Kisalföld logö

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 10°C | 17°C Még több cikk.

Veszprém is ellenzi a Cuha-völgyi vasút bezárását

Veszprém ellenzi a Bakonyon átvezető, Cuha-völgyi vasútvonal megszüntetését, s határozottan kéri az illetékeseket e döntésük átgondolására - közölte Czaun János, Veszprém alpolgármestere sajtótájékoztatón hétfőn.
Bizonyos hírek szerint ugyanis kétezer kilométernyi vasúti szakaszt kíván a közlekedési kormányzat bezárni, köztük a Bakonyon átvezető, Győr-Veszprém vonalat is megszüntetnék - tette hozzá. Az alpolgármester szerint a Cuha-völgyi vonal "nemzeti, iparművészeti érték és természeti kincs".

Czaun János elmondta: az elmúlt szombaton a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség ülésén Horváth László, a Közép-dunántúli Regionális Közlekedés-szervezési Iroda vezetője azt a kormányzati szándékot közölte velük, hogy a Győr-Veszprém közötti vasútvonal 2009. decembere után nem lesz az országos hálózat része. Erre a vonalra az új évre már nem fognak menetrendet kérni - tette hozzá.

Czaun János elmondta: az irodavezető azt ajánlotta fel, hogy az érintett önkormányzatok alakítsanak egy társulást, s annak a tulajdonos magyar állam egy forint ellenében átadja a vasútvonalat, tehát üzemeltessék azt az érdekelt városok és falvak. A veszprémi alpolgármester szerint ez egy "kétszínű és nem tisztességes" hozzáállás, hiszen a vonal országos feladatokat is ellát, sőt nem is a személyszállítás a fő profilja, hanem a turisztikai hasznosítás.

A veszprémi alpolgármester utalt arra is, hogy egy hétköznapi utasszámláláskor a legkevesebb utas tizenkettő volt, a legtöbb pedig 104, azaz három "tömött busznyi" ember. Utóbbi tény is azt mutatja, hogy nagyon nehéz lenne közúti közlekedéssel helyettesíteni ezt a vasútvonalat - tette hozzá.

Debreczenyi János, Veszprém fideszes polgármestere elmondta: támogatnak egy olyan beadványt, amelyet a Megyei Jogú Városok Szövetségéhez küldenek el, majd a szövetség nevében azt fogják kérni, hogy az egész országot illetően vizsgálja felül a kormány a "vasútmegszüntető szándékot". Véleménye szerint Nyugat-Európában nem az tapasztalható, hogy a történelmi vasutakat megszüntetik, hanem ellenkezőleg, azokat inkább felújítják, megóvják.

Rámutatott: nem sok értelme lenne vasúti hidakat, alagutakat ipari műemlékké nyilvánítani, ha a vasútvonalat pedig megszüntetik. Ha egy infrastruktúrát nem használnak, az elveszti a létjogosultságát, s lényegében megsemmisül - mondta a polgármester.

Debreczenyi János "cinikusnak tartotta" a regionális közlekedésszervező iroda ajánlását, mert az önkormányzatok már a kötelező feladataik ellátásához sem rendelkeznek elegendő pénzforrással, így nem vállalhatná el egy vasútvonal fenntartását és üzemeltetését.

Ugyanakkor "furcsának találta", hogy a kormányzat meg sem vizsgálja a privatizáció lehetőségét. Utalt arra, hogy van Magyarországon olyan vasútvonal - a GYESEV -, amely évtizedek óta nem magyar állami tulajdon, és jól működik.

Debreczenyi János rámutatott arra is, hogy a Győr-Veszprém közötti 82-es főút szinte alkalmatlan a közlekedésre, szerinte "ez az infrastruktúra százéves állapotot tükröz". S emellett kívánják megszüntetni a másik működő infrastruktúrát - mutatott rá.

Elhangzott: a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal nemrég újabb egy évvel - 2010. augusztus 12-ig - meghosszabbította a Cuha-völgyi vasút épületeinek és műtárgyainak az ideiglenes műemléki védettségét.

Olvasóink írták

  • 7. watix 2009. szeptember 01. 20:31
    „Tisztelt ombi
    Önnek teljesen igaza van, jól tudja, a HÉV tényleg elővárosi vonat,
    és hogy lehet Győr-Veszprém (79km)között elővárosi vonat, szerintem igen!!
    Győr-pannonhalma közöz, és Veszprém-Zirc között mindenképen, Veszprém-Zirc között már nehezebb ezt elképzelni.”
  • 6. ombi 2009. szeptember 01. 17:57
    „Rosszul írtam, a vonal építése természetesen 1895-96-ban történt”
  • 5. Anikó69 2009. szeptember 01. 09:28
    „Szerintem is Goldmund.
    Teljesen tönkre akarják tenni a vidékieket.Ez a kormány mindent tönkretesz.
    A vidékieknek már munkát sem adnak,teljesen diszkriminálva vagyunk.
    Mindenhol csak helybélieket vesznek fel.Már tavaszóta keresek munkahelyet és mindenhol csak az a válasz hogy csak helybélieket veszünk fel.Volt ahol ki is röhögtek Győrben hogy 45 km-ről munkát akarok.
    Gyönyörű egy világ van már itt az országban!A vidéki már húzza fel magát egy fára.Se munkahely,se közlekedés.”
  • 4. Goldmund 2009. augusztus 31. 22:57
    „Ráadásul az eddigi vonalbezárások sem eredményeztek lényeges megtakarítást. De legalább sikerült alátenni a falusi kisembereknek, akik nem autóval járnak. Nem tudom elhinni, hogy ezek véletlen melléfogások. Itt szándékosság van, a magyar vidék, a falvak és az ott élők tönkretétele, még kiszolgáltatotabbá tétele, lezüllesztése, lumpenizálása.”
  • 3. ombi 2009. augusztus 31. 21:10
    „HÉV-vonalnak épült: mit értesz az eredeti funkció visszaállítása alatt? Mert a társaság neve valóban HÉV, de Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV! A mai fogalmaink szerint a HÉV szó jelentés körülbelül azonos az elővárosi vasutak rövid távon közlekedő típusával. Lehet ma egy 196 km-es vasútvonalat HÉV-nek nevezni? Aligha. Pedig eredetileg ilyen hosszú volt a vonal.
    Különös tisztelettel kell emlékeznünk az építőire! 1985 márciusában kapott a minisztériumtól engedélyt a társaság az megvalósításra, a következő év októberében már Bakonyszentlászlóig járt a vonat! Két és fél hónappal később már Veszprémig lehetett közlekedni, pedig hidak, alagutak sokasága nehezítette az építkezést.
    Ezt a vonalat, csakúgy mint több társát, a "hálás" utókor valósággal kiherélte. A Balaton és Győr közötti forgalomban betöltött szerepe megszűnt a Veszprém-Alsóörs vonal megszüntetésével, később a dombóvári irányt szakították meg további vasútbezárással.
    A pályát eredendően 40 km/ó sebességre tervezték, az ívek nem engednek gyorsabb haladást, ezen nem kéne erőlködni.
    A végleges elpusztításához a fő érv a vonal kihasználatlansága. A minap néztem a győri stadion óriási lelátóit, szerintem azok sokkal ritkábban fognak megtelni, mint ahányszor a szeretett bakonyi vonatunk.”
  • 2. watix 2009. augusztus 31. 19:52
    „A Győr- Veszprémi vonalat a mostani formában megkel szüntetni!
    Kihasználatlan, elavult, lepusztult, és elég drága a fenntartása.

    Mi a megoldás?

    - Privatizáció (legyen gazdája)
    - Eredeti funkció visszaalítás. (HÉV vonalnak épült)
    - Pálya felújítás (Győr- Veszprém időtartalma ne 2h legyen) akár EU pénzből.
    - Bz vonat helyet modernebb alacsonypadlós, könnyű szerkezetű HÉV vagy villamos szerelvény.
    - Több megállóhely (pl Nyúl északi részén)
    - Minden igénynek megfelelő menetrend”
  • 1. Agent 2009. augusztus 31. 17:47
    „Mondjuk a "82-es főút szinte alkalmatlan a közlekedésre" elégé erős túlzás:)
    Viszont a vasútvonalért kár lenne, ahogyan kár volt a Veszprém-Balatonalmádi-Alsóörs vonalért is, dehát a pártállami időkben is tudták mikor kell forgalmat számlálni ahhoz, hogy meg lehessen szüntetni egy vonalat:

    "A vonalon utasforgalom-felmérést végeztek, azonban a felmérés napja egy rendkívül esős napon volt, így a mért adatok alulmúlták az eredeti adatokat."
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Als%C3%B3%C3%B6rs%E2%80%93Veszpr%C3%A9m-vas%C3%BAtvonal

    Számos "bevált" módszert átvettek az elődeiktől a jelenlegi politikusok, szerintem ez sem lesz kivétel.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Családi sportnap Tillával

Till Attila nyitja meg szombaton Győrben a Zöld mozgalom családi napot, a résztvevőket Katus Attila melegíti be. Tovább olvasom