Kisalföld logö

2017. 10. 18. szerda - Lukács 12°C | 22°C Még több cikk.

Villamosok 60 milliárdért?

Több változatban készült el a Győrben elképzelt villamoshálózat útvonala, amely 60 milliárd forintba kerülne.

Kattintson a látványtervekre >>

Csaknem 60 milliárd forintból megvalósítható Győrben a villamosközlekedés bevezetése – derül ki abból a tanulmányból, amelyet szerdán tárgyalt a város közgyűlése. A szakértők szerint két vonal kiépítése lenne indokolt.

A győri önkormányzat tavaly tanulmányterv készítésére kérte fel a győri Széchenyi- és a budapesti műszaki egyetemet arról, hogyan lehetne bevezetni a városban kötött pályás tömegközlekedést. Ez a gyakorlatban a villamosvonalak kiépítését jelentené.

Az autóhasználatot fékeznék

Villamos a Cuczor utcában
Az anyagból kiderül, hogy a fejlesztés a legnagyobb hatással akkor járna, ha a legforgalmasabb útvonalakon járnának a villamosok. Ez két „átlós" vonal kiépítését feltételezi: az egyik Marcalvárost kötné össze Városréttel, a másik Adyvárost az egyetemmel. A tanulmány készítői mindezt megvalósíthatónak tartják. Indoklásukban kifejtik: mostanra a személygépkocsis utazások aránya Győrben meghaladja az 50 százalékot, és minden jel arra mutat, hogy a hányad 2015-re meghaladja a 70 százalékot.

Variációk az útvonalra.
Kattintson a képre >>
A szakemberek szerint a tendencia magas színvonalú tömegközlekedéssel fékezhető. A legnagyobb előrelépés a nemzetközi tapasztalatok szerint a villamosvonalak kiépítésével érhető el. Erre Győr testvérvárosa, a németországi Erfurt is jó példát mutat.

Vannak kockázatok

Az elemzésben több kockázati tényezőt is felsorolnak. Az egyik ilyen a várható lakossági tiltakozás. A felmérések szerint a győriek kétharmada általánosságban pártolja a kötött pályás közlekedést, de csak egyharmada értene egyet azzal, ha az egyébként halk villamosok a lakása előtt járnának. Valószínű, hogy az autósok egy része sem fogadná örömmel, hogy a sínek miatt esetenként jelentősen csökkentenék az utak kapacitását és a parkolók számát. Más típusú kockázatot jelent, hogy a tervezésnél a számításokban azzal kalkuláltak, hogy a vonzóbb tömegközlekedés a gépjárműforgalom csökkenését hozza magával. Miután erre nincsenek magyarországi példák, nem lehet biztosan tudni, a lakosság valóban így viselkedne-e.

Az igazi nehézséget persze az jelenti, hogy a beruházás rendkívül sok pénzt emésztene fel. A dokumentum készítői részletes számításokat készítettek. A fejlesztés idei árakon 58 milliárd 362 millió forintba kerülne. Néhány tételt érdemes kiemelni: a vágányépítés 7,2 milliárd, az áramellátás lehetővé tétele 6,8 milliárd, az új járművek beszerzése 5,6 milliárd, a járműtelep 2,9 milliárd forintba kerülne, de még a közúti csomópontok átalakítása is 9 milliárdra rúgna. Ezt a város egyedül nyilvánvalóan nem tudná véghez vinni, ezért az Európai Unió támogatásában kellene bízni. Egyébként, ha minden pénz együtt lenne, a beruházást öt év alatt lehetne befejezni.

Csütörtökön ülésezik a közgyűlés

Villamos a Szigethy Attila úton
A győri közgyűlés csütörtökön délután három órakor ülést tart a városháza dísztermében. A napirendi pontok között az itt és az 5. oldalon tárgyalt témán kívül szerepel a javaslat a nem megfelelően működő városi vízgyűjtő bázisok helyzetének felmérésére és a szükséges munkálatok elvégzésére, a nem megfelelően működő városi vízgyűjtő bázisok helyzetének felmérésére, illetve a tájékoztató a fejlesztési pólus tervezésének menetéről.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Levelet írtak a magasházak ellen

A győri Ipar utca 96. számon bejegyzett Egyetértés Lakásszövetkezet egyet nem értését fejezte ki,… Tovább olvasom