Kisalföld logö

2017. 05. 25. csütörtök - Orbán 11°C | 21°C Még több cikk.

Végre megérkeztek az okosbuszok Győrbe! Elkezdték a rendszer kiépítését

Az információs oszlopokon tájékozódhatnak az utasok arról, mikor érkezik a következő járat.

Az információs oszlopokon tájékozódhatnak az utasok arról, mikor érkezik a következő járat. A késésekről is hírt adnak a kijelzők. A vakok és gyengén látók gombnyomással kérhetik az aktuális információkat.

Tavaly, a Városházán tartott sajtótájékoztatón jelentették be, hogy modernizálják a győri autóbuszközlekedést. Erről szóló korábbi cikkünket itt találja.

"Az első ütemben a buszmegállókba tervezett információs oszlopok és jegykiadó automaták működéséhez szükséges kábelfektetés zajlik. Az érintett megállóhelyeken az utóbbi napokban és az elkövetkező héten emiatt építési munkálatok zajlanak, ezért kérjük az utazóközönség és
a lakók szíves megértését és türelmét - tájékoztatta portálunkat Szakonyi Petra, a győri önkormányzat projektmenedzsere.

Hamarosan információs oszlopokon tájékozódhatnak a várakozók arról, mikor érkezik a következő járat. Az esetleges késésről, az útvonalmódosításokról azonnal hírt adnak a kijelzők. A vakok és
gyengén látók gombnyomással kérhetik az aktuális információkat.

A járművek fedélzetén a következő megállóról, átszállási lehetőségről halhatnak és olvashatnak az utasok. Az informatikai rendszer kiépítésével az utazóközönség interneten és mobiltelefonon is azonnal tájékozódhat.

drh
Fotónk a tavalyi sajtótájékoztatón készült. Így néz ki a járművekbe kerülő fedélzeti számítógép. A kijelző természetesen nagyobb méretű lesz a buszokon. Fotó: Takács Zsolt.

A járatokat egy forgalomirányító központ vezényli és felügyeli majd.

A járművekben GPS alapon működő fedélzeti számítógép lesz, így a központ mindig tudni fogja, merre halad a busz. A kereszteződésbe
érkező járatok a jelzőlámpáknál szükség esetén zöld jelzést kapnak.

Győrben, a marcalvárosi forgalmi irodánál is látható a terveket hirdető tábla.
Győrben, a marcalvárosi forgalmi irodánál is látható a terveket hirdető tábla.

A szakemberek 115 helyi járatú autóbuszba szerelik be a technikai eszközöket, 20 kiemelt buszmegállóba helyeznek ki információs táblákat, s 24 darab éjjel-nappal működő jegy- és bértletkiadó automatát telepítenek.

A projekt teljes költségvetése 563 millió forint, melyből 56 millió forint az önrész.

A járatok és megállók modern felszerelését a kivitelező Synergon Rendszerintegrátor Kft. és a Systrans Rendszerintegrátor Kft. munkatársai végzik.

Arra, hogy várhatóan mikor épül ki véglegesen és mikor lép működésbe a rendszer, nem tért ki a tájékoztatás.

Olvasóink írták

42 hozzászólás
  • 42. Freehill 2011. szeptember 16. 17:01
    „Goldmund: nagyon jól összefoglaltad a helyzetet. Annyival egészíteném ki, hogy igazából a jegyárak emelése sem segítene, mert akkor már olyan drága lenne a szolgáltatás, hogy az emberek jelentős része nem tudná igénybe venni, inkább átülne kerékpárra, a bevétel tehát még jobban csökkenne. A helyi közösségi közlekedéshez a világon szinte mindenhol komoly önkormányzati, állami támogatás szükséges, anélkül nem lehet vonzóvá tenni.”
  • 41. Goldmund 2011. szeptember 16. 08:41
    „40.hsz-ra:

    Pontosabban arról van szó, hogy az önkorm. meghatározza, hogy mennyi legyen a jegyek, bérletek ára. A cég meg megmondja, hogy ebből ennyi km futásteljesítményt tud biztosítani. És akkor megy a tépelődés: Az Adyvárosból jövő ember nyomorogjon jobban a buszon vagy a Marcalvárosból jövő? Este ill. hétvégén Szentivánra vagy Bácsára lehessen nehezebben eljutni? A cég nyilván próbálja úgy szervezni, hogy a legkisebb rossz legyen ÁTLAGOSAN az utasoknak, de hát mindenki úgy érzi, hogy amerre ő közelekdik, ott rossz a helyzet.

    A megoldás vagy az lenne, ha az önkormányzat belátná, hogy erre ugyanúgy költenie kell (tehát a jegy- és bérletáron felül támogatást adnia a KV-nek), mint ahogy költ pl. szúnyogirtásra, vagy fesztiválokra vagy arra, hogy összeszedjék a szemetet a Baross utcában. Egyszerűen kell ez a lakosság komfortérzetéhez.

    A másik lehetőség, hogy az önkorm. engedi, hogy a KV magasabbra emelje a jegy- és bérletárakat annyira, hogy legyen pénze napközben olyan járatsűrűségre, hogy ne legyen zsúfoltság, este és hétvégén pedig hogy valamivel gyakrabban járjanak a buszok.

    De ha a cég keze meg van kötve a jegy- és bérletárakat tekintve, plusz támogatást pedig nem kap, akkor sajnos ilyen színvonalú szolgáltatást tud nyújtani.”
  • 40. mir 2011. szeptember 15. 19:39
    „35

    Nem annyira a buszok száma miatt járnak olyan ritkán hanem mert valakik kitalálták, hogy ez így gazdaságosabb. Igaz a bérlet nem lett olcsóbb de a buszok egyre pontatlanabbak, légkondi nincs rajtuk (igaz erre az a magyarázat, hogy akkor csukva kellene tartani az ablakokat) nem beszélve a bukóablakos csodajárművekről 35 fokban.”
  • 39. pancser 2011. szeptember 15. 15:31
    „A kompjuterektől egy busz sem lesz sem pontosabb se kényelmesebb. Valószínűleg annak van igaza aki inkább új buszokat vett volna. Viszont lehet mutogatni a termet ahol a megfigyelő csücsül és piszkálni a sofőrt.”
  • 38. Dogee 2011. szeptember 15. 14:56
    „Häla az egnek fejlödik ez is. Ideje volt. :)”
  • 37. oPTiKa 2011. szeptember 15. 14:55
    „Hmmm, nem megyek busszal, hiszen a szerzö szerint a "járatok fedélzetén ... halhatnak .. az utasok". Vagy esetleg azt akarta írni, hogy "hallhatnak"? Nem egészen ugyanazt jelenti...

    Arra meg kíváncsi leszek, valóban megfelelö idöben kapnak-e zöldet az arra járó buszok? Mi van, ha kereszteznék egymást? Illetve mit jelent, az, hogy szükség esetén? Ha pisilnie kell a soförnek?”
  • 36. Freehill 2011. szeptember 15. 13:52
    „Beresforder: "ez alapvetően egy utastájékoztató rendszer."

    ...és forgalomirányítási rendszer. Most a végállomáson a forgalmistának fogalma sincs, hogy merre járnak a buszok, melyik fog sokat késni stb. Így át fogja látni az egész hálózatot, sokkal hatékonyabban be tud avatkozni, ha gond van. A zöldjelkérésnek ilyen kevés csomópontban egyelőre tényleg nem lesz sok szerepe, de a rendszert bármikor lehet bővíteni!”
  • 35. Pepe9111 2011. szeptember 15. 13:44
    „Vettek volna inkább buszokat az árából! Amíg 20-30 percenként jön egy, addig ne várják el az emberektől a használatukat! Ha normálisan, 5-10 percenként járnának a fő vonalakon, akkor senkit se érdekelne pár perc eltérés az út során! Ismét egy pótcselekvés megoldás helyett!”
  • 34. Freehill 2011. szeptember 15. 13:43
    „njozsi: az Általad említett nyilak közül a megfelelő irányún van egy piros pötty (ha még nem szívta ki a napsütés). Ez az irányt és a megállót is egyértelműen azonosítja. Különben igazad van, hogy ezen azért kellene fejleszteni, a soproni tájékoztató oszlopokon már új fajta menetrend van, remélhetőleg hamarosan általánosan is elterjed!”
  • 33. Hunicum 2011. szeptember 15. 13:26
    „háté!
    Hol olvastad, hogy gondolkodni szeretnék helyetted?
    Te írtad, hogy ennek a rendszernek a kiépítése elbocsájtásokat von maga után. Ergo neked ez nem jó!
    De kifejteni azért nem tudtad,-de ez azért borítékolható is volt.
    Ha nem tetszik, hogy egy fórumon hozzád szólnak akkor ne oszd meg az ilyen fajta agyrémeidet. Rögtön megoldódna a probléma. Mellesleg számos cikknél te is megszólítottál másokat, most erre mit mondjak?
    De te megmondod mihez szólhatok csak hozzá. Remek!”
  • 32. njozsi 2011. szeptember 15. 12:50
    „A 20 kiemelt megálló mellett a többi megálló információit is pontossá kellene tenni. Miskolcon, Szegeden, Debrecenben, Pécsett a megállóban elhelyezett menetrendekből világosan kiderül, hogy az adott megállóból hova, merre megy a járat és az indulás (számítógép és nyomtató kell csak hozzá). A győri megállókban a megállók felsorolásának 2 szélén van 1-1 nyíl. Az egyik felfelé, a másik lefelé mutat. Találd ki idegen, hogy melyik megállóban állsz és, hogy merre megy az adott járat. Jó megállóban állsz-e? Tehát itt is van még mit fejlődni.”
  • 31. Goldmund 2011. szeptember 15. 11:43
    „29. kurbli 2011.09.15. 11:29
    "Elfelejtettem valamit.....
    a fűtésről...
    Fűteni vagy lehet, vagy nem.
    Fűteni csak egyféleképpen lehet, úgy hogy bekapcsolom."

    No ettől dobtam egy hátast! Még a Trabantnak is különb volt a fűtési rendszere ennél. És ezekért a buszokért fizet a cég több tízmillió forintot????”
  • 30. Goldmund 2011. szeptember 15. 11:39
    „27. kurbli 2011.09.15. 11:07
    "A fűtésről csak annyit, néhány kivételtől eltekintve minden buszon van, és bizony
    használjuk is, használnunk is kell!
    (Ha nem használnánk, a veztőfülkében is hidegebb volna...)"

    Jól értem, hogy az utastér fűtése nélkül nem lehet normálisan komfortos meleget produkálni a sofőrfülkében?
    Hát ez elég gááááz!
    Te 8 órát ülsz benne és maximum pulóver vagy zakó van rajtad, mi meg nagykabátban 5-10-15 percet ülünk/állunk egymáshoz zsúfolódva. Ki az az agyament, aki azt képzelte, hogy ugyanarra van szüksége mindkét félnek?
    Igaz, amikor megjelentek azok a buszok, amiknek oldalsó ablakán csak felül van egy kis nyitható rész, a tetőablakot a sofőr nyitja (ha eszébe jut), nos akkor arra gondoltam, ennek más célja nem lehet, minthogy leszoktassák az embereket a buszozásról, mert ekkora ökörség senkinek sem juthat véletlenül eszébe. Nyáron olyanok, mint a katlan!
    Nem tudom, ki és milyen szempontok alapján dönt egy busz megvásárlásáról, de jó lenne, ha olyan ember szavát is meghallgatnák, aki utasként a saját bőrén érzi a döntés következményeit.

    Vagy a másik alternatíva: fütyülni az utas érdekeire és akkor egyre kevesebb utas, egyre kevesebb busz, egyre több autó lesz. Tessék választani!”
  • 29. kurbli 2011. szeptember 15. 11:29
    „Elfelejtettem valamit.....
    a fűtésről...
    Fűteni vagy lehet, vagy nem.
    Sokszor hallani a +2 fokban, "bezzeg amikor -10 fok van, nem fűt ennyire"

    Fűteni csak egyféleképpen lehet, úgy hogy bekapcsolom.
    Csak azt nem veszik sokan észre, ha kint 0 fok van, a buszon gyorsan lehet +15 fokot csinálni, de ha -15, akkor még +1 fokot se mindig, főleg úgy, ha párszáz méterenként ajtókat kell nyitni.
    A házban is a 20 fokhoz több tüzelő kell ha kint hidegebb van.”
  • 28. medwe 2011. szeptember 15. 11:19
    „Kurbli! Ha a puding elfogyott, tudjuk mi a további teendő. Csak egy vicc a mai fiataloktól. A Dacia a legjobb autó, mert még egyszer sem hívták vissza. A rendszerben lesz hiba, de élesben jön elő igazán minden. Én csak üdvözölni tudom az egészet. Hagyjuk a kételkedőket. Kicsi idő, s bebizonyosodik, hogy szükség van rá, az emberek megszokják, s élvezik majd, pontosabban mindennapos lesz. S, jelzem, az utasok is tesztalanyok az elején, így jelezhetik, mi a nem jó. A sok válaszból, lehet tökéletesre állítani a rendszert! Ehhez idő kell, hisz a fa sem terem azonnal gyümölcsöt.”
  • 27. kurbli 2011. szeptember 15. 11:07
    „20. vitez_laszlo!
    Bizony sokmindent rögzít, többek közt azt is, hol lett kinyitva és melyik ajtó.
    Ezekután még annyira se várja el senki mint most, hogy felszállhasson megállón
    kívül, mert az fegyelmi vétség a buszvezetőnek.
    Rögzíti a késést is természetesen, és azt is, hogy pl 7 percig a sorompónál, vagy
    a dugóba vesztegelt a busz. Ezt a diszpécser a monitoron látja is, de ez ellen semmit se
    lehet tenni.
    Sietés nem lesz, mert a diszpécser látja, ha 1-2
    perccel előbbre van mint kéne, "beavatkozik",és nem engedi ki a megállóból (vagy éppen az a rendőrlámpa
    kihagy egy zöldet. Ennek természetesen a buszon lévő utasok nem fognak örülni..
    De senki sem késheti le, aki kiszámítja mikor kell itt lenni a busznak.
    Ajtócsengőről csak annyit, amelyik tipúson van, ott használják is, ugyanis addig nem
    lehet ajtót zárni, hiába nyomkodja az ember a gombot!
    A fűtésről csak annyit, néhány kivételtől eltekintve minden buszon van, és bizony
    használjuk is, használnunk is kell!
    (Ha nem használnánk, a veztőfülkében is hidegebb volna...)
    Néhány buszon lesz bizony utasszámláló berendezés is, ami rögzíti minden megállóban
    a le, és felszálló létszámot.
    A párbeszédet is rögzíti, de ez valójában nekünk lesz igazán jó, mert bevált gyakorlat,
    hogy a panaszos utas már egészen mást mond (vagy ír) mint ami a valóságban történt.
    Vissza lehet hallgatni, vagy visszakeresni minden adatot, pl azt is,
    hogy a panaszossal ellentétben pl nem maradt ki a járat, nem ment el 5 perccel
    előbb!

    A kihangosításról csak annyit, zajmérő is fel van szerelve, és a számítógép
    ahhoz mérten adja a hangerőt.

    Én csak azon aggódom, hogy amikor nem tudunk beállni a megállóba, az ott parkoló
    személykocsitól, (ami ugye szinte rendszeres probléma) hogyan érzékeli a GPS
    rendszer a pillanatnyi helyzetet, ugyanis ennek feltétele, hgy a megállótáblánál álljon meg a busz.

    De néhány pesszimista kommentelővel ellentétben nézzük optimistán a fejleményeket, mert "a puding próbája az evés", majd a gyakorlat megmutatja......
    Hibák biztos lesznek, mint minden új dolognál, de mindent lehet javítani, korrigálni.”
  • 26. medwe 2011. szeptember 15. 09:59
    „23! Ez így igaz. Tudom, hol kell leszállnom, csak azt nem tudom melyik megálló az. Tehát az utastájékoztatás az utasoknak szól, akik között vannak olyanok is, akik először járnak a vonalon. Ráadásul sötétben még az épületeket sem látom rendesen. Mint tapasztalt turista, a jármű elején szoktam utazni. Így a tolómotorosnak a hangja nem zavar. De jogos, hogy állóhelyzetben is legyen hangos bemondás. A fűtés meglátás is jó, nem kell bolonddá fűteni a buszt, csak temperálni, hogy az utazás kényelmes legyen. Mert a beizzadáson kívül, kellemetlen lehet visszamenni a hidegbe. Kint -10°, bent +20°, ez 30° eltérés?! Az első húsz, reméljük a kezdet, s szépen lassan mindenhol lesz.”
  • 25. Goldmund 2011. szeptember 15. 09:33
    „18. meteor* 2011.09.15. 00:00
    "Mindenki tudja hol akar leszállni."

    Ahogy azt Móricka elképzeli. Számtalanszor kérdezték meg tőlem, hogy hány megállót kell utazniuk, hogy az Árkádhoz, kórházhoz, vasútállomáshoz, buszállomáshoz, ETO-stadionhoz stb. eljussanak. Egyébként a zajra is van megoldás: az előző megállóban, amíg áll a busz, akkor kell bemondani, melyik megálló következik.

    12. generális 2011.09.14. 20:12
    "Mikor lesz télen fűtés a buszokon?"

    Remélem helyi járaton soha! Illetve soha nem kapcsolják be. Télen ui. normális ember nagykabátban áll kint a megállóban és ha a buszon fűtenek, akkor beleizzad. Ha zsúfolt a busz, akkor pláne. Helyközi járaton van ennek értelme, ott hosszabb ideig van az ember a buszon és leveti a kabátját.

    A cikkhez: sajnálom, hogy mindössze 20 kiemelt buszmegállóban lehet majd a késésekről tájékozódni. Hosszabb vonalaknál annyi minden közbe jöhet (sorompót kapott a busz, baleset történt az útvonalán, vagy csak több megállóban is babakocsis, helyszínen jegyet váltó utas volt), jó lenne, ha a megállók legalább felére jutna ilyen inform. tábla.”
  • 24. medwe 2011. szeptember 15. 09:21
    „Jut eszembe! Miért is jó ez? Prága, villamosozás. A kijelzőn sorban vándorolnak a megállók nevei. Így látható hol járunk s mi lesz a következő 6-8 megálló. A következő megállót külön mátrixon is kiírják. Megállás előtt egy gépnő szépen tagoltan bejelenti melyik állomáshoz érkezünk, s melyik következik. Aki nem tudja a Cseh nyelvet, az is megérti. Ezt csak azért mondom, mert a BKV metróin a hangost úgy alakították ki, hogy változatos legyen. Egy magyarul nem tudó rendesen megháborodott. Kérem vigyázzanak, az ajtók záródnak, vigyazzanak csukódnak az ajtók stb. Ezt csak azért írtam, mert szerintem fontos, hogy a tájokztatásnak legyen állandó formája, hogy könnyen meg lehessen érteni. Remélem ez így lesz. S még egy apróság az utastájékoztatónál. MÁV Szalóczy Pál hangja. Kellemes, szeretjük, de borzalmaz, ahogy használják. Mindenki ismeri, amikor hallunk valamit, szavakból pakolják össze, így kevesebb felvételt kellett készíteni. Ebből az következik, hogy hangsúlytalan, idétlen mondatok születnek.”
  • 23. farkasbalintm 2011. szeptember 15. 09:09
    „18. meteor* 2011.09.15. 00:00 - "Mindenki tudja hol akar leszállni"

    háááááát ezzel erőteljesen vitatkoznék. pl ha turista vagyok valahol, és a tömegközlekedési eszközök valamelyikét igénybe veszem, az egy dolog, hogy elméletileg tudom hol kell leszállni, mert tudom a nevét, de mivel ismeretlen vagyok a környéken, az számomra akármelyik megálló lehetne.”
42 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Akadálymentesítés: tisztul a látássérültek jövőképe Győrben? - Videó

A vakokra és gyengénlátókra is gondolnak a közintézmények vezetői Győrben. Igaz, a kerékpáros sáv sárga csíkjai még mindig nagy kihívások elé állítják a látássérülteket. Tovább olvasom