Kisalföld logö

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 2°C Még több cikk.

Vonaton vitték el a repülőhidat

Szétvágták és vasúton szállították el a repülőhidat, majd megkezdődtek a régészeti feltárások.
Régészek dolgoznak a győri Tihanyi úti aluljáró építési területén, a hajdani nagy kiterjedésű rác temető ugyanis ide is átnyúlik, s törvényi kötelesség a múlt esetleges emlékeinek mentése. Tomka Péter, a győri Xántus-múzeum régésze a tegnapi sűrű hóesés közepette is a helyszínen tudta megmutatni, mire jutottak, pedig még csak a munka kezdetén vannak.

Mit rejt a föld mélye?

A hajdani rác temető viszonylag nagy területet foglalt el, átnyúlt a mostani Szent István út északi oldalára is. Utóbbi a legrégebbi rész, ott már a XVI. században is temetkeztek a török térhódítás elől Győr várához húzódó rác egységek és leszármazottaik. Ilyen leletekre 1989-ben bukkantak. (A volt pénzügyi palotában, ahol annak idején szerkesztőségünk is helyet kapott, s természetesen írtunk a történetről, a pincében csontokra bukkantak. A rendszerváltás akkori hangulatában gyorsan elterjedt a hír, hogy bizonyára a volt „ávós ház kínzópincéjének áldozatai" lehettek. A régészek aztán kiderítették, a csontok több évszázados maradványok.)

A mostani építési terület temetője „fiatalabb". Tomka Péter szerint XVIII–XIX. századi sírokat találtak, egyelőre nyolcat, amiből hetet már fel is tártak. Biztos, hogy nagyon sűrű volt itt a temetkezés, több rátemetéssel, mert egymásra ásott sírok is előkerültek.
Bár a feltárás még éppen csak elkezdődött, máris van néhány furcsa megfigyelés. Találtak például sírt hason fekvő, összezsugorított gyermekcsontvázzal. Érdekes vizsgálni, vajon mi lehetett az oka.

Voltak itt rómaiak is

A csontvázakat megtisztítják, a széttöredezett koponyákat lehetőség szerint összeragasztják a Xántus-múzeumban. Saját antropológus szakemberük nincs, a leleteket ilyen szempontból dr. Czigány Jenő szokta vizsgálni. Természetesen lehetőség van rá, hogy fővárosi antropológusok is a csontokhoz férhessenek. A csontokon kívül eddig mást nem találtak, de bíznak benne, hogy lesznek leletek, amelyekből a korabeli viseletről, szokásokról lehet – hiánypótló – ismereteket kapni.

A vasút déli (nádorvárosi) oldalán a XIX. század második feléből származó adatok szerint római kori leletek kerültek elő. Sajnos a leírásokban nincs pontos helymegjelölés, ám a régészek bizakodók. Az aluljáró-építés kivitelezőjével, a Strabaggal kötött szerződés szerint a régészeknek március végéig el kell végezniük a feltáró munkákat, sajnos az időjárás éppen nem biztató. De megállapodás született arról is, hogy az építés során bármikor megfigyeléseket végezhetnek a „múltmentők".

Csak nosztalgikus „érték"

Az aluljáró-építés miatt feleslegessé vált és útban lévő vasúti gyaloghidat, amit a győriek „repülőhíd" vagy „gólyahíd" néven emlegetnek, két éjszaka alatt szétszedték. (Azért éjjel, mert a szükséges vágányzár, áramtalanítás ekkor zavarta legkevésbé a vasúti forgalmat.) Magát a hídszerkezetet kétfelé vágták, s a „repülőhíd" vasúti kocsira emelve tette meg feltehetően utolsó útját egy holtvágányig. Ez a gyaloghíd a második világháború után épülhetett, ennél többet azonban nem sikerült megtudni. Nem számított „igazi" hídnak, levéltári dokumentációk sincsenek róla, nem a város, hanem a MÁV tulajdona volt. Az országban tucatjával épültek ilyenek szabvány szerint, így hát legfeljebb nosztalgikus „értéket" képviselt.

Rábukkantunk viszont „ikerpárjának" rövid történetére. A Hidak Győr-Moson-Sopron megyében című könyvben olvashatjuk: „Már 1893 decemberében a város és lakossága is türelmetlenül sürgette a különszintű megoldást a Kálvária utcánál. A vasút meg is építette és üzemben volt addig, amíg a MÁV és a város közös beruházásban meg nem építette a peron alatti alagút kinyitását az Eszperantó utcán át a vidéki buszpályaudvarra." Megjegyezzük, hogy a Kálvária utcai gyalogoshídra azért volt szükség, mert az Újlak utcai sorompós átjáróban a vasút nem engedte a gyalogos közlekedést. Ez utóbbi hídra a MÁV-nak „igény hiánya" miatt nem volt szüksége, s bár képviselők egy csoportja próbálta megmenteni, nem jutott rá pénz. Pedig lehet, hogy most egy ideig mégiscsak jó lenne, mert a Tihanyi úti aluljáró építése miatt lelassul a vasúti forgalom, az Újlak utcai átjáró pedig sokszor és hosszú ideig lesz zárva...

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pénzhiány, tiltakozás, elbocsátás

A megyei közgyűlés mai ülésén nagy valószínűséggel elfogadják az ez évi költségvetést. A 600 millió forintot meghaladó hiány miatt az önkormányzat kénytelen megválni intézményei csaknem száz alkalmazottjától. A kormányzati megszorítás ellen tiltakozásul azt tervezi a megyei önkormányzat, hogy március 19-én intézményei közül többet zárva tart. Tovább olvasom