Kisalföld logö

2017. 06. 24. szombat - Iván 19°C | 33°C Még több cikk.

Új telkek, hidak, utcák, vasutak és sétányok

Az olajgyár helyére szállodát, a Mákos-dűlőbe kempinget, a Duna-partra és a Bercsényi ligetbe sétányt szán az új győri rendezési terv.
Az olajgyár helyére szállodát, a Mákos-dűlőbe kempinget, a Duna-partra és a Bercsényi ligetbe sétányt szán az új győri rendezési terv. A megyeszékhely életének talán legfontosabb dokumentuma minden városrész életét nagyban befolyásolja.

Második hete tekinthető meg a győri rendezési terv a városháza aulájában, amelyhez munkanapokon délelőtt fél tíz és dél, valamint délután két óra és fél négy között szakmai konzultációs lehetőséget biztosít az önkormányzat (pénteken csak délelőtt). A dokumentumból az is kiolvasható, hogy az egyes városrészekben milyen nagyobb horderejű fejlesztéseket terveznek. Mostani és jövő szerdai cikkünkben ezeket vesszük sorra, amelyhez dr. Németh Iván, a terv készítője nyújtott segítséget. Érdemes azonban kiemelni, hogy a végleges anyagot befolyásolják a lakossági vélemények, de módosításokkal élhetnek az önkormányzat bizottságai és közgyűlése is.

Belváros

A központi városrész fejlesztésének két súlypontja olvasható ki a rendezési tervből. Az egyik a Domb utca, ahol az ítélőtábla és a fellebbviteli főügyészség épül. Itt a környező ingatlanok várhatóan felértékelődnek és létrejöhet egy kis igazságszolgáltatási negyed. Ennek nagyvonalú kialakulását gátolhatja a korábbi telekszerkezet.
A másik kardinális kérdés, miként teremtődik meg a Belváros és a Duna-part, illetve a volt Rába-terület közötti szorosabb kapcsolat. Itt újítják fel az elevátorházat, itt épül a Duna-korzó, az Árkád Üzletközpont és Városrét. A cél, hogy a folyó mellett olyan sétány jöjjön létre, amely a Duna felé fordítja a Belvárost. A Pálffy és a Schwarzenberg utcákból egyfajta főutcát hoznának létre, amelyen a gyalogosforgalom dominál.
A belvárosi közlekedést kedvezően befolyásolja, ha a Nádor aluljáró kiépítése után a Baross híd elsősorban a tömegközlekedés útvonalává válhat. A terv természetesen azzal számol, hogy az egykori városfalakon belüli, műemléki jelentőségű, védett terület szerkezetét és épületállományát megőrzik, és biztosítják a folyópartok megközelíthetőségét, közhasználatban maradását is.

Újváros és Sziget

A terv mindkét városrészt érintő vezérprojektnek nevezi a Rábca egykori medre helyén létrejött Bercsényi liget sétánnyá fejlesztését. Ez a Híd utcai rendelőintézettel szemben kialakított térről indulva felfűzné a ligetbe már beépített épületeket – vagy a helyükön épülő újakat a mérlegház és a tejcsarnok helyén. A sétány a Bercsényi-középiskolával szemben kialakított negyedközpontban végződne, melynek kereskedelmi rendeltetést is szánnak.
Sziget fejlődésének motorja a fürdőközpont lehet. Ennek térségét gyógyhelynek jelölnék ki. Ezt segítendő a Simor püspök tere nyugati oldalán új utat nyitnának, s utána a Híd utcában korlátozhatnák a gépjárműforgalmat, így a fürdő környéke is méltó módon átépülhetne. Idetartozik, hogy a volt olajgyár helyén lehetővé tennék egy szálloda felhúzását. A gyártelep újabb épületeibe visszavonulni készülő kekszgyár által felhagyott ingatlanokat egyetemi és kutatás-fejlesztési célokra szánják.
Nyugat-Újvárosban új építési területet teremtenének a már használaton kívüli iparvágányok helyén. A Mákos-dűlőben a korábbi szabályozáshoz képest módosítást jelent egy kemping kijelölése.

Pinnyéd

Ha minden kérelmet teljesítene az önkormányzat, a településrész beépítésre szánt területe megsokszorozódna. A lakossági munkamegbeszélés eredményét, a Szigettel összekötő út véges kapacitását és azt figyelembe véve, hogy óvoda és iskola sincs Pinnyéden, a Pillangó-lakótelep folytatásában és az Újsor nyugati irányú kikötése melletti területen engednék meg az építkezést. Emellett elsősorban a magasabb fekvés szól.
A további fejlesztések feltétele a város felé vezető utak kiépítése. A terv három Rábca-híd helyét határozza meg: a legkedvezőbb az lenne, ha mindhárom megépülne, így ugyanis a településrész „szövetszerűen" kapcsolódna szomszédaihoz. A beruházás viszonylag olcsónak tűnik, mert a Rábca ezen szakaszának vízszintje szabályozott.
A Győrt nyugatról elkerülő út Pinnyéd mellett halad majd el. A lakossági észrevételekre figyelemmel a további fejlesztések feltételé-

vé tennék a zaj elleni védekezést védőerdővel, zöldterületekkel.
A Holt-Duna körúti mezőgazdasági kerteket tényleges használatuknak megfelelően – a szúnyog-szigeti ingatlanokhoz hasonlóan – üdülőterületté minősítenék át.

Likócs

A rendezési terv szerint beépíthetővé válna Likócs északnyugati része, s ezzel valamennyi erre alkalmas terület elfogy. Az 1-es főút melletti gokartpálya helyén a településrésznek egy kis központja épülhet ki nagy (P+R – azaz „parkolj és szállj át a tömegközlekedésre") parkolóval kombináltan.

Révfalu

A városrész (és a város) talán legfontosabb intézménye a Széchenyi István Egyetem, ahol ötször annyian tanulnak, mint amit eredetileg terveztek. A jelenlegi területen a már megtervezett könyvtár után az újabb építések egyik akadálya a hallgatók növekvő gépkocsihasználata, a parkolás növekvő helyigénye. A megoldást az jelentené, ha a közeli határőrlaktanya vagy a Mosoni-Duna túlpartján fekvő kekszgyár felhagyott épületeit is az egyetem vehetné birtokba.
Városszerkezetileg fontos, és a következő tíz évben várhatóan megvalósuló fejlesztés a Szigetet és Révfalut összekötő híd, amely megszüntetné mindkét kerület zsákjellegét. Ezen tranzitforgalmat nem engedélyeznek. Egy másik híd is érintené Révfalut, amely az Ipar utca folytatásában épülne, és számottevően csökkentené a Bácsai út forgalmát. A terv megengedné a Víziváros további kiépítését, illetve a Bálványos déli része körüli terület beépítését.

Nádorváros

A városrészt érintő fontos fejlesztés a Nádor aluljáró, amely jövő júniusra készül el. A terv úgy fogalmaz, hogy ezzel lehetővé válik az autóforgalom korlátozása a Baross hídon, ahol elsőbbséget élvezhet a tömegközlekedés. A dokumentum azt javasolja, hogy a Zrínyi Miklós utca környéki villák kerüljenek helyi védelem alá.
A helyközi buszpályaudvar elköltöztetésével nem számolnak, miután ideális helyen fekszik a tömegközlekedés fejlesztése szempontjából. A szomszédos Frigyes-laktanya új funk-

ciója meghatározó lesz a városrész életére. Az ipari területek átépülését is kívánatosnak nevezi az anyag. A dobozgyár helyén társasházak lesznek. Hosszabb távon a festékgyár területe csomóponti fekvése miatt (a Szigethy Attila út–Ipar utca–Fehérvári út kereszteződésénél található) különösen kedvező helyszíne lehet egy új negyedközpont kiépítésének. Ezt a jelenlegi tulajdonos is támogatja, ha az ingatlan ára eléri a gyár áttelepítéséhez szükséges mértéket. Erre azonban szinte biztosan nem a következő tíz évben kerül sor.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyomában hurrikán és robbantás

Norbert bárhová utazik a szerencse elkíséri. A 33 éves fiatalember járt Madridban is a robbantás… Tovább olvasom