Kisalföld logö

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 5°C | 16°C Még több cikk.

Tömegközlekedés: legyen pontos és kulturált

Győr - Vissza lehet, és kell is nyerni a tömegközlekedés (közösségi közlekedés) vonzását, meg kell találni az „autóáradatból" kivezető utat – számos téma kapcsolódott ehhez a Győrött rendezett szakmai konferencián.

A tömegközlekedés, Győrött történetesen az autóbuszos közlekedés különböző okok miatt sokat veszített vonzásából. Sok feltétele van annak, hogy az emberek az autó helyett egyre inkább a buszt részesítsék előnyben a helyi közlekedésben. A Kisalföld Volán már nyertes, tehát rövidesen megvalósítható pályázata is ezt célozta meg. A tervekről szóló előadást érthető érdeklődés kísérte a városháza dísztermében tartott szakmai konferencián. (Az Európai Mobilitási Hét rendezvénye a fenntartható közlekedésfejlesztés és a csökkentett energiafelhasználás lehetőségeiről szólt.)

A Kisalföld Volán Győrött az eddigi három decentrum helyett egy központi forgalomirányítási rendszert kíván megvalósítani. Leegyszerűsítve: a diszpécser a GPS-rendszer segítségével egy térképen képes megjeleníteni, átlátni, hogy a buszok éppen merre járnak a városban, rendben halad-e a forgalom, vagy szükséges-e valahol a beavatkozás.

Korszerűsítik az utastájékoztatást a járműveken belső táblákkal és akár hangos információval is, hol járnak, hol, milyen átszállási lehetőség van. Ez is központi számítógépes vezérléssel történik.

Látványosan változhatnak a megállókban a „totemoszlopok" is. Jelzik egyebek között, hogy a következő járat várhatóan hány perc múlva érkezik, akár térképen nyomon lehet követni, merre jár a busz, érdemes-e várni rá. Ezek a táblák akár hangos tájékoztatást is adhatnak például vakoknak, gyengénlátóknak egy távirányító segítségével.

Nemrég elkészült Győrött, a Teleki László utcai OTP melletti fedett buszváró. A jövőben látványosan változhatnak a megállókban a „totemoszlopok
Nemrég elkészült Győrött, a Teleki László utcai OTP melletti fedett buszváró. A jövőben látványosan változhatnak a megállókban a „totemoszlopok" is. Jelzik majd azt is, hogy a következő jár a busz.

A tervezett rendszer alkalmas arra, hogy az aktuális járatinformációkhoz (például térképen nyomon követve) az interneten is hozzáférjen bárki, vagy akár PDA-n, esetleg „okostelefonon" is.

Fontos egyebek között, hogy a tömegközlekedés előnyt élvezzen az utakon. Erre szolgál majd az úgynevezett zöldút-vezérlés: a technika segítségével a buszok a jelzőlámpáknál zöld utat kérhetnek, ha mondjuk más forgalmi okok miatt késésben vannak...

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE, alelnöke, Dorner Lajos előadást tartott a konferencián) 2000. évi megalakulása óta szakmailag elfogadott civil szervezetté vált, számos sikert is tudhat magáénak, például a budapesti járatkivonások megakadályozását.

A VEKE a győri tömegközlekedés átalakítására is készített már tanulmányt 2007 januárjában, arra azonban akkor igazából
nem figyelt senki.

Pedig javaslataik szerint a Volán évi 60 millió forintot takaríthatott volna meg úgy, hogy a legtöbb útvonalán még növeli is a járatsűrűséget.

Az egyesület szerint a Kisalföld Volán járműparkja az országban a legkorszerűbbnek számít, erre büszkék lehetnének a győriek. A VEKE szorgalmazza, hogy Győr legalább távlatban ne vesse el egy észak–déli gerincű, kötött pályás (villamos) közlekedés lehetőségét. Van rá példa, hogy ekkora méretű városban is lehetséges ez. Orléans például 113 ezer lakosú, 18 kilométer hosszú villamosvonala van 25 megállóval, 15 átszállási ponttal, 22 új villamossal. Mindez 72 milliárd forintba került – ám az ilyen beruházás 85 százalékát az Európai Unió fizeti, a többit pedig egy fejlődni akaró nagyváros elő tudja teremteni...

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. Ila, Győr 2008. október 17. 08:47
    „Szép dolog, hogy az "autóáradat" megszüntetésére törekszik a város, de mi lenne, ha a kimaradt buszokra két busznyi ember felpréselődése után még az autósok is busszal közlekednének? Két órával előbb kellene elindulni a munkahelyre, talán beérnénk időben. A 11-es és 11R-es busz rendszeresen kimarad. Miután négy városrészt érintve közlekedik, sokan maradnak emiatt a buszmegállókban, mert a busz meg sem áll, aki meg felfért, embertelen körülmények között "utazik". Ez reggel különösen nem megengedhető, a VOLÁN ezzel komoly stresszt okoz gyerekeknek felnőtteknek egyaránt. Ha én így végezném munkámat, már nem lenne munkahelyem. Nagyon sokat kell még tenni azért, hogy "vonzó" legyen a tömegközlekedés!”
  • 22. Bartalosné Cs. Szilvia 2008. október 07. 09:29
    „Tömegközlekedés KATASZTRÓFA!!!!!
    Kedves Volán vezetés!
    Próbáljanak meg munkanapokon reggelente 6,30-7,30-ig Győrbe utazni csak Abdáról. Nem kívánom a legnagyobb ellenségemnek sem.
    Tolakodás, hangos szóváltás, veszekedés, beljebb menni, vagy lemaradni, ez itt a kérdés. Kibírhatatlan zsúfoltság, senki nem kíváncsi arra, hogy emberi méltóságunkat megtartva utazhassunk
    csak 8 km-t. 2 éve volt egy kisegítő járat ami 7 órakor indult és csak Abdáról vitték a dolgozókat és az iskolába járó fiatalokat.
    Ez a járat is csordultig meg volt töltve már a falu végén.
    Mégis mindenki időben ért a célállomáshoz. Nem tudjuk miért szüntették meg ezt a járatot, nagy szükség lenne rá. Ezt állíthatom az Abdáról Győrbe közlekedők nevében.
    Sok beteg és kisgyermekes szülő is utazik ezeken a járatokon.
    Érdekes a reggeli bérlet ellenőrzések is elmaradnak, szerintem mivel az ellenőrök sem férnek fel már ezekre a járatokra.
    Hol találnak az utasok, a bérletet fizető utasok nyitott fülekre ennek a problémának a megoldására.
    A Fogyasztó Védelmi Felügyelőséghez kell fordulnunk, hogy a sérelmünkre segítséget kapjunk?
    Vagy elég lenne az is, ha a Tisztelt Igazgató urat meginvitálnánk egy reggeli utazásra, amikor az ember nem tudja melyik lábára álljon és mibe kapaszkodjon.
    Viszont tudok egy remek megoldást, minden ülést le kellene szerelni és max. 90 cm magas korlátokat berakni kb. fél méterenként keresztben, hogy legalább kényelmesen heringek módjára utazhassunk.”
  • 21. SZELÍDEN SZÓLVA! 2008. október 03. 21:11
    „Hasznos dolog a konferencia, várjuk a korszerú elképzelések
    megvalósulását.
    Talán kisebb praktikus változtatás is szóba jöhet az autóbuszok
    járatával összefüggésben.
    Pl.: Marcalváros I. megálló buszjáratainál Gerence u-i Marcalváros II. irányában. megálló jelenleg abszolut értelmetlen helyen - balesetbeszélbe sodorva minden leszállót - van kialakítva.
    De miért itt, ahol senki nem tud szabályosan közlekedni?
    Vag végig sétál a köv. jelzőlámpáig járda nem lévén a főben, vagy kellő óvatosság után átfut a zebra nélküli túldolldalra. Utóbbit is rendszeresen tapasztalom sajnos.
    Jó lenne ezt a megállót is - mint az elleniránybani helyen - a lámpacsompont és gyalogátkelő közelében . áthelyeni!
    Drukkolok az ottlakó felnőttek, de főleg az önállóan közlekedő
    gyermekek védelmében!”
  • 20. ?????? 2008. szeptember 30. 11:22
    „Már kezdem nagyon unni, hogy itt a kisalfold.hu-n állandóan értelmetlen mondatokkal találkozik az ember:

    "Jelzik majd azt is, hogy a következő jár a busz."”
  • 19. Motorlaci 2008. szeptember 28. 20:02
    „Kedves barátaim! A városi tömegközlekedésre mindig is lesz igény. Függetlenül attól , hogy mennyi nemdolgozó anyuka hordja a gyermekét iskolába reggelente. Az életük része a dugóban várakozás. Igaz, kicsi késéssel érnek a fitnesszalonba, de útközben a telefonon ezt lerendezik vezetés közben. A műkörmöst szerdára teszik át , és így még lesz idejük a zacskós ebéd elkészítésére is .
    Jól eltértem a témától, de sajnos ez az oka, hogy a buszok reggelente késésben vannak.
    Üdv!
    Motorlaci!”
  • 18. bubi 2008. szeptember 23. 09:59
    „Nagy Nóra!
    Sajnos az emberi fejekben van a hiba, mert az az idős (és persze a fiatal is) jól tudja, hogy mi a rend, hogy az első ajtón szállunk fel...
    de nem akarja tudni, azt lesi, nyílik-e középső ajtó, és már meg is célozza, akkor is, ha bőven volna elöl hely! Ha meg a busz zsúfolt, akkor elöl is, hátul is az. a szabály betartása nem csak a sofőrnek, az utasnak is kötelessége, attól függetlenül hogy ő fizet! Nem gondolsz arra, hogy a sofőrt meg ezek miatt b...gatja a főnöke? Mosolyogjon hozzá? Nem láttam még senkit sem pl a "verseny" Tescoban a kijáraton bemenni. Biztos, soknak fáj, hogy fel kell mutatni a bérletet? Fél hogy "fényt kap"? nem szívességet tesz vele, hanem igazolja, hogy kifizette a tarifát.
    A birkától az embert az különbözteti meg, hogy a birka lát egy ajtót, az arra megy, az ember pedig tudja, hogy melyik ajtó miért van...”
  • 17. Legenda 2008. szeptember 22. 18:02
    „Stewe?
    Az autó árát is beleszámoltad ebbe?
    Tudtommal most azokról beszélünk, akik nem tudnak autót venni maguknak.
    Parkolási díj, környezetszennyezés meg hasonlókról ne is beszéljünk.
    Képmutatás az egész. Amúgy agy diákbérlet 1800 ft, amiért a gyerek
    egész hónapban buszozhat, mehet iskolába, edzésre, stb. Csak mivel egyeseknek sok az 1800 ft, ezért
    mindenhova autóval hurcolásszák a gyerekeiket. NA EZ AZ IGAZI LUXUS.
    Aztán csodálkozunk hogy dugó van...”
  • 16. Stewe 2008. szeptember 22. 14:48
    „Visszatérve ahhoz a hozzászóláshoz, hogy mennyibe kerül egy autó fenntartása, egy hónapra lebontva nekem 3400.-Ft-ba. Ennyi a kényelem ára, amihez a közlekedés költségei töredéke a tömegközlekedésnek - ha egyedül utazom, két embernél kár is számolgatni. Például Bp.-re felmenni 3 embernek busszal a luxus kategóriába sorolható, Vagy például Révfaluból Marcalra és vissza, az meg egyenesen rablás.”
  • 15. Legenda 2008. szeptember 22. 09:59
    „A szóló buszok között (pl egy credo meg egy mercedes között ) 5 millió Ft a különbség.
    Itt 35 - 40 milliós árakról beszélünk. Ha én bemegyek egy autószalonba, és 35 millióért
    veszek "valamit" , aztán azt naponta javíttatni kell, akkor a járművet AZONNAL
    visszavásároltatom a gyártóval, aztán meg rágyújtom a gyárat a fejükre...
    A mercedesek (amik nemzetközibe járnak) sokszor műszakitól műszakiig mennek
    apróbb javításokkal (ez jelenleg 1 évet jelent).
    Amúgy a legrégebbi credók már 5 évesek, és van még a volánnak kb 40 db régi ikarusa,
    meg E-94 -ese amik már több mint 10 évesek mind. Először majd azok lesznek cserélve gondolom.
    Évente kb. 5-10 db.”
  • 14. hartg 2008. szeptember 21. 20:37
    „A CREDO-k műszaki jellemzőihez sajnos nem tudok hozzászólni, így csak félve jegyzem meg, hogy - ha jól tudom - tőlünk nyugatabbra 4-6 évente a teljes buszparkot lecserélikl, és 4-6 évet talán egy Credo is kibírhat...és ha olcsóbb, mint a többi típus (márpedig úgy tudom, az), akkor sűrűbben is lehet cserélni... Szeretem az IK280-asokat, de a mai tömegközlekedésre már azok is kezdenek alkalmatlanná válni...
    Persze más az utas, és más a vezető szempontjából...
    Ha buszsávnak lenne hely, akkor a villamosnak is...de egyiknek sincsen...( ? Barosshíd-> csak tömegközlekedés!)
    Amúgy- ez már más- Győr tömegközlekedésébe simán be lehetne vonni a Győrből kifelé irányuló vasútvonalakat...pl a Tescónál miért nincsen a Pápai vonalnak megállója? Szerintem...
    (az előző hozzászólásomnál az "" lemaradt az "irreális"-ról...)”
  • 13. Legenda 2008. szeptember 21. 18:49
    „"...a Kisalföld Volán járműparkja az országban a legkorszerűbbnek számít, erre büszkék lehetnének a győriek."
    A CREDO-t nem nevezném busznak, mert szemétre való mind. Lehet hogy "szép", de műszakilag teljesen alkalmatlan még a
    közlekedésre is, nemhogy embereket szállítani vele...
    Tisztelt Nagy Nóra:
    A sofőröről csak annyit, hogy 80-90 ezer forintos fizetésért
    dolgoznak, heti 6 napot, napi 10 órát, amiből 9 órát vezetéssel töltenek, "köpködő"
    utasokkal a fedélzeten. Nem túl vonzó munkakörülmények közepette.
    250 ember munkáját végzi 200 sofőr. Van ugyan 1-2 renitens buszvezető, de
    ez nem jellemző (értük én kérek elnézést). Az utasokra sokkal inkább jellemző, a "ki ha én nem"
    hozzáállás.

    Amúgy mivel nincsenek busz sávok, így a buszok mindíg is késni fognak, a "zöldkéréssel"
    csak 2-3 percet tud nyerni egy-egy járat. Jelenleg van olyan vonal, ahol 20 perc késések vannak.
    A villamost nem tudom hova képzelték el!? A városban kb 2-3 olyan út van ahol legalább
    2 párhuzamos sáv van. Majd a villamos is áll a dugóban? Vagy lebontanak néhány tucat lakóházat?
    Jegyárakról csak annyit, hogy jelenleg az utasok kb 20 %-a fizet rendesen. A többiek ingyenesen
    utaznak (nyugdíjasok,rokkantak, nagycsaládosok, vakok stb, plusz kísérőik),
    vagy diákkedvezménnyel (újabban szinte mindenkinek van diákigazolványa).
    Az ő utiköltségüket kell valakinek kifizetnie. Sorry... (Ez tényleg átalakítást igényel.)
    Aki nem ismerné a részleteket (érdemes elolvasni elejétől végéig):

    http://www.gyor.hu/adatok/kozgyules/helyi_kozlekedesi_koncepcio_-_dokumentum.pdf

    Habár egy kissé utópisztikus...”
  • 12. nagy nóra 2008. szeptember 21. 17:06
    „Az iszonyatosan magas jegyárak, a várakozás és a tömegnyomor mellé még odatenném azt is, hogy nem ártana változtatni néhány buszsofőr "ki ha én nem" hozzáállásán... gondolok itt a sajátos nevelési nézeteikre, amikor inkább odacsukják akár az idős embert is, de elöl szálljon fel (ha ott hely sincs akkor is)! stbstbstb......
    Szóval naggggyon nem ártana néhány reform!!!!”
  • 11. Táncos 2008. szeptember 21. 10:46
    „Kellenek a fejlesztések, hogy közelebb kerüljünk Európához. S ami még kell: több optimizmus és lelkesedés, hogy minden olyan beruházásnak, ami a város lakóinak érdekeit szolgálják tudjunk örülni..
    Kell a villamos Győrbe!”
  • 10. LacaBoy 2008. szeptember 20. 22:40
    „Hartg-nak igaza van, a kerékpár a legideálisabb eszköz városban.Gyors, frissítő, NEM KÖRNYEZETSZENNYEZŐ stb.
    Abban viszont nincs igaza, hogy egy buszjegy ára irreális. Túl egyszerű csak benzinköltséggel számolni...ne feledkezzünk meg arról, h egy autót meg kell venni, évente akár milliókat veszít az értékéből, karbantartani kell, mosni, takarítani, műszakiztatni, biztosítani, cascoztatni...olcsóbb? És....egy autó általában büdös, csúnya és környezetszennyezőbb, mint a tömegközlekedés.
    Igen...tömegközlekedés, mert amit a kiváló KV Rt. Győrben tömegközlekedésnek hív, az sajnos nem az...de talán már új szelek fújnak...”
  • 9. hartg 2008. szeptember 20. 21:23
    „Ez mondjuk egy kicsit az emberen is múlik...
    (Hamár: biciklivel még gyorsabb vagy, még egy irreális árú buszjegybe sem kerül, és -jobb a légkondinál!- hűt a menetszél. Ja, és Győrben egészen tűrhető (főleg nagyságú) bicikliúthálózat van.)”
  • 8. L.AS. 2008. szeptember 20. 19:07
    „Arra senki nem gondol, hogy egy buszjegy áráért a városon belül nagyjából oda megyek autóval ahova akarok, akkor amikor én szeretnék, nem kell várnom (és persze visszafelé sem), van helyem, a csomagjaim is tudom vinni. Majd ha sűrűbben járnak a buszok, azokon lesz hely, nyáron nem döglök meg rajtuk (mert az ablak nem nyitható, légkondi vagy nincs, vagy csak nem megy... (mintha nem is városba terveznék ezeket a buszokat...)), ja és reális árat kérnek érte, akkor talán elgondolkozunk rajta, hogy tényleg alternatíva-e az autóval szemben. Amúgy nagyon örülhet majd az utas a váróban, ha látja, hogy még 17 perc mire jön a busza...”
  • 7. hartg 2008. szeptember 20. 11:38
    „Szerintem, ha ez a dolog valóban kiépül (utastájékoztatás, egy centrum) végre egy Európai színvonalú közösségi buszközlekedése lehetne a városnak, a kérdés az, hogy ebből következik-e, hogy a győriek autó helyett buszra szállnak...
    Amúgy pedig tényleg "büszkék lehetünk" a buszparkra összehasonlítva más városokéval (akár Budapestével)...
    És hajrá VEKE!”
  • 6. :/ 2008. szeptember 20. 10:24
    „Nem tudom, mér nem lehet őrülni a fejlesztéseknek... Ehelyett megint ez a pesszimista szöveg”
  • 5. Egy tömegközlekedő 2008. szeptember 20. 10:04
    „"A Kisalföld Volán már nyertes, tehát rövidesen megvalósítható pályázata is ezt célozta meg."
    Behalok ezeken a dumákon. Hát volt más pályázó?
    Félreérthető a mondat. Nem egymás ellen volt pályázó. Ez egy ROP pályázat, el is lehetett volna veszíteni, magyarul még erre sem jutott volna lóvé. Nem a Volánt védem (vannak ügyvédeik), de az önkormányzaton múlik ki szolgáltat tömegközlekedést a városban... (Önkormányzati törvény!) Egyébként "többen kopogtattak", többek között osztrák, és szlovák cégek is buszközlekedtetésre Győrben => a városon múlik.”
  • 4. hahaha 2008. szeptember 20. 07:00
    „"A Kisalföld Volán már nyertes, tehát rövidesen megvalósítható pályázata is ezt célozta meg."
    Behalok ezeken a dumákon. Hát volt más pályázó?
    Teljesen mindegy, hogy mit ír a pályázatban az csak bla-bla duma, mert ők az egyedli szolgáltatók és ez így is marad. Más alternetíva nem lesz. Pedig ide sem ártana egy kis versenyhelyzet.
    Évekkel ezelőtt már írtam: trolibusz kellen a városnak.
    Az előző hozzászólóakkal egyetértek.”
23 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csehül áll a magyarok idegennyelv-tudása

Magyarország - A magyarok alig több mint negyede beszél csak valamilyen idegen nyelvet, míg például… Tovább olvasom