Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Végleg bezár a nagymúltú textilgyár

Győr - Az egykori Uniontext „örökösei", a Csárdatext dolgozói nincsenek éppen táncos hangulatban: megkezdődött számukra a visszaszámlálás. A nagy múltú győri textilcég végleg bezár.
Az osztrák földbirtokos, lovag Leon Gyula 1900 elején tett ajánlatot Győr városának egy pamut- és gyapjúgyár létesítésére, ötszáz szövőgép felállítására szólt az ajánlata, s a következő év őszén fel is avatták a gyárat. A Leon-gyár később viselte a Győri Textilművek, a Rábatext és az Uniontext nevet is, s aztán néhány éve az alföldi székhelyű Csárdatexté lett.

Ám már csupán tizennyolc napig... Február 19-én ugyanis a cég leállítja a termelést, április 19-ig pedig kiüríti a gyárat... Az üzemépületek és a terület egy ideje ugyanis már a Sopland cégé, s miután a cég a Csárdatexté lett, a helyet bérelniük kellett. Határozatlan időre szólt a megállapodás olyan kikötéssel, ha a gazda felmond, a kilencvenegyedik napig kell leállítani a termelést, százötvenegy napon belül pedig véglegesen kiüríteni. Ez a két határidő már végleges: február 19. és április 19.

Február 19-én a Csárdatext leállítja a termelést a nagymúltú üzemben, április 19-ig pedig kiüríti a gyárat. Fotók: Bertleff András

A Rábatext az 1980-as években, csúcsidejében háromezer-ötszáz munkatársat foglalkoztatott és íme, ami mostanáig maradt: a Fehérvári úti gyárban dolgozik a Textilplusz ’97, munkatársai huszonnégy szövőgépen végzik munkájukat, és működik igencsak szerény kihasználtság mellett a valamikori nagy művek kikészítője. (Csak érzékeltetésül: évi 32–33 millió méter anyag kikészítésére szólt a kapacitása, ám csak a tíz százalékáig használják jelenleg.)

Győrben van a Csárdatext kereskedelmi központja és raktára, innen szállítanak exportra és zömmel innen viszik belföldre a cég áruit. Létezik továbbá egy varroda a cég termékeinek feldolgozására, a Reali Bt. Mindezekben összesen most még száz ember keresi a kenyerét.

Ami már biztos: a cég február 15-ével mindenkinek felmond, ugyanakkor minden embernek garantálja, hogy a felmondási időszakra, április 19-ig még lesz munkájuk. Február 19. után bontanak, szállítanak és csomagolnak.

A jövőről Pogátsa Imre ügyvezetővel beszélgettünk. A helyről még tárgyalnak, de marad Győrben a Csárdatext raktára. Lesz a városban varrodája is, annak létszáma még bővülhet is. Szőni viszont nem fognak a cégnek. A kikészítőüzemet a fővárosba telepítenék.

Győrött, a cég kikészítőjében ma tizenhatan dolgoznak. Felajánlották, hogy aki maradni akar a cégnél, az a fővárosban bérelt üzemben dolgozhat. A társaság vásárol egy kisbuszt, s viszi-hozza majd a munkásokat. Harminchat órásra csökkenne a munkaidejük, ugyanis az út idejének felét a cég beszámítaná a munkaidőbe.

Az alkalmazottak fele mutatkozik késznek arra, hogy a jövőben ingázzon. A szövőgépeket és a kikészítőrészleg felesleges eszközeit felajánlották eladásra. Két és fél hét múlva tehát már nem lesz termelés az egykori Leonell gyárban.

Nincs visszaút, a visszaszámlálás csakugyan elkezdődött. A mai százas létszámnak nem egészen felét lesz képes megtartani a tulajdonos. Az egykori rábatexteseknek meggyőződése – persze, ők is tévedhetnek –, ha maradt volna az „örökösöké" a gyár területe és az üzemcsarnokok, nem kellett volna felszámolni a gyárat.

Olvasóink írták

  • 4. Cseter János 2008. február 01. 15:46
    „Nesze neked vadkapitalizmus! Van még mit felszámolni Győrben?”
  • 3. Stefan Fabian 2008. február 01. 15:12
    „Az uóbbi 40 év alatt évente átlagban 30-40 ezer kilométert vezetek Svajcban és Europaban, mindig legalabb 200 loerös kocsival, spezialis Formula 1 motorral ( pl. Cosworth). Legtöbb utat autop?lyan teszem, de mindig beletartozik a helybeli, lassu forgalom is; pl. meg?ll?s nélkül Lugano - Genf, Lugano- Basel, Lugano - München, Basel / Lugano- Brüssel, Bern / Basel / Lugano -Genova, Basel -Bécs, Bern/ Bael/ Lugano - Györ stb. Aki 70 km / ora felett tervez a mai forgalomban, az magasan melléfog és valakit becsap és nem érdemli meg a fizetett ?ll?st.”
  • 2. colomano 2008. február 01. 09:47
    „A társaság fele ingázik előreláthatólag. Az 8 fő + a sofőr, az 9. Ergo az nem kisbusz lesz, hanem személygépkocsi. S máris nem 90, hanem 130 km/h a pályán a sebesség. Így oda-vissza 1-1 óra, az 2, heti öt nappal az 10 óra. Ennek a fel 5 óra, tehát 40-5=35 óra plusz az ebédidő ugye, mert az nem fizetik gondolom :)”
  • 1. ? 2008. február 01. 08:34
    „Akárhogy is számolom, nekem nem jön ki a 36 óra, ha az utazási idő felét számítják be a munkaidőbe. (40 órás, 5 napos munkahetet véve alapul). Kisbusz max. 90km/h a pályán, Győr-Bp.121 km, az is csak táblától tábláig....”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tragédia: A mellény talán megmenthette volna a fiút

Bábolna - Épp egy hónapja annak, hogy kötelezővé tették a láthatósági mellényt a gyalogosok számára,… Tovább olvasom