Kisalföld logö

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 19°C | 30°C Még több cikk.

Védett az inkognitó - munkaügyi vizsgálatok

˝Mit tehetek, ha 10–12 órát dolgoztat egy vállalkozó és csak 4 órára jelentett be? Nem merek személyes bejelentést tenni, mert félek, hogy elveszítem az állásom.˝

A munkaügyi vizsgálatok egyharmadát lakossági kérések nyomán folytatja le a Nyugat-dunántúli Munkaügyi Felügyelőség. Név nélkül is tehet bejelentést kirendeltségein – akár telefonon, akár levélben. Aki bemutatkozik, az is kérheti inkognitója megőrzését, előírások biztosítják, hogy a hatóság nem adhatja ki adatait.

Utóbbi változat azért előnyös, mert a dolgozó visszajelzést kaphat a vizsgálat eredményéről. Az, hogy kiderül-e, ki tett panaszt a foglalkoztatójára, attól függ, hányan dolgoznak a cégnél. Ha többen, akkor kisebb a bejelentő kockázata. Viszont ha a bejelentést vita előzte meg a munkahelyen, akkor hamar rájöhet a főnök, kinek ˝köszönheti˝ az ellenőrzést.

Bejelentés nyomán többnyire öt munkanapon belül vizsgálatot kezd a cégnél a felügyelet, az ellenőrzést általában kiterjeszti mindarra, ami a jogkörébe tartozik. Az biztos, ha a dolgozó nem kezdeményez vizsgálatot, nem várhat változást. Ha mindenki fél, szorong, nehéz tetten érni a visszaéléseket.

A munkaügyi tanácsadásban partnerünk a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ). Tisztségviselőik adnak tanácsokat.

Olvasóink kérdéseiket a rimanyi.zita@kisalfold.hu e-mail címre küldhetik ˝A Kisalföld a dolgozókért˝ akció keretében.

Olvasói kérdés

Mit tehetek, ha 10–12 órát dolgoztat egy vállalkozó és csak 4 órára jelentett be? Nem merek személyes bejelentést tenni, mert félek, hogy elveszítem az állásom.

Olvasóink írták

  • 18. szocdem 2010. május 07. 11:48
    „4. Diner 2010.05.05. 15:19

    "Csak hogy ezek a visszaélések a cégeknél már kb. 8 éve kialakult gyakorlat a gyors meggazdagodás reményében. Ezért járnak terepjárókkal. Miből? Abból ahogy kizsákmányolják az alkalmazottakat."

    Azzal hogy ágálsz a kizsákmányolás ellen az még a világon minden fejlett társadalomban fennmarad!
    Egyébként volna megoldás. (Volt is érvényben, csak a neolibsi MSZP előd eltörölte, a Fidesznek - aki szintén neolibsi befolyás alatt áll, esze ágában sem volt vissza hozni.) A cégek rezsióradíjának kötelező bejelentése volna a cél, s ha a termelési volumenük - amit a stat hiatala vizsgál- egy bizonyos sintet átlépne, akkor világosan látszana, hogy csaltak a munkaidővel, és a járulékokkal - bár rezsióradíjas rendszerben ez nem érné meg, és értelmetlen is volna.

    A munkaügyi felügyelőség egyébként egy nagy parasztvakítás. A munka törvénykönyve egyéértelmüen a munkavállalók rabszolgasorba taszításának eszközeként lett módositva, ahogy a szakszervezeti törvény is.
    A bejelentés avisszaélésekről c. szappanopera résztvevőinek üzenem: vezetőként több száz ellenőrzést éltem át. Sosem volt gond, pedig a tulajok feketén is foglalkoztattak embereket. Ez így van kitalálva.”
  • 17. Diner 2010. május 06. 10:08
    „Munkaügyi Felügyelőség

    9022 Győr, Gárdonyi u. 7.

    Tel.: 96/512-960”
  • 16. Tabornok 2010. május 05. 21:26
    „A Munkaügyi Felügyelőség megállapította, hogy 10 vagyonvédelmi cégből, 9 (azaz kilenc), törvénytelenül, zsebből fizet. Újságcikkben is megjelent, tehát tudják a hivatalok. Ezek után, hogy ezt az államaparátus elismeri és nem tesznek ellene, mire számíthatnak a védtelen, kiszolgáltatott munkavállalók?
    nanemá 2010.05.05. 17:21
    Szerinted, ki alkalmaz még egyszer az életben, olyan biztonsági embert, aki lebuktatta a főnökei visszaélését?
    Lássuk!”
  • 15. Diner 2010. május 05. 18:17
    „Rendben, de ha kirúgják érte, másnap a te cégednél szerezzél neki munkát. Pontosan azért ad a törvény lehetőséget arra, hogy inkognítóban tegyen valaki bejelentést, mert még aznap munkanélküli lesz. Ezt a törvényt sem én alkottam. Ha nem velem történne mindez, valóban számomra is hihetetlennek tűnne, lesnék mint a moziban, mi van? ,gondolj bele évek óta ez megy, már lelkileg kibírhatatlan helyzet. Ha te ilyen kiszolgáltatott helyzetben lennél, te mit tennél? Egyébként mikor találkozunk, vállalom magam, minden igaz ügyért.”
  • 14. nanemá 2010. május 05. 17:56
    „Diner 2010.05.05. 17:36
    Nem értem a problémádat velem.
    Írtam,hogy abban igazad van,hogy olyan is van amiről te írsz.Ez ellen kell tenni.
    De azt is fenntartom,hogy a nem helytálló feljelentéseknél igenis hozzák nyilvánosságra a feljelentő személyét.Ennyi.”
  • 13. Diner 2010. május 05. 17:36
    „Örülj neki, hogy a te céged téged rendesen bejelentett, én is tisztában vagyok a magas terhekkel, ezért az új kormány a nyáron már felére csökkenti nekik a terheket. Azzal tisztában vagy hogy a vállalkozói oldalt milyen terhek sútják, akkor miért nem hiszed el a másik oldalt is. Én nem csak elhiszem neked tisztában is vagyok vele ,/10 évig könyveltem/ akkor te miért kételkedsz bennem, még egyszer IGAZ amit leírtam. 10 fő dr. végzettségű emberrel is dolgozom, ők csak nem ostobák? Ők is ebben a cipőben járnak, ők egyszer összefogtak, fellázadtak a vezetők ellen, a vezetők közölték ki lesztek rúgva, de az egyik vezető megszólalt, hogy ne mert ők termelik nekünk a sok pénzt. Továbbá nem kívánok veled tovább ez ügyben levelezni, elvégre ezt a témát a "Kisalföld" oldalán nem én vetettem fel, olvasói kérdésre íródott cikk, és én nagyon örülök neki, hogy VÉGRE foglalkoznak vele. Légy türelemmel várd meg a többi ilyen helyzetben lévő mit szól hozzá.”
  • 12. nanemá 2010. május 05. 17:21
    „Alkalmazott vagyok.
    De a vállalkozói oldalt is ismerem.A jelenlegi adókkal a jelenlegi helyzetben megnyomorítják a kisvállalkozókat.
    A kicsikről beszélek!Állnak a vállalkozások.Haldokolnak.Mindegyik a túlélésért küzd.A válság idején sem segíti őket meg az állam,hogy azt a néhány alkalmazottat ne tegye utcára,vagy ne alkalmi munkavállalóként alkalmazza.
    Azt meg,hogy mennyi kamu bejelentés van nem én találtam ki.Egy APEH-os nyilatkozta nem is olyan régen.”
  • 11. Diner 2010. május 05. 17:15
    „Én nem vagyok spicli, mert nem tettem bejelentést, ez mind IGAZ amit leírtam, a számláimat helyettem nem te fizeted ki, én dolgozom érte, ostoba te vagy és azért mert talán te is esetleg így bánsz a beosztottaiddal, ha vannak, miért van így Magyarország, miért nem tudják az emberek a felelőtlenül felvett hiteleiket visszafizetni? stb.”
  • 10. nanemá 2010. május 05. 17:06
    „moderálva sértő”
  • 9. Diner 2010. május 05. 16:09
    „Kérem Tisztelettel minden dolgozó társamat, az akit a kis és középvállalkozó cége nem jelentett be rendesen, vagy bárminemű szabálytalanságot, visszaélést követ el Önnel szemben, kérem tegyen bejelentést a

    MUNKAVÉDELMI FELÜGYELŐSÉG-nél, melynek címe
    9022 Győr, Gárdonyi u.7., vagy
    9001 Győr, Pf. 601.

    Telefon: 96/512-963.”
  • 8. Diner 2010. május 05. 15:57
    „De miért lenne kamu a bejelntés? Ki játszik a hatóságokkal, nem tudom te hol élsz? Talán úgy látod Magyaroroszágom minden rendben van? Én egy értelmes ember vagyok, több évi tapasztalatomat írtam le, a többi munkatársam mentálisan megy tönkre a tehetetlenségtől, nem tudju melyik újjunkat harapjuk meg, ebből a mókuskerékből nagyon szabadulnánk már, még nyugdíjunk sem lesz, szülni nem merünk elmenni, mivel 6 árás bejlentés után nem kapunk GYES-t., Stb, még rengeteg szabálytalanságról tudomásom van, amiket megtapasztaltam!”
  • 7. nanemá 2010. május 05. 15:51
    „Diner 2010.05.05. 15:19
    Igen,sajnos neked is igazad van.
    De most is azt mondom ha kamu a bejelentés,igenis mondják meg ki a bejelentő.
    Ha jogos,maradjon titok.Sokkal kevesebb munkája lenne a bíróságoknak.
    Mert megszűnne a rágalmazás.
    ...és tényleg csak valós ügyeket kellene ellenőrizni.”
  • 6. PaPa 2010. május 05. 15:51
    „Nem a bejelentésre kellene várni mikor, tudja mindenki, hogy a vagyonvédelmi szakmában milyen visszaélések vannak, ki tesz ellene? A Vizsgálatokról meg csak annyit, hogy mi van akkor, ha szabálytalanságot észlelnek? Megbüntetik, a céget aztán ugyan úgy működik tovább. Nyugaton ilyen esetben elveszik a munkát tőle és abban a szakmában nem dolgozhat mint vállalkozó. Itt meg legfeljebb lecseréli a munkavállalókat, mert valaki belülről köpőt.”
  • 5. Diner 2010. május 05. 15:38
    „Kedves Rimányi Zita! Ne kérdéseket várjon?!!!! Bejelentéseket, országos szinten és majd akkor kiderül mennyi visszaélés van. Inkább bátorítsa az embereket tegyék meg a bejelentésüket, hogy sürgősen az új kormány meg tudja tenni a megfelelő lépéseket. VÉGRE már foglalkozik ezzel a jelenséggel valaki, eddig ez azért nem derült ki, mert nem mertünk róla beszélni, kizárólagosan csak azért, nehogy munkanélkülivé váljunk.”
  • 4. Diner 2010. május 05. 15:19
    „1. hozzászólóhoz!!!!!!! Igen, vállalnám az arcom, ha azonnali hatállyal a többi munkatársammal együtt azonnal nem rúgnának ki. Ha másnap adsz nekünk munkát, azonnal vállalom az arcom. Sajnos ez országos probléma, hogy Magyarországon a kis és középvállalkozások valamilyen módon kizsákmányolják az alkalmazottakat. Pl. ha például táppénzre kényszerül valaki, az első 15 napot amit a cégnek kellene kifizetni a dolgozónak csak a bérelszámolásipapíron fizeti ki, de a dologzónak nem. Olyat is hallottam, hogy először ledolgoztatják a dolgozókkal ezt a 15 napot és utána kap csak fizetést. Itt Győr-Moson-Soron Megyében vannak olyan cégek amelyek a dolgozó fizetéséből levonják a bére utáni járulékot, meg azt is amit cégnek kell fizetni utána ez kb. havonta 45.OOO,- Ft (6 órás bejelentéssel, létminimumon!!!!!!!!!!!!!!!!!?????), szabadságpénzt soha nem kapnak, az étkezési utálványt minden hónapban aláíratják velünk, hogy átvettem, de oda nem adják, ha kéri valaki akkor annak csak úgy kiveszik a fizetéséből az árát. Minden évben március 15-én, május 1-én, pünkösd hétfőn, augusztus 20-án, október 23-án dolgoztatnak reggel 8-5óráig. Pihenőnapunk csak a vasárnap van. Ha a cégvezetők éppen nyaralnak /Thai-Föld/, akkor csak azután kapunk fizetést amikor hazajönnek, ők BMW terepjárókkal közlekednek, mi biciklivel, esetleg Suzukival. 4 vagy 6 órára vagyunk bejelentve attól függően nehogy az APEH gyanút fogjon, de naponta 9-10-12 órát dolgozunk. Az utóbbi féléves kutatatásom során a megkérdezetteim közül senki nem volt rendesen bejelentve csak az állami cégnél dolgozók. De ezeket kinek panaszolhatnánk el?, akik szintén állami cégnél vannak bejelentve tisztességesen, ha elmondom nekik, csak lesnek, hogy ők még ilyenről nem hallottak. Csak hogy ezek a visszaélések a cégeknél már kb. 8 éve kialakult gyakorlat a gyors meggazdagodás reményében. Ezért járnak terepjárókkal. Miből? Abból ahogy kizsákmányolják az alkalmazottakat.”
  • 3. nanemá 2010. május 05. 15:17
    „Tabornok 2010.05.05. 15:08
    Ezeknek a névtelen bejelentéseknek a 3/4-ed része kamu,csupán bosszú valami személyes sérelem miatt aminek semmi köze a munkaadóhoz közvetlen.Aki már részt vett egy ilyen vizsgálaton az tudja,hogy ezeknek az a vége,
    hogy :ha van rajtad sapka az a baj,ha nincs meg az.
    Úgyhogy a spiclik igenis vállalják a pofájukat,hogy utána ki lehessen simítani a ráncokat az arcukon ha feleslegesen tették a feljelentést!”
  • 2. Tabornok 2010. május 05. 15:08
    „nanemá 2010.05.05. 14:34
    Elvileg igazad van. Te, még valószínű nem voltál olyan helyzetben, mint a tikosok, így könnyen osztod az észt.”
  • 1. nanemá 2010. május 05. 14:34
    „Aki bejelentést mer tenni az vállalja az arcát is!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Győr énekel és beteljesítheti Kodály álmát

Az egyetemek, a Győri Filharmónikusok és a városvezetés szerdán ünnepélyesen is bejelentették: megalakult a Győri Egyetemi Énekkari Társaság. Tovább olvasom