Kisalföld logö

2017. 06. 25. vasárnap - Vilmos 22°C | 32°C Még több cikk.

Szigorúbbak a vízszolgáltatók

Győr-Moson-Sopron - Csaknem félmilliárd forinttal tartoznak a fogyasztók a három megyei ivóvíz- és csatornaszolgáltató cégnek. Közülük kettő is a korábbinál keményebb módszerekkel igyekszik elejét venni a késve és a nem fizetés terjedésének.

A gazdasági válság tavaly őszi kirobbanása a megye egyetlen ivóvíz- és csatornaszolgáltatóját sem hagyta érintetlenül. Tőke László, a 120 ezer fogyasztási helyet ellátó Pannon-Víz zrt. vezérigazgatója portálunknak elmondta: a lakossági kintlévőségek nem nőttek, de a tartozások összetétele átalakult.

Közel félmilliárd: Megyénk három nagy vízszolgáltatójának összesen több mint 450 millió forinttal tartozik a lakosság és a közületek. A szolgáltatók új, keményebb módszerekhez folyamodnak.
Közel félmilliárd: Megyénk három nagy vízszolgáltatójának összesen több mint 450 millió forinttal tartozik a lakosság és a közületek. A szolgáltatók új, keményebb módszerekhez folyamodnak.


˝A lakosságnak csak kisebbik hányada fizeti be időben a csekket. A legutóbb kiküldött számláknál 400 millió forintot a határidő lejártát követő harminc napon belül nem egyenlítettek ki, majd a következő harminc napban ez az összeg lement 60 millióra. Magyarán a lakosok többsége fizet ugyan, de késve˝ – fogalmazott Tőke László, a Pannon-Víz zrt. vezérigazgatója.

A közületeknél másként csapódtak le a nehézségek: esetükben a fizetési hajlandóság nem csökkent, a fogyasztás azonban – főleg az év elején – igen, méghozzá 10–11 százalékkal. Az utóbbi hetekre azonban ez már nem igaz, de egyelőre nem tudni, miért; elképzelhető, hogy a melegebb időjárás miatt. A fogyasztáscsökkenés magyarázata egyébként az lehet, hogy több cég megszűnt, a talpon maradók egy része pedig szükség törvényt bont alapon spórolni kezdett.

A Pannon-Víz teljes kintlévősége jelenleg éves üzleti forgalma 3 százalékára rúg, ami 210–230 millió forintot jelent. Mintegy négy-ötezer fogyasztónak van kisebb-nagyobb adóssága. A cég az elmúlt időszakban ˝bekeményített˝. Már nemcsak az elszámolószámla, hanem a részszámla befizetésének elmulasztása is lejárt tartozásnak minősül. A 30 ezer forintnál többel tartozók esetében két hónapja szigorodott a behajtás korábbi sorrendje, és a felszólítás után nem a végrehajtás, hanem a vízkorlátozás, majd a csapok elzárása következik. A hatás nem maradt el: 1100 helyett már csak 800-an maradtak ebben a kategóriában. Idén 25 fogyasztási helyet kapcsoltak le a hálózatról és 180 helyen korlátozták a fogyasztást.

A minőség is számít: A győr-szigeti vízműtelepen Vargáné Horváth Annamária laboráns ivóvízvizsgálatot végez.
A minőség is számít: A győr-szigeti vízműtelepen Vargáné Horváth Annamária laboráns ivóvízvizsgálatot végez.

A Sopron és Környéke Víz-és Csatornamű Zrt. határidőn túli kintlévősége július 31-én 190 millió forint volt. – Nálunk korábban nem volt rossz a fogyasztók fizetési hajlandósága, de a gazdasági válság hatása már észlelhető, tavaly szeptembertől 22 százalékkal növekedett a lejárt határidejű tartozások mértéke – tudtuk meg Tóth Jánostól, a társaság pénzügyi osztályvezetőjétől.

A soproni vízműnek tartozó adósok többsége magánszemély. A szolgáltató a hátralékot felhalmozóknak több alternatívát is kínál az adósság törlesztésére, s kiemelten kezelik a szociálisan rászorulók kéréseit. A hátralék felszámolásához fizetési haladékot, részletfizetési kedvezményt adnak, de ha a fogyasztó az adósságcsökkentésben nem működik közre, akkor a vízszolgáltatást is korlátozza a társaság. Ez utóbbi szankciót idén 17 esetben alkalmazták. Természetesen a vízszolgáltatás korlátozása az egyik legszigorúbb eszköze a társaságnak, előtte több felszólítást küldenek a fogyasztóknak, nagyobb összegű tartozás esetén személyes tanácsadáson próbálnak segíteni a helyzet orvoslásában. Amennyiben a vízkorlátozás sem vezet eredményre, akkor kezdeményezik a bírósági úton behajtható fizetési meghagyás kibocsátását.

A gazdasági válság kirobbanása óta nő az Aqua Szolgáltató Kft. üzemeltetési területén is a tartozások száma. A Mosonmagyaróváron és környékén 41 ezer ember vízközműves ellátását biztosító társaság folyamatos kintlévősége Leitner László vezető tájékoztatása szerint jelenleg 60 millió forint. – Határidő előtt a fogyasztás negyedét fizetik csupán be, ezért augusztustól késedelmi pótlékot érvényesítünk napi kamattal – szögezte le az ügyvezető, aki hozzátette: 45 ingatlant kapcsoltak le az ivóvíz- és szennyvízcsatorna-hálózatról nem fizetés miatt.

Olvasóink írták

  • 4. megmindiggyöri 2009. szeptember 01. 20:18
    „En hogyan tudomervenyesiteni a jogaimat a vizszolagaltatoval szemben?

    Tavaly oktoberben bejelentettem, h. üres a lakas, csak alapdijat szamoljanak. Erre szepen voltak januartol havi 5 m3-t, mert atallitottak a rendszert. Julisban bementem, bejelentettem az oraallast, azt mondtak, most nem vonnak többet, ami visszajar, visszautaljak, majd oktoberben(!!!). Aug-ban levontak ujabb 4.000 Ft-ot. Telefonaltam, azt mondtak, soron kivül visszafizetik. Meg ma is varom....”
  • 3. enzof 2009. augusztus 31. 15:24
    „A víz egy természeti kincs,ami mindenkinek jár..
    Az állatok az erdőben a patakból isznak-ne fizessenek??
    <moderálva durva>
    "Válság"-nem..-bankok az embereket szándékosan kifosztják!!!és erre az állam ad nekik garanciát!!
    Hol élünk??...”
  • 2. stunde2 2009. augusztus 31. 08:43
    „El kell mondanom végre, mert nem hiszem, hogy egyedül vagyok, akik így jártak: Az idei naptári évben kétszer is kaptam végrahajtói felszólítást annak ellenére, hogy minden számlámat időben fizettem. Amikor bementem az ügyfélszolgálatra, nem tudtak semmilyen elfoagdható magyarázatot adni, hogy mit tartalmaz a felszólítás (miért kaptam), és arra sem kaptam magyarázatot, hogy mégis mi alapján számláztak még ki plusz mennyiségeket - hilszen nem történ rendkívüli leolvasás - és a számlát miért nem nekem küldték, miért a végrahajtónak?
    Kíváncsi lennék, hogy még hányan jártak így, mert nem hiszem, hogy egyedül lennék.
    (Egyébként befizettem a vérhajtói felszólításhoz csatolt csekeket, bár szívem szerint írásban kértem volna választ a történtekre, de ez mindkét említett alkalommal részemről idő hiányában elmaradt.)
    Szerintem erre utaznak. Ezeket a számlákat szerintem senki nem érti, az érintett ügyfelek egyik része meg sem kérdezi, csak fizet, a másik része megkérdezi ugíyan, de magyarázatot nem kap rá.........
    Viszont kényszerül fizetni..... (És nem ez az egyetlen ilyen szolgáltató, aki a számviteli fegyelem és emberi jogok figyelmen kívűl hagyásával ténykedik.....)
    A cikk olvasása után felmerült benem a kérdés, hogy a szolgáltató a felhalmozott hiányát ilyen felszólítók, és számlák kibocsátásával kívánja csökkenteni......?
    Örülnék, ha valaki érdemben közölné velem, hogy mi történik itt....?”
  • 1. Gab2000 2009. augusztus 30. 08:59
    „Kérdésem Tőke úrhoz az lenne, hogy a nagy felhajtással átadott új ügyfélszolgálati irodában a XXI. századnak megfelelően mikor lehet bankkártyával fizetni.
    Több mint 1 éve csak a paraszt vakítás megy, hogy majd meg lesz oldva.
    Röhej hogy egy szolgáltatónál nem lehet befizetni kártyával, amikor pénztárat üzemeltet. Kicsit kőbaltás és maradi dolognak tűnik nekem ez.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Biztonságosak a megye városai

Az ország városainak bűnügyi helyzetét összehasonlító 2008-as statisztikákat tekintve – a megyei jogú városok rangsorában – az összes bűncselekmény alapján Debrecen a legkevésbé biztonságos, Budapest a 2., míg Győr a 12., Sopron a 22. helyen áll. Tovább olvasom