Kisalföld logö

2017. 08. 19. szombat - Huba 19°C | 31°C Még több cikk.

Többé nem maradhat egyedül pilóta?

Az első győri pilóta és egy volt légiforgalmi irányító véleményét kérdeztük a lezuhant Germanwings-gép tragédiája kapcsán.

A fekete doboz hangfelvétele szerint a német utasszállító pilótája kiment, kívülről megkopogtatta az ajtót, de nem kapott választ. Utána erősebben kopogott, megint nem jött válasz. Ezután akarta feltörni a fülke ajtaját. A repülő eközben folyamatosan süllyedt és hegyoldalnak csapódott.

Czigány Ildikó volt pilóta is megerősítette, a fülkék ajtajai ma már mindenhol biztonsági kóddal nyílnak.

– Korábban magam is utaztam úgy, hogy a felszálló gyerekek a stewardess engedélyével beleshettek a pilótafülkébe a kilincs lenyomásával. Jórészt szeptember tizenegyedike miatt – a terroristaveszély elhárítása érdekében – már mindent átalakítottak. A fülkék kóddal nyílnak. Én, aki egyébként is Boeinget vezettem, nem tudom megállapítani, hogy az ajtó miért nem nyílt ki ebben az esetben.

– A rendszer úgy van felépítve, a sok évtizedes közforgalmi utaztatás tapasztalatai alapján, hogy kizárná az utólag banálisnak ható hibákat. Mindig több ok játszik közre egyszerre – mondja a közforgalomban 7000 órát repült Malév-pilóta. Kérdésünkre hozzátette: az irányítás által megszabott magassági határt a gép automatikusan képtelen lenne átlépni, a túlzott mértékű süllyedéshez irányítani kell a robotrendszert. Negyven- ötven éve a jelenhez képest viszonylag gyakran okozott tragédiát a hegyoldalnak ütköző repülő, de a mai navigáció mellett ez elvben nem fordulhat elő.

Czigány Ildikó a Malév alkalmazottja volt, az első női pilóta. Úgy látja, a magassági határt a gép magától nem lépi át.
Czigány Ildikó a Malév alkalmazottja volt, az első női pilóta. Úgy látja, a magassági határt a gép magától nem lépi át.


Bíró Ernő volt légiforgalmi irányító a Kisalföldnek elmondta: a hírek alapján tényleg biztosra vehető, hogy a szerencsétlenséget szándékosan idézte elő a másodpilóta.

– A hangfelvételen hallható sóhajtásokból tudjuk, hogy nem volt ájult állapotban és ami a leglényegesebb, még élt a süllyedés közben. Bármi is történik egy fülkében, a vezető a transzponderrel azonnal jelet tud küldeni egy többjegyű – korábban négyjegyű – kóddal az irányításnak. Még a terrorveszélynek vagy a műszaki hibának is külön kódja van, s ha csak egy pillanatra megmozdulhat – ha el is harapta volna a nyelvét –, képes jelezni. Ezután pedig Európa fölött a magyar irányítás számára is kiderül, hogy vészjelzett géppel repülnek. Persze ha a pilóta szándékosan hagyja hegynek ütközni a repülőt, azzal nem sok mindent lehet tenni – mondja a szakember.

– Jogos a felvetés, hogy a jövőben nem szabad egyedül hagyni a vezetőt, ha valami okból a másik pilóta elhagyja a fülkét. Egy utaskísérő segítségével ez a probléma kezelhető is. Eddig kétségkívül benne volt a rendszerben az a kockázati tényező, hogy a pilóta megőrül. De mert ennek igen kicsi volt az esélye, s jóval nagyobb a veszélye annak, hogy egy odalent még nyugodtnak látszó utas őrül meg vagy terroristák szállják meg a gépet, ezért az ajtóval a pilóta lezárhatta magát a kontrollról. Ez mostantól valószínűleg másképp lesz.

 

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Jobbik legszebb politikushölgye, Dúró Dóra Győrben: a kormány téeszesíti az oktatást

A Jobbik országgyűlési képviselője tartott pénteken sajtótájékoztatót Győrben a szakképzés… Tovább olvasom