baleset, amely most történt az M7 autópályán. Egy autó ugyanis szembe ment a forgalommal. Nem az első eset, nem is az utólsó. Most erre az esetre hozzunk jogszabályt? Akkor is lesz ilyen bármit csinálunk. A kormányzat kapkod össze-vissza a jogszabályok megalkotásában. A közlekedésben nem kéne mást tenni mint a most meglévő szabályokat betartatni. Ez sem megy. Ha újakat hozunk akkor még többet nem fognak betartani. Pedig a rend legnagyobb ellensége ha a szabályokat tömegesen szegik meg. Magam a kevesebb szabály és korlátozás híve vagyok. Többet kell bízni a közlekedők belátására, ugyanakkor ez nagyobb egyéni felelősséget jelentene!”
  • 28. Stewe 2008. június 08. 01:54
    „Első körben a gyalogos-átkelőhelyek megfelelő helyét kellene átgondolni. Ordító gondok vannak ezekkel. Pl. Híd utca - Kossuth utca kerszteződése... Ha átmegy a gyalogos áll az egész Kossuth utca Rába Kettős Híd forgalom... Egyébként meg mindenki az uttesten megy át a Kórház meg a buszmegálló között. Na oda nem tennének zebrát csókolom ? és még sorolhatnám. 30 as tábla? traffipax? Toronyóra lánccal nem kéne ?!”
  • 27. frederik 2008. június 07. 21:13
    „A forgalom sűrűségének függvényében különböző veszélyességi fokozatba kellene sorolni a zebrákat.A besorolásnak megfelelően lehetne szó a zebra előtti sebességkorlátozásról, esetleg a már említett szintemelésről, természetesen mindkét esetben előjelző tábla alkalmazásával.Azt hiszem ez kompromisszumos megoldás lehetne, hisz minden zebrára egységes védelmet előírni badarság lenne.Mindemellett logikus lenne a forgalmi korlátozások(sebességcsökkentés) időkorlátok közé szorítása,hisz éjszakai sebességkorlátozásra értelemszerűen nincs, nem lenne szükség.”
  • 26. sdhz 2008. június 07. 17:56
    „Azért tudok még itt írni, mert FIGYELEK.De baromira sajnálom néha a kölyköket, akik csak állnak állnak állnak, esélyük sincs átjutni. Vagy a nagyik, az unokákkal is ugye saját magukat okolhatják? lás utóbbi pár hét hírei.
    Pont ma figyeltem fel egy nem magyar kisvárosban, igen, megemelték a zebra alatt az úttestet, nem is kicsit, és szinte mindenhol a belvárosban. Tábla van előtte. Ha betartod a kreszt, nem ütsz el senkit, átjutsz az úttesten a kijelölt helyen, és a kocsid alja is megmarad. Épp egy TT nyomult a zebra felé, de hát a gázfröccs után jött a fék, mert a 10-15 cm csattanós lehet a kocsi aljának.
    Ha nincs ész, igen akkor "erő" kell. Ezek a dolgok tanítanak, türelemre, szabálytiszteletre, uram bocsá, udvariasságra, toleranciára. Mert a felsoroltakat TANULJUK, és nem ezekkel születünk. :-))
    Még mindig nem tudom mi a megoldás, megírná valaki, aki annyira ért hozzá? felvetődött a rendszám felírása, a hirtelen fényképezés telefonnal( ez nem mindig kivitelezhető)meg ilyenek ????
    sdhz”
  • 25. pan.cser 2008. június 07. 13:52
    „Kedves "shdz"! Figyelj, akkor nem lesz bajod! A Rendőrségről: Ma történt a Tesconál. Rendőrautó két rendőrrel az út szélén, egy gyalogos tőlem 10 m-re, a rendőröktől 5m-re átlósan át az utcán, gyalogátkelő 50-m-el odébb. Mutatom a rendőröknek figyeljenek a gyalogosra, ne csak az autósokat macerálják. Erre elfordították a fejüket. Szerinted a gyalogoshoz kellett volna vágnom a franciakulcsot? Mert ha az autó ütögetése táskával jogos, akkor a francia kulcs is az. A rendőrökre meg nem tudok szép szavakat, ezért inkább hallgatok.”
  • 24. tricse 2008. június 07. 12:26
    „komolyan nem kötekedésképp,csak mint hozzánemértő kérdezem:

    ha 30 cm-rel megemelik az utat a zebra alatt és mondjuk épp nincs semmi forgalom,pl. éjjel és arrajár egy motoros kb.50-nel akkor az nem balesetveszélyes rá nézve?”
  • 23. sdhz 2008. június 06. 22:31
    „Ok, legközelebb amikor átgyúrt a lábamon, vagy a gyerekem nyakán udvariasan utána kocogok, és MEGKÖSZÖNÖM.VAGY okosok mit kell ilyenkor "okosan" tenni????
    Egyébként egész európában tele van minden település 30-as táblákkal, és kamerás kereszteződésekkel,nem szoktam gyorshajtani, gyalogostnemátengedni, pirosonátmenni.
    Ez van. Attól még odaérek ahova akarok.Aki nem nem tetszenek a közlekedési szabályok, tök mindegy gyalogos, bicajos, autós, az NE közlekedjen.vagy viselje a következményeit.
    sdhz”
  • 22. raffy2 2008. június 06. 22:08
    „na azért nem olyan biztonságos átmenni a zebrán!”
  • 21. cigány 2008. június 06. 20:37
    „Üdvözlet!
    Van egy ötletem!( Jővőhéten beszélek a polgármesterrel is ezzel kapcsolatban. )
    Szóval nem oly rég, Spanyolországban járva egy igazán jó megoldást találtam erre a problémára. Nos: Kb. 30cm-rel megvolt emelkedve az út, a zebra alatt. A dolog nagyon jól működött, elképesztő volt látni, hogy az spanyol autosok kb.10km/h órával halattak át a zebrán!! Természetesen ez pénzbe kerülne, viszont az auto érdekében mindenki lelasítana. Az ötlet talán nem új, de hatékony. Hétfőn szaladok a városházára!”
  • 20. pan.cser 2008. június 06. 19:24
    „Aki más autójához csapdossa a táskáját és azt hiszi ettől megáll az autós, mármint az erőszakos fellépéstől, arról meg van a véleményem. Ha az ilyen autóba ül na még csak ott viselkedik betyárosan. Az ilyen autóhoz táskát csapkodók ütik el a gyalogosokat!”
  • 19. pan.cser 2008. június 06. 19:18
    „Teljesen ellehetetlenítik az autós közlekedést a 30-as táblákkal, lehetnek napszakok, amikor híre hamva sincs a gyalogosnak. De úgy sem tartja be a 30-as táblákat a kutya sem. Aki a 30-as táblákat kitalálta az vajon nem közlekedik? Például a minap Répcelakon mentem keresztül, mindenki betartotta a 30-at valami miatt, tömve volt a falu kamionnal és egyebekkel, szépen ballagtak, pöfögtették a káros anyagokat Feltehetném a kérdést: Normális? A gyalogátkelőhely táblához nem kell még egy, az az egy is elég. Soha nem volt problémám ebből. Akinek meg volt, számít eggyel több tábla?”
  • 18. arwena 2008. június 06. 19:05
    „tekan!

    A kresz-ben az áll, hogy gyalogos átkelőhely... nincs megkülönböztetés... bár lehet, hogy változott, de én nemrég szereztem meg a jogsit (2008 eleje)... Engem majdnem leüvöltött az okató, amikor ne áltam meg ilyen helyzetben.....”
  • 17. énnnnn 2008. június 06. 17:51
    „Goldmund!
    Így igaz! De, máshol meg se próbálnak átmenni! A gyalogosoknak is kellene kresszoktatás!”
  • 16. Goldmund 2008. június 06. 17:39
    „Nyugaton természetes, hogy a gyalogos ha csak a járda szélén áll a zebránál, az autósok megállnak és átengedik.
    Ahogy az itteni hsz-okat nézem, messze vagyunk még (ebben is) Nyugattól.”
  • 15. kdjfg 2008. június 06. 17:22
    „Mindenféle szigorítást akarnak bevezetni az autósok ellen, már jobb lenne ha mindenki tolná az autóját! Jó, legyen kötelező lassítani a zebra előtt, de akkor két zebra között eszetlenül rohangáló gyalogosokat el lehessen ütni! Mert az is épp olyan balesetveszélyes!Ne mindíg csak az autósokat buzerálják!”
  • 14. tekan 2008. június 06. 15:07
    „A képen nem egy járdaszigettel megszakított gyalogátkelő van? A kresz szerint ha meg van szakítva akkor két külön gyalogátkelőnek minősül, tehát nyugodatn leléphet valaki a másik oldalon valaki, szíve joga. De javítsatok ki ha tévedek.”
  • 13. gobra 2008. június 06. 12:28
    „sdhz!
    Megérdemelnéd hogy Téged meg jól nyakoncsapjanak táskával,miután mások kocsiját ütögeted.Függetlenül attól hogy jogos a felháborodásod,de nem így kell elintézni.De csak folytasd majd emberedre találsz...”
32 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gergely Zoltán a kölcsönről és a telefonszámláról

Győr - Csütörtökön írtunk a Fidesz győri elnökségének közleményéről, amelyben többek között az… Tovább olvasom