Kisalföld logö

2017. 11. 20. hétfő - Jolán 3°C | 7°C Még több cikk.

Tarifaemelés helyett járatritkítás

Győr - A korábbi változatokkal ellentétben nem a győri busztarifák emelésének javaslata kerül a mai közgyűlés napirendjére, hanem a járatokat ritkítanák, egyebek között azért is, mert egyre kevesebb az utas.
Győr önkormányzatának közgyűlése ma tárgyal arról, mi legyen jövőre a város tömegközlekedésével. A Kisalföld Volán Zrt. idei úgynevezett teljesített hasznos kilométere várhatóan 2,7 százalékkal, mintegy 137 ezer kilométerrel emelkedik, ugyanakkor az elszállított utasok száma 5,2 százalékkal lesz alacsonyabb a tavalyinál. Csökkenő a menetjegyek és a bérletek eladása – ugyanakkor a költségek egyre nőnek. A Kisalföld Volán Zrt. számításai szerint Győr helyi tömegközlekedésének költségei a 2009. évre mintegy 6,1 százalékkal emelkednek az ideihez képest. A város közösségi közlekedésének hosszú távú biztosításához és szükség szerinti fejlesztéséhez évente legalább 12 autóbusz beszerzése is indokolt lenne...

A fenntarthatóságért tehát valamit mindenképpen kell tenni. A közgyűlés elé terjesztendő javaslatokban először a tarifaemelés szerepel, ezt azonban elvetették, s helyette a járatritkításokról kellene dönteniük a városatyáknak.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) továbbra is – jobbító szándékkal – figyelemmel kíséri a tömegközlekedés helyzetét. Az egyesület győri szervezetének elnöke, Dobronyi Tamás részt vett az önkormányzat gazdasági bizottságának keddi ülésén, s ott is elmondta, amit lapunknak. Történetesen, hogy a VEKE nem ért egyet egy tízszázalékos járatcsökkentéssel. A megoldást másutt kellene a lehető legaktívabban szorgalmazni: a közlekedési minisztériumban – ha már a miniszter ráadásul győri is...

Fotó: Bertleff András
Fotó: Bertleff András

Mint Dobronyi Tamás elmondta, az ország jövő évi költségvetésében 35 milliárd forint szerepel a helyi tömegközlekedés támogatására. Csakhogy ebből az összegből 32 milliárdot a főváros, a BKV kapja, s a maradék 3 milliárdon osztozik az egész ország. Ezenfelül opcionálisan még 40 milliárddal segíti a kormány a fővárost. A VEKE mindenképpen azt szeretné, ha ez az arány a vidéki városok javára változna.

Az egyesületnek van számos olyan javaslata, amellyel ha az utasszám-csökkenés tendenciáját megállítani nem is, de legalább csökkenteni lehetne. Például éves bérletet kiadni 10 havibérlet áráért (amit a munkáltatók úgyis elszámolnak dolgozóiknak, de így ők is jobban járnának két hónappal). Csúcsidőn kívül olcsóbb lehetne a menetjegy, ezt Kecskeméten és Nyíregyházán már alkalmazzák. Be lehetne vezetni a 24 órára szóló napijegyet, erre is van már példa...

A gazdasági bizottság határozata szerint olyan előterjesztés kerül a közgyűlés elé, hogy a jövő év elejétől ne legyen tarifaemelés, viszont csökkentsék a járatszámot, ennek módját ez év végéig dolgozzák ki. Ez nyárig lenne alkalmazható, amikor életbe lép a Volán új, központi menetirányítási rendszere, amely lényegesen átformálja a megyeszékhely tömegközlekedését. A VEKE szerint ezért nem sok értelme van addig megbolygatni a kialakult buszközlekedési rendet, mivel a járatritkítás így is nagy kárt okoz.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületnek van számos olyan javaslata, amellyel ha az utasszám-csökkenés tendenciáját megállítani nem is, de legalább csökkenteni lehetne.

Olvasóink írták

  • 7. Gabus1986 2009. január 22. 12:15
    „Próbáljon vki reggel 5 vagy dél körül a 31esre vagy a 31A-s buszra felszállni.Tele van mindig.És akkor ritkítani akarnak?!”
  • 6. gyne 2009. január 16. 07:02
    „Nem tudom meddig akarják ritkítani a járatokat? Drága pénzért vesszük a bérleteket, de nem lehet felférni a buszokra! Próbáljon valaki utazni a 14-es buszon 7-9 és 13-15 óra között! Lassan már a busz tetején jut csak hely a sok diáktól... Ők sietnek az iskolába, mi meg szeretnénk bejutni a munkahelyünkre, délután pedig haza! Nem a diákokat akarom elitélni, Ők is utazni szeretnének. Sűrítsék a járatokat, legalább ezekben az időszakokban!!!”
  • 5. Motorlaci 2008. december 28. 15:57
    „Csúcsidőn kívül olcsóbbá kéne tenni az utazást.A 65 év felettiek is fizessenek az utazásért.”
  • 4. Irwine 2008. december 19. 14:59
    „Az említett nyári változás végre hozhatna vmi pozitív változást. Annak az átalakításnak is az a legfontosabb érdeme, hogy a jobb kihasználtság miatt gyakrabban járhatnának a buszok. Ez itt a lényeg! Erre már évek óta szükség lenne, ameddig ez megvalósul a mostani helyzettel kéne kihúzni valahogy, nem tovább rontani azt és elérni, hogy még több ember pártoljon el a tömegközlekedéstől.
    Egyszer a győri önkormányzat már felismerte azt, hogy a járatritkítás nem vezet megoldáshoz, akkor most miért tértek vissza megint ehhez a hibás elvhez?”
  • 3. zotya975 2008. december 19. 09:01
    „Én legjobban olyan kártyának örülnék, amit fel lehet tölteni pölö10 utazásra szóló pénzösszeggel, és akkor utazom le amikor akarom. A buszon felszáláskor a soför lehúzná a jegy árát. Évente ha 10-20 szor buszozok ha nagyon esik, bérletet ezért nem veszek ,a soförnél a buszjegy meg elég drága, ha van.”
  • 2. pemozsu 2008. december 18. 18:59
    „"Például éves bérletet kiadni 10 havibérlet áráért (amit a munkáltatók úgyis elszámolnak dolgozóiknak, de így ők is jobban járnának két hónappal)" sajno nem sok munkáltató él ezzel a lehetőséggel, s ha nekünk utasoknak kellene 10 hónap árát egyben kifizetni, hát nem tudom....... amikor az ötödikét azért nem szeretem, mert ha megveszem 1 hónapra az egyvonalas bérleteket meg a tanulót, már az is sok!
    A járatritkítás pedig már megkezdődött, mert olyan forgalomban közlekednek a reggeli csúcsban a buszok, hogy fél óra kell Szabadhegyről, hogy a belvárosig eljusson az ember. Így összeszedi két járat utasait egy csuklós, a másik meg elkerül és kész. Szép holnapot!”
  • 1. szami54 2008. december 18. 17:28
    „Ha már felmerült a napijegy lehetne akár heti, 2 heti bérlet is függetlenül attol hogy a hónap melyik szakaszába vásárolják meg a jegyet.Egyszerüen dátumtol dátumig.Sokaknak ez is nyerő lenne”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szakmunkások kerestetnek

Győr-Moson-Sopron - A szakképzés népszerűsítése – amelyben Győr ma úttörőnek számít –… Tovább olvasom