Kisalföld logö

2017. 12. 15. péntek - Valér 2°C | 8°C Még több cikk.

Vevővonzó túlzások ára

A fogyasztóvédelmi felügyelők tavaly leginkább félrevezető tájékoztatások miatt figyelmeztették a vállalkozásokat. Vizsgálataik tanulsága, hogy a vevőknek maguknak is ellenőrizniük kell, tényleg kedvezményes-e a termék ára, jó-e annyira, amennyire dicsérik.

Bírságolás helyett jobbára figyelmeztetéssel jártak a fogyasztóvédelmi felügyelőség tavaly megyénkben végzett ellenőrzései. Egyrészt mert figyelembe vették a vállalkozások méretét és betartották a fokozatosság elvét: először elkövetett hibánál csak annak kijavítására kötelezték a céget. Másrészt javulást tapasztaltak: a kereskedők, a szolgáltatók igyekeznek megfelelni a jogszabályoknak. Ennek ellenére nagyobb összegeket is kiszabtak rájuk néhány esetben büntetésül. Országos üzletláncra például több tízmillió forintot megtévesztő reklámért.

Kirándulással egybekötött termékbemutatók miatt több százezer forintos bírságokat, egy esetben több milliósat is kiróttak. Az értékesítők megtévesztették a vevőket: olyan tulajdonságokkal ruházták fel a kínált termékeket, amivel azok nem rendelkeztek. Például nem jártak olyan gyógyhatással, mint az árut dicsérő eladók állították.

Simon István, a megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelőségének vezetője azt is elmondta lapunknak, hogy tavaly 4342 helyen végeztek ellenőrzést a régióban és az esetek 35,6 százalékában találtak szabálytalanságot. Ez 2009-hez képest 10 százalékkal alacsonyabb kifogásolási arányt jelent. A múlt évben a régióban 100 millió, megyénkben 75 millió forintot szabtak ki büntetésként. Azért nagyobb a bírságok összege Győr-Moson-Sopronban, mint Vasban és Zalában, mert az áruházláncokra a győri központ rótta ki azokat.
Kistelepüléseken 80 élelmiszerboltban jártak a felügyelők és 50 helyen találtak hibát. A leggyakoribb gond a helytelen árfeltüntetés és a valótlan tájékoztatás a kedvezményekről. Viszont minden kisboltban adtak blokkot. Az is javulást jelez, hogy míg korábban az ellenőrzött internetes kereskedelemmel foglalkozók mindegyike hiányosan tett eleget tájékoztatási kötelezettségének, tavaly már csak 87 százalékuk.

A csaknem ezer vendéglátóhely vizsgálata során pedig 26 százalékos volt a kifogásolási arány, ami az országos átlag alatti. Viszont több a szolgáltatókkal kapcsolatos probléma. Egy távközlési cég 15 millió forint bírságot kapott, mert nem biztosított személyes ügyintézéshez ügyfélszolgálatot, pedig erre jogszabály kötelezi. Más távközlési szolgáltatók ingyenesnek hirdetett előfizetéseiknél nem mindig adtak arról tájékoztatást, az meddig díjmentes. Az energiaszolgáltató-váltásnál pedig a határidőket nem tartották be a cégek és túl bonyolult leveleik, számláik is bosszúságokat okoztak a fogyasztóknak.

Fogyasztóvédelmi pozitívlista. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) februárban bevezeti a hétvégi telefonos ügyfélszolgálatot, amelynél fogyasztók, vállalkozások is kérhetnek tanácsot. Pénteken 14, szombaton és vasárnap 10 órától 18 óráig érhető el a Dunántúlon a 30/576-2574-es számon. Márciusban pedig elkezdi közölni az NFH a fogyasztóvédelmi jogszabályokat betartó vállalkozások listáját. Korábban az egyéni minőségi panaszokkal foglalkozó fogyasztóvédelmi békéltető testületek tettek közzé „fehérlistákat" a határozataikat teljesítő cégekről.


hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kiemelt fejlesztés legyen a gönyűi kikötő

Széles Sándor – összeférhetetlenség miatt – lemondott a Szigetközi Fejlesztési Tanács elnöki posztjáról: az új vezető Babos Attila lett. Tovább olvasom