Kisalföld logö

2017. 02. 27. hétfő - Ákos, Bátor 2°C | 14°C Még több cikk.

Tiltakoznak a rábapatonaiak

Rábapatonán nagy vihart kavart a 85-ös főút átépítéséhez kapcsolódó településközi út terve. A lakók tiltakoznak.
Jó néhány kilométerre vezet Rábapatonától a 85-ös főút, mégis sok bosszúságot okozott már a falubelieknek. Balesetekkor például a községen átvezető útra, Koroncó felé terelték a Győrbe igyekvő forgalmat. Alig oldódott meg az egyik gond, most újabb jelentkezett: a főút tervezett átépítésének része, hogy a majd gyorsforgalmi útként funkcionáló 85-öshöz egy, a rábapatonai faluközpontot érintő településközi összekötő utat is terveznek.

Nyomvonaljavaslatok

Kovács László polgármester.
Kattintson a képre >>
– A most felvázolt nyomvonalat a lehető legrosszabbnak tartjuk – nyilatkozta a Kisalföldnek Jutasi Kálmán, aki egyike azoknak a helybelieknek, akik azt szorgalmazták, hogy a képviselő-testület és a szakemberek részletesen tájékoztassák a lakosságot a tervezett összekötő útról, annak hatásairól.

– Aláírásgyűjtésbe kezdtünk. Három nap alatt hétszázötvenen erősítették meg kézjegyükkel, hogy változtatást szeretnének, s azt, hogy a falut érintő út ügyét napirendi pontként tárgyalja a testület.


Ülésükön született is döntés arról, hogy javaslatokat kérnek a lakosságtól az új nyomvonalra. A házakhoz kiküldött tájékoztató hátoldalára másolt térképen sokan bejelölték az általuk jónak ítélt megoldást, amelyek között bizony van jó néhány átgondolásra érdemes ötlet is. Ígéretet kaptunk, hogy ezeket hamarosan eljuttatják a beruházást végző Közútkezelő Kht.-hoz. (Információnk szerint a javaslatokból a szakemberek szerint egyik sem megvalósítható, így vagy marad a régi, vagy új változatként a 85-ös főút mellé tervezett nyomvonal. – A szerk.)

A polgármester válaszol

Hogy a településközi út „nagy vihart kavart" Rábapatonán, bizonyítja az a sok szerkesztőségünkhöz érkezett SMS és levél, amelyekben a község lakói véleményüket és kérdéseiket fogalmazták meg a beruházás falut érintő részével kapcsolatban. Kovács László polgármestert arra kértük, válaszoljon néhány olvasói felvetésre.

„ Az építendő utat miért kell behozni a falu központjába? Nem lehetne a szántóföldeken keresztülvezetni?"

– Elődeinknek köszönhetően Rábapatona zsáktelepüléssé vált, annak minden hátrányával. A vasút, majd a 85-ös út építésekor az akkori elöljárók – engedve a székeskáptalan kérésének, hogy a birtokait az utak ne szeljék keresztül – egyiket sem engedték közvetlenül a falu mellett elvezetni.

„ Most úgy alakult, hogy községünk bekerülhet a megye, az ország gazdasági vérkeringésébe. Ha a településközi út az érintett falvak közül csak Rábapatonát kerüli el, akkor továbbra is – ki tudja, meddig? – elesünk ettől a lehetőségtől."

„ Ez a településközi út a 85-ös út átépítése alatt éveken keresztül terelőútként funkcionál majd?"

– Nem. A régi 85-ös úton – míg mellette az új úttest épül – zavartalan lesz a forgalom. Ha az teljesen elkészül, arra terelik át a járműveket és rendbe teszik a másik felét is. A településközi összekötő útnak addigra kell elkészülni, mire a 85-ös gyorsforgalmi utat üzembe helyezik. Annál is inkább, mivel a gyorsforgalmi úton lassú járművek – például kombájnok, traktorok – nem közlekedhetnek.

„ Komolyan hihető-e, hogy az összekötő úton településünkön csak 20 százalékos lesz a forgalomnövekedés?"

– A gyakorlati adat a tervezőtől és a Közútkezelő Kht.-tól származik. Az biztos, hogy a helyközi autóbuszok egy része és a mezőgazdasági járművek is ezen az úton közlekednek. Személygépkocsikra is lehet számítani, hiszen például a mérgesiek, rábacsécsényiek nem fognak Győrből Enesén keresztül hazamenni. Biztos vagyok benne, hogy megfelelő forgalomszabályozással nem lehet ebből gond. A teherforgalmat pedig – többek között – célforgalmi korlátozásokkal lehet kezelni.

„ Mi lesz a biciklisekkel ott, ahol nem lesz kerékpárút? Főleg, hogy a tervezett nyomvonal a legfrekventáltabb útvonalat érinti: focipálya, ahol játszótér híján a gyerekek szabadidejük nagy részét töltik, illetve a posta, gyógyszertár, orvosi rendelő, bolt, iskola megközelítése sem válik biztonságossá."

– A kerékpárforgalommal kapcsolatban a beruházó megnyugtató ígéretet tett: amennyiben ez a nyomvonal marad, a csomópontokkal együtt a kerékpárutat, a járdaszigeteket is kiépítik.

A fejlődés érdekében

– Egyébként a képviselő-testülettel úgy foglaltunk állást, hogy a Rábapatonán áthaladó út a lehető legkisebb lakossági érdeksérelemmel épüljön meg. Ezért a képviselő-testülettel hajlandóak vagyunk településrendezési tervünket is megváltoztatni, ha a tervezettnél jobb megoldás születik. Megakadályozni ezt az állami beruházást nincs jogunk, de meggyőződésem, ha jól döntünk, akkor ezzel a beruházással Rábapatona mostani és jövőbeni polgárai jelentős előnyhöz jutnak, nekünk pedig kötelességünk kihasználni azokat a lehetőségeket, amelyek településünk további fejlődését és gyarapodását szolgálják.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csend van a teraszok körül

Eddig egy panasz sem érkezett idén a Győrött működő vendéglátóegységek teraszai miatt az illetékes szervekhez. A teraszok nyitvatartási határidejét a város még az előszezonban egy órával meghosszabbította. Hétköznap és vasárnap este tizenegy óráig, pénteken és szombaton éjfélig lehetnek nyitva a győri teraszok, vagyis egy órával tovább, mint a tavalyi szezonban. Tovább olvasom