Kisalföld logö

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 9°C | 14°C Még több cikk.

Tanulóvezetők a felbontott utakon

Nincs könnyű helyzetben az, aki most akar megtanulni vezetni Győrben: minden sarkon útlezárások és -felbontások...
A tömeges útfelújítások sokszor még a rutinos sofőröket is próbára teszik, nemhogy az autósiskolák tanulóit. „Még szerencse, hogy nem most tanulok vezetni...!" – sóhajt fel bizonyára sok autós, látva a dugókban araszoló vagy az útakadályokat kerülgető tanulókocsikat. Márpedig utóbbiakból van elég, lévén a nyár az autósiskolák főszezonja – sajnálatos módon egybeesve az útfelújításokéval...

Sokan rutinból

Egyelőre az oktatók is ismerkednek az új forgalmi renddel, például a Magyarországon elsőként Győrben megépített, Fehérvári úti körgeometriás csomóponttal. Németh Cs. László, a Bilux Autósiskola vezetője szerint az oktatást nehezíti, hogy az utakon zajló változások nyomán nap mint nap látszik, mennyire nem ismerik a vezetők a KRESZ-t.

– Nagyon sokan, akik eddig rutinból közlekedtek, kénytelenek szembesülni azzal, hogy máshogy kell megoldani a közlekedési helyzeteket. Ilyenkor, ha a tanuló a szabályokat betartva közlekedik, sokszor káoszt eredményez. Ha mondjuk az új Fehérvári úti csomópontban minden szabályt betart, például minden esetben, amikor átlépi a terelővonalat, indexel, biztos vagyok benne, hogy alaposan összezavarja a többieket. Más kérdés, hogy bizonyos, harminc éve megalkotott közlekedési szabályok azóta elavultak, s a mai körülmények között alapos átalakításra szorulnak – mondta az igazgató, aki szerint az oktatók megbirkóznak a feladattal, legfeljebb nagyobb odafigyelést igényel tőlük az órák megszervezése.

Rugalmas vizsgaútvonalak

Bár ennyi és ilyen mértékű útfelújítást egy időben még nem látott a város, nem félti a tanulókat Horváth Miklós, a megyei közlekedési felügyelet igazgatója sem. A tizenhat előírt, évek óta változatlan vizsgaútvonalat eddig is rugalmasan alakították a vizsgabiztosok, így a hosszas várakozást ígérő dugókat általában elkerülték a legforgalmasabb időszakokban, például reggel 7 és 8 óra között.

A lényeg az, hogy bizonyos szituációk – például a sávváltás, a parkolás, vagy az autópályára történő fel- és lehajtás – ne maradhassanak ki a repertoárból. Éppen azért, hogy a tanulókat ne lehessen az egyes útvonalakra „trenírozni", változtatott a felügyelet egy évvel ezelőtt azon a gyakorlaton, hogy egy időben csak nyolc vizsgaútvonal legyen érvényben – azóta bármelyiket kihúzhatja a delikvens. Várható, hogy ha a városban zajló nagyberuházások elkészülnek, az érvényben lévő útvonalakat is módosítják.

„ Kiképzésnek" jó

Egy dologban mindenki – még a város feltúrását nyögő tanulók is – egyetért: aki most kapja meg a „kiképzést", annak később már nem nagyon lehet meglepetést okozni...

– A valódi életre, a valódi utcákon előforduló közlekedési helyzetekre oktatjuk a tanulókat, s ilyen szempontból nem árt, ha minél több szituációval találkoznak az utakon addig, amíg szakértő segítség van mellettük. Ezekre a rutinpályán vagy elméletben nem lehet felkészülni – mondja Horváth Miklós, hozzátéve, hogy bár a közlekedésben elengedhetetlen problémamegoldó készséget alaposan próbára teszik a munkálatok, néhány hónap múlva egy közlekedési szempontból biztonságosabb, járhatóbb várost vehetnek birtokba a friss jogosítvánnyal büszkélkedők.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csőtörés egy nap alatt

Kérdezem: miért kell egy frissen felújított utat felbontani; melyek azok a munkálatok, amelyeket nem lehet előre betervezni? Az »Önöknek építjük az Önök pénzéből« szlogen itt mintha egy kicsit más értelmezést nyert volna..." – írja olvasónk, aki az általa küldött fényképek alapján a Szigethy Attila–Tihanyi Árpád út kereszteződésében lakik. Rajta kívül több (tíz)ezren látták, mi történt ott a napokban. Tovább olvasom