Kisalföld logö

2017. 03. 27. hétfő - Hajnalka 0°C | 13°C Még több cikk.

Vannak rossz gyerekek?

Győr - Az egyik jó nevű győri általános iskolában történt a minap: az egyik végzős diákot úgy helybenhagyták társai, hogy annak ujjcsontja tört. Mindenki másként emlékszik a sajnálatos eseményre, tény, hogy Marci ezen a szombaton törött kézzel nem tudja megírni felvételijét. Az eset tanulságos, s a téma kapcsán dr. Ranschburg Jenő gyermekpszichológus véleményére is kíváncsiak voltunk.
Hogy mennyire volt játék, s az eldurvult-e valamelyest, már nem tudjuk meg, nem is ez a célunk. A kamasz fiúra azonban nem először szálltak rá a többiek, mert édesanyja elmondása szerint hasonló miatt már panaszkodott otthon a fia.


Nem először történt

Akkor tornaóra előtt fogták le a többiek, ő pedig segítségért rimánkodott, ám akkor sem tudta megvédeni magát. A minap történt eset kapcsán is menekülni próbált Marci, ám (nagy valószínűséggel a sietség hevében) védekezni próbált, s véletlenül az ajtófélfába ütötte a kezét. Az ötös ujjcsontja bánta, amelyet drótozni, azaz műteni is kellett.


Nem tud felvételit írni

– Ezzel a kézzel nem tud felvételit írni a fiam, de remélem, minden kamasz tanult az esetből – mondta el lapunk megkeresésére G.-né, Marci édesanyja. – Évekkel ezelőtt magam is tanítottam, tudom, nem könnyű a mai gyerekekkel. Akadnak azonban olyan megdöbbentő esetek, amikor a felnőttek is nehezen döntenek, a pedagógusok kezében pedig az intőn és a dorgáláson túl nincs büntetési eszköz.

A heccelő verekedők most egy osztályfőnöki intővel és egy-egy hármas magatartásjeggyel megúszták a malőrt, kérdés, hogy tanulnak-e bármit is az esetből.


Igazgatóit az elsősöknek?

Dr. Ranschburg Jenő professzor egyre gyakrabban előforduló esetet említ, egy kis elsős esetét, aki „csúnya beszólás" miatt kapott igazgatói intőt.

Kézfogás: A neves professzort, dr. Ranschburg Jenőt Sekk Rebeka negyedikes kisdiák köszöntötte. Fotó: H. Baranyai Edina

– Nem ez a megoldás, bár kétségtelen tény, hogy a pedagógusok eszköztelenek, ugyanakkor a gyerekek is neveletlenebbek – vélekedett a neves gyermekpszichológus. – A probléma ennél jóval mélyebb, az igazgatók, a tanárok sok esetben széttárják a karjukat. Ugyanakkor el kellene kezdeni dolgozni azon az intézményekben és azon kívül is, hogy a gyerekek viselkedése színvonalasabb legyen, s valamilyen jó irányú etikai változás is végbemenjen. Ez ugyan rendkívül lassú folyamat, ám muszáj elkezdeni, mert a gyerekek túl sok rosszat, túl sok agressziót látnak a környezetükben és a médiumok is ezt közvetítik.

Az iskolai verekedéssel kapcsolatban a professzor hozzátette még: minden közösségben előfordulhat hasonló, bár az is tény, hogy egyes csoportokban megtalálhatók az agresszorok és az áldozatok is. – Ez egyfajta csoportos társasjáték – szögezte le a professzor –, de erről nyíltan beszélni kell mind az osztályfőnököknek, mind a többi tanárnak a gyerekekkel. Ha ez a csoport valóban jó közösség, s nem szándékosság történt, hamar elcsitul a vihar – az igazi, pusztító agresszivitás azonban megengedhetetlen.

Olvasóink írták

  • 1. HoPpÁ 2008. január 26. 02:50
    „Szerintem meg a verekedőknek ugyanúgy elkéne törni az újj csontjukat. Minek ehhez pszichológus?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Német cég többségben a Rába-öntödében

Győr - A Rába futóműüzletághoz tartozó öntöde január elsejétől vegyes vállalati formában működik… Tovább olvasom