Kisalföld logö

2016. 08. 24. szerda - Bertalan 17°C | 26°C

Vége a lurkók száguldozásának: motorra később kaphatunk jogsit

Mopedre 14 évesen már nem, csak 17 éves életkor felett lehet jogosítványt szerezni. Nagymotorra ez a korhatár 24 évre emelkedik.
A jövőre hatályba lépő kormányrendelet szerint mopedre 14 évesen már nem, csak 17 éves életkor felett lehet jogosítványt szerezni. Nagymotorra ez a korhatár 24 évre emelkedik. A személygépkocsi esetében nem lesz változás.

A személyautó-vezetőket nem, de a motorkerékpárt, valamint a nagykategóriás gépjárműveket keményen érinti a 2013. január 19-én életbe lépő, életkori változásokat meghatározó kormányrendelet.
Mint azt Göbölös Gábor autósiskola-vezető érdeklődésünkre elmondta, a változás jelentősen érinti a motorkerékpár kategóriákat. Eszerint az M-es moped kategória megszűnik a 14 éves életkorral együtt. Helyette az AM-es motorosképzés jön létre, melynek feltétele a 16 éves életkor.

– Aki november végéig befejezi a tanfolyamot, megkapja a vezetői engedélyét, aki viszont addig nem tud sikeres vizsgát produkálni, annak elveszett az ideje s a befizetett pénze, s csak tizenhat éves korában kezdheti elölről – figyelmeztetett Göbölös Gábor.

Változás lesz motoros kategóriában, hogy az úgynevezett A korlátozott kategória megszűnik. Helyette az A2-es lesz, s az vonatkozik rá, mint az M kategóriánál, hogy aki november 30-ig befejezi a tanfolyamot, megkapja a jogosítványt. Amennyiben az A korlátozott vizsga nincs meg eddig az időpontig, az A2-es kategória vizsgáját újra kell kezdeni. Ennek a kategóriának a korhatára 18 év marad. Változás a motoros- képzésnél, hogy a korlátozás nélküli A kategóriás képzés életkori határa 21-ről 24 évre nő.

Változás lesz a C és a C+E – teherautó és nehézpótkocsi – kategóriáknál is, amelyeknél 18 éves kortól lehetett letenni a vizsgát. Januártól ez 21 évre változik. Az autóbusz-vezetői D kategóriánál az eddigi 21-ről januártól 24 évre megy fel a korhatár. November 30-ig még meg lehet csinálni 21 éves életkorban, de utána nem.

Kérdésünkre, hogy mit hozhat a változás, Göbölös Gábor elmondta:
– Bízom abban, hogy érettebb emberek kerülnek a motorosképzésbe. A nagykategóriás képzésnél a C, E, D kategóriáknál úgy vélem, a korhatár-emelkedés miatt azok, akik pályakezdőként sofőrként akartak dolgozni, csak később tudnak elhelyezkedni. Elképzelhető, hogy érettebbek lesznek, de majd az idő megmutatja.

(Leadképünk illusztráció)

Olvasóink írták

63 hozzászólás
  • 63. kiell 2012. augusztus 18. 17:17
    „Olvasom a hozzászólásokat de messze nem mindennel tudok egyetérteni.Kezdve azzal.hogy 10 balesetből 8 esetbe a gépkocsivezetők a hibásak és csak két esetbe a motorosok.A másik, a motor jogosítvány megszerzésénél nagyon komoly gyakorlati képzést írnék elő mivel a balesetek nagy részébe a jármű kezelésének komoly hiányosságai a közrehatoak.Több mint negyven éve motorozok jelenleg egy több mint 300 kilós chopperem van tehát nem a gyorsaságáról ismert fajta de ennek a kezelésének is meg vannak a szabályai.Igaz,hogy a nagy teljesítményű motorokkal közlekedők előbb esnek abba a hibába,hogy túlhúzzák a gázt és az eléjük ki kanyaradó járművel való találkozást már nem tudják elkerülni de bármilyen hirtelen kialakuló forgalmi szituációt nehezebben tudnak kezelni.Pár szót az úgynevezett segédmotorokról is,sajnos az a tapasztalatom náluk jelentkezik leginkább az a felelőtlenség,hogy nincs rendszámom jelentsenek fel ha tudnak,és ebbe belefér a kocsmától hazáig út,álló járművek mellett jobb oldalt elmenni úgy ,hogy a kocsi és a járda közötti részen próbálják ezt megtenni (ez életveszélyes).Lehetne még többet írni erről a dologról de inkább azt szeretem volna jelezni nem minden motoros rohanó örült leginkább azért mert baleset esetén csak Ő húzhatja a rövidebbet. Egy ismerős motoros barátom mondta "gyors öreg motoros nincs,mert aki gyors az fiatal korába már meg halt" üdv”
  • 62. alekínyó 2012. augusztus 07. 10:19
    „Ezt nem most kellett volna bevezetni, hanem 20 évvel ezelőtt,amikor megjelentek az "igazi motorok" Magyarországon! A Rigákkal és Verhovinákkal nem tudtunk száguldozni, nem is volt ennyi baleset. Ja és akkoriban a csúcs az MZ 250 ETZ volt 5 ganggal... / 3 hónapot vártam rá a műszaki boltban/. Micsoda szép idők voltak...!”
  • 61. Cybermimoza 2012. augusztus 06. 20:29
    „Üdv!
    Én nem feltétlenül ezt tartom korrektnek, hiszen az idősebb korosztályban(>23) is lehet minimum ugyanannyi szabálytalankodó, mint a 18-23 év közötti suhancok között, én inkább valamiféle pszicholigai tesztet töltetnék ki minden jelentkezővel, mielőtt motorra ültetem.”
  • 60. benzinjérce 2012. augusztus 05. 21:29
    „És ezzel a hivatalos kormányrendelettel mi a helyzet?

    7. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez

    Járművezetésre jogosító okmányok kiadásának életkori és jártassági feltételei
    a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től

    I. Életkori feltételek
    1. 14. életév az ,,M" kategóriába tartozó jármű vezetésére.
    2. 16. életév az ,,AM" kategóriába tartozó jármű vezetésére
    3. 16. életév a ,,T" és a ,,K" kategóriába tartozó jármű vezetésére.
    4. 16. életév az ,,A1" és ,,B1" alkategóriába tartozó gépjármű vezetésére
    5. 17. életév a ,,B" kategóriába tartozó gépjármű vezetésére.
    6. 18. életév az ,,A2", az ,,A" korlátozott, a ,,C1" és ,,BE" alkategóriába tartozó gépjármű vezetésére.
    7. 20. életév
    7.1. a ,,V" kategóriában és a ,,TR" kategóriában a jármű vezetésére,
    7.2. az ,,A" kategóriába tartozó motorkerékpár vezetésére legalább kétéves ,,A2" kategóriás motorkerékpár vezetési gyakorlat esetében. A 21. életév betöltéséig az ,,A" kategóriás vezetői engedéllyel csak olyan motoros tricikli vezethető, melynek teljesítménye a 15 kW-ot nem haladja meg.”
  • 59. knifemaster 2012. augusztus 05. 09:51
    „Támogatom.
    A gépek egyre erősebbek ,gyorsabbak,az emberek meg egyre degeneráltabbak.”
  • 58. ezvanbakker 2012. augusztus 04. 22:43
    „55.!
    Azért ez nem egészen így működik! Ilyen alapon nem lehetne semmit rendszabályozni, mert hát olyan édes az a"tiltott gyümölcs" és akkor biztos megszegnek minden törvényt. Ehhez kellenek a visszatartó erelyű büntetések! Ez a baj velünk magyarokkal, hogy szinte még meg sem születik egy törvény, de már tudjuk hogyan fogjuk megszegni. Nulla szabálykövetés. Ne legyünk rá büszkék!”
  • 57. Alemao 2012. augusztus 04. 18:54
    „annyiban mindenképpen üdvözlendő a dolog, hogy motor helyett majd gyalogolnak,vagy bicikliznek,így nem lesz annyi eltunyult - elpuhult , dagi fiatal...”
  • 56. Mankapunka 2012. augusztus 04. 17:22
    „Hunicum

    Itt már a többség bebizonyította,hogy nagyon nincs fogalma az alapvető KRESZ-ről. Persze,hogy bólogat ilyenkor,mert azt hiszi,többen fogják a zebrán átengedni.

    Hidd el,ilyen egyszerű sok ember,aki ide ír.”
  • 55. bumburnyák 2012. augusztus 04. 15:48
    „Ezt a szabályt azok tartják helyesnek és azok alkották akik nem motoroztak fiatal korukban.
    Majd most alapvető kresz és rutin nélkül mennek. Ja, és ha tiltva is van akkor aztán még édesebb a dolog.
    Elkötik apjuk mociját aztán tóód neki!
    Meggyőződésem hogy rendőr üldözés miatt lesz egy-két nyomorék és halott gyerek.. 24 évesig bezárólag ..ökrök!”
  • 54. ezvanbakker 2012. augusztus 04. 14:21
    „Maximálisan egyetértek az új szabállyal! Már túlzás volt amit műveltek.”
  • 53. Muaddib 2012. augusztus 04. 12:41
    „Nekem (és a most negyvenes korosztályból sokaknak) 14 évesen megvolt a kismotor vizsgám, 17 évesen a motor és az autó is"

    Nekem is, de akkor más világ volt kevesebb volt a veszélyforrás az utakon, mint most.
    Akkor az átlag segéd-motorkerékpár romet vagy java mustang, Simson esetleg Riga volt.
    A nagymotornál meg java 350 vagy Mz- etz 250-igterjedt a választék.
    Ezek azért nem gyorsultak annyira, mint a mai motorkerékpárok.”
  • 52. bojtár 2012. augusztus 04. 12:16
    „hát ez olyan nesze semmi fogd meg jól,addig amíg az autósiskolák pénzeszsáknak hiszik a tanulókat és vetetik velük orrba szájba a plusz órákat meg fuvaroztatják telefonálgatás közepette magukat a városban eltávolodva a tudás átadásának valós mivoltjától addig nem is fognak normálisan megtanulni vezetni”
  • 51. bumburnyák 2012. augusztus 04. 10:27
    „Majd mennek jogsi nélkül! Az jobb? Nem gondolják hogy egy "motorfanatikus" 18 éves várni fog még 6 évet?! Beindulnak megint a motoros hajszák mint az én tizenéves koromban. Egy sima igazoltatás miatt majd menekülés-üldözés lesz ...míg meg nem hal valaki.”
  • 50. Gőcze_László 2012. augusztus 04. 07:35
    „Egy páran már megfogalmazták itt, hogy ez a nagykorúság határának kitolása.
    Az olvasható javaslat viszont a törvényalkotó kiskorúságát, de legalábbis a kérdés több oldalú megközelítése képességének hiányát bizonyítja.
    Elismerem, veszélyes dolog a járművezetés, meg azt is, hogy a fiatalokban kisebb a veszély érzet, de azt nem, hogy egy kiskorú az ország sorsáról legalább annyira tud felelősen dönteni, mint egy átlag nagykorú állampolgár. Pláne nem akkor, amikor még a nagykorúak sem tudnak ész érvek alapján dönteni.”
  • 49. orbison 2012. augusztus 04. 06:29
    „Nekem (és a most negyvenes korosztályból sokaknak) 14 évesen megvolt a kismotor vizsgám, 17 évesen a motor és az autó is.
    Semmi bajunk, élünk és virulunk.
    Ezt a jogszabályt nem tudom, honnan, melyik országból "importáltuk", valahol Japánban van hasonló (bár szerintem a kismotor még ott sem 17 évhez kötött).
    Egyenlőre még mindig több a "diszkóbaleset" - aminek ugye semmi köze a motorokhoz - szóval akkor mi a lényege az egésznek? Idén például nem is emlékszem, hogy lett volna egyetlen olyan balaesetről hír, ahol fiatal halt/sérült volna meg motorral (na most egy kis esés nem számít, abból minden kezdőnek kötelezően tapasztalatokat kell meríteni).”
  • 48. orbison 2012. augusztus 03. 23:24
    „Érdekes....
    Nekem van A korlátlanom (még régről, amikor nem volt más), naponta használom is, de nem a fiatalságban látom a veszélyt (ők még úgy-ahogy tisztelik a "vasat"), hanem a 40-50 éves korosztályban (tisztelet a kivételnek), akik (talán "kapuzárási pánik" miat?!) tolják, húzzák, ami belefér.... olyan vasaknak, ami fiatalkorukban nem adatott meg. Ma értünk haza Horvátországból (pontosabban Isztriából), ott ugyanez a helyzet (legyen osztrák, horvát, szlovén, olasz motoros, egyremegy).
    Szóval ez az új jogszabály nem fog megoldani semmit sem.....

    Ja, 46 (mc) ott a pont!
    A villanybiciklis idős emberek (akik azért ülnek ilyenre, mert nem bírják tekerni a kerékpárt) guruló életveszélyek! A KRESZT általában nem ismerik, egyensúlyérzékük a nullla felé konvergál, viszont volt már, hogy a kerékpárúton "ledudált", pedig nem tekerek lassan.....”
  • 47. steke 2012. augusztus 03. 23:05
    „Öt unokás nagymamaként üdvözlöm a jogszabályt!”
  • 46. mc 2012. augusztus 03. 22:06
    „Engem az ugyanúgy megrettent, ha egy 70 éves múmia villanybiciklijének a menetszele lobogtatja a gatyám, ingem...Vagy robog szembe a forgalommal az egyirányú utcán, úton, mert a kisalföldben azt olvasta, hogy lehet.”
  • 45. AntiFricc 2012. augusztus 03. 21:34
    „36.pindla 2012.08.03. 17:32

    Köszönöm!”
  • 44. Túrabakancs 2012. augusztus 03. 21:14
    „Hunicum!
    A motoros balesetek száma nem ettől a korlátozástól fog szerintem csökkenni, hanem attól, hogy
    nemsokára nem lesz vásárlóerő a motorok megvételére, ugyanis kölcsön nélkül csak egy szűk rétegnek
    lesz ez elérhető. Már most nagyságrendekkel kevesebb motort látni az utakon, mint pár évvel ezelőtt.
    Persze nagyrészt megvannak ezek a paripák, csak pihiznek a garázsban a drága üzemanyag miatt.
    Az általános közlekedési statisztikai kedvező adatok is ennek tükrében tapasztalható, nem a szigorú
    ellenőrzéseknek, ill. a közlekedők gondolkodásmódjának a fejlődésében. Ha 20%-al kevesebb gépjármű
    vesz részt a forgalomban a régi időkhöz képest a spórolások miatt, akkor ennyivel kevesebb baleset is
    lesz.”
63 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fábián Janka Győrben dedikálja új könyvét

Pénteken, augusztus 3-án Fábián Janka dedikálja legújabb regényét, A német lányt Győrben. Tovább olvasom