Kisalföld logö

2017. 08. 23. szerda - Bence 14°C | 22°C Még több cikk.

Úthelyreállítás csodagéppel hat győri városrészben

Az útépítésnél kevesebb, de a kátyúzásnál több – ezt az eredményt képes elérni az a szerte Európában sikeresen alkalmazott csodagép, amely péntek délelőtt a Gyöngyvirág utcában állította helyre a burkolatot.
Az új technológia, amellyel még jó néhány szakaszt rendbe hoznak, a hagyományosnál jóval olcsóbb és hatékonyabb.

Gyöngyvirág, Bajnok, Mohács, Zsombék, Tavasz, Egressy, Vonal, Dél, Árnyas, Határ, Veres Péter, Szép Ernő utcák és Kör tér – 13 ezer négyzetméternyi terület összesen hat városrészben, amelyet teljesen tönkretett az elmúlt tél viszontagságos időjárása és a tavalyi sok csapadék. A váltakozó fagy és olvadás szitává lyuggatta a burkolatot, sérüléseket okozott az út teljes szélességében. Látva a károkat az útkezelőkben fel sem merülhetett a kátyúzás. Olyan technológiát kellett keresniük, amellyel nagy felületeken lehet megjavítani a burkolatot úgy, hogy közben az alapot is megerősítik – tájékoztatta a Kisalföldet a helyszínen Stanitz Tamás, az útkezelő szervezet megbízott intézményvezető-helyettese.

Ilyet még nem láttunk: a szabadhegyi Gyöngyvirág utcában is bemutatkozott az úthelyreállító csodagép. Fotó: Bertleff András
Ilyet még nem láttunk: a szabadhegyi Gyöngyvirág utcában is bemutatkozott az úthelyreállító csodagép. Fotó: Bertleff András

Így találtak rá a külföldön sikert aratott csodagépre, amely hivatalosan „hideg-remix" eljárással működik. A tönkrement, apró darabokra töredezett teherhordó rétegből és aszfaltból speciális szilikátalapú kötőanyag, valamint víz hozzáadásával egy új, fagyálló, repedésmentes és kiváló minőségű teherhordó réteget állítanak elő, amelyre új aszfaltburkolat kerül. Az eljárás csak nagy, összefüggő területeken végezhető gazdaságosan, mégsem mindenütt érdemes vagy lehet bevetni. A technológia olcsóbb, plusz teherbírást ad, s ami fontos, nem terheli szeméttel a környezetet, hiszen az anyagok a helyszínen hasznosulnak, nem kell horribilis összegeket kiadni szemétlerakási díj gyanánt. A gépláncot két monstrum alkotja, az első leteríti a speciális kötőanyagot, míg a második egy dupla masina: egy vizet szállító tartálykocsiból és a „lelkét adó" maró-keverő gépből áll. Ez a második gép vizet és kötőanyagot kever a feldarált anyaghoz. Közvetlenül ezután történik a tömörítés és a simítás, formázás. Néhány napon belül a végleges burkolat is a helyére kerülhet.

A végeredmény nem ér fel egy új úttal, sokkal inkább kiváltja a kátyúzást, egyszersmind emeltebb szintű és gazdaságosabb fenntartást kínál. S hogy mennyivel olcsóbbat? Míg a hagyományos technológiával egy négyzetméter 35 ezer forintot emészt fel, a csodagéppel végzett munka 13–14 ezer forintba kerül.

A hivatalos nevén System TERRA-MIX út-helyreállítási rendszer az önkormányzat meghívására Ausztriából érkezett, és csak néhány hétig vendégeskedik a megyeszékhelyen. Addig azonban a haváriakeretből elkülönített 160 millió forintból 13 ezer négyzetméternyi burkolatot varázsol újjá.

Olvasóink írták

  • 3. SchmeidlPéter 2011. június 08. 13:45
    „Remélhetőleg utána az út nem lesz olyan, mint a csoda: három napig tart.”
  • 2. bojtár 2011. június 07. 13:32
    „csodagép nekünk lehet
    1 négyzetméter 35000 ft?????????????????????????????????? Ja azért virágzik akkor az útépítő cégeknek.Mégis honnan hozzák az alapanyagot a marsról???”
  • 1. Torbius 2011. június 06. 07:20
    „"Csodagép"...
    Emberek...2011-et írunk... :/”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Trianoni emlékművet avattak fel Nyúlon - fotók

A nyúli polgári kör által kezdeményezett trianoni emlékművet avatták fel pénteken délután 5 órakor a… Tovább olvasom