Kisalföld logö

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -3°C | 3°C

Új városrész épül jövőre

A fejlesztő szerint 2005 őszén elkezdődik a Rába-gyár Budai úti telepének helyén az új városrész építése.
illusztráció
Éjszakába nyúlóan tárgyalta csütörtökön a győri közgyűlés a Rába-gyár volt Budai úti telepének új szabályozási tervét. A képviselőknek arra a kérdésre kellett választ adniuk, akarják-e, s ha igen, milyen feltételekkel, hogy több ezer lakás – gyakorlatilag egy új városrész – épüljön a Mosoni-Duna-parti, 45 hektáros egykori ipari területen.

Ezen a részen az az izraeli Engel-csoport kíván beruházni, amely korábban közös fejlesztőtársaságot hozott létre a Rába rt.-vel és opciós szerződést kötött a hatalmas ingatlanra.

A testület elé kerülő előterjesztés szerint a cég több ütemben, egy-másfél évtized alatt összesen 5680 lakás felépítését tervezi, ami a jelenlegi csaknem 53 ezres győri lakásszám 11 százaléka.
Az ülésen nagy vita bontakozott ki az elképzelésről. Horváth László, a jobboldali frakció vezetőhelyettese kifejtette: legfeljebb háromezer lakással értenek egyet, és a tervezettnél jóval több közösségi épület (bölcsőde, óvoda, iskola) megépítésére kell rászorítani a befektetőt. Mindezt az új lakótelepen majdan élők korösszetételének a jelenlegi győri korosztályi struktúrából becsült adataival támasztotta alá.

Németh Zoltán, a jobboldali frakció vezetője a tervezett zöldfelületet kevesellte, és arra tett javaslatot: először csak az első beépítési ütemet hagyja jóvá a közgyűlés. Graffelner Kálmán (Szabad Demokraták Szövetsége) feleslegesnek tartotta Horváth László számítását, mondván: annak idején Marcalvárosra is kiszámolták, hány oktatási intézményt kell építeni, amelyek aztán ma lassan kiürülnek.

Hasonlóan érvelt Schreiner László (Magyar Szocialista Párt) is. Szemes János (SZDSZ) óva intett attól, hogy teljesíthetetlen feltételekkel elriasszák a befektetőt, ami szerinte a volt Frigyes-laktanya esetében már bekövetkezett.

Mélygarázsok, zöldtetők

A testület végül 23 igen szavazattal, 9 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett gyakorlatilag az eredeti indítványt fogadta el. Az utcahálózat nagy része őrizné a Rába területének évtizedek alatt kialakult szerkezetét, de a tömbök közötti utak szélesebbek lesznek. A házak alá mélygarázsokat, a tetőkre füvet terveznek.

A Mosoni-Duna melletti ártéri galériaerdőből közparkot csinálnak. A beruházók a már meglévő Széchenyi híd és a majdani, Ipar út folytatásában megvalósuló híd magas vonalvezetése miatt magasházakkal is számolnak, szám szerint 21-gyel.
A napirendi pont fontos része volt a városfejlesztési megállapodás, amelyre ugyancsak rábólintott a közgyűlés.

Ebben az Engel-csoport vállalta, hogy mai áron számolva 5,6 milliárd forint értékű út- és közműhálózatot, térvilágítást és közparkot épít, amelyeket ingyenesen ad át kezelésre a városnak. A cég ezenfelül 300 millió forintot utal át az önkormányzatnak azért, hogy a területen óvoda, iskola és orvosi rendelő épüljön. Emellett a két fél – miután ipari, azaz barnamezős terület rehabilitációjáról van szó – közösen próbál európai uniós forrásokat szerezni a fejlesztéshez. A szükséges önrészt legfeljebb egymilliárd forint értékben az Engel biztosítja.

Ősszel kezdenének

Vavra András, az Engel Construction & Development Group projektfejlesztési igazgatója az ülésen hangsúlyozta: az 5680 lakás megépítése ahhoz kell, hogy a költségek megtérüljenek. Szerinte elemi érdekük, hogy jó minőségű lakások épüljenek meg jó környezetben, mert azokat csak így tudják eladni.

A szakember a Kisalföldnek nyilatkozva kifejtette: következő lépésként győri tervezőcégeket pályáztatnak meg, s tőlük szeretnének újabb ötleteket kapni. Úgy vélekedett, hogy az első építési engedélyeket nyárra megszerzik, s az első, mintegy ezer lakást tartalmazó ütem megvalósítása 2005 szeptember-októberében kezdődhet el. Vavra András a teljes, több mint ötezer lakást tartalmazó beruházás összköltségét százmilliárd, az első etapét húszmilliárd forintra becsülte. Hozzátette: tíz-tizenöt év alatt befejezhetik a fejlesztést.

Éles visszautasítás

A napirendi pont vitájának politikai színezetet adott, hogy Balogh József polgármester indítványára a közgyűlés 22 igen szavazattal, 2 tartózkodás mellett elfogadta a következő szövegű határozatijavaslat-kiegészítést: „Győr város közgyűlése elítéli és visszautasítja Jancsó Péter úrnak, a Rába Holding Rt. igazgatósága elnökének a Fészek Klub égisze mögé bújtatott, megengedhetetlen nyomásgyakorlását, amely inkorrekt módon az általa elképzelt beépítési javaslat közérdekkel szemben álló kierőszakolását célozza.

Az általa nyilvánosságra hozott nyilatkozat azért is egyoldalú, mert az ugyancsak a Rába volt vasúti járműgyár területén folyamatban lévő Árkád bevásárlóközpontot építő ECE cég vezetői 2004. november 16-i keltezésű levelükben az alábbiakat írták Balogh József polgármesternek. »Először is köszönetet szeretnénk mondani azért a kiemelkedően jó együttműködésért, amelyet Önök az Árkád bevásárlóközpont megvalósításának előkészítésében tanúsítottak.«

Ez a levél is nyilvánvalóan cáfolja Jancsó úr egyoldalú nyilatkozatát, amely szerint Győr város önkormányzata nem megfelelően fogadja a városban befektetni szánd ékozókat." A szavazáson a jobboldali frakció nem vett részt, miután tagjai nem tartották a közgyűlés elé valónak ezt a vitát. (Jancsó Péter a Kisalföld múlt szombati számában foglalta össze a Fészek Klub múlt szerda esti rendezvényén elhangzottakat.

Hangsúlyozta, hogy a megjelent befektetők az ügyintézés lassúsága, a kevés munkaerő miatt bírálták a várost. Hozzátette: az Engel-csoport képviselői nehezményezték, hogy több év alatt még az engedélyezési tervig sem jutottak el – a szerk.)

Nem lesz nagyobb kedvezmény

A közgyűlés több más fontos döntést hozott csütörtökön. A testület jóváhagyta, hogy a Győri Kommunális Szolgáltató Kft. 146 balesetveszélyes fát vágjon ki a Mosoni-Duna mellett, s helyébe 211-et telepítsen. A képviselők többsége nem értett egyet azzal, hogy a nyugdíjasok a jelenleginél nagyobb kedvezményt kapjanak a hulladékszállítási, az ivóvíz- és szennyvízcsatornadíjból.

A közgyűlés engedélyezte, hogy az önkormányzat versenyeztetési eljárás nélkül adja el a Pápai úti volt állatvásárteret. Az eddigi két liciten a 490 millió forintos kikiáltási áron nem akadt jelentkező, azóta azonban már kopogtatott a városháza ajtaján érdeklődő konkrét ajánlattal. A képviselők megszavazták a város stratégiai programját, valamint eldöntötték, hogy a következő nyolc évben is a Kisalföld Volán Rt.-től rendelik meg a helyi tömegközlekedést.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Drágulnak a győri busztarifák

Átlagosan 7 %- kal drágul a győri tömegközlekedés janu- ártól, s a diákok már nem kapnak ingyen bérletet. A ta- nulók 300, a nyugdíjasok 890 forintot kell hogy fizessenek havonta a bérletért január 1-jétől, miközben az egyvona- las havibérlet ára 2700, az összvonalasé 3680 forintra nő. A közgyűlésen a testület az Európa Kulturális Fővárosa 2010 pályázat koncepcióját is elfogadta. Tovább olvasom