Kisalföld logö

2017. 10. 19. csütörtök - Nándor 9°C | 18°C Még több cikk.

Tüntetések és perek kilátásban

Újabb tüntetéseket és kártérítési pereket helyeztek kilátásba a 14-es főút mellett lakó győriek, a zajos forgalom miatt.
A zajvédő falakkal ellátott utat a jövő héten adják át, a lakók szerint ez nem elég.
Újabb tüntetéseket és kártérítési pereket helyeztek kilátásba a 14-es főút mellett lakó győriek, akik nincsenek megelégedve a mostani beruházással. A szakemberek ellenben azt állítják, a jövő heti átadással jelentősen javul a helyzet.

Az utóbbi években több alkalommal is félpályás útlezárással tiltakoztak a győri Galántai úton, Kertész és Zemplén utcában élők a Vámosszabadi felé vezető főút hatalmas forgalma ellen. Egy közelmúltban végzett mérés megállapította, hogy napi 11.200 jármű halad át ezen a szakaszon, amelynek negyede kamion. A demonstrációk eredményeként az országos költségvetésből idén 170 millió forint jut az állami út átalakítására, amelyből új aszfaltra, forgalomcsillapító szigetre, zajvédő falakra futja. A munkák jelenleg zajlanak.

A kamionmentes városért

Az ott élők – akik időközben megalapították a Kamionmentes Városért Polgári Egyesületet – nincsenek megelégedve a beruházással. Aggodalmaiknak a szerkesztőségünkhöz elküldött levélben adtak hangot, amelyet Farkas Csaba, Bácskai Tamás, Jakab Ferenc, Réti László és dr. Feledy István írt alá. Ebben kifejtik: az átépítéssel csak igen kis mértékben oldódnak meg a problémák, annak ellenére, hogy a rezgés és több helyen a zaj is mérséklődik, de a levegőszennyezés például fokozódik.

A levélírók megkérdőjelezik a sebességkorlátozást célzó intézkedések hatékonyságát. Felesleges pénzkidobásnak tartják a Vámosszabadi felől a város határához telepített, a belépő autók sebességmérésére szolgáló elektronikus berendezést, gyorshajtás esetén ugyanis az eredmény alapján senkit nem lehet megbüntetni. Szerintük osztrák mintára az út mentén elhelyezendő radarokra lenne szükség.

„A 30 kilométer per órás sebességkorlátozást feltüntető tábla kihelyezése abszolút haszontalan és nevetséges. Minden intézkedés annyit ér, amennyit betartanak belőle. Ezt garantáltan senki sem fogja betartani" – áll a levélben. Az egyesület tagjai úgy vélik, a forgalomlassító sziget különösen az esti és éjszakai órákban nem ösztönöz majd a sebesség csökkentésére, mellesleg kérdezik, a város felőli oldalon miért nem épül ilyen. Nehezményezik a járdák és a kocsibejárók elmaradt felújítását, a csapadékvíz-elvezetés hiányosságait, a Győri Kommunális Szolgáltató Kft.-t pedig a városrész virágosítására kérik.

Elkerülőutat akarnak

A szerzők szorgalmazzák, hogy az önkormányzat nevezzen ki projektmenedzsert a Győrt elkerülő út megépítésére, s a kamionokat addig is tereljék Rajka felé. Hozzáteszik: az eddigieknél gyakoribb és kiterjedtebb demonstrációkat terveznek, az ingatlanoknál a rezgés okozta károk miatt pedig kártérítési eljárásokat kezdeményeznek. A levél végén megjegyzik: vannak, akik tudni vélik, az útfelújítás alapvető oka, hogy a burkolat szilárdsága megfeleljen a 13,5 tonna tengelynyomású gépjárművek forgalmi feltételeire vonatkozó uniós előírásnak, ami a forgalom növekedésével járna.

A járművek nem terelhetők

Lapunk megkereste Wimmer Józsefet, a megyei állami közútkezelő kht. főmérnökét, aki válaszolt a felvetésekre. Kifejtette: a kamionok nem terelhetők Rajka felé, mert a 14-es főút kormányközi egyezményekkel szabályozott TIR-útvonal. A kivitelezők a korábban is szilárd burkolatú kocsibejárókat leaszfaltozták, a többit murvával borították. A 30 kilométer per órás éjszakai sebességkorlátozást a rossz burkolat indokolta, a beruházás jövő heti átadása után a táblák leszedhetők, ha azzal a lakók egyetértenek.

A szakember szerint a sebességkijelzőnek van visszatartó hatása, de beépített radarokra Magyarországon még nincs példa és a rendőrségnek pénze sem. Hozzátette: forgalomlassító sziget a város felőli oldalon nem építhető, mert a házaktól nem fér el, veszélyessé tenné a Bácsai úti csomópontot, ráadásul ezt a szerepet a jelzőlámpa is betölti. Wimmer József elmondta: az uniós előírásoknak megfelelően 10 helyett 11,5 tonnás tengelyterhelésre méretezik a burkolatot, aminek a járművek terhelhetőségére van hatása, a forgalom növekedésére nincs.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A hazai autó 100 éves

A hazai autójavító-szakma egyetlen országos szakkiállítása, az Autó-DIGA holnaptól várja Győrbe az… Tovább olvasom