Kisalföld logö

2017. 02. 25. szombat - Géza -1°C | 8°C Még több cikk.

Winkler Gábor a Dunakapu térről: A győri vár utolsó csatája?

Az év legfontosabb győri közéleti témájáról, a Dunakapu tér jövőjéről fejtette ki álláspontját a kisalfold.hu-nak Winkler Gábor. Az Ybl-díjas győri építészprofesszor szerint az önkormányzat súlyos döntés előtt áll.

Aki Győr történelmét valamelyest is ismeri, tudja, hogy városunk gazdag történelme során nem egy jelentős esemény színhelye volt, de Győr (Raab, Giavarino, Javorinum, Janik Kala) igazán fontos – joggal mondhatjuk – "világtörténeti" szerepet igazából a 16. században második felében kapott.

Európa rettegve figyelte az iszlám török birodalom nyugati irányú előtörését. Stratégiailag egyértelműnek tűnt, hogy ha Bécs elesik, a keresztény Európát akadály nélkül rohanják le a törökök. Bécs kapuja pedig Győr volt.


Winkler Gábor
Winkler Gábor


"A reneszánsz győri vár, amely korának egyik legfontosabb, példaértékű `összeurópai projektjévé´ vált"

Félő volt tehát, hogy Győr elestével a keresztény Európa léte is megpecsételődik Ez magyarázza, hogy a Vatikán példaadásával egész Európa összefogott Győr várának megerősítésére. Ekkor épült ki – a kor legmagasabb technikájával – a reneszánsz győri vár, amely korának egyik legfontosabb, példaértékű "összeurópai projektjévé" vált.

Súlyos stratégiai hibák vezettek ahhoz, hogy Európa büszkesége és reménye, a győri város-vár 1594. szeptember 29-én mégis elesett. Egykori krónikákból tudjuk, hogy a drámai fordulat hatására a szomszédos Bécsben pánik tört ki, az életüket féltő bécsiek sikongva futottak ki az utcákra.

Nem túlzás: a győri védők kapitulációja a 16. század európai történelmének egyik legdrámaibb eseménye, a kortársak számára a 16. század mindent eldöntő "sztálingrádi csatája" volt. Ezért is kapkodták szerte Európában a győri vár ostromáról készült rajzokat, metszeteket.

1598. március 28-áról 29-ére virradó éjjel aztán iszonyatos küzdelemben, imponáló katonai bravúrral, a kor legmagasabb haditechnikájának, az akkori idők első "atombombájának" – hatalmas robbanóerejű petárda – bevetésével a zsoldosokból álló keresztény csapatok visszafoglalták a várost. A győzelem Európa győzelme volt.

Pillanatképek a Dunakapu tér múltjából (Winkler Gábor gyűjtése)

"A győri vár kalandos története a 19. század elején tovább folytatódott"

A pápa ekkor rendelte el, hogy kontinensünk minden táján hálakeresztet állítsanak, de legalább a meglévő keresztek egyikébe véssék be a fényes győri győzelmet. A győri keresztek – "Raaber Kreutz" – Stájerországtól Bajorországig mindenütt megtalálhatók, kontinensünk történelmének becses dokumentumai, melyeket Európa-szerte műemléki törvények óvnak a pusztulástól.

A győri vár kalandos története a 19. század elején tovább folytatódott. 1809. június 25-én-én, a kismegyeri csatát követően Napóleon csapatai szállták meg a várost. 1809. november 13-án az osztrákok Bécsben békét kötöttek a franciákkal. A megállapodás egyik súlyos feltétele volt, hogy az akkor még Napóleon fennhatósága alatt álló győri várat a császár tűzszerészei a bástyák felrobbantásával védhetetlenné tegyék.

A még megmaradt, romos bástyafalak bontása 1821 október 21-én kezdődött el és az erődítmény a püspökség kertjét megtámasztó Kastély- és Sforza bástya kivételével az 1930-as évek derekáig, fokozatosan tűnt el a város képéből. Megjegyezzük: a magyar műemlékeket 1881 óta törvény védte, ezért máig nem világos, hogyan engedhette meg az akkori Műemlékek Országos Bizottsága a Bástya utca megcsonkítását és a még meglévő kazamaták visszabontását.

"Ráakadtak a Duna bástya falaira"

A Dunakapu tér "újjáépítésére" magam először 1978-ben tettem javaslatot. A tér rendezését akkor a piac zavaros képe és az árvízvédelmi falak korszerűsítése tette időszerűvé. Tervemre pontosan rárajzoltam a Duna bástya vonalát.

A munkák nyári napon, reggeli hat órakor kezdődtek. Fél hétkor csengett rajzasztalomon a telefon: az építőmunkások tíz centiméterrel a töltés szintje alatt ráakadtak a Duna bástya falaira.

A megtalált falakat aztán – egyetértésben a vízügy szakembereivel – Persa András mérnök tervei alapján megerősítettük, majd a védőművet korabeli téglák felhasználásával megmagasítottuk.

Az építményt erősítő támívek a tér felé folytatódtak, így már akkor feltételeztük, hogy az egykori kazamaták a Duna bástya mögötti részen is megvannak.

"A pályaművek készítőit, de magát a zsűrit is elsősorban a tér "modernizálásában" rejlő lehetőségek érdekelték"

Tudott volt ugyanis, hogy a bástya-döntés korában "kényelmi szempontból" csak a járdaszintig bontották vissza a téglafalakat: az építési törmelékkel pedig szokás szerint a falak közeit töltötték ki.

A Dunakapu tér rendezésére az elmúlt időkben újabb és újabb tervek készültek.

A Sándor János építész által említett pályázatot jövőbeli befektetők írták ki és a pályázat költségeit is ők fedezték.

Érthető, hogy a pályaművek készítőit, de magát a zsűrit is (melynek magam is tagja voltam) elsősorban a tér "modernizálásában" rejlő lehetőségek érdekelték.

Ezért örültem, amikor évekkel később megismerkedhettem az Arrabona Városvédő Egyesület terveivel, hiszen ők a feltárt emlékek teljes megtartása mellett is számtalan lehetőséget találtak a piac megtartására, a tér fejlesztésére, rendeltetésének gazdagítására.

"A mélygarázs építése azonban mindenképpen a föld mélyén rejtőzködő kazamatarendszer megsemmisítésével jár"

Az újsághírekből úgy tűnik, hogy a most induló tervezés egyik fő célja a Belváros parkolási gondjainak kétszintes mélygarázzsal történő enyhítése.

Építészként nincs jogom szembeszállni ezzel az ötlettel, bár valószínű, hogy az új létesítmény nagy számú "idegen" gépkocsit vonz majd e területre, mely tovább nehezíti a történeti belváros amúgy is megoldhatatlannak tűnő gépkocsiforgalmát.

A mélygarázs építése azonban mindenképpen a föld mélyén rejtőzködő kazamatarendszer megsemmisítésével jár.

Az önkormányzat súlyos döntés előtt áll: a város vezetőinek határozni kell. Dönthetnek úgy – ahogy korábban a Széchenyi tér esetében meg is tették – hogy megtartás helyett az utolsó tégláig lerombolják az egykori kazamaták megmaradt részeit.

És dönthetnek úgy, hogy az előkerült emlékeket – hasonlóan a Duna bástyához – megtartják, kiegészítik és új célokra hasznosítják.

"A hírneves győri erődítmény üzenete ennél sokkal fontosabb"

Ebben az esetben azonban a mélygarázsnak más, kedvezőbb helyen kellene helyet keresni. Lehet, hogy Győrt mi inkább otthonos reneszánsz udvaraiért, pompás palotáiért és barokk utcáiért szeretjük.

Európa számára azonban a "győri keresztek" és a hírneves győri erődítmény üzenete ennél sokkal fontosabb.

A Dunakapu tér sorsáról ezek figyelembevételével szabad csak dönteni.

Talán sikerül megértenünk, hogy a győri várfalak, így a még földben rejlő romok nem kizárólag a mi örökségünk: ezek Európa történelmének pótolhatatlan dokumentumai.

Fejlesztés mélygarázzsal vagy mélygarázs nélkül? A végleges döntés előtt érdemes lenne az elmondottakon elgondolkodni.

Winkler Gábor építész, egyetemi tanár 

Olvasóink írták

107 hozzászólás
  • 107. ndf 2011. március 11. 12:23
    „na akkor
    1, az egyedülálló és ritka műemlékek lerombolása a jövő generációi ellen való bűn. középkori/reneszánsz emlékből már több nem lesz, mélygarázst építhetünk bármikor (vagy parkolóházat, lévén egészen kissé mocsárra épültünk). a Széchenyi tér, amennyiben az alatta található hun sírokat, török építményeket, középkori vesztőhelyet, stb. is bemutatnák, lehet, hogy dupla annyiba került volna, azonban értékét megsokszorozná, pláne egy olyan utópisztikus esetben, amikor a belvárosi homlokzatfelújításokon és a burkolatcserén már túl vagyunk, és már nem lehetne lekenyerezni minket egy szépen újraburkolt térrel.
    2, a két szintes mélygarázs kb. nulla forgalomnövekedést generálna, mivel két szinten nem lehet nagyon több parkolót elhelyezni, mint a rakparti P+R-ban, azonban míg előbbiért mélyen a zsebbe kell nyúlni (kevesebb potenciális parkolójelölt), addig utóbbi ingyenes volt (tumultus). tehát a forgalomnövekedés nem jó indok, mivel ilyenről nincs szó.
    3, a teret fel kell újítani, mivel jelen állapotában vállalhatatlan, ahogyan a Káptalandombot is fel kell újítani, mivel az szintén szégyenletes állapotban enyészik, ráadásul a várfal menti, kiemelt jelentőségű, kiváló kikapcsolódási lehetőséget biztosítani képes részeit az egyház kisajátította, bár utóbbi időben kezdenek hajlani területeik és építményeik nyilvános hasznosítására.
    4, akármilyen tervekkel is áll elő a Városháza, amíg nem értik meg, hogy egy óvárost, egy történelmi belvárost, melyet eleink már a múlt század elején elvetettek, mint városközpontot (ekkor épült a Szent István sugárút épületeivel és ligeteivel, illetve a Városháza), miért akarjuk funkcionáló városmaggá, centrummá tenni. a turisztika, kiskereskedelem és kikapcsolódás központja úgyis az óváros marad, azonban centrumnak viszonyai folytán alkalmatlan. az új Belváros kezdődhetne a most is belvárosi (de felújítandó) Szent István úttal, felújítandó vasúti pu. és busz pu., aztán mondjuk a Mészáros Lőrinc u. ipari épületeinek rekultivációja összekapcsolva az Árkád környékével, pl.”
  • 106. Orso 2011. február 25. 13:45
    „A Dunakapu tér közvetlen szomszédságában lakom (annyira közvetlen, hogy rögtön mellette), és engem azért érdekelne, hogy az ott lakók életén mennyiben változtat a majdani felújítás-átépítés-garázsolás-rakpartolás. Évente kétszer, a Duna áradásánál teszem azt lezárják az utat? És akkor hogy megyek haza? :)
    Jegyezném meg halkan, hogy minden szerdán és szombaton, a piacnapokon tömve van a tér és környéke, autókkal, gyalogosokkal (például az Árkádban parkolókkal, akik idejönnek gyalog, mert közelebb nemigen találtak már pakolóhelyet), szóval a piacnak éppenséggel megvan a csalogató ereje, még így, télen is, hát még nyáron! Emellett az autósforgalom miatt ablakot nyitni a Móricz Zs. rakparton gyakorlatilag lehetetlen, ami télen még csak-csak, de nyáron kellemetlen. Nem csak a zaj, de a szag miatt is!
    Ezek után jöjjön a mélygarázs meg még több autó, és még több kipufogógáz...???? :((”
  • 105. Amasan 2011. február 25. 00:17
    „Nem értem miért törekednek egyesek ennyire kitartóan a múlt emlékeinek elpusztítására. Ahelyett, hogy büszkék lennének rá (hiszen nekünk legalább van, nem úgy, mint pár bizonyos országnak) inkább el kell tüntetni nyomtalanul, hogy az önkép mellett a kulturális igényeink is degradálódjanak. Gondolom így egyre könnyebb bizonyos dolgokat lenyomni az emberek torkán. Mielőtt valamelyik .... fityeszes elkezdene komcsizni, elmondanám, hogy őket jobbról előzöm, ha mond ez valakinek valamit... :D”
  • 104. Révfalui-szúnyog 2011. február 23. 22:41
    „No itt a baj! Azzal az emberrel van a baj, aki az árkád vagy bármely más multi hangulattalan környezetében, műanyag székein elkölthető ebédje és egy történelmi miliőben tálalt ebéd közé egyenlőségjelet bír tenni!
    Az ilyen embertípusnak csak az a lényeg, hogy az ebéd nevű programot kipipálja, de hogy az mi volt, mindegy. Én maradok a historikus környezetben megterített tarkaabroszos vendéglőknél, a pincér kiszolgálásánál a műanyagtálcás sorbanállás helyett, és maradok a jó bornál is a borzalmas "üdítők" helyett, melyekkel kapcsolatos legnagyobb megbotránkozásom, hogy alig lehet már utcán vonuló csinos nőt látni, aki ne lóbálná márkás ridiküljét méltatlan helyzetbe hozván valamely üdítőgyártó kétliteres műanyag palackját, időnként meg-megállva s nagyot gluttyolva belőle. Én még azok közé tartozom, akik az utcán ivást illetlen dolognak tartják. És a vasárnap méltóságát sem tudják kasszánál kfizetett, a jó ég tudja miféle alapanyagokból készített ebéddel elképzelni.”
  • 103. pancser 2011. február 23. 22:11
    „102-höz! Ne hidd azt, hogy annak akinek Győrben dolga akad, majd a belvárosba kevereg a szűk utakon, hogy ebédeljen. Nem, megebédel a város szélén, meg ott ahol parkolók vannak, nem egy esetben az utak mellett,-mindenhol csak a Belvárosban nem. Az Árkád viszont tele van és nem véletlen. Meg lehet közelíteni és lehet parkolni. Közlekedés, parkolás ez a Belváros jövője vagy nem jövője. Hiába miondjátok mi az az 5 perc séta? Éppen elég minusz 5-6 fokban. A verseny meg elkerülhetetlen. Pillanatnyilag a Belváros vesztésre áll. De minek is tépem a számat, nekem tetszik Győr úgy ahogy van. A belvárosok mindenhol bajban vannak.Vszleg az a sétáló utcásdi nem jött be. 8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra séta megbukott. Le is zárom a magam részéről azzal amivel indítottam. A közlekedés megoldása nélkül a Belváros meghal, Győrben is meg máshol is.”
  • 102. Freehill 2011. február 23. 20:47
    „#100: szerintem az lenne a belváros "halála", ha megfosztanák azoktól az értékeitől, amelyek egyedivé teszik. Áruházakat, parkolókat, nagy rendezvénytereket bárhol ki lehet alakítani, ezekkel a belvárosnak nem is szabad versenyeznie.
    "Az élet az, ha ott emberek vannak" - ezzel 100%-osan egyetértek! De csak a fentiekkel lehet becsábítani az embereket?
    "márpedig most velem együtt elkerülik a nem helybéliek. [...] Ma az emberek autóval járnak" - ezzel viszont nem! Te lehet, hogy elkerülöd, de sokan nem. Én pl. autó nélkül is remekül megvagyok.
    "nem szeretnek nagy pakkokkal túl messzire menni" - ez teljesen jogos, de miért kell a belvárosba pont olyan funkciókat tenni, amihez nagy pakkokat kell cipelni? Sétálni, ebédelni, múzeumot vagy speciális üzleteket nézni (tehát nem a heti nagybevásárlást intézni), rendezvényeken részt venni... ezekhez nem kellenek pakkok!
    Fejlesztésre a belvárosban is szükség van, ezzel szerintem MINDENKI egyetért, ahogy a cikkben is szerepel, de meg kell találni a megfelelő kompromisszumot. Ehhez pedig szakmai vitákra van szükség, és nem szabad lesöpörni az eltérő véleményt képviselőket.”
  • 101. Révfalui-szúnyog 2011. február 23. 20:44
    „Igen. A nagy kizsákmányoló multik, amelyek akcióban drágábban adják azt, ami a sarki boltban vagy a piacon normál áron olcsóbb. Igen, ezek zsidó tulajdonú cégek. Ezért alig van bennük magyar áru, ezen felül erőszakosan terjesztik korunk egyik legjellemzőbb társadalmi betegségét, a márkafüggőséget. Fiatalok tömegei nem aszerint öltöznek, mi áll jól nekik (sőt, ez többnyire nem is szempont...), hanem a ruhák felirata szerint. Ez a huszonegyedik század igazi szellemi nyomora s az, hogy vasárnaponként nem templomba járnak és nem a családdal vannak, hanem céltalanul és pénztelenül kóborolnak a bevásárlóközpontok sivár világában.
    S a Dunakapu rehabilitációjának célja pontosan az is, hogy az emberek ne ezekben ődöngjenek, hanem a belvárosi üzleteket látogassák. Mint ahogyan a Széchenyi tér is sokat segített ezen még akkor is, ha felújítása számos kívánnivalót hagyott maga után. Ha kendnek a Baross út a non plus ultra, hát legyen. Attól mindössze 5-8 perc séta a Jókai úti parkolóház. De nincs messzeb a Kamara mögött épült parkolóház sem. Akkor pedig mi is a gondja?”
  • 100. pancser 2011. február 23. 20:15
    „97! Borkai politikus, mi nem. A Belváros sorsa senkinek sem közömbös. Annyira Borkaiékra támadtak itt néhányan, azért írtam amit írtam. Ha hagynák a Belváros meghalna, de nem akarják hagyni nagyon helyesen. Az élet az, ha ott emberek vannak, márpedig most velem együtt elkerülik a nem helybéliek. Ez nem jó az üzleteknek sem. A piachoz a Baross út életéhez ember kell. Ma az emberek autóval járnak, nem szeretnek nagy pakkokkal túl messzire menni. Mi vidékiek valamikor a vasútállomáshoz mentünk bevásárlás után súlyos terheket cipelve. Ma ez már nem működik inkább a bevásárlóközpontokban kötünk ki. Mennénk a belvárosba is de.... úgyis tudjátok.
    "Révfalusi szúnyog" A legrosszabbak a földnélküli parasztok, akik nem éppen Győr büszkeségei. Judeoszutyoknak nevezted az Árkádot, csak úgy. Most már tudjuk hogyan gondolkodsz, mit érnek a szavaid, te nem városvédő vagy hanem ......... .”
  • 99. Freehill 2011. február 23. 20:00
    „No igen... reméljük, az álláspont akkor sem változik, ha a régészek kézzel foghatóan is feltárják az emlékeket...”
  • 98. Révfalui-szúnyog 2011. február 23. 19:50
    „Mindenki tudja, hogy a Dunakapu alatt van érték. Azt is pontosan lehet tudni, hogy mi. A városi levéltárban és múzeumben bárki megnézheti az erről szóló dokumentumokat. Nyilvánosak. De elég volna végre elolvasni az Arrabona Városvédők anyagát is.”
  • 97. Freehill 2011. február 23. 19:45
    „Borkai Zsolt nyilatkozata a másik cikkből: "Amikor a Dunakapu tér megújul, visszakerül a piac. Az árusok visszajöhetnek a felújítás után, de csak is úgy, ha egységes képet tudnak kialakítani. Ha van érték a Dunakapu tér alatt, azt megmentjük és bemutatjuk, ha nincs, megépülhet a mélygarázs. Ebben az évben a régészeti feltárások megkezdődnek."

    Ez véleményem szerint korrekt válasz a városvédők felvetésére. Ezek után viszont abszolút nem értem a városvezetés feltétlen híveiként feltűnő hozzászólók indulatait. Már a polgármestert is ellenségnek tekintik?”
  • 96. Freehill 2011. február 23. 19:38
    „pancser #85: "Maradjon minden a régiben, hagyják Borkaiék a Belvárost meghalni"

    Idézet a cikkből: "a feltárt emlékek teljes megtartása mellett is számtalan lehetőséget találtak a piac megtartására, ***a tér fejlesztésére, rendeltetésének gazdagítására***"

    Kicsit sem zavar, hogy ilyen nyilvánvalóan kiforgatod mások szavait?”
  • 95. mir 2011. február 23. 18:30
    „"Meg kell oldani a belváros megközelíthetőségét és tessék már végre megérteni a világ változott. "

    Pancser ne csinálj már magadból bohócot. Telerakták a várost beléptető kapukkal a két parkolóházból az egyik megint fizetős lett + úgy megemelték a parkolási díjjat a belvárosban hogy lassan már külön kereset kéne hogy valaki fizetni tudja, ezt azzal indokolták annó, hogy azt akarják, hogy minél kevesebb autó legyen a belvárosba erre mélygarázst akarnak benyomni a dunakapu tér alá ami szintén fizetős lenne így már ismerve a magyar mentalitást csak muszályból parkolnának ott az autósok.”
  • 94. elemér 2011. február 23. 17:30
    „Anyja így szól pancserhez a Matrózban:
    - Fiam! Miért öltöztél egy hétköznapi ebédhez talpig feketébe?
    - Azzal ne törődjön mama! Egye inkább azt a finom halászlét!”
  • 93. pancser 2011. február 23. 15:17
    „91! "elemér"! Beszéltem én a kofákról? Elemér ne hallucinálj ott Jueszéjben. Körülbelül annyi közöd lehet Amerikához mint az argentin dogomnak Argentínához! If age imparted wisdom, there wouldn´t be any old fools! Küldök erről egy kitűzőt is vazze!”
  • 92. Révfalui-szúnyog 2011. február 23. 15:02
    „Pancseron már egészen biztos, hogy csak a karózás segít.”
  • 91. elemér 2011. február 23. 14:57
    „88. h.sz. pancser
    Ezt mondod te. A kofáknak több közük van ott, mint neked Győrhöz.”
  • 90. pancser 2011. február 23. 14:06
    „"Torbius" "De most nem a "dohos leprás középkor" az "audi - rába ipariság" és a "nagymama a legújabb autóba szeret csak ülni" lemezt tegye fel, hanem a kérdésre válaszoljon, józan paraszti ésszel..."
    Először is pontosan kellene idézned, mikor írtam és hol ezeket, ugyanis a fenteik soha nem hangzottak el, tőlem nem. Aztán ha megtaláltad válaszolok.”
  • 89. Torbius 2011. február 23. 13:45
    „Pancser!
    Azért mennek majd be az emberek a belvárosba, mert lesz ott egy fizetős mélygarázs?
    Ami olykor-olykor tavasbarlangként funkcionálna?
    Nooooormális?
    Amúgy a #77-ben feltett kérdésemre még mindig nem válaszolt: az nem lenne megoldás, hogy a kecske is jóllakik és a káposzta is megmarad?
    Vagy még nem üzenték meg magának, hogy mit írjon... :D”
  • 88. pancser 2011. február 23. 12:02
    „Ha egy városrészbe nem járnak az meghal. Tessék megnézni a Belvárost egy februári vasárnap délután meg az Árkádot, de lehet más bevásárló központok környékét is. Ez nem biztos, hogy egy professzornak feltűnik. Ha fel is tűnik azt hiszi a talán többekkel együtt, ha kiásnak egy kazamatát akkor a helyzet megfordul. Nem fordul meg, hanem tovább romlik. Meg kell oldani a belváros megközelíthetőségét és tessék már végre megérteni a világ változott. Hadd idézzek még a reformkorból egy verset, aki középiskolába járt ismerheti. "Nemcsak épített rombolt is Pollodio" Ugyanis akkortájt is ezer kifogást emeltek a megújulni vágyókkal szemben.
    "elemér" Mit keresel Győrben, azt mondtad Júeszéj-ben laksz és nem is látogattál haza azóta sem?”
107 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fehér furgon: sikerült négy parkoló helyet elfoglalnia az Árkádnál - fotó

Úgy tűnik, soha nem lesz vége a parkolásos fotóknak, mert egyesek képtelenek betartani a… Tovább olvasom