Kisalföld logö

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -3°C | 3°C

Új szabály a műszaki vizsgán

A műszakizó autóknak átlagosan 2–3 százaléka nem megy át a hatóság vizsgáin, ezeknél január 1-jétől a műszaki érvényességet automatikusan megszüntetik, még akkor is, ha hetek lennének hátra a forgalmi engedély lejártáig.

Vagyis nem ˝kivonásról˝ van szó – mondja az illetékes.

Köznapi nyelven a ˝kivonás˝ alatt azt szoktuk érteni, ha egy autó rendszámtábláját elveszik, s valóban ez történik például akkor, ha a rendőr lejárt forgalmi engedélyt talál az autósnál. Az új szabály azonban ennél árnyaltabb. Szinte minden média ˝kivonásról˝ beszélt a napokban: eszerint vissza is kellene helyeztetni a forgalomba azokat az autókat, amelyek nem mentek át a vizsgán. Ez plusz 6000 ezer forintos illetékdíjjal, törzskönyv nélküli kocsiknál még 6000-rel és például 450 forint rendszámtábla-érvényesítő címke díjjal gazdagítaná az államkasszát. Bánki Tibor, a Nemzeti Közlekedési Hatóság regionális igazgatóságának főosztályvezetője szerint azonban félreértésről van szó.

Nem vonják ki január 1-jétől a forgalomból automatikusan a megbukott autókat. A változást az jelenti – tudatta –, ha egy jármű forgalmi engedélye még érvényes, s mondjuk két héttel a határidő előtt megbukik a vizsgán, a műszaki érvényességét megszüntetik, s erről elektronikus úton értesítik az okmányirodát is. Vagyis, amíg az autó át nem megy a műszakin, addig nem közlekedhetünk vele tovább – a vizsgahelyszínre vezető úttól eltekintve. Bánki Tibor hangsúlyozta: ez nem növeli a tulajdonos költségeit, hiszen egy alkalmatlan fékrendszer esetében egyébként is újra kellene vizsgáztatni a gépkocsit.

Bukás helyett: Bogárdi Attila apja, Bogárdi Károly vizsga előtt ha kérik, felülvizsgálatot végez. Fotó: Bertleff
Bukás helyett: Bogárdi Attila apja, Bogárdi Károly vizsga előtt ha kérik, felülvizsgálatot végez. Fotó: Bertleff

Ma a megyében évente 70 ezer műszaki vizsgát végeznek, ebből 56–57 ezret a kijelölt pontokon, 13–14 ezret pedig a hatóság saját telephelyein.

Mivel a külső vizsgáztatók rendszerint felkészítik a járművet, ott évente mindössze 5–10 darab bukik meg a megyében, ami csupán ezreléket tesz ki. Ami a hatósági helyszíneket illeti, ott nem végeznek járműdiagnosztikát, így lényegesen több az alkalmatlan kocsi. De így is csak a vizsgázók évi 2–3 százalékát buktatják meg megyeszerte – tudatta Bánki Tibor.

Bogárdi Attila, a koroncói vizsgáztató szerviz vezetője szerint vannak életszerű példák, amelyek láttán felesleges büntetésnek tűnik a procedúra. Ilyen az, ha a vizsgára igyekvő autó fél kerékkel a tócsába hajt, és a féktengelyek között ezért 40 százalékos eltérést mutat a mérőműszer. A számítógépes program ezután automatikusan megbuktatja a kocsit, holott a következő vizsgán, akár csak egy nappal később, már ismét 18 százalékos lenne az eltérés. De ugyanez a helyzet – mondja Bogárdi Attila –, ha pár csepp olaj szivárog ki a motorból, s a jármű tömítetlenség miatt alkalmatlannak bizonyul. Holott a műszakiztató szakember pontosan tudja, hogy csak egy 1500 forintos szimeringet kellene kicserélni. 

Olvasóink írták

  • 1. nszakacs 2010. január 28. 20:19
    „Ismét találtak egy módot ,hogy lehetne még egy pár ezret legombolni az autósokrol. RÖHEJES az egész.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Győr spórol az új vállalattal

Miért olcsóbb, ha Győr egyetlen vállalatban fogja össze a közszolgáltatókat? – erről, valamint… Tovább olvasom