Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 3°C

Úttörő győri csodajárgány Franciaországba megy

Győr - A Széchenyi Egyetemen hallgatók álmodták meg, s tanáraik segítségével megvalósították az első olyan alternatív hajtású járművet Magyarországon, mely hozzáadott energia nélkül is útrakész. A SZEnergy az első magyar csapatként mutatja meg tudását az energiatakarékos tanulmányautók és prototípusok legjelentősebb európai versenyén jövő héten Dél-Franciaországban.
A Nogaróban május 22-én kezdődő kétnapos európai eco-maratonon egy liter 95-ös benzinnel vagy ennek megfelelő teljesítményt biztosító alternatív energiaforrással hajtott járművel kell minél nagyobb távot megtenni a lehető legkisebb károsanyag-kibocsátással.

A középiskolás vagy egyetemista csapatok saját tervezésű és kivitelezésű közlekedési eszközei két kategóriában vetik össze tudásukat. A prototípusok versenyén áramvonalas, futurisztikus modellek indulnak, amelyek tervezésénél az egyetlen szempont, hogy a légellenállás csökkenésével maximalizálják a teljesítményt. A benzines prototípusok közül tavaly 3039 kilométeres teljesítménnyel a nantes-i St. Joseph La Joliverie középiskola kocsija nyert.

Nézegesse a jövő autóit a kisalföld.hu-n!

A május 22-én startoló dél-francia zöldfutamról exkluzív fotóválogatást találnak jövő héten internetes portálunkon, főszerepben természetesen a győri csapattal!







Borús időben sem mond csődöt

A verseny történetében először idén magyarok is indulnak az alternatív járgányok nagy seregszemléjén. A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész- és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar hallgatói egy motoros kaszából kioperált benzinmotor köré építettek egy alig harminc kilogrammos felépítményt, amely biciklikerekeken gurul. Megyén büszkesége, a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy elnevezésű csapatának napelemes járműve pedig napos időben akár 45 kilométeres óránkénti sebességre képes.

A járgány egy liter 95-ös benzint kap. Fotó: illusztráció
A járgány egy liter 95-ös benzint kap. Fotó: illusztráció


"Tudomásunk szerint Magyarországon a mi járművünk az első, amely hozzáadott energia nélkül is megy" – kezdte a Vasárnapinak a csapat egyik menedzsere, Szauter Ferenc. „Az autóval indultunk a Széchenyi-futamon pár hete, ahol meglehetősen borús idő volt. Itt volt is egy pillanat, amikor a gép megállt, a nézők pedig azt hitték, hogy ezzel véget ért számunkra az idei futam. A sofőrünk mégsem szállt ki, mert hamarosan újra tudott indítani. Ezt az epizódot csak azért említettem, mert a kocsin kaszniján elhelyezett napelemek a csúcstechnikát képviselik. Vagyis szórt fény esetén is össze tudnak gyűjteni annyi energiát a monolitkristályok, hogy 10 km/óra sebességgel haladjon a járgány" – folytatta Szauter Ferenc.

"500 kilométer van benne"

A SZEnergy durván 150 kilót nyom, méretei pedig egy átlagos személygépkocsiéra hajaznak (3,5 méter hosszú, 1,3 méter széles). Információnk szerint az autó összeállítása eddig körülbelül négy millió forintot kóstált. „Szeretném hangsúlyozni, hogy az autót Széchenyis diákok álmodták meg, s ami ennél is fontosabb: meg tudták valósítani ötleteiket a Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének laborjában" – közölte Szauter Ferenc, aki tanárként segítette a diákok munkáját.

Mintha átlagautóban ülnének

A városi tanulmányautó (urban concept) kategóriában induló járműveknek szigorú követelményeknek kell megfelelniük. A kocsit fel kell szerelni például lökhárítóval, biztonsági övvel, csomagtartóval, visszapillantó tükörrel és minden egyébbel, ami az átlagos autókban megtalálhatók. Tavaly holland modell nyert, a hágai műszaki főiskola hallgatóinak hidrogéncellás kocsija, amely 557 kilométert tett meg. Idén ebben a kategóriában veszi fel a kesztyűt a Széchenyi Egyetem csapata.
Hogyan mindez mire lesz elég a nagy seregszemlén – Szauter Ferenc szerint legalább 500 kilométeren át gurul majd a SZEnergy Franciaországban –, pár nap múlva kiderül, de az már most tény, hogy a versenyen 25 országból 200 csapat indul. Az egyenként tízfős magyar csapatok a középmezőnybe várják a modelljüket. A cél a tapasztalatszerzés, hogy jövőre már tökéletesített járművel jelentkezhessenek.

"Ez az első, amelyen magyarok is részt vesznek, de nem azért, mert korábban a magyar indulókat kirostálták volna az igen szigorú előzetes tervbírálaton, hanem mert egyszerűen nem akadt hazai jelentkező" – említette zárszóként Pup Dániel, a SZEnergy csapatvezetője.

A klímabarát díj

Az alternatív járgányok legnagyobb európai találkozóján kiosztják a klímabarát díjat (Climate Friendly Award) is, amelyet a tavalyi eco-maratonon a dán Műszaki Egyetem csapata vitte el olyan járművel, amely kilométerenként 9 gramm szén-dioxidot termel. Összehasonlításképpen: az Európai Unióban jelenleg hatályos szabályozás szerint a emissziós szint felső határa kilométerenként 165 gramm szén-dioxid.

Olvasóink írták

  • 3. matriné 2008. május 19. 08:35
    „Köszönöm kedves Ádám a tályékoztatást! További sok sikert és jó egészséget kívánok a munkájukoz!”
  • 2. steelheart6 2008. május 18. 21:38
    „Kedves Martriné!

    A versenynek nagyon komoly előírásai vannak, víz-plazma, hidrogén, ezek nem ilyen egyszerűen működnek. Attól hogy a jármű megépítése sokba került, attól még takarékos, ráadásul nincs károsanyag-kibocsátása. Egy prototípus jármű megtervezése és kivitelezése mindig nagyon költséges dolog. Nem a nép fizeti, támogatóktól szedtük össze a szükséges összeget. Rendőrök biztosan nem fognak üldözni, hiszen az autó versenypályára készült. Amúgy hidrogénhajtású autó van nálunk is, a Széchenyi futamon is indult üzemanyagcellás autó. Nekünk is lehet hidrogént, vagy bármi mást, de ezek nem olcsó dolgok. Az üzemanyagcella sem ingyen van, ahogy a napelem sem. Amúgy erről a víz-plazmáról még nem hallottam. De biztosan jó lehet.
    Mélységes tisztelettel:
    Deres Ádám, a SZEnergy Team tagja.”
  • 1. martriné 2008. május 18. 10:12
    „Hát azt nem tudni, hogy a többi versenyzőnek milyen önköltséges árt kóstál a járgányuk, de hogy a magyaroknál a szekerülre fordított összeg nem számít,hisz ez a nép mindent kibír! Viszont attól nem kell tartani, hogy gyorszhajtásért a rendőrök űldözni fogják. Tehát ez lesz a spórolás? Van egy magyar feltaláló a viz-plazma, mint üzemanyag erre nem gondolnak? A hidrogént, azt lehet más országnak használni csak a magyaroknak nem? Habár ebben az országban a feltalálókat nem szokták becsülni, ha drágálják a prototipusra a költségeket. Vagy nem igy van?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hajózócsatorna lesz a Duna?

Tavaly ősszel elkészült az a tanulmány, mely azt vizsgálja, hogy a mélymerülésű, teherszállító hajók… Tovább olvasom