Kisalföld logö

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos 0°C | 9°C Még több cikk.

Szigorúan nem ellenőrzött vágányok

Hajdanán, nem is olyan régen, az számított „igazi” vállalatnak, üzemnek, amelynek iparvágánya is volt: a jól menő termelés, a nagy forgalom szimbóluma.

A Mester utcai vágány kapuban végződik, de a vasúti kereszteződésre vonatkozó szabályokat mégis minden autósnak be kell tartani. A Mester utcai vágány kapuban végződik, de a vasúti kereszteződésre von
Ezek a vágányok ma is keresztül-kasul szelik Győrt, csak az ipar jobbára eltűnt mellőlük. Hajdanán, nem is olyan régen, az számított „igazi" vállalatnak, üzemnek, amelynek iparvágánya is volt: a jól menő termelés, a nagy forgalom szimbóluma. Ezek a vágányok ma is keresztül-kasul szelik Győrt, csak az ipar jobbára eltűnt mellőlük.

Túlélték a változásokat

Vakvágányok: nem fényesítik őket vasúti vagonok kerekei, megszűnt rajtuk a forgalom, feleslegessé, értelmetlenné váltak; de vannak, utakat kereszteznek, értékes területeket foglalnak. S alkalmasint közlekedési bosszúságot okoznak. Sőt, egy éppen vizsgázó autós tanulóvezető bukását is okozhatják: mert hiába tudja, hogy ott (mondjuk a Mester utcánál) már évek óta nem jár vonat, ha nem figyeli az „andráskereszt" jelzését, nem méltányolhatja a vizsgabiztos.
(Ez a téma szóba került a Kisalföld múlt szerdai közlekedési fórumán is.)

Az iparvágányok dolgában igencsak nagy a káosz, azt sem igazán lehet kideríteni, melyiknek ki a tulajdonosa. Talán részben a MÁV, de ott mostanában akkora átalakulások zajlanak, hónapról hónapra új cégei alakulnak vagy átneveződnek, hogy reménytelen minden utánjárási kísérlet. S az iparvágányokat egykor használó cégek? Ugyan, hol van már az olajgyár, a tejüzem, a Richards... Legutóbb a Rábának a gyárvárosi víztorony melletti telepe tűnt el (szó szerint). Az iparvágányok túléltek minden változást.

Finoman szólva rendezetlennek minősíti a győri iparvágányok körüli állapotot Kontra György, a megyei közlekedési felügyelet közúti, vasúti, hajózási hatósági osztályának vezetője. Több mint két évtizede a közlekedési főiskola tanáraként győri iparvágányok tervezésével is foglalkozott. Ma akkor akad dolga velük, amikor valamely tulajdonos kérésére a megszüntetésről kell határozni. Nem gyakori eset.

Parkoló lehetne a helyén

Most éppen Budapesten, a Központi Közlekedési Felügyeletnél folyik eljárás a volt Rába-telep helyén épülő bevásárlóközpont kérésére. Az üzletközpontnak ugyanis igencsak útjában lenne a vaspálya. Döntés jövő hónap elején várható.

Nos, ez a szóban forgó iparvágány meglehetősen hosszú: jön a Vágóhíd utcán, el a „textilgyár" előtt, az Intersparnál elágazik a szeszgyár felé, a másik irányba megy a Mosoni-Duna felé, az elevátorháztól végig az út mellett majdnem a révfalui hídig. Immár teljesen értelmetlenül, viszont helyén jókora parkolót lehetne kialakítani a piactér közvetlen közelében.
Úgy tűnik, a leendő bevásárlóközpont környéki területen felszedik a vágányokat, a többi marad. És marad az elágazástól a szeszgyárig vezető szakasz – de az legalább fontos is, hasznos is és marad valószínű, még sokáig.

A tankok már elmentek

A volt Richards-gyárhoz vezető iparvágány gyári végét már lebontották, maradék szakasza viszont utakat keresztez, a már említett kellemetlenségeket okozva. Az olajgyári iparvágány jókora deltával indul, a Híd utcánál végződik, csak éppen már nincs cég, amit kiszolgáljon. Hirtelen támadt ötletből azt mondhatnánk, kár is lenne felszedni a síneket, helyi érdekű vasútja lehetne a majdani fürdőnegyednek...

A szabadhegyi vasútvonal mellett (a Praktiker Áruháznál) már nincs meg a Tüzép, és már jó ideje a szovjet katonák se rakják itt vagonokra a harckocsikat – a húsz éve épült, tehát még szinte újnak számító iparvágány azonban még emlékeztet a múltra.

Van persze Győrben számos, ma is használatban lévő iparvágány, az újabbak azonban már a lakott területen kívül épülnek. Sokak szerint a vasúti áruszállítás előbb-utóbb vissza kell hogy nyerje rangját.

Feleslegessé, értelmetlenné váltak

Vakvágányok: nem fényesítik őket vasúti vagonok kerekei, megszűnt rajtuk a forgalom, feleslegessé, értelmetlenné váltak; de vannak, utakat kereszteznek, értékes területeket foglalnak. S alkalmasint közlekedési bosszúságot okoznak. Sőt, egy éppen vizsgázó autós tanulóvezető bukását is okozhatják: mert hiába tudja, hogy ott (mondjuk a Mester utcánál) már évek óta nem jár vonat, ha nem figyeli az „andráskereszt" jelzését, nem méltányolhatja a vizsgabiztos.

Az iparvágányok dolgában igencsak nagy a káosz, azt sem igazán lehet kideríteni, melyiknek ki a tulajdonosa. Talán részben a MÁV, de ott mostanában akkora átalakulások zajlanak, hónapról hónapra új cégei alakulnak vagy átneveződnek, hogy reménytelen minden utánjárási kísérlet. S az iparvágányokat egykor használó cégek? Ugyan, hol van már az olajgyár, a tejüzem, a Richards... Legutóbb a Rábának a gyárvárosi víztorony melletti telepe tűnt el (szó szerint). Az iparvágányok túléltek minden változást.

Rendezetlen állapotok

Finoman szólva rendezetlennek minősíti a győri iparvágányok körüli állapotot Kontra György, a megyei közlekedési felügyelet közúti, vasúti, hajózási hatósági osztályának vezetője. Több mint két évtizede a közlekedési főiskola tanáraként győri iparvágányok tervezésével is foglalkozott. Ma akkor akad dolga velük, amikor valamely tulajdonos kérésére a megszüntetésről kell határozni. Nem gyakori eset.

Parkoló lehetne a helyén

Most éppen Budapesten, a Központi Közlekedési Felügyeletnél folyik eljárás a volt Rába-telep helyén épülő bevásárlóközpont kérésére. Az üzletközpontnak ugyanis igencsak útjában lenne a vaspálya. Döntés jövő hónap elején várható.

Nos, ez a szóban forgó iparvágány meglehetősen hosszú: jön a Vágóhíd utcán, el a „textilgyár" előtt, az Intersparnál elágazik a szeszgyár felé, a másik irányba megy a Mosoni-Duna felé, az elevátorháztól végig az út mellett majdnem a révfalui hídig. Immár teljesen értelmetlenül, viszont helyén jókora parkolót lehetne kialakítani a piactér közvetlen közelében.
Úgy tűnik, a leendő bevásárlóközpont környéki területen felszedik a vágányokat, a többi marad. És marad az elágazástól a szeszgyárig vezető szakasz – de az legalább fontos is, hasznos is és marad valószínű, még sokáig.

A tankok már elmentek

A volt Richards-gyárhoz vezető iparvágány gyári végét már lebontották, maradék szakasza viszont utakat keresztez, a már említett kellemetlenségeket okozva. Az olajgyári iparvágány jókora deltával indul, a Híd utcánál végződik, csak éppen már nincs cég, amit kiszolgáljon. Hirtelen támadt ötletből azt mondhatnánk, kár is lenne felszedni a síneket, helyi érdekű vasútja lehetne a majdani fürdőnegyednek...

A szabadhegyi vasútvonal mellett (a Praktiker Áruháznál) már nincs meg a Tüzép, és már jó ideje a szovjet katonák se rakják itt vagonokra a harckocsikat – a húsz éve épült, tehát még szinte újnak számító iparvágány azonban még emlékeztet a múltra.

Van persze Győrben számos, ma is használatban lévő iparvágány, az újabbak azonban már a lakott területen kívül épülnek. Sokak szerint a vasúti áruszállítás előbb-utóbb vissza kell hogy nyerje rangját.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Birkás: A politikában kevés a nyugdíjasállás

Birkás Tivadar országgyűlési képviselő elfogadja, hogy 2006-ban nem indulhat egyéni jelöltként, de… Tovább olvasom