Kisalföld logö

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 16°C | 26°C Még több cikk.

Traktorok a közutakon – akár 200 ezer forintba is kerülhet!

Győr-Moson-Sopron megye - Az utóbbi hónapok közúti ellenőrzései alkalmával a rendőrség több gazdát is megbüntetett kemény százezrekre, akik túlméretes, lassú járműveikkel hajtottak a közutakra anélkül, hogy az előírt engedélyeket beszerezték volna. A meglepetésre okot csak az ellenőrzések szaporodó száma adhat, s a brutális büntetések - tudta meg a kisalfold.hu.


Az útvonalengedély kiváltását már régóta jogszabály írja elő, s a túlméretes járművek bírságolását tartalmazó rendelet is csaknem két éve van hatályban.

Azok a szigorú paragrafusok

A meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közúti közlekedését a 4/1999. (II. 12.) KHVM rendelet szabályozza.

A KRESZ 51. § (1) bekezdése szerint a túlsúlyos, túlméretes járművek a közúti forgalomban csak útvonalengedéllyel, az engedélyben meghatározott útvonalon és feltételek megtartásával vehetnek részt.

Az érvényben lévő szabályozás szerint a 2,55 méter szélességet meghaladó járművek útvonalengedély-kötelesek.

"A méretadatoknál azt a méretet kell figyelembe venni, amellyel a jármű (vagy járműszerelvény) ténylegesen közlekedik, mivel előfordulhat, hogy a vontatóhoz szerelt tartozék, illetve munkagép révén válik túlméretessé egy jármű" – mondta el Légrádi Veronika, a Magyar Közút Kht. szóvivője.


Vajon a kőkemény bírságok miatt mikor támadják meg a fővárost?
Vajon a kőkemény bírságok miatt mikor támadják meg a fővárost?

 
Szabad időpontok a monstrumoknak

A túlméretes mezőgazdasági járművek közlekedésének biztonsága érdekében a közút kezelője előírja azokat a napszakokat, amelyekben e járművek a forgalom legkisebb akadályozása mellett a legcsekélyebb baleseti kockázatot jelentik: az egy, két és három számjeggyel jelölt országos főutakon éjjel 19–6 óra, illetve nappal 10–15 óra között közlekedhetnek.

A mellékutakra vonatkozóan nincs napszakkorlátozás. A túlméretes járművek közlekedésének biztonsága érdekében az út típusa és a jármű mérete függvényében akár autós kíséretet is előírhat a közútkezelő, illetve minden esetben figyelmeztető jelzéseket – sárga villogót és piros-fehér harántsávos fényvisszaverő táblákat – kell a járművön elhelyezni.



Ha szüksége van engedélyre, itt kattinthat!


Az országos közutak esetében a Magyar Közút Kht. jogosult az útvonalengedély kiadására – az ehhez szükséges információkat a társaság honlapján (www.kozut.hu), az "Útvonal-engedélyezés" menüpont alatt találhatják meg az érdeklődők.


A kivetett bírságok mértéke fáj

"Közös érdekünk, hogy ezeket a mindannyiunk számára fontos szabályokat minden termelő betartsa – hívta fel a figyelmet Pirityi András, a Magyar Közút Kht. útvonal-engedélyező osztályvezetője.

– A túl széles mezőgazdasági járművek könnyen átlóghatnak a szemközti sávba, amivel – a nagy sebességkülönbség miatt – akár komoly balesetek okozói is lehetnek.

Meggyőződésem, hogy a gazdák számára nem maguk a rendelkezések, illetve a méltányosnak tekinthető eljárási díjak, hanem a közúti hatósági ellenőrzések megszigorodása és a kivetett bírságok mértéke okozta a meglepetést.

Ez azért lehúzás büntetés 200 és 300 ezer forint között

Márpedig az ellenőrző hatóság a bírság mértékét nem mérlegelheti. A közúti árufuvarozáshoz és személyszállításhoz kapcsolódó rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről szóló 57/2007. (III. 31.) Korm. rendelet 9. §-a szerint 200 000 forint közigazgatási bírságot kell annak fizetnie, aki útvonalengedély nélkül túlméretes járművel közlekedik, a túlsúlyos járművel közlekedőket pedig 300 000 forint bírság sújtja ugyanezért.

A kormányrendeletet néhány hónapon belül felváltó új jogszabály a bírságtételeket várhatóan a túllépés mértéke szerint fogja differenciálni.

Olvasóink írták

55 hozzászólás
  • 55. Alajos 2009. március 07. 11:32
    „Ha rajtam múlna, mindegyik mezőgazdasági járműre három pár kék villogót és szirénát szereltetnék; egy párat előre, egyet hátra, egyet pedig tartalékba. Egy havi kapálásra büntetném már azt is, aki csak rosszallóan néz ezekre a gépekre. A sokszor példaként előhúzott osztrákok külön aszfaltozott utakat építenek a földjeikhez, melyek szélesebbek, és nagyságrendekkel jobb minőségűek, mint a mi kétszámjegyű főutaink.”
  • 54. Csepel-344 2009. március 05. 15:15
    „Jó lenne, ha a hatóság is egyszer, s mindenkorra bevésné, hogyha a gazda nem szarik a városi nem eszik!!!”
  • 53. pancser 2009. március 03. 13:05
    „200 ezer Ft, az 4ha föld tiszta jövedelme egy jobb évben. Brutális!”
  • 52. pancser 2009. március 03. 13:02
    „Nem arról van szó, hogy engedjünk a biztonságból. hanem arról, hogy toleráljuk a mg.i gépeket. Tehát a sarat le kell takarítani szigorúan, a gépeket ki kell világítani, de az útvonalemgedély az baromság, attól még semmi nem történik, viszont időbe és pénzbe kerül. Ne feledjük minden ft drágítja a mg-i termékeket és rontja a versenyképességet. Keressen megoldást a Rendőrség, nézzék meg márhol hogyan csinálják. Azért mégis csak elsődleges, főleg MO-n a termények betekarítása. Le kéne már szokni a sunyi b.d.s parasztozásról. Mert valahogy úgy érzik azok aki porosan, az egész napi minka után traktorjaikkal hazafelé igyekeznek, és a rendőr 300ezer Ft-ra bünteti őket.”
  • 51. zotya975 2009. március 03. 08:24
    „Én úgy vagyok ezzel, hogy tolerálom a gazdák járműveit, ha jön egy szembe lehúzódók, megállok, had férjen el ő is meg én is. De ezért cserébe szerintem joggal elvárhatnám, hogy az útra felhordott sarat ne az eső mossa le 2 hét mulva. Ők is tolerálhatnának engem. Élni és élni hagyni.”
  • 50. KAP 2009. március 03. 08:18
    „Én mondjuk olyanra nem emlékszem hogy bármelyik fűútvonal, pl. 85, 86, 83-mellett párhizamosan valmikoris lett volna földút és azt mára beszántották. Kint a határban lehet hogy volt ilyenn, de a sok parcella miatt ott inkább egyre több út van.”
  • 49. Lovasbandi 2009. március 03. 02:44
    „Régen a földutakon közlekedtek a műút mellett a mezőgazdasági gépek. Amióta a Tsz-ek felbomlottak, az új tulajdonosok szinte minden ilyet beszántottak, pedig nem az övék volt. Kultúrált államokban kötelező a mezőgazdasági út, csak akkor mehetnek főúton, ha nincs más. Érdekes, hogy autópályák mellett is több millió hektár termőföld van, mégsem az autópályán közelítik meg. Ezek szerint lehet menni földúton is. Saját és a mi biztonságunk érdekében nem kellene beszántani az utak melett egy kb 4 m széles szakaszt, utána mindenki tudna normálisan közlekedni.
    Mellesleg már találkoztam olyan traktorral, amelyiken eke volt hátul, éjjel, teljesen kivilágítatlanul( csak elöl volt lámpája). Nagy találkozás volt, az ekevas az autó motorját kettévágva az utastérben állt meg.
    Ezek ellenére toleránsnak kell lenni a gazdákkal szemben, mert ők termelik meg nekünk az ennivalót, de egy kis rövidítésért, kényelemért ne válasszák az aszfaltutat, ha van földút.”
  • 48. vaek 2009. március 02. 22:39
    „Mindenre megoldás a kormány leváltása!
    A sok hülye (már elnézést érte) - hozzá nem értő, csak szóljunk hozzá és szidjuk a kormányt, és uszítsunk egy kicsit embert - mikor váltják le?
    Édes oly egy mindegy miről szól a cikk, a lényeg csak ez!
    Szánalmas!”
  • 47. pancser 2009. március 02. 21:55
    „Ember és mg-barát törvényeket kell hozni. Ausztriában csúcsmunkák idején kinn a tábla, amely a mg-i járművekre utal. A paraszt, a gazdálkodó több tisztelet érdemel és vegyék figyelembe a speciális gépeit. Igenis az a véleményem, hogy biztonságból nem, de a merev szabályozásból engedni kell. Aratáskor útvonal engedély helyett táblákat kell kirakni, mint ahol ott teszik ahol a mg-nak még van becsülete. Ezt a kormányt le kell váltanunk!”
  • 46. b.zoli 2009. március 02. 20:36
    „nem is az a baj ... h nehéz megtermelni. HANEM H semminek sincs ára örül a faszi ha 0- ban van!!!!!
    pl : kukorica 1800-2200 ft /q max 25000ft/ tonna
    búza : 2500-3500 ft /q max 3500 ft / tonna
    napraforgo: 5000- 7500 / q max 75 000 ft / tonna

    sorolhatnám még de fölösleges ,ennyi lenne a bevétel tonnánként a kiadás meg sajnos sokkal de sokkal több . ( VEGYSZER , MÜTRÁGYA, TRÁGYA, MUNKABÉR , GÉPEK KARB TART, FÖLD ELÖKÉSZÍTÉS, VETÉS STB. )”
  • 45. p.pablowsky 2009. március 02. 20:10
    „42.
    Támogat: Ha annyira támogatnák a magyar terméket ekkor azzal lenne tele Európa. Azt hiszed máshol olcsóbban termelnek, és azért olcsóbb külföldi termék? Akkora támogatást adnak a külföldi gazdának amiről a magyar gazda még csak álmodni sem mer. Persze hogy külföldre tudja vinni az áruját.

    Segít: inkább keresztbe tesznek neki itthon ahol tudnak. Állandóan változó jogszabályok, jóformán nem tudsz hosszútávra tervezni, mert nem tudod mit hoz a holnap. A mezőgazdaságban hosszú évekre előre kell tervezni (vetésforgó, állatszaporulat stb.stb.) A területalapú támogatást is olyan térképek alapján kellett igényelni (ami elkészítése az állam feladata) ami rég nem aktuális, de persze ez van örülj neki paraszt. Azután meg büntetni akarják a parasztot, mikor az unió beintett az államnak, mert az ő térképei mást mutatnak, mint a magyar térképek. Pedig az erről nem a gazda tehet, hogy régi térképet raknak elé a hivatalban, hiába akar reklamálni, azt mondják neki, ez van, ennek is örülj.
    Arról nem beszélve néhány falugazdász hozzáértése, a béka segge alatt van, holott az ő feladatuk lenne a gazdák segítése.

    Figyelmeztetés: eddig csak arról hallottam, hogy húzd meg magad és őrülj, hogy még élsz és ennyivel kiszúrjuk a szemed.

    A cél meg az, hogy a végén eladják majd a jó magyar földet mindenféle jött-ment külföldinek, a magyar paraszt meg mehet napszámba.
    Úgy látom ha így folytatják "szeretett" politikusaink hamarosan eljön ez az idő is.”
  • 44. b.zoli 2009. március 02. 20:03
    „Én senkit sem akarok megsérteni de pár gondolatom lenne a témával kapcsolatban. Én Mg gépészként végeztem kb 8 éve követem figyelemmel a mezögazdaságot és be kell valjam nektek h nem is olyan könnyü a gazdáknak. kezdjük ösznél : minden megtermelt kis pénzük elmegy a következö növény életben tartására . semmi sem marad nekik . közben a kombájnoknál a kukorica és napraforgo aratásához használt asztalnak nincs szállítokocsija ezért kell h a gép elején vigye ! ha valamely növény sorai közé be kell menni a géppeé nyomtávot kell álítani és már nem is felel meg 1 ik gép sem a 2 m 55cm nek .a kombájnok a gyárbol ( már a trakik is) kb 3 m szélesen jönnek ki. mit tud venni nyomorult faszi ???? nem tudja összezsugorítani. ugyanez a gépeknél 4 m -ig ritka hogy összecsukhatoak vagy bármely modon szálíthatoak lennének mert igy vannak gyártva . MIÉRT A PARASZTOT BASSZÁK ÉRTE??? MIÉRT NEM A GYÁRTÓT????
    u i : mindenhova nem lehet eljutni földuton valahol meg mennie kel a kenyér termelönek is...”
  • 43. KAP 2009. március 02. 19:16
    „Hogy mennyi hülyeséget összehordanak egyesek, a mezőgazdasági utak/földutak állapotának pl. semmi köze nincs az útvonalengedélyhez, aki traktorral, kombájnnal a főúton megy az nem azért van, mert elhanyagoltak a földutak a határban v sem, hanem azért mert valmikor nem lehet kikerülni. Az meg igaz hogy elméletileg a kombájnokkal csak leszerelt vágóasztallal szabadna közlekedni, de főútvonalon nem gyakran mennek 6m-es vágóasztallal. Aki meg nem vesz észre egy bazi nagy valamit az úton, amin kismillió lámpa világít, meg sárga villógó megy rajta, ja és egy ekkora valami nem a semmiből kerül elő, és nem száguldozik, de sok autósnak csak annyi esze van hogy lassítani se akar.”
  • 42. Komissar 2009. március 02. 19:04
    „Nálunk az első fázis (támogat, segít, figyelmeztet) 18 évig tartott.
    Aztán minden átmenet nélkül a cél következett. A pénzbehajtás.”
  • 41. Kami45 2009. március 02. 18:59
    „Komissar 2009.03.02. 18:17
    "A "magyar" áru most is megfizethetetlen,"
    Nem gondolod, hogy ez ért is drágább? Tudod, más országban inkább segítik, ellenben nálunk, nem tudják, hogy milyen újabb terheket rakjanak a nyakukba.
    "Kettőnk közül te vagy a méretesebb (nagyobb) pa-ra-szt."
    Lehet, hogy az vagyok, de a liberóm van tele azzal a sok nagyképű majommal, aki fel van háborodva, hogy ha véletlenül lassítania kell.”
  • 40. Bokk 2009. március 02. 18:53
    „Mondjuk nálunk szerencsésebb történelmű fejlődésű országokban a hivatal inkább partner, először támogat, segít, figyelmeztet és csak atán büntet. Nálunk az első fázis kimarad, a cél a pénzbehajtás. Ezt kiegészítik egy átláthatatlan hivatal- és szabályrendszerrel, és kész is a polgárbarát bürokrácia.”
  • 39. Cingár 2009. március 02. 18:20
    „Türelem rózsát terem, tesco viszont nem terem kenyeret, csak ezt ma sokan nem hiszik.”
  • 38. Komissar 2009. március 02. 18:17
    „A "magyar" áru most is megfizethetetlen, még az uniós szemét sem tudja letörni, megfizethetővé tenni.
    Anno a tsz művelte földekre reggel konvojba ki, munka estig, konvojba haza. Azóta, hogy sikeresen megszüntették, hol ez, hol az a csík van művelve, 3-4 óra alatt megvan, irány haza.
    De igazatok van, holnaptól ne vigyétek a személyautót sem műszakira, minek, hiszen engedély nélkül is közlekedhettek minden közúton.
    Kami45 2009.03.02. 17:13
    Kettőnk közül te vagy a méretesebb (nagyobb) pa-ra-szt.”
  • 37. Cingár 2009. március 02. 17:57
    „34. vaek!

    Ez NEM tipikus magyar mentalitás, hanem tipikus bunkó mentalitás!”
  • 36. Kami45 2009. március 02. 17:13
    „Komissar 2009.03.02. 16:13
    Te is egy túlméretés "paraszt" vagy!”
55 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A hepatitis C maga a börtön

Győr - Hazánkban körülbelül 75–100 ezer, világszerte körülbelül 4–500 millió hepatitis… Tovább olvasom