Kisalföld logö

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 18°C | 25°C Még több cikk.

Utasszámlálás a győri buszokon: `jelentős költségcsökkentés a cél´

Portálunk kérdésére Győr jegyzője megerősítette: a helyi buszközlekedésben jelentős költségcsökkentést kíván elérni a kisalföldi megyeszékhely önkormányzata jövőre.

A kisalfold.hu Olvasóktól kapott információi szerint az elmúlt napokban és jelenleg is utasszámlálás folyik a győri helyi közlekedésű buszokon.

Tavaly év végén is szóba került a győri közgyűlésen a költségracionalizálás


Értesülésünket Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója megerősítette, illetve annyit fűzött hozzá, hogy "mind az utasszámlálásban, mind az adatok kiértékelésében közreműködik a Széchenyi-egyetem, így a vizsgálat függetlenségéhez nem férhet kétség".

Kalmár Ákos önkormányzati képviselő a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság elnökeként előterjesztést nyújtott be a győri közgyűlés elé tavaly decemberben, melyből kiderült: a Kisalföld Volán Zrt. által elkészített Terv1, Terv2 és Terv3 tarifajavaslat-változatok elfogadhatatlanok a győri önkormányzat számára.

Ahogy várható volt, a szóban forgó napirend tárgyalását több mint egy óráig tartó vitát követően sikerült lezárni.

A szavazást követően ugyan csupán korrekciós tarifaemelést fogadott el a kisalföldi megyeszékhelyen a Fidesz-KDNP többség, de a győri városvezetés már ekkor kinyilvánította: jelentős költségcsökkentést szeretne elérni a helyi buszközlekedésben a jövőben.

"Buszon utazom, találkoztam is már számlálóbiztosokkal"

Kalmár Ákos kérdésünkre szintén tényként közölte, hogy utasszámlálás zajlik a győri buszokon. Gyárváros önkormányzati képviselője hozzátette: "buszon utazom, találkoztam is már számlálóbiztosokkal".

Az új menetrend kialakítása jegyzői jogkör; ennek megfelelően Lipovits Szilárd győri jegyzőt is megkérdeztük.

"Az üres vagy rendkívül kevés utassal közlekedő járatokat nem tudja finanszírozni az önkormányzat"

"Az utasszámlálás révén szeretnénk megismerni a helyi utazási szokások teljes és valós képét. Nem titkolt célja ugyanakkor a felmérésnek, hogy az önkormányzat jelentős költségeket tudjon megtakarítani a közösségi buszközlekedésben.

Az üres vagy rendkívül kevés utassal közlekedő járatokat nem tudja finanszírozni az önkormányzat a továbbiakban, de ennek részleteiről csak az utasszámlálás kiértékelése után szeretnék nyilatkozni" - mondta Lipovits Szilárd.

Arra a kérdésünkre, hogy milyen mértékű költségcsökkentést terveznek az új menetrend összeállításakor, arra szintén a jelenleg készülő vizsgálatok kiértékelését követően lesz lehetősége válaszolni Győr jegyzőjének.


Új buszok a győri Városháza előtt: az elképzelések szerint jövőre kevesebbet fogják róni a köröket Győrben. Fotó: Kisalföld-archívum.
Új buszok a győri Városháza előtt: az elképzelések szerint jövőre kevesebbet fogják róni a köröket Győrben. Fotó: Kisalföld-archívum.


A racionalizálás az érdeksérelemmel mindig kéz a kézben jár

Lipovits Szilárd ugyanakkor hozzátette: "az ésszerűsítést úgy kívánjuk véghezvinni, hogy az egyébként is zsúfolt járatokat ne érintse a költségcsökkentés, s a valós közösségi közlekedési igényeket továbbra is elégítse ki a szolgáltatás.

Igaz, azzal tisztában vagyunk, hogy ezek a változások érdeksérelem nélkül nem valósíthatóak meg".

Úgy tudjuk, az utasszámlálás kiértékelése október végére fejeződik be, s a november végi közgyűlésen az elképzelések szerint már előterjesztésként kerül a képviselők elé az új menetrend elfogadása.

Olvasóink írták

37 hozzászólás
12
  • 37. Freehill 2012. október 13. 19:03
    „Gőcze_László: a cikkben valóban ez szerepel, pedig valójában NEM ez lenne a cél. A cél a FINANSZÍROZHATÓSÁG lenne, amely nem feltétlenül jár együtt a szolgáltatás leépítésével! Alapvetően két eszköz lenne ehhez: a költségcsökkentés és a bevételnövelés. Viszont előbbi lehetőségeket az utóbbi években már teljesen felélték, további racionalizálásra nem igazán van mód. Az eddigi járatösszevonások szerintem vállalhatók, több előnnyel jártak, mint hátránnyal, rá is fért a hálózatra az átalakítás (szóval nem az eddigi lépésekkel van baj, egyszerűen a pénz egyre kevesebb!), de a lehetőségek kimerülnek: de most már csak olyan, erőltetett megoldások maradnának, amelyek MINDEN utas számára hátrányosak lennének. És az is igaz, amit írtok, hogy lassan mindenki belefárad (utasok is, volánosok is) az állandó változásba. Ezért talán konstruktívabb lenne a BEVÉTELI oldalt erősíteni!”
  • 36. t04cdb 2012. október 12. 18:12
    „33. Gőcze_László!

    A költségeket valóban nem csökkenti, ha elveszik az ingyenes utazásukat, viszont a meglévő, vagy tervezett költségek finanszírozásában már jelen lenne.”
  • 35. Valaki 2012. október 12. 11:38
    „A győri busz- és egyéb közlekedést sikerült a totál káoszba lökni! Gratulálok az illetékes okosoknak! :)))”
  • 34. VargaP 2012. október 12. 08:36
    „http://www.kisalfold.hu/gyori_hirek/a_kisalfold_volannak_mar_nincs_igazgatosaga/2177867/

    mit számlálunk?”
  • 33. Gőcze_László 2012. október 12. 08:21
    „A cikk lényege a jelentős költségcsökkentés, mint cél, nem pedig az akármilyen mértékű bevétel növelés.
    Ennek megfelelően a 65 év fölöttiek kedvezményének elvétele a kitűzött céllal nem egyező megoldás lenne, azt csak a távlati gondolkodás hiánya mondatja itt egyre többekkel. (S hogy "baromság" is lenne a kedvezmény, nos ez már inkább a hozzászólót minősíti.)
    Mennyivel csökkennének a költségek, ha elvennék a nyugdíjasok kedvezményét?
    A gond inkább a megrendelői hozzáállás folyamatos változásával van. A jelenlegi, a használatba vételt követően már módosított rendszer kigondolása előtt is volt, kellett hogy legyen utasszámlálás. Annyira volt csak megbízható, hogy alig két év után kezdődik minden előlről? Ugyanis én a költségek jelentős mértékű csökkentésének igényét így értelmezem. De úgy látom, nem vagyok egyedül ezzel, azmiaz a #31-ben ugyanezt kérdezi.”
  • 32. ATXadmin 2012. október 12. 07:33
    „65év felettiek miért utaznak ingyen????ezt a baromságot nem tudom honnan vettük???Fizessenek ők semmivel sem különbek a dolgozó embernél!!!!!!”
  • 31. azmiaz 2012. október 11. 20:33
    „Arra leszek kíváncsi, hányszor vizsgálják felül, amit már felülvizsgáltak? Ez már maga nem a racionalitás!”
  • 30. t04cdb 2012. október 11. 20:12
    „Egyik politikai párt sem fogja bevállalni szerintem, hogy a 65 felettieket díjfizetésre kötelezze. Elég sokat jelentenek ugye a választásoknál... A másik ok meg az, hogy akkor a kedvezményük után járó maradékot is ki kéne fizetni a szolgáltatóknak. Állambácsi meg ugye beszedni szeret csak, fizetni már nem...”
  • 29. ferdo 2012. október 11. 19:44
    „24. Freehill

    Ne feledkezz meg a 8-as buszról sem, amit idén a Révaiba vezettek be. Azt sem teljesen értem, hogy a Ménfőcsanak felé menő buszokról miért nem lehet leszállni a bevásárlóközpontoknál. Az alapgondolatot értem én, de ezzel szemben ott van, hogy nem kell annak a jegyvásárlónak a pénze, aki a neki megfelelő időpontban akarna kimenni?!

    Amúgy a végleges megoldás úgyis a nyugdíjasok ingyenességének eltörlése lesz. Ne fizessen 100%-ot, de még 50%ot sem kell neki, ha lenne egy 90%os kedvezményes bérlet (havi 540Ft az összvonalasra) azt ki tudnák fizetni, és éreznék, hogy nem ingyen megy a busz. Ez pénzben 25.000*540=13.500.000 Ft bevétel lenne, az egész évre felszorozva pedig megoldaná a legfőbb problémákat.

    A másik lehetőség amit el tudok képzelni, az a téli-nyári menetrend ismételt bevezetése. Ahogy nő a kerékpárosok száma ez egyre sürgetőbb lesz, a csúcsidőn kívüli ritkítást talán még elviselné a rendszer, de ez csak a sok rossz megoldás közül lenne az egyik jobbféle félmegoldás.”
  • 28. Goldmund 2012. október 11. 16:16
    „22. markopeter 2012.10.11. 13:46
    Teljesen egyetértek veled!
    És igen, attól tartok, tényleg ez a cél. Mármint a városvezetés részéről.”
  • 27. Mankapunka 2012. október 11. 16:11
    „Arról nem szól a fáma,hogy ez megint mennyi munkahelyet érint majd.

    Ugye,jön a 7 régiós kormányprogram.”
  • 26. zsír.a.buli? 2012. október 11. 16:00
    „én sokat buszozom Győrben, meg vagyok elégedve a szolgáltatással. a racionalizálást jónak tartom, ez még jót is jelenthet.( pl. rájönnek hogy esténként aem kellene kis buszt indítani a 22-es vonalán).
    Az hogy a nyugdíjasok is fizessenek az igénybe vett szolgáltatásért, az teljesen jogos. lehetne a 65 év felettieknek is kedvezményes bérlet.
    A totemoszlop egy nagyon jó dolog, aki ezt fikázza, az próbáljon meg csukott szemmel buszra várni. de az is igaz hogy a vakok és látássérültek nem süketek...”
  • 25. Freehill 2012. október 11. 15:58
    „22. markopeter: ott a pont! A járatritkítás egy olyan negatív spirált indít el (illetve gyorsít fel), amely rövid úton vezet a TELJES leépüléshez. Remélhetőleg NEM ez a cél...
    23. csikar: gondolom, ha kialakult az új menetrend, akkor fogják a térképeket is lecserélni. Most már néhány hónapra pénzkidobás lenne.”
  • 24. Freehill 2012. október 11. 15:56
    „13. ferdo: szerintem az elvekben egyetértünk :) de még egyszer kérlek, nézd meg a MOSTANI hálózatot! Az elmúlt években egy csomó busz kikerült a Révai utcából. Régebben valóban csak a Révai utcáig ment az újvárosi 1-es, a bácsai 11-es, a pinnyédi 13-as, a sárási 16-os és a gyirmóti 37-es, ahol át kellett szállni. Most viszont ezek a buszok (illetve utódaik) átszelik az egész várost! (Oké, van EGY ellenpélda is, a 2-es a kekszgyár megszűnése után lerövidült, de a tendencia nem ez!) Az adyvárosi decentrum is azért szűnt meg, mert mesterséges átszállópont volt, most kb. ugyanarra mennek a buszok, de egymással összekötve, még több kapcsolatot adva. Nyilván lehetne még sok mindent fejleszteni, de a jószándék azért látható! Reméljük, nem fogják most ezt is szétverni...
    (Amúgy szerinted melyik Győrhöz hasonló méretű városban sokkal jobb a közlekedés? Szerintem a 100-130 ezer fő közötti hazai városok közül - elég sokat láttam - mind járatsűrűségben, mind hálózatilag az élen jár Győr.)”
  • 23. csikar 2012. október 11. 14:45
    „A kiabáló totemoszlopokon pedig évek óta nem érvényes útvonalak vannak feltüntetve a térképen! (Pl. 8-as Pinnyéd, 6-os, 11-es Kossuth híd.)”
  • 22. markopeter 2012. október 11. 13:46
    „És azt komolyan gondolják, ha egy 30 percenként közlekedő buszon 6 ember van, akkor az óránként járó buszon 12 ember lesz?
    Megsúgom, hogy max. kb. 4.
    A többi megoldja másképp. Igaz, utána az óránkénti buszt is meg lehet majd szüntetni és mindenki jól jár.

    Valóban ez a cél?

    A járatok sűrítésével sokkal többen használnák ismét a buszokat, főleg télen, amikor a bicikli nem alternatíva.”
  • 21. mir 2012. október 11. 13:32
    „17. eger 2012.10.11. 11:50

    Majd marha leszek télen biciklire ülni.
    Inkább a városnak nem azon kéne agyalnia, hogyan b..intson ki az utasokkal.”
  • 20. t04cdb 2012. október 11. 13:15
    „16. Oreg35.

    Ilyen ingyen utazás sehol sincs tudtommal Nyugatabbra tőlünk 65 év felett. Ausztriában biztos ninscen. Ezzel az ingyen utazással az a probléma, hogy senki sem fizeti ki a szolgáltatónak az utánuk járó bevételt, vagyis a szolgáltató teljesen ingyen szállítja őket, miközben a költségei ugyan úgy megvannak utánuk is. Gondolj csak bele, ha mondjuk taxiznál, mennyire érné meg Neked, hogy a 65 év felettieket ingyen kéne szállítanod, miközben ugyan úgy fogyaszt az autód, ugyan úgy kopik, sőt ha egy vállalatod lenne ugyan úgy kéne fizetned a sofőrök bérét is. Egyébként ha fizetések szempontjából közelítjük meg, amit Te hoztál indoknak, nem egy 65 év alatti család él ugyan annyiból, mint amennyi egyesek nyugdíja, és abból még esetleg gyereket is tartanak el, és ugyan úgy fizetniük kell a drága bérleteket, sőt teljesárut! Én azt tartanám igazságosnak, ha 65 év felett mondjuk 60-80% kedvezményű bérletet kéne vásárolni, és ugyan úgy, ahogy a többi korosztálynál a kedvezmények után fennmaradó részt az állam fizetné ki a szolgáltatóknak. Így egyébként pontosabb számokat is kaphatnának a szolgáltatók az utazók számáról.”
  • 19. ccc 2012. október 11. 12:04
    „Valóban csak időmilliomosok vagy nagyon rászorulók járnak busszal. Lassan a bringa lesz a módi (talán az elektromos) és a gyorsabb is.
    Én ezért ültem vissza kisfogyasztású 4ütemű robogóra. Villámgyors, 2-3 literrel beéri városban is, nincs dugó, parkolódíj.
    De a kerékpárosokat és motorosokat jelentősen korlátozza az időjárás.
    Sajnos a busz se nem gyors, se nem olcsó.”
  • 18. borsmenta 2012. október 11. 11:51
    „"Szemmel láthatóan az a célja a Borkai-csapatnak, hogy se autóval, se busszal, se biciklivel (ld. kerékpáros-ellenes útépítések) se gyalog ne legyen jó közlekedni a városban."

    Ez a lényeg.”
37 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ösztöndíjátadás a Széchenyin

A kiemelkedő tanulmányi eredményt felmutató nappali tagozatos hallgatóknak adott át ösztöndíjakat… Tovább olvasom