Kisalföld logö

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 10°C | 17°C Még több cikk.

Webáruházak hiányosságai

Régió - Szinte minden elektronikus kereskedelmet lebonyolító honlapon, amelyet ellenőrzött régiónkban a fogyasztóvédelmi hatóság, komoly hiányosságokat talált, a vevőket gyakran félretájékoztatják. A vizsgálat tapasztalatai kapcsán azt is összefoglaltuk, mire érdemes figyelnie a webáruházban vásárlónak.
Egyre terjed az elektronikus kereskedelem, ezt a vásárlási formát mind többen igénybe veszik előnyei miatt. Mert sokszor olcsóbban juthatunk így termékekhez és a vásárlást akár a fotelból, éjjel-nappal lebonyolíthatjuk. Azonban nagyon meg kell nézni, hogy internetes oldalon mit veszünk, mert nem tudjuk kézbe venni, úgy megnézni az árut. A szakemberek szerint még nagyobb baj, hogy nem csak emiatt érheti a vevőt csalódás, ezért is tartottak ellenőrzést, próbamegrendeléseket végezve webáruházakban.

Az elektronikus kereskedelem gyakorlatát a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Nyugat-dunántúli Felügyelősége harminc weboldalt vizsgálva ellenőrizte. A kilencvenszázalékos kifogásolási arány Simon István régiós igazgató szerint riasztó és számos tanulsággal szolgál a fogyasztóknak. Az egyik leggyakoribb hiányosság a tapasztalatok szerint, hogy a weboldalon nem tüntetik fel, kivel kerül kapcsolatba a vevő, ha vásárol. Az is fontos lenne, hogy feltüntessék, nyolc munkanapon belül elállhat a vevő a vásárlástól, de erről sokszor nem adnak tájékoztatást. Persze van néhány kivétel is, amikor nincs ez az elállási lehetőség, szerencsejáték, újságok, hang- és képfelvétel, szoftver esetében, de erről is tájékoztatást kell adni.

Kötelező tájékoztatást adni az adott termékre vonatkozó szavatossági és jótállási szabályokról is, de e téren is sok hiányosságot fedett fel az ellenőrzés. Volt, ahol a már nem érvényes, régi jogszabályt szerepeltették.

Gyakori volt még a cégjegyzékszám, az adószám, a cégképviselő feltüntetésének hiánya. Előfordult, hogy csak a termék nettó árát írták ki, a járulékos költségeket nem, pedig jelentős lehet a szállítás, a postázás, a csomagolás díja, ezért ez a fogyasztó félretájékoztatása. Összességében a fogyasztóvédelmi hatóság 24 bírságot szabott ki összesen 1,74 millió forint összegben.
Tíz olyan honlapon végeztek próbamegrendelést, amelynek működtetője megyénkbeli. Ezek győri, soproni és mosonmagyar-
óvári székhelyű cégek voltak többek közt. Mindegyiknél emeltek kifogást az ellenőrök.
Az említett példák mellett előfordult, hogy a szerződéskötés lépé-
seiről nem adtak tájékoztatást, és arról sem, milyen program kell az oldal teljes megnyitásához. Így csak félinformációk alapján dönthetett a vevő a vásárlásról, és ez is félretájékoztatás. A fogyasztóvédelem újabb ellenőrzéseket tervez az elektronikus kereskedelemben.
Terjed az elektronikus kereskedelem, ezt a vásárlási formát egyre többen igénybe veszik előnyei miatt.
Fotóillusztráció: Kisalföld-archívum

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tartja helyét a megye

Győr-Moson-Sopron - A Központi Statisztikai Hivatal a napokban jelentette meg a megye 2006-os évkönyvét, amelyből kiderül, hogy Győr-Moson-Sopron a legtöbb területen továbbra is jóval kedvezőbb helyzetben van az ország többi részénél. Tovább olvasom