Kisalföld logö

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 23°C Még több cikk.

Új győri belváros épül tizenhatmilliárdból?

Győr talán legnagyobb léptékű városfejlesztése valósulhat meg, ha zöld utat kap az Interbonum Kft. terve a volt Frigyes-laktanya és a helyközi autóbusz-pályaudvar átépítésére.
Frigyes laktanya: Az egykori kaszárnya ma még romos állapotú, a tervek még maketten is impozánsak.
A szállodát, társasházat, irodákat, bevásárló-, fitnesz- és wellnessközpontot magában foglaló beruházás 16 milliárd forintba kerülne. Kevés igazi kudarctörténet van Győr rendszerváltás utáni történetében, de bizton állítható, hogy az egyik az egykori Frigyes-laktanya ügye. A szovjet hadsereg által 1989-ben elhagyott, ma műemléki védettségű épületegyüttes a „nagy testvér" kivonulásakor sem volt fényes állapotban, állaga azonban azóta jelentősen romlott, s mára a megyeszékhely szégyenfoltjává vált. A városképet tovább rontja, hogy a tőszomszédságában található helyközi autóbusz-pályaudvar sem nevezhető építészeti remekműnek.
Az ügy a következő hónapokban fordulatot vehet – feltéve, ha zöld utat kap a német tulajdonú, budapesti Interbonum Kft. törekvése. Az ingatlanfejlesztő cég a terület rendbetételére a műemlékvédelmi hivatallal egyeztetett kész tervekkel rendelkezik, amelyet egy nyári lakossági fórumon a megjelentek egyhangú támogatásukról biztosítottak.

Négy épület megmaradna

Bertold Riehl, az Interbonum Kft. ügyvezető igazgatója a Kisalföldnek elmondta: elképzeléseik szerint a volt Frigyes-laktanyából négy épület maradna meg. Az északi, Hunyadi utcai legénységi épületben éttermek, divatüzletek, kávéházak kapnának helyet. Az ezzel párhuzamos déli épületet „három és fél–négy" csillagos, 110 szobás szállodának építenék át. Az itt befektetők felmérték a „terepet", s úgy találták, a Győrbe látogatók tovább maradnának a folyók városában, ha megfelelő hoteleket vehetnének igénybe. A Zrínyi utca felőli altiszti épületben körülbelül tíz irodát alakítanának ki 1600 négyzetméteres alapterületen, míg a Baross út oldalában fekvő volt kaszinóból egy szálloda- és apartmanszerű szálláshely lenne – elsősorban a győri ipari vállalatoknál néhány hetet, hónapot eltöltő külföldiek számára.

A tervek alapján készített makett a Baross híd felől nézve. A buszokat az előtérben látható központ földszintjén helyeznék el.
Az Interbonum Kft. multifunkcionális központnak nevezett létesítményt is építene a jelenlegi buszpályaudvar fölé, amelyet üveghíd kötne össze a volt legénységi épülettel. A Kisalföld Volán a komplexum földszintjén működne. Ebben a centerben 50 négyzetméteres lenne a legkisebb üzlet, 1200 négyzetméteres a legnagyobb, emellett mozi, konditermek, masszázs- és szépségszalonok kapnának helyet.

A laktanya déli szárnya mögött, a Wesselényi utca felőli részen 120 lakásos társasház épülne félkörív alakban, 45, 65 és 90 négyzetméteres lakásokkal. „Németországban a második világháború után gyakran elkövettük azt a hibát, hogy nem építettünk lakásokat a belvárosokba, s azok így kihalnak esténként" – magyarázta Bertold Riehl. Felméréseik szerint ezen ingatlanok iránt nagy lenne a kereslet. A fejlesztés szimbólumának a jelenleg romos állapotú Schlichter-villa felújítását szánják, amely a központ vezetőségének székhelye lesz, földszintjén kávéházzal.

Tripla A-s terület

Bertold Riehl úgy véli, nem lesznek gondok az üzletek kiadásával, mert máris sok leendő bérlő érdeklődik. Konkrét neveket egyelőre nem kívánt megemlíteni. Kérdésünkre kifejtette: pontosan ismeri a Győrben – a Rába-gyár Budai úti telephelyén, illetve az autópálya mellett – újabb bevásárlóközpontokat építeni szándékozó cégek terveit, de különösebben nem foglalkozik velük.

 A Camponát tető alá hozó csoport van a háttérben

A 2,7 hektáron elterülő egykori Frigyes-laktanya jelenleg a Mischek Hungária Kft.-é, de a Győr City Center Kft.-nek – amely az Interbonum Kft. százszázalékos tulajdona – opciós joga van rá. Ez azt jelenti, hogy a cég bármikor megveheti az ingatlant – Bertold Riehl szerint ez akkor következik be, amint a közgyűlés módosítja a terület jelenleg hatályos városrendezési tervét. Az Interbonum Kft. mögött azok a német vállalkozók állnak, akik többek között a dél-pesti Campona bevásárlóközpontot hozták tető alá 1999-ben.
„Mindenki tudja, hogy Győrben ez a legjobb  terület, amolyan AAA besorolású" – tette hozzá. A három betű a legmagasabb fokozatot takarja: helyben van a napi negyven-ötvenezer utast fogadó buszpályaudvar, a vasútállomás, és közel a belváros. A 60 millió eurós beruházás nyilván emiatt érné meg a befektetőknek.

Az Interbonum a vasútállomás közelségére is rá akar erősíteni. A mostani aluljárót felújítanák, s az ott közlekedők a központ „alagsorába" érkeznének meg, ahol rögtön be is vásárolhatnának az ott lévő élelmiszerüzletben.

Még sok egyeztetés kell

Bertold Riehl szerint ezeket a terveket nem lehet összehasonlítani egy bevásárlóközpont megépítésével: itt nagyszabású városfejlesztésről van szó. A Frigyes-laktanya közepén lévő gyakorlótérből szinte főteret csinálnának, amely koncertek, színházi előadások otthona lehetne, de télen korcsolyapálya is kialakítható rajta.

Mint említettük, a nyári lakossági fórumon a jelenlévők támogatták az elképzeléseket, amelyhez azonban a Kisalföld Volánnak és a városnak is hozzá kell járulni. A legnehezebbnek a forgalom növekedéséből adódó gondok megoldása látszik. Ehhez az Interbonum Kft. 200 millió forinttal akar hozzájárulni, kérdés azonban, hogy ez mire lenne elegendő.
(A témára a városi vélemények közlésével holnapi számunkban visszatérünk.)

Kapcsolódó cikkek >>

A városé legyen megint a Frigyes (2002-06-18) >>
A polgármester a Frigyes-laktanyáról (2002-06-12) >>
Akció a Frigyes-laktanyáért (2002-06-11) >>
Alkalmatlan a Napóleon-ház (2003-05-23) >>
Bevásárlóközpont és táblabíróság együtt? (2002-09-23) >>
Vita a laktanyáról (2002-09-19) >>

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új plébános szolgál Győr-Szigetben

Egyházi viszonylatban még fiatalnak számít Zsebedics József kanonok, az új győr-szigeti plébános,… Tovább olvasom