Kisalföld logö

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -4°C | 2°C

Új kihívások előtt a pedagógusok

Győr - A győri Kölcsey Ferenc Általános Iskolában pedagógus-továbbképzés zajlott a közelmúltban. Különleges módon szerveződött a program, amelyet nagy figyelem kísért.
A megye iskoláiból Soprontól Pannonhalmáig és Gönyűtől Bakonyszentlászlóig közel hatvan pedagógus érkezett a szakmai délutánra. A Nemzeti Tankönyvkiadó által biztosított rendezvényen Rebákné Németh Erzsébet vendégtanár két természetismeret-órát tartott, amelyeket Rebák Sándor, a Kölcsey-iskola tanára által vezetett minikonferencia követett.

Közben Vargáné Sásdi Lilla, a Nemzeti Tankönyvkiadó megyei referense új tankönyveket mutatott be a résztvevőknek.

– Miért fontos egy ilyen rendezvény a Kölcsey-iskolának? – kérdeztük Jámbor László igazgatót.

– Intézményünk mindig is nyitott volt a korszerűség irányába. Tapasztalatcserére szívesen fogadjuk a kollégákat. Napjainkban a pedagógusmunka elképzelhetetlen a folyamatos megújulás nélkül. Rebákné Németh Erzsébet kiváló tanár, a módszertan tekintetében rendkívül felkészült, vendégtanárként fogadtuk, személye biztosítéka volt a sikeres rendezvénynek.

– Egy 2007-es kormányrendelettel új szempontok kerültek a Nemzeti alaptantervbe – veszi át a szót Szógrádi Gáborné, az iskola igazgatóhelyettese. – A tanulói készségek, képességek fejlesztése területén nagyon hangsúlyossá válnak bizonyos területek. A kommunikáció, az együttműködés, a problémamegoldás fokozatos és folyamatos fejlesztése alkalmassá teszi majd a tanulókat a mindennapos élethelyzetekben való adekvát reagálásokra. A megfogalmazott kulcskompetenciákat szükséges oktató-nevelő munkánk során kiemelten fejleszteni. Jelenleg az új rendszerre való átállást készítjük elő, szakmai délutánunkon is ez történt.

– Minek tulajdonítja a továbbképzés iránti igen nagy érdeklődést? – kérdeztük Rebákné Németh Erzsébetet.

– Két tanórát tartottam egymás után, azonos évfolyam két tanulócsoportjában, ugyanabból a tananyagból. Az elsőt hagyományos módszerekkel, a másikat az új, kompetenciaalapú szemlélettel. A kollégák érdeklődésükkel azért tüntettek ki ilyen nagy számban, mert itt lehetőségük nyílt összehasonlítani a kétféle óravezetést és választ kaphattak a hatékonyság izgalmas kérdésére is.

– Melyik óra volt a hatékonyabb?

– A dolgot árnyaltabban kell szemlélnünk, hiszen a kétféle módszernél alapjaiban más a megközelítés és más a cél is. A hagyományos, frontális óránál a tanár magyarázata a döntő elem, a tanulók befogadók. A kooperatív órán a gyerekek a meglévő ismereteikre építve csoportokban, önállóan szerzik meg a tudást és közben sajátos készségeik, képességeik fejlődnek. Az első esetben a pedagógus az órán dolgozik többet, a másodiknál előzetes felkészülése a hangsúlyos és időigényes, a tanórán a szervezés és az irányítás dominál.

– A hagyományos órán több tananyagot lehet megtanítani, de a megszerzett tudás kevésbé tartós. A kompetenciaalapú órák jobb hatékonysága akkor fog bekövetkezni, mikor hosszú ideig, több tárgyból a kollégák tömegével így tartják az órákat.

Rebák Sándor, a kiadó természetismeret tantárgyi kollégiumának megyei elnöke kiemelte:

– Közoktatásunk állandó változásban van. Válaszokat kell adnia a társadalom újabb és újabb kihívásaira. A változások szükségesek, hiszen a nemzetközi mérések eredményei is ezt kényszerítik ki. A bemutatóórákat a kollégák szemmel láthatóan élvezték. A minikonferencián annak adtak hangot, hogy hasznos tapasztalatokat szereztek. A tanulók oldaláról a legfontosabb, hogy az egyre lankadó motiváltságukat erősítsük, azonos esélyeket teremtsünk, lehetőséget adjuk a felzárkózásra és alkalmazható tudást kapjanak. Mindez akkor lesz sikeres, ha az új szemléletmódot el tudjuk fogadtatni a közoktatás összes szereplőjével.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lendületben a turisták csalogatásáért

Győr - A győri önkormányzat komolyan veszi, hogy egyre több lehetőséggel élve fejlessze a város… Tovább olvasom