Kisalföld logö

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 0°C | 6°C

Visszalépés az új buszmenetrend?

A szerkesztőségünkbe érkező olvasói visszajelzések szerint a győrieknek egye- lőre nem nagyon sikerült megbarátkozniuk a Kisalföld Volán új menetrendjével. A buszközlekedés átszervezésére nemrég készült ugyan egy tanulmány, annak tanulságai azonban (még) nem épültek be a gyakorlatba.

Az új menetrend múlt vasárnap óta van érvényben, változásai elsősorban a szabadhegyieket és az adyvárosiakat érintik. Szinte megszűnt többek között – pontosabban csak iskolai napokon, csúcsidőben közlekedik – a kihasználatlanul működő 4-es busz, helyette gyakrabban jár a részben azonos útvonalon közlekedő 5-ös járat. A legnagyobb felzúdulást a 7-es busz útvonalváltozása okozta: a virágpiaci végállomás helyett a Révai utcából indul, s az eddigiekkel ellentétben nem kanyarodik be Adyvárosba – igaz, sűrűbben jár –, azaz például a József Attila utcából a plázához csak a 38-as busszal lehet eljutni.

Takarékossági megfontolások

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) győri
tagszervezetének vezetője, Dobronyi Tamás szerint a Jereváni utca déli részének megfosztása ettől a törzsvonaltól elhibázott döntés, mint ahogy a virágpiaci végállomás áthelyezése is visszalépést jelent.
– Mi inkább összekötnénk kétirányú körjárattá a 2-es és a 7-es buszt, s ezzel közvetlen kapcsolatot hoznánk létre Adyváros magja és a József Attila utca között, valamint bekapcsolnánk a tömegközlekedésbe a Szabadi utcai új lakótelepet – mondta Dobronyi Tamás. A Kisalföld Volán vezérigazgatójától, Pócza Mihálytól megtudtuk, hogy két, különböző útvonalat tartalmazó javaslat került a győri önkormányzat elé – a menetrend minden jelentős módosítását a jegyzőnek kell ugyanis jóváhagynia –, s ezt a tervezetet fogadta el a város. Németh Zoltán alpolgármester szerint nem is tudtak volna vitatkozni a menetrend legtöbb, nyilvánvalóan takarékossági megfontolásból bevezetett módosításáról, hiszen a jelenlegi városvezetés 600 milliós tartozást „örökölt" a Kisalföld Volán felé. S bár ezt sikerült a felére „lealkudni", az önkormányzat egyelőre nem tudja a jogos lakossági kérések mellé tenni a szükséges pluszfedezetet.

Módosítanák a szerződést

– Egyébként is szeretnénk módosítani a város számára roppant előnytelen szerződést a Volánnal, olyan megállapodást szeretnénk, amely alapján pontosan számon kérhető és nyomon követhető, mire használja fel a társaság az önkormányzat támogatását, erről már fél éve folynak a tárgyalások. Reményeink szerint nyáron, de legkésőbb őszre megszülethet az új támogatási szerződés – mondta az alpolgármester, aki egyébként szintén visszalépésnek tartja a Kisalföld Volán több intézkedését. Pócza Mihály szerint ellenben a szerződés nemhogy nem előnytelen, de független vizsgálatok bizonyítják, hogy Győr buszközlekedése a legjobbak között van az országban.

– Egyetlen probléma van: Győr messze nem támogatja olyan mértékben a közösségi közlekedést, mint más, hasonló nagyságú városok. A jelenlegi módosítások a közgyűlés decemberi döntése alapján születtek, amely a járatok racionalizálásával bízta meg a polgármestert – mondta a Kisalföld Volán vezetője, hozzátéve, hogy egyetlen kilométerrel sem mennek kevesebbet a buszok most, mint a régi menetrend szerint. Más kérdés, hogy a város folyamatos bővülése – például az újabb és újabb üzemek betelepülése – miatt nőnek az igények, s mivel az elsődleges cél a szerződésben meghatározott kilométerszám túllépésének elkerülése, egyes területeken visszalépésnek tűnhet némely változás, még ha máshol bővül is a szolgáltatás.

Tanulmány az átfogó átalakításhoz

Visszatérve a konkrét menetrendhez: a fenti észrevételek is szerepelnek többek között abban a tanulmányban, amelyet a VEKE a győri önkormányzat felkérésére készített a helyi buszközlekedés szerkezetének felülvizsgálásával. Dobronyi Tamás szerint annak ellenére, hogy a januárban elkészült szakmai tanulmány számos racionális javaslatot tartalmazott, az új menetrendben ebből szinte semmi nem jelenik meg. Németh Zoltán alpolgármester szerint nem is kell, hiszen a tanulmányt nem a jelenlegi menetrend megalkotásához rendelte meg még az előző városvezetés, hanem a győri tömegközlekedés átfogó átalakításához, ami azonban nem megy egyik (hó)napról a másikra. Ezen dolgoztak hónapokig a Széchenyi-egyetem közlekedésmérnökei is – az ő tanulmányuk múlt héten készült el –, s a két szakmai anyagból születik majd meg a végleges koncepció a város buszközlekedésének átalakítására.

Pomaranski Luca

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Buszmegálló mellett nem jó lakni

A háza előtti buszmegálló miatt nem először fordult szerkesztőségünkhöz Vér Péter abdai olvasónk. Szeretné, ha az nem otthona, a Bécsi út 81. szám közvetlen közelében lenne. Úgy véli, ha a jelenlegi helyéhez képest Győr felé helyeznék át, annak sok környéken lakó örülne. Tovább olvasom