Kisalföld logö

2017. 04. 25. kedd - Márk 10°C | 21°C Még több cikk.

Válság: Nem csak nálunk áll az autóipar

Sorra dőlnek be az autógyártó cégek, amelyket próbálnak állami milliárdokból megmenteni. A Volvo is nehéz helyzetben, Szlovákiában a beszállítók sorra dobják be a törülközőt. Az USA is vegetál. Mi lesz az autóiparral?

Európában két évtizede nem adtak el olyan kevés új autót, mint januárban, a fogyasztói bizalom megrendülése és a hitellehetőségek szűkülése miatt, az európai autógyártók szövetsége (ACEA) utolsó összesítése szerint. Az EU új tagországaiban jobban visszaesett az eladás, mint Nyugat-Európában. Ezzel megfordult az irányzat: a nyugat-európai értékesítés már tavaly év eleje óta kókadozott, miközben Kelet-Európában még kiugróan nőtt.

Nyugat-Európában az európai átlagnak nagyjából megfelelő, a tavaly januárinál 26,5 százalékkal kevesebb autó, összesen 891505 kapott rendszámot januárban. Az új EU-tagországokban 34 százalékkal estek vissza az eladások, 66 994-re, a legkisebb mértékben Lengyelországban, 5,3 százalékkal, az ellenkező végen Romániában 53,2 százalékkal, Magyarországon 52,3 százalékkal. Szlovákiában 39,2 százalékkal 2907-re csökkent az eladott új autók száma tavaly januárhoz képest.

Volvo: 50 százalékos csökkenés

A Volvo AB, a világ második legnagyobb teherautó-gyártójának a januári eladása 51 százalékkal csökkent a tavalyi év azonos hónapjához képest.
A cég azt közölte, hogy januárban valamennyi fontosabb piacán csökkent a kereslet a gazdasági visszaesés következtében. A Volvo szerint a gazdasági bizonytalanság, a közúti fuvarozás visszaesése és a hitelfolyósítások szigorítása miatt nehéz megjósolni, hogy mikor javulnak a feltételek.

Volvo teherautói sem fogynak
Volvo teherautói sem fogynak


A cég európai értékesítése 54 százalékkal 4973 járműre, észak-amerikai eladása 67 százalékkal 1172-re, ázsiai forgalma 40 százalékkal 2575-re esett.

A Volvo összesen 10232 teherautót értékesített januárban az egy évvel korábbi 20856 után. A svéd céget nem érte váratlanul a januári adat, már korábban bejelentette, hogy több száz munkahelyet megszüntet.

Szlovák zárás

Az év végéig 765 alkalmazottjától válik meg a kelet-szlovákiai székhelyű Molex Slovakia társaság. A kehnyeci cég jelenleg összesen 967 embert foglalkoztak.  - Az elbocsátásokra márciustól kezdve az év végig kerül sor. A pontos időrend még nem ismeretes - közölte Juraj Briskár, a kassai munkaügyi hivatal igazgatója.

A kehneci üzem volt a Molex legnagyobb európai üzeme. Termelésének nagyobbik részét konnektorrendszerek gyártása tette ki az autóipar részére. A gyár legnagyobb ügyfelei a PSA Peugeot Citroen, Renault, Daimler Chrysler és más autógyárak, amelyek a nemzetközi gazdasági válság következtében szintén komoly gondokkal küszködnek. 

Lengyelországban is leállás

A német Volkswagen autógyár hétfőtől öt napra leállította a gyártást lengyelországi, poznani üzemében, a kereslet csökkenése miatt, de a dolgozók megkapják a pénzüket. Az üzem e hónap elején is leállt már három napra, hasonló okból.

A Volkswagen németországi gyáraiban és pozsonyi üzemében is volt már leállás az utóbbi időben, a csoporthoz tartozó cseh Skodánál az első félévben péntekenként nem termelnek. Korábbi bejelentés szerint a németországi gyárakban most hétfőtől egy hétig rövidített munkaidőben dolgoznak, ez a németországi gyárak 92 ezer dolgozójából 61 ezerre vonatkozik. A rövidített munkaidőre is teljes bérüket kapják, csak a pótlékoknál lesz veszteségük.
- A szakszervezettel kötött megállapodás szerint a Volkswagen állandó alkalmazottai nem vesztik el munkahelyüket, és alapfizetésük változatlan marad. A mostani után egyelőre nem tervezünk több leállást - mondta a poznani üzem szóvivője, Piotr Danielewicz.

A Volkswagen poznani üzemében naponta körülbelül 600 kocsit gyártanak, az alkalmazottak száma több mint 6000.

USA - Csak egy maradhat?

A három legnagyobb amerikai autógyár, a detroiti hármak közül a General Motors és a Ford életben maradhat, a Chrysler viszont eltűnhet - írta a The Washington Post elemzője.

A GM és a Ford az utóbbi két évtizedben jelentős átszervezéseket hajtott végre, amelyeket a jelenlegi recesszió csak még sürgetőbbé tett. A Chrysler ezzel szemben az elmúlt 22 évben a túlélés helyett folyamatosan arra készült, hogy a legkedvezőbb formába hozza magát egy esetleges vevő számára.

A The Washington Post elemzése szerint a Chrysler gyárai azonban valószínűleg nem fognak eltűnni, a cég részben vagy egészben tovább él majd egy másik autógyárba olvasztva. Annak ellenére, hogy a detroiti hármak közül eddig egyedül a Ford nem folyamodott szövetségi hitelért, ha a lakossági hitelpiac még sokáig fagyott állapotban marad, és a munkanélküliség emelkedni fog, akkor ez a vállalat is ilyen lépésre kényszerülhet.

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. nocomment41 2009. február 26. 17:47
    „1. Kívánjuk a sajtó szabadságát, a censura eltörlését.”
  • 21. miracle 2009. február 26. 17:37
    „Primax:
    Le kell sújtsalak, nincs meg. Virtuálisan van csak, nincs mögötte fedezet, előre elköltött virtuális bankjegyek, most már túl nagy lett a különbség a tényleges és a virtuális között, próbálja egy válság keretében az előbbi utolérni az utóbbit. Hitel, hitel, hitel = excelben és más célprogramokban a bankok között mozgó virtuális számok. Aztán, ha valahol megborul az egyensúly, kiborul a bili.”
  • 20. elemér 2009. február 26. 12:02
    „Obama csapatában találhatók a legjob gazdasági szakértök a világon. Legfontosabnak tartják a hitel vagyis bankkölcsönök visszaállitását. Folytatnak u.n. stress testet a bankoknak. Akarják garantálni hogy még a legroszab gazdasági helyzetben is legyen pénz kölcsönökre. Enélkül nem létezik gazdasági élet. Ugyanakkor szabadoljunk meg az olajtol. Tehát az uj kocsik job fogyasztásuak legyenek és ne csak benzinmotorosak. Ezt majd veszik. Kapnak az autogyárak kölcsönt, de megszabják nekik hogy mit kell gyártani. USA-nak kell vezetni ha tetszik ha nem, mert a világ nem képes kimászni a káoszbol.
    és nélkülünk halott a világ.”
  • 19. Primax 2009. február 26. 09:57
    „"Prérifarkas" # 18
    Egy dologban bizony egytértek Veled :
    Dollár tíz/száz/ezermilliárdokról beszélnek világszerte, amelyek "eltűntek", kivonták azokat a piacokról.
    Nos, gondolom, nem a köteg lóvékkal fűtenek valahol bazi nagy kazánokat...
    Megvan az a pénz, előbb-utóbb az is kiderül, hogy ki/kik ül/nek rajta !”
  • 18. Prérifarkas 2009. február 25. 18:54
    „Na ja autó hitelre, meg sok minden más is ugye. Akkor ha nem tévedek más is bajban van itt nem csak az autóipar. Vesznek az emberek lakást, szórakoztató elektronikát is hitelből ugye.
    És az elektronikai termékek sem mind nélkülözhetetlenek tán.
    Putyilov igazad van a banki válság hat ki minden másra.
    Na ja az igaz mindezt generálta valaki-valami a háttérből. Az aki ebből hasznot húz még most is és ezek nem mi vagyunk az tuti.
    Azok nem írnak ide:)))))))”
  • 17. miracle 2009. február 25. 17:52
    „Teljesen egyetértek az elsőkként hozzászólókkal. Az emberek nem azért vették csőstül az új autót, mert szükségük volt rá, hanem mert könnyen hozzájutottak (hitel, 0% önrész stb). Ennek most vége és ez egy jó darabig így lesz. Ennek ellenére mindenki el fog jutni, ahova akar az új autó nélkül - milyen érdekes. Mesterségesen gerjesztett igény volt ez és most bedőlt.”
  • 16. enzof 2009. február 25. 16:50
    „Az autóipar a válság nélkül is így járt volna!Kinek kell ennyi új autó???
    ez van....”
  • 15. gagarin 2009. február 25. 16:14
    „A németek megint kitaláltak valamit,hogy legalább náluk ne legyen olyan nagy a munkanélküliség! Valahogy ezek minden szarból jól jönnek ki???!!!http://index.hu/gazdasag/blog/2009/02/25/a_csod_szelen_allo_opel_alig_gyozi_a_corsa-megrendeleseket_/”
  • 14. Totya 2009. február 25. 14:10
    „load: talán téged igazol a tavalyi népszavazás? Szerinted GYF-ék ámokfutása a belátásról szól és az értékszemléletűségről?? Súlyosan elegem van már azokból, akik a hatalomba segítették ezt a garnitúrát, és jönnek az ócska szövegükkel! A drága elvtársaid eladósították az országot (mind a múltban, és mind a jelenben is!!), a hatalmat pedig kijátszották idegen érdekeknek! IMF hitel nélkül csődben lennénk, mert csődbe vitték az országot! Milyen belátásról akarsz te még itt beszélni? arról az amerikai egészségügyről, ami nem ismeri a szolidaritást? Egy ilyen beteg és beteggé tett társadalomban, ahol az ember többségének nincsenek megtakarításai, máról holnapra élnek, baromság az egészségügy "öngondoskodóbb" köntösbe bujtatott pénzkivonása, privatizációja. De ha te még mindig bedől ezeknek...”
  • 13. load 2009. február 25. 13:46
    „12. Totya
    "...a mindenkori hatalomnak ez állna érdekében, simán ki lehetne alakítani egy modern társadalmat, ahol egyensúlyba kerülhetne a belátás szükségessége az értékszemléletűséggel..."
    A tavalyi március 9-i népszavazás nem téged igazol.”
  • 12. Totya 2009. február 25. 13:30
    „aTibi: szerintem ezt a neoliberálissá lett, kizárólag rövidtávon gondolkodó kapitalista rendszert nem nagyon lehet megmenteni, csak ha magától belátná a hosszú távú, érték alapú szemlélet előrevalóságát. De hát ha be is látná... kialakult egy degradált fogyasztói társadalom degradált termeléssel és hozzáállással. Lásd kínai tömeggyártás, japán autó sem japánban készül, mindig csak a profitnövelés számít, a látszólagos életszínvonalat hitelekkel és a hatalom kijátszásával fenntartó "érdekképviseleti" rendszerek térhódítása...
    Kb. a 80-as, legfelejebb a 90-es évekre ki kellett volna alakítanunk egy a természettel sokkal harmonikusabb szemléletű és életvitelű, valóban modern ipart, infrastrúktárát, beleértve a társadalmat. A megoldás az alternatív energiák fel-és kihasználásban van, félretéve az egyének önzését, szűklátókörűségét. Azonban pont az egyre profitérdekeltebbé váló kapitalista szemlélet rontotta meg/le az emberek igényeit is. Ha a mindenkori hatalomnak ez állna érdekében, simán ki lehetne alakítani egy modern társadalmat, ahol egyensúlyba kerülhetne a belátás szükségessége az értékszemléletűséggel, de hát pont az a lényeg, hogy a hatalomnak a fennmaradás az érdeke és nem egy valóban demokratikus rendszer.”
  • 11. aTibi 2009. február 25. 13:14
    „Szerintem ajánlják fel egy az egyben cserére a gyárak.
    Aki lead mondjuk 6-évesnél öregebb, ugyanazon márkához tartozó autót, vihet egy újat!
    Az enyém elmúlt 10-éves, egyszer lenne új autóm!

    Tudom álom, de azért nem lenne rossz!
    /semmi bajom!/”
  • 10. Primax 2009. február 25. 12:55
    „NoBo ! # 4.
    A kapitalista termelésben nem sok helye van az érzelmeknek. Ha fogy a cucc, megy a bolt.
    Ha nem fogy, nem gyártanak olyan sokat.
    Ilyen egyszerű ez.
    A termelés és a piac - persze kisebb-nagyobb kilengésekkel -, de igyekszik egyensúlyban maradni. Ez a legjobb mindenkinek.
    Na, most ez itt "elromlott", első lépésként tehát nem gyártanak annyi autót, ehhez pedig bizony kevesebb ember kell.
    Te csődbe vinnéd vállalkozásodat, ahelyett hogy létszámot csökkentenél, ha szükséges ?
    Ugye, hogy nem...”
  • 9. Totya 2009. február 25. 12:49
    „Nemcsak az autóipar van bajban, hanem gyakorlatilag minden és mindenki. Pontosan az nem működik, hogy majd a piac beáll, meg, hogy a kereslet-kínálat törvénye. Pontosan ezért jutottunk ide, és ezért nem is lesz megoldása a helyzetnek. Egy felelőtlen és egyensúly nélküli, a természettel és a józan a ésszel is összeegyeztethetetlen politika, pénzügyi anomáliák sora juttatta ide az emberiséget. Azt az emberiséget, melyet magát is megrontott a pénz, az elvtelenség, a szűklátókörűség. Aki látja látja, aki nem az nem. Tönkre van téve a környezet, meg vannak mérgezve az emberek, de felőlem hihettek amit akartok.”
  • 8. aha. 2009. február 25. 12:27
    „Putyilov! Igazad van. Sokan nem értik mi is van valójában!”
  • 7. Putyilov 2009. február 25. 12:23
    „A bankok buktak be,az autóipar gyengélkedése csak ennek a vonzata.
    De őszintén,hova lett eladva annyi autó? És hol vannak a régiek?”
  • 6. 49. 2009. február 25. 12:01
    „4-es!
    Én pedig azt látom, hogy neked még annyi sem jutott!
    A gazdasági válság alatt mindenki visszafogottabban vásárol, minden bizonytalan, nem tudni mit hoz a holnap.
    Már nem az a szempont, hogy az egyik szomszéd új autója 10 cm-rel szélesebb, vagy a másiké hosszabb, mint a saját, ezért gyorsan lecserélem.
    Át kell alakítani a nézeteit és szokásait az embereknek és a pazarló életvitellel fel kell hagyni.
    Én egy 17 éves kocsit cseréltem le pár éve, de ezt már nem szándékozom, még akkor sem, ha ezzel csak rontok az autókereskedésben élő emberek helyzetén.”
  • 5. Tapmancs 2009. február 25. 11:53
    „NoBo, legalább ne hirdesd ha Neked "ennyi ész jutott". Úgy látszik nem fogtad fel hogy az autóipar nem azért pörgött az elmúlt években hogy munkát adjon tömegeknek, hanem azért tudott tömegeknek munkát adni mert az olcsó hitelekkel mesterségesen tartották fenn a keresletet, az emberek a JÖVŐBENI fizetésüket költötték autóra. Namármost ennek az egynsúlynak valamikor be kell állnia, most elérkezett az amikor kevesebbet kell költeni az embereknek, hogy behozzák a korábban elköltött, de jelenlegi fizetésük miatti "lemaradást". Remélem érted a lényeget. Persze, sajnáljuk azokat akik emiatt elvesztik a munkájukat de ezt hosszú távon nem lehetett fenntartani.”
  • 4. NoBo 2009. február 25. 11:37
    „1-3: Látom nektek is csak ennyi ész jutott....
    Ha ti is benne lennétek az érintett körben, akkor nem beszélnétek hülyeségeket.
    Mesterséges, vagy nem a kereslet, egy olyan iparág szenved, amely nem csak közvetlen
    munkahelyeket, de más, ezekhez kapcsolódó munkahelyeket is veszélyeztet, sőt, már azon is túl van...
    (bank, reklám, önkörmányzati/állami adók stb.) Nézzetek körbe csak magatok körül....
    Majd ha pont ez b**a tönkre Mo-t, akkor is ezt írjátok?! Vagy csak nem érdekel titeket, mert nyugdíjasok vagytok.....”
  • 3. Primax 2009. február 25. 11:12
    „Nincs ebben tényleg semmi különleges, a piac szabályozza önmagát...”
22 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Félmillió a nyomravezetőnek

Győr - A közelmúltban kétszer is Tovább olvasom