Kisalföld logö

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Táppénzbe menekülő elbocsátottak

Győr-Moson-Sopron - Ugrásszerűen megnőtt az úgynevezett passzív táppénzre jelentkezők száma az elmúlt hetekben. Sokan így akarnak haladékot nyerni, miután a gazdasági válság miatt elvesztették állásukat. Öt nap alatt annyi igénylés érkezett, mint tavaly egész hónapban.
Istántsuly Dezső, a megyei egészségbiztosítási pénztár (MEP) vezetője alig hitt a szemének, amikor néhány napja meglátta az aktuális statisztikát: csak december elseje és ötödike között 411-en jelentkeztek táppénzre – annyian, mint tavaly egész hónapban. A köztudatba passzív táppénzként bevonult juttatás akkor jár, ha a dolgozó munkaképtelenné válik, s ezt az állása (azaz biztosítotti jogviszonya) elvesztését követő három napon belül orvosi papírral tudja igazolni.

Mivel annak kicsi az esélye, hogy valamilyen titokzatos járvány támadta meg a munkaképes lakosságot, nem nehéz kitalálni: sokan munkahelyük elvesztése után táppénzbe menekülnek a létbizonytalanság, a pénztelenség elől. Ez egyébként legfeljebb 45 napig jelent haladékot – tízből kilenc kérelmező ki is meríti ezt a keretet – , amit csak nagyon indokolt esetben hosszabbít meg a MEP, a kérelmek alig 5 százalékára bólintva rá.

Egyértelmű az összefüggés a megnövekedett táppénzigény és a gazdasági válság között, hiszen a régióban az elmúlt hetekben több ezren veszítették el az állásukat; különösen a megye erősségének számító autóipari gyártók és beszállítók sínylik meg a recessziót. Istántsuly Dezső szerint a passzív táppénz egyébként is problémát jelent, tavaly 8200-an igényelték, azaz ennyien jelentették, hogy megbetegedtek, közvetlenül munkanélkülivé válásukat követően.

– A jelenség kezd akkora méreteket ölteni, hogy maguk a háziorvosok jelezték a problémát az egészségbiztosítási pénztárnak, holott nekik elemi érdekük, hogy megtartsák praxisukban a pácienseket. Vannak orvosok, akik nyíltan kijelentik: nem vesznek részt abban, hogy kiírjanak táppénzre egy egészséges embert csak azért, mert megszűnt a munkahelye – mondta az igazgató. Utóbbiak közé tartozik dr. Duschanek Péter is, akinek rendelőjében annyira megnőtt az ilyen kívánsággal érkezők száma, hogy kénytelen volt kiplakátolni: ne is keressék ilyen, egyébként a „beteg" és az orvos részéről is táppénzcsalásnak minősülő kéréssel.

Dr. Duschanek Péter kiplakátolta: Ne is keressék táppénzcsalásnak minősülő kéréssel. Egyre több háziorvos jelzi a problémát az egészségbiztosítási pénztár felé. Fotó: H. Baranyai Edina
Dr. Duschanek Péter kiplakátolta: Ne is keressék táppénzcsalásnak minősülő kéréssel. Egyre több háziorvos jelzi a problémát az egészségbiztosítási pénztár felé. Fotó: H. Baranyai Edina

– Hihetetlen, de van, hogy egyenesen a cégvezetők javasolják beosztottjaiknak, hogy írassák ki magukat táppénzre, s akadt, akinek a munkaügyi központban adtak ilyen tanácsot, egyszerűen áttolva ránk a konfliktushelyzetet. Ez szociális probléma, amit nem a háziorvosoknak, hanem az erre hivatott szervezeteknek, hatóságoknak kell megoldaniuk – véli az orvos.

Általában egyébként az úgynevezett 8-as kód, azaz az „egyéb" kategória alá veszik az egészséges, de táppénzt kérő pácienseket – amibe, bár sok minden beletartozik, Istántsuly Dezső szerint a „munkahely elvesztése" biztosan nem, tekintve, hogy ilyen kórkép nincs.

– Tény, hogy van, akit pszichésen annyira megvisel a munkája elvesztése, hogy valóban munkaképtelenné válik, ez azonban az igénylőknek legfeljebb húsz százaléka – mondja az igazgató.

A helyzet pedig szinte biztosan romlani fog, hiszen a cikk elején említett magas szám még a pénzügyi-gazdasági válság legelején történt leépítések hozadéka. Azóta újabb több száz dolgozó került az utcára – sokan közülük még a felmondási idejüket töltik –, a csúcsot január-februárra várják a MEP-nél.

– Az elmúlt három hónapban havonta 100–200-zal nőtt a passzív táppénzt igénylők száma, s ha a jelenlegi tendencia folytatódik, akár tízszerese is lehet az elmúlt évek hasonló időszakának – becsüli meg a várható növekedést Kóbor Attila, a MEP osztályvezetője. Ellenőrizni és szankcionálni nem nagyon van kapacitása az OEP-nek, a megyére (és 286 háziorvosára) jutó 12 felülvéleményező orvos kevés. A táppénzcsalók megyénkben 100 millió forint körüli kárt okoznak az államnak – amit a dolgozó lakosság fizet meg, tovább rontva a 100 emberre jutó 36 aktív kereső arányt –, a munkaadók pedig könnyen javasolják ezt a megoldást, hiszen nekik a passzív táppénz, ellentétben a hagyományossal, egy fillérjükbe sem kerül...

A dolgozók kitartanak

A növekedés csak a passzív – azaz az elbocsátást követően igénybe vett – táppénzt igénylőkre vonatkozik, a dolgozókéra nem. Már csak azért sem, mert bár a jogszabályok szerint táppénzen lévő munkavállaló nem bocsátható el, ez nem vonatkozik a leépítésekre, azaz ha a dolgozó teljes álláshelye megszűnik. Sőt: Istántsuly Dezső szerint a jelenlegi helyzetben annyira féltik az állásukat az emberek, hogy – főleg a kisebb cégeknél – inkább bemennek betegen is dolgozni, mint hogy egy esetleges leépítésnél emiatt essen rájuk a választás...


Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. éaa 2008. december 13. 09:47
    „Hú! ez, igen. A Dr úr bizonyára soha nem fogad el hálapéznt vagy nyilván tisztességesen adózik utána és számlát állít ki minden egyéb bevétele - jogosítvány érvényesítés, igazolások kiállítása, stb - után. Ebben az esetbe követendő példa, mert bizonyára nem a kiszolgáltatott embereken akarja elverni a port. Istenem ha mindenki ilyen tisztességes lenne... Angyal szállt közénk emberek!”
  • 30. elemér 2008. december 13. 01:40
    „Mindenkit gyorsan ért a válság és elötte mindenki jobban élt. Azt hogy az emberek hitelböl éltek jobban a bankoknak köszönhetik. Bankok viszont felelösséget nem vállalnak. Tény viszont hogy hiteleket adták egymásnak és embereknek mert kerestek, és nem a közjólétért. Baj az ott volt hogy nemvoltak tisztában a következményekkel. Azt képzelték hogy ez valami uj korszak a világgazdaságban. Úgy hivják hogy globalizmus és egységben az erö. Ennek az egységnek köszönhetik hogy összeomlottak mint a kártyavár.
    Most következik a második kapitalizmus. Itt már nem szabad kockáztani, és kölcsönöket adni nyakra före.”
  • 29. miracle 2008. december 12. 22:06
    „Angel40
    Azért részben el vagy tévedve.
    Először is azt te nem tudhatod, hogy a befizetett TB-jéből eddig - úgymond - mennyit "használ fel", de nem is így kell ezt nézni. A befizetett TB a közösbe ment - bármit is jelentsen ez - és a közösből is kap majd most. És mivel elmennek indokolatlan táppénzre az a bizonyos közös is jobban fog fogyni, amiből végső soron az jöhet ki, hogy majd többet kell befizetni a többieknek. Na ezért mondom, hogy csalás. (Egyébként a kedvedért nagyon szívesen felháborodom, mert én a befizetett TB-mből szinte semmit nem használtam fel, viszont vígan finanszírozzák belőle a kábítóst, a cigis tüdőrákost, meg a 150kg-os szívproblémást, de akkor te meg tedd hozz: meg a passzív táppénzest)
    Másodszor a bankok csak kielégítették a mohó emberi igényeket - igen a kisemberekét is - akik agyba-főbe vették fel a hiteleket TV-re, ékszerre, utazásra, mobilra (mert a szomszédnak is van) egy szép nagy piramisjáték keretében, ami most bedőlt.
    A munkáltatók felelőssége szintén nagy, 0 tartalékkal az állandó növekedésbe vetett hittel, pontosabban utópiával felszerelkezve. Különösen élen járnak ebben az agyatlan autógyárak, akik szerint itt 100 évig egy amúgy telített piacon azért minden évben 5%-kal több kocsit adnak majd el, amiből persze az jön ki, ha valaki kicsit utánaszámol, hogy minden családban 5 és fél kocsi lesz és azokat is 2 havonta cserélgetik, vagyis fogalmam sincs, hogy mire alapozták.”
  • 28. Angel40 2008. december 12. 18:34
    „A másfél évvel ezelőtt még ,,dübörgött hazánk gazdasága, ahol nagy volt a jólét" -egyeseknek - melyet szinte minden média harsogott. ,,Hirtelen" a gazdasági világválság legsebezhetőbb országává váltunk. A lakosság nagy többsége ezt el is hitte, melyet a bankok hitelkihelyezéseinek a lakosság eladósodásának statisztikája tükröz.

    Mire alapozza a T. doktor, hogy a gazdasági világválság következtében munkájukat elveszítő tisztességes dolgozók, akik lehet egész életükben soha nem vettek igénybe táppénzt a jelenlegi helyzetben - mikor egyik napról a másikra dolgozók ezrei kerülnek utcára- csak a 20%-ot éri meg sokk-ként a tragikus, kiszámíthatatlan időszak, mikor a betegként megjelenőket még az ajtón sem engedi be? Kiplakátolja, mely elgondolkodtató.
    A gazdasági világválság hatása előtt sem volt már a lakosság nagy részének tartaléka, amikor a napi kenyérre sem kerül nemcsak Borsodban, de Győr környékén sem. Ezt már a ,,dübörgő időszak"alatt is tapasztaltuk. Szomorú, hogy orvosok ilyen lelketlenül állnak az idegösszeomlás határán lévő, munkájukat elvesztő, a napi megélhetésért küzdő több gyermekes családfenntartó emberekkel szembe. Az igénylendő táppénz fedezetét sokszorosan megfizették azok, akiknek most csupán 45 napra járhatna passzív táppénz. Tavaly év végén az OEP dolgozói + 1 havi jutalomba részesültek, mert kevesebbet kellett táppénzként kifizetni jó munkájuk vagy az emberek félelme miatt? (Ezt érdemes nem elfelejteni.)
    Javaslom a munkájukat elvesztő, lelkileg összeroppant betegeknek, hogy betegkártyájukkal keressenek másik háziorvost, melyet a demokrácia vívmányaként lehet gyakorolni.”
  • 27. Goldmund 2008. december 12. 16:51
    „26.hsz-ra:
    Tökéletesen igazad van! Kár, hogy egyesek összevissza írnak itt ostobaságot.

    25.hsz-ra:
    "Hiába kértek segít séget az akkoti Orbán kormánytól,de nem kaptak."

    Na, akkor kezdjük az elején. 19 éve Németh Miklós volt a miniszterelnök. Ekkor zajlott le a békés átmenet, de ezzel együtt a spontán privítizáció is. Ez utóbbi annyit jelentett, hogy a szocializmusban vezető pozicióba jutott menedzserek meguknak privatizálták ki a cégeket. Nevezhetjük ezt szabadrablásnak is. Ezután jutott hatalomra az MDF-KDNP-FKGP koalíció az első szabad választásokon. Mivel sok az emlékezetkiesésben szenvedő ember, hadd hangsúlyozzam, ezen pártok egyikét sem azok vezették, akik ma. Az MDF vezetője és az új kormány miniszterelnöke Antall József volt. Orbán Viktor a Fidesz nevű kicsi, de hangos ellenzéki párt egyik országgyűlési képviselője volt (úgy emlékszem, akkor még nem is az elnöke). Amnéziás olvasóim kedvéért leírom: akkor még a Fidesz és az SzDSz kéz a kézben jártak, mint egy szerelmespár. Ezek a pártok akkor még együtt utálták a jobboldalt (Antall-kormányt) és a baloldalt (MSZP) is.
    Az ország ekkor tökéletesen el volt adósodva, a veszteséges cégeket nem lehetett állami pénzből finanszírozni. Ezért került sor a bányák és a kohászati üzemek bezárására.
    Hadd jegyezzem meg, hogy Nyugat-Európában is lezajlott ez a folyamat, és ott is voltak társadalmi feszültségek. Az átalakulás fájdalmait megúszni nem lehet, bármilyen jó lenne.”
  • 26. elemér 2008. december 12. 16:16
    „Ennek a világválságnak persze semmi köze a pártpolitikához. Egyszerüen berobbant, de azért a jelek megvoltak és várható volt. Nagyon sokat kockáztattak a bankok.”
  • 25. álom 2008. december 12. 13:28
    „Hiába ,hogy az MDF volt akkor,de voltak emberek akik elhitették velünk,hogy jobb lesz,mint volt.És ez nem így lett.Akkor ott elkezdték bezárogatni a bányákat.Minden falunak volt egy bányája,sok embernek munkát adva.Megszüntek a szénosztályzók..,és ez így tovább.Az üveggyárban a hutákat lazárták úgyhogy az olvasztott üveg benn maradt.Az éjszakás műszak ki jött és bazárták a gyár kapuját.Hiába kértek segít séget az akkoti Orbán kormánytól,de nem kaptak.Akkor a munkanélkülin az a sok ember lehajtott fejjel,tudjátok milyen rossz érzés volt látni? Idősek és fiatal családos emberek.Akkor a férjem és én ott maradtunk két kicsi gyerekkel.Azt a zokágást,amikor a férjem a fát fűrészelte,mert vidéken laktunk,nem kívánom senkinek sem!Ott áltunk tanácstalanul,hogy most mi lesz velünk!Azért írtam,hogy Borsodnak már akkor annyi volt.8 éve lakunk itt,mert váltanunk kellett.Hátra hagyva a családunkat,de nem mennék vissza,mert itt még akkor is jobb,mint ott!Bocsika,ha valakit megbántottam,nem akartam!!!”
  • 24. jockey 2008. december 12. 00:06
    „4. álom

    Nem vagy egy matematikus, ez tisztán látszik. 18 éve 1990-et írtunk, akkor milyen Orbán kormány volt, kedves barátom?

    8. bbbb

    Szívemből szóltál.


    Egyébként roppant érdekes, hogy a dübörgő gazdaságból hogyan lett pillanatok alatt csőd. Vagy talán nem is dübörgött? Csak nem hazudott valaki?”
  • 23. lolita 2008. december 11. 22:45
    „Az embernek az eletkedve elmegy ilyen mocskos körülmenyek között elni itt M.orszagon!Addig vagy ember mig dolgozol utana meg levagy szarva hat enyit erünk!!!!!!”
  • 22. elemér 2008. december 11. 20:54
    „Magyarban a fizetés kb. fele amit nyugaton keresnek, de még annyi sincs. Igy van ez a nyugdijal is meg szociális juttatásokkal. Minden negyedik ember szegény és minden második krónikus beteg. Beteg ellátásal pedig ott igazán nem lehet dicsekedni mert orvos ott még nagyob gazember mint itt kint. Sok ott a krimi. Én ezeket itt olvasom. Szóval ki a frász kiván oda vissza és miért ? Akinek honvágya van menjen csak, és ne járjon a szája.”
  • 21. doababa 2008. december 11. 20:41
    „majd megnézem hogyha ez az orvos is ilyen helyzetbe lesz..vagy vmi hassonloba. nekem nemrég rugták ki anyukámat most nevelöapámat is.és ilyenkor mi van? anya táppénzen van.és nevelöapának is kell mennie mert ha nem megy el belese merek gondolni mi lesz. és most munkát nem is igazán tudnak találni. keresnek de még semmi. szerencséjük lesz ha találnak..”
  • 20. Judytka 2008. december 11. 20:32
    „120 L így igaz!!
    Máskülönben könnyű annak,aki a másik oldalon van(a naposon),mert van munkája...”
  • 19. 120L 2008. december 11. 19:47
    „Emberek! Ne a passzív táppénzért harcoljatok, hanem munkahelyért és tisztességes fizetésért.”
  • 18. Magor 2008. december 11. 19:06
    „Álom!
    Mit tett tönkre az Orbán- kormány 18- 19 éve? Számoljon csak mikor voltak ők hatalmom és rádöbben majd mekkora hülyeséget írt!”
  • 17. Goldmund 2008. december 11. 18:49
    „Én se tudnék pálcát törni afölött, aki állásvesztés után minden szalmaszálba belekapaszkodik és passzív táppénzre megy. Arról nem is beszélve, amire tricse utalt (2.hsz): sok embernek 40-50 éves korára összejön rengeteg baja, csak amíg van állása, összeszorított foggal tűri, pont azért, mert félti az állását. De ha elvesztette, mit kínlódjon tovább? Természetes, hogy elkezdi kezeltetni magát.

    4.hsz-ra: 18-19 éve még sehol sem volt az Orbán-kormány. Ők 10 éve kerültek hatalomra és 6 éve távoztak onnan.”
  • 16. miracle 2008. december 11. 18:45
    „Ne keverjük a szezont a fazonnal.
    Ha valakit kirúgnak, az szomorú, sőt tragikus. Emiatt a vállalatot lehet szidni, hogy olyan ügyes vezetői vannak, hogy 1 évet sem bírnak takaréklángon átvészelni, nem pedig az orvost, hogy mé nem ír ki?
    Ha valaki ezután 45 napra kiíratja magát, az szimpla csalás. Mind az orvos, mind a beteg részéről. Közvetve mások is fizetik. Én az 1 napot is megtiltanám felmondólevéllel a kézben. A munkaadót viszont sokkal nagyobb kártérítésre, végkielégítésre kötelezném, de csak egy bizonyos fizetési szint alatt. Jobban meggondolnák, hogy fél-egy évre csökkentik-e a létszámot, majd elkezdik utána csőstül felvenni a próbaidőseket.”
  • 15. Torrente 2008. december 11. 18:39
    „Miért van olyan érzésem, hogy ezt az egész nyomorult válságot, a mi nyakunkba akarják varrni??? Mi akkor sem gazdagodtunk meg amikor nem volt válság! Akkor is csak éppen hogy kerestünk, pedig aki dolgozott már multinál, tudja miről beszélek! De olyanokat olvasok, hogy az emberek nem hajlandóak tudomásul venni, hogy válság van, nem értik meg a helyzetet, nem hajlandók meghúzni a nadrgászíjat, hanem büdös beste gaz módon, vásárolnak, meg passzív állományba akarnak menni! Könyörgöm! Nincs több lyuk a nadrágszíjamon, nem tudom beljebb húzni! És csak dühöngök magamban hogy miért a hozzám hasonlóknak kell meginni a levét ennek a válságnak, amiből nem én gazdagodtam meg, de senki sem a környezetemben! :-(”
  • 14. Tabornok 2008. december 11. 18:33
    „Istásuly Dezső és Dr. Duschanek Péternek is van munkája.
    Kíváncsi vagyok, hogy ha őket tennék utcára, akkor is így vélekednének?”
  • 13. Torrente 2008. december 11. 18:32
    „Amikor megnéztem az ügyfélkapu.hu-n a beteg életutamat, furcsállottam, hogy valamikor elmentem az orvoshoz egy fájdalomcsillapító receptjééért,(nem voltam bent három percet) azzal egy időben konzíliumot hívtak össze nekem, meg laborvizsgálatokon is voltam. Csak az érdekes az volt, hogy én nem emlékeztem rá!!! Az nem csalás?? Kedves Doktor úr! Amikor zsebre teszi a hálapénzt, azt nem csalás? Amikor nem adózik le belőle az nem csalás???????”
  • 12. elemér 2008. december 11. 18:29
    „Egész más az amit az ember olvas itt, meg amit mondanak az ismerösök ott, vagy a látogatók. Minden O.K. és nem igaz hogy nem lehet ott megélni. Na most akkor ki hazudik, vagy ki a vak ? Miért van az a sok illegális az USA-ban ? Egyszerüen azért, mert elegük volt az ottani bohóckodásokbol. Itt az USA-ban nem valami jó, de viszonyitva sokkal jobb.”
31 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hajszállal, de ismét sikerült az iskolamentés

Tápszentmiklós - Hétfőn a parlament 51 és fél százalékkal elfogadta, hogy csak a 2009. január elseje… Tovább olvasom