Kisalföld logö

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -2°C | 4°C Még több cikk.

Új rendelet, régi táblák, tanácstalan fuvarozók

Győr-Moson-Sopron - Egy, a névtelenségéhez ragaszkodó fuvarozó naponta többször fordul Csorna és az Audi győri gyára között, alkatrészeket szállítva. A vállalkozó a megszokott szabályok és táblák szerint közlekedett, így ugyancsak meglepődött, amikor arról hallott, hogy már nemcsak a 12 tonnánál, hanem a 3 és fél tonnánál nehezebb gépjárművek után is kötelező az útdíjfizetés.

– Márpedig ha ez tényleg igaz, néhány nap nemfizetésért legalább 250–300 ezer forint büntetésre számíthatok – közölte telefonon az ügyeleti számunkat tárcsázva az elkeseredett fuvarozó –, hiszen bizonyosan ellenőriztek. Mindez azért is furcsa, mert a táblák a régiek: másról szólnak, mi pedig eszerint közlekedtünk. Azóta persze már utánanéztem: a Magyar Közlöny írt erről, de a médiában sehol nem hallottam róla.

Egységes szabályozással

Hogy miként lehet ellentmondás a január elsejétől megváltozott GKM-rendelet (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium) és a közlekedési táblák között, arról Tóth Diánát, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. munkatársát kérdeztük.

85-ös főút: Ezekben a napokban még előfordulhat, hogy a régi táblákkal találkozunk az utakon, ettől függetlenül az új rendelet hatályos január elsejétől. Fotó: K. Cs.


– A január elsejétől bevezetett változás a három és fél tonnás és az ennél nagyobb autókra érvényes – tájékoztatott az ügyintéző.

– Eszerint Győr és Enese, valamint Kóny és Csorna között az autóbuszok kivételével három és fél tonna súly felett a fuvarozók fizetni kötelesek, türelmi idő nincs. A régi táblák pedig még azért lehetnek fent, mert ezek cseréje minden esetben a területileg illetékes közútkezelő feladata.

Fóliacsere a hó végéig

Lapunk úgy tudja, a Magyar Közút Kht. az egész ország területén január végéig fóliázza át az erre „ítélt" táblákat, azaz ezekben a napokban még előfordulhat, hogy a régi táblákkal találkozhatnak a fuvarozók. Sümegi Péter területi főmérnök hozzátette, a napokban kapták meg a cseréhez szükséges fóliákat, s hozzáláttak a munkához. Ettől azonban még az új rendelet hatályos január elsejétől, azaz a 3 és fél tonna súlyú, valamint az ennél nehezebb autók után fizetni kell. Győr-Moson-Sopronban mintegy 20 táblát érint a módosítás, ezekre január végéig új fólia kerül, s ez az ország több főútjára is érvényes.

Mennyi az annyi?

Az egy napra érvényes jogosultság, azaz útdíj egyébként a 85-ösön a D2-es kategóriára, azaz a teherautókra 2760 forint, egy évre 106.500 forint. Az ennél nagyobb kategóriájú autók (D3) utáni éves díj 159 ezer, illetve a D4-esek után 198 ezer forint. Az útdíjat nem fizetőktől pótdíjat kérnek, így 15 napon belül (D2-től) kategóriánként 39.600–79.200 forintot, 15 nap után viszont ez az összeg (kategóriától függően) 63.750–330.000 forint is lehet.

A januári változás a tonnákat érinti

Az autópályákról, autóutakról és főutakról szóló minisztériumi rendelet múlt év április 1-jétől, illetve idén január 1-jétől változott. Eszerint a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművek (D2–D4 kategória) az eddig ingyenes autópálya-szakaszokat és az autóutakat is díjfizetés ellenében vehetik igénybe. Kivételt jelentenek az egyes autópályák fővárosi bevezetőszakaszai, illetve az M0-s autóút. (A személygépkocsik – D1 kategória – az autóutak teljes körét, valamint a rendeletben kijelölt autópálya-szakaszokat díjmentesen használhatják.) A 12 tonnánál nehezebb gépjárművek (D4 kategória) után útdíjat kell fizetni, s a tárca most a 12 tonna alatti tehergépjárművek (D2, D3 kategória) számára is kötelezővé tette a fizetést megyénkben az alábbi szakaszokon:
– a 85. számú főút Győr–Enese,
– a 85. számú főút Kóny–Csorna,
– a 86. számú főút Mosonmagyaróvár–Jánossomorja,
– a 81. számú főút Bakonysárkány–Kisbér közti szakasza.

Olvasóink írták

  • 2. Oscar 2008. január 12. 07:17
    „Mikor lesz vége ennek az uralomnak, akik lerántják rólunk a vastghúst is. Itt a példa megint,talán a komcsi érának gondolkodni kellene a jovőjükön vagy épp erre gondolva rabolnak szabadon. Tocsik ,Zuslag,Kóka összekevert mindent majd lelépett. mondjuk ki nem értett hozzá , csak ezt nem mondta meg neki senki sem.Metrő építési biztos 12 millió miért? kormányzati negyed környezet tanulmány 600 milla holott már volt ilyen tanulmány. Ezek a hozzánemértő kontárok irányítják az országot ,úgy hogy közben kiszívják a véredet”
  • 1. Cseter János 2008. január 11. 10:13
    „A gátlástalan pénz bezebelőknek kifogyhatatlan az ötleteik tárháza.
    Mivel annyi eszük van, hogy az útépítések, javítások sok pénzbe kerűlnek és a birka türelmű nép, meg úgy sem reklamál a kifosztásáért így inkább pénzbezsebelésük bevált módszerét alkalmazzák! Ja, hogy évek múlva már út sem lesz, ha így folytatják az meg főlen nem érdekli azokat, akik az így bezsebelt összegeket zsebre vágják! Közben törik a fejüket azon, hogyan lehet mégtöbb sarcot és milyen címen kiszabni azokra, akik még kélpesek dolgozni, ha meg akarnak a munkából élni ebben az országban.Mint már emlitettem a birkatürelem, már lassan egyenlő lesz is a birkakénti életvitellel.Mert ugyebár e gátlástalan sarcok bevételéből nem kerűl az út építésre, vagy ígen?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Kisalföld a vásárlókért: Javulást mutatnak a panaszok

Győr-Moson-Sopron - Szerkesztőségünkbe hívott fogyasztóvédők adtak csütörtökön tanácsokat… Tovább olvasom