Kisalföld logö

2018. 01. 23. kedd - Zelma, Rajmund -2°C | 4°C Még több cikk.

Újra indul a hajózás a Mosoni-Dunán?

Nagy a tolongás a Dunakapu téri hajóállomás pénztárainál, nem csoda, hiszen most indul hosszú évtizedek után az első sétahajó, az Ercsi Győr és Gönyű között, az alkalomhoz illően igen kedvezményesen, mindössze 10 euróért. 2008 augusztusát írjuk...
Igazán kedvünk lenne folytatni a helyszíni tudósítást a jövőből. Lehet, hogy a tíz euró akkoriban valóban kevés lesz (már akinek), s az is lehet, hogy nem tér vissza az Ercsi nevű hajó, amely a múlt század elején az említett távon teljesített szolgálatot, majd hosszú viszontagság után a hetvenes évek elején „sarkantyúzott" tavi hajó lett belőle a Balatonon.

Bár egy szakembert nem ildomos jóslásokra késztetni, Janák Emil, az Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság igazgatója faggatózásunkra azt mondja: ha minden rendben megy, 2008-ban akár újra megindulhatnak a hajójáratok a győri Dunakapu téri hajóállomás és Gönyű között, s ha ott igen, akkor persze távolabbi vizeken is.
Ez egyébként valóban nem álom. Hiszen, mint lapunkban az elmúlt fél évben többször is írtunk róla, huszonkét szigetközi település – Győr gesztorságával – afféle véd- és dacszövetséget hozott létre a Mosoni-Duna, a Rába és a Rábca alsó szakaszának teljes ökológiai rehabilitációjáért – ami értelemszerűen messze több, mint a bevezetőben említett hajózhatóság.

A vízügyi igazgató szerint a beruházás meghaladja a 10 milliárd forintot. Ebbe beletartozik a gönyűi Duna-torkolat átépítése éppúgy, mint a mosonmagyar- óvári duzzasztó átalakítása.

A vízügy igazgatója, Janák Emil azt mondja, itt nem szabad csak árvízről vagy alacsony vízállásról, hajózhatóságról vagy vízisport-lehetőségekről beszélni, csupán komplett ökológiáról – aminek minden más a „hozadéka" lehet.

S a menetrend: idén elkészülnek a tervek, a jövő esztendő rámegy a hatásvizsgálatokra, a lakossági és egyéb vélemények összegzésére, 2005 végére meglehetnek a szükséges engedélyek. 2006 vége felé akár el is lehet kezdeni a munkákat, s ami a Győrig terjedő hajózhatóság megvalósítását illeti, azzal másfél-két év alatt el is lehetne készülni. De persze mindenütt ott van a „ha", elsősorban annak kapcsán, hogy honnan lesz pénz. Vannak állami feladatok, amelyeket az EU-előírásoknak megfelelően el kell végezni, s vannak „kapcsolódó" elképzelések, amelyeket az önkormányzatok szeretnének (például idegenforgalmi, turisztikai célból).

Ha elkészülnek a konkrét tanulmánytervek, ezek birtokában lehet „futni" a pénz után. Például EU-pályázati pénzekért. Az eddigi tapasztalat az volt, hogy ha egy magyar pályázat nyertes is volt az EU-nál, átlagban három évbe került, míg abból pénz lett. Hadd legyünk optimisták: májustól már teljes jogú tagként csak-csak nem kell ennyit várni...

Indul a közbeszerzés

A tervezett beruházást a 22 település nevében gesztorként Győr vezényli. Jezsó György, a polgármesteri hivatal városépítési irodavezetője friss hírrel szolgál: éppen most, a napokban indul a projekt közbeszerzési eljárása, amelynek nyomán rövidesen kiválasztják a tervezőt, s aztán majd számokban-rajzokban is konkretizálódnak az elképzelések.
A projektbe társult önkormányzatok: Abda, Ásványráró, Bezenye, Dunakiliti, Dunaszeg, Dunaszentpál, Feketeerdő, Győr, Győrladamér, Győrújfalu, Győrzámoly, Halászi, Hédervár, Kimle, Kisbajcs, Kunsziget, Máriakálnok, Mecsér, Öttevény, Rajka, Vámosszabadi, Vének.

A projekt céljai

A program vízgazdálkodási feladatai között van a Mosoni-Duna rehabilitációja, ökológiai átjárhatósága, a Mosoni-Duna, a Rába és a Rábca alsó szakaszán a „normális" vízszint visszaállítása, a Mosoni-Duna püspökerdei holtágának rehabilitációja, vízpótlása, a feliszaposodott meder szükség szerinti kotrása, a belterületi rendezés, szabad strandok, vízparti pihenőhelyek kialakítása, külterületeken mederelfajulások rendezése...

A tervek megvalósulása esetén kedvező ökológiai feltételek alakulnak ki, javulnak a halászati, horgászati feltételek, állandó vízpótlást kapnak a holtágak és a vízparti vízi élőhelyek, csónakleeresztő, vízitúra-megállóhelyek, vízparti kerékpárutak épülnek... S akkor még csak felszínesen említettük a projekt céljait. Rövidesen jönnek majd a konkrét elképzelések, a szakemberek azt mondják, csak győzzünk helyet adni nekik az újságban. Bár ott tartanánk...

Kapcsolódó cikkek >>

A Szigetköz a madárvonulás miatt is európai érték (2003-11-30) >>
A megyei Szigetköz Bizottságot nem hívták meg (2003-04-14) >>
Aggasztóan megrekedt szigetközi tárgyalások (2003-08-31) >>
Aggályos pályázat a Szigetközben (2003-07-23) >>
Félmilliárd forint Szigetközre (2003-10-29) >>

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egészségi állapota miatt nem vezethet buszt

Kálmán Imre gönyűi buszsofőr tíz évvel ezelőtti balesetéről a múlt héten írtunk. A vétlen vezetőt… Tovább olvasom