Kisalföld logö

2018. 02. 20. kedd - Aladár, Álmos -1°C | 1°C Még több cikk.

Szigorít a Volán a potyázók miatt

A potyázók miatt szigorít a Volán: a sofőrök csak az első ajtót nyithatják ki ezentúl.
Csúcsidőben nem biztos, hogy elég csak az első ajót kinyitni.
A Volán-társaság szigorítása azért szükséges, mert az ingyenes tanulóbérletek megszűnése miatt százmillió forintos bevételtől esett el az üzletág. De ennek pótlása a sofőrök dolga...? Ami biztos, nem a nyilvánosságnak szánták azt a „forgalmi rendeletet", amelyben a Volán vezetősége az autóbuszsofőröket fokozottabb jegyellenőrzésre szólítja fel. A szerkesztőségünkbe eljuttatott levél hamar a lényegre tér: „Ha a közeljövőben a veszteséget nem tudjuk csökkenteni, úgy veszélybe kerül az ez évi bérfejlesztésünk."

Sportot űznek a lógásból

Lencse Gyula helyiüzletág-vezető a levél tartalmát tegnap megerősítette, de előtte tisztázta, ez a forgalmi rendelet valóban belső felhasználásra készült, s nem a nyilvánosság számára. Ez innentől már részletkérdés, az viszont nem, hogy január óta, amikor is megszűntek a szülők számára ingyenes diákbérletek, „ezrével potyáznak a győri járatokon a fiatalok". A Volán tapasztalata szerint a szülők „sportot űznek abból, hogyan játsszák ki a rendszert". Ami a lényeg, nem veszik meg 300 forintért sem a diákbérleteket, a gyerekek pedig – akiket tavaly egyáltalán nem kellett ellenőrizniük a sofőröknek/ellenőröknek, hiszen automatikusan járt mindenkinek a bérlet – rendre azt mondják: az iskolától még nem kapták meg a bérletet; vagy más esetben megpróbálnak lejárt havijeggyel utazni. S itt jönnek képbe a buszsofőrök.

Egymást is figyelik

A belső utasítás ugyanis ebben a sofőrök felelősségét is látja: „Az okokat vizsgálva és a tapasztalataim alapján is arra a következtetésre jutottam, hogy az utóbbi időben kollégáim legnagyobb része az utasok bérlet- és jegyellenőrzését elmulasztják, kinyitva a második, harmadik, esetleg negyedik ajtót is. Azok a kollégák ellenben, akik járatvégzés közben figyelik a bérleteket (viteldíjat), százas nagyságrendben vonták be a múlt negyedévi és januári lejárt diákbérleteket, illetve az első féléves szemeszterbérleteket. Ezért felhívom a kollégák figyelmét a menetjegyek és bérletek szigorú ellenőrzésére. Azt a munkatársat, aki indokolatlanul kinyitja valamelyik ajtót, fegyelmileg elmarasztalom."
„ Ha akár vezető beosztású munkatársaim, vagy az ellenőrök személyesen hanyagságot tapasztalnak a jegyellenőrzésben, úgy felvetem a vétkes kollégával szemben az anyagi felelősségre vonást, illetve a legsúlyosabb fegyelmi büntetést."

Mégis hogyan gondolják?

Itt álljunk meg egy percre, s ezt felvetettük a helyiüzletág-vezetőnek is: mégis mikor indokolt és mikor nem az ajtók kinyitása? Mert azt pontosan tudják az utasok, hogy a reggeli és a kora délutáni csúcsban képtelenség egyetlen ajtón felengedni az utasokat. Ha mégis ezt teszi (tenné) a sofőr, abból – különösebb kockázat nélkül megjósolhatjuk – óriási botrány kerekedne. Nézzük csak példaként a tegnap délutáni csúcsot (a buszjáratokat azért nem nevesítjük, hogy abból a sofőröknek ne adódjon problémájuk).

A belvárosi megállókba érkező buszok közül húszból tizenöt sofőr ha akarta, sem tudta volna megoldani, hogy csak az első ajtót nyissa ki. A leszállók után ugyanis nem lehetett az ajtót a felszállókra csukni. Más volt a helyzet ott, ahol csak felszállókra lehetett számítani, ott az ötből öt már betartotta a vezetői „ukázt", de ezzel az utasforgalom is jelentősen lelassult.
Azt Lencse Gyula is elismerte, hogy vannak megállók, ahol a forgalmi rendeletben foglaltakat képtelenség betartani, de maga is látott nem egy példát arra – s ezt utolsó figyelmeztetésnek szánta az érintett buszsofőröknél –, amikor nyolc felszálló utasnak kinyitották az összes ajtót. A figyelmeztetést főképp ezekre az esetekre szánja, mondta a Kisalföldnek, s annyit még hozzátett: mindez nem pusztába kiáltott szó, az ellenőrzéseket már elkezdték és folytatni is fogják.
Hogy mit érnek el, az egyelőre megjósolhatatlan, az biztos, a Volán vezetősége a napokban döntött arról: intézkedési programot kell kidolgozni, mert ennyi veszteséget nem bír el a cég. Arról nem tudott nyilatkozni a helyiüzletág-vezető, mi is lesz ebben, hiszen csak az elhatározás született meg arról, hogy valamit tenni kell.

Megoszló vélemények

Az emberek véleménye erről az intézkedésről megoszlik, akik többet utaznak – például a főiskolások, Udvardi Attila és Csikós Sándor –, azok úgy vélik, hogy például a 22-esen ezt reggel és délután képtelenség megcsinálni. Horváth Ferencné igazságérzete azt mondja, igenis jeggyel kell utazni, igaz, ő nyugdíjasként már bérlet nélkül is használhatja a tömegközlekedést.

A munkába sietőket megérti: ha minden perc számít, akkor nyilván nem öröm percekig a buszmegállóban rostokolni, amíg mindenki az első ajtónál felszáll. Manczal Ferenc és felesége hasonlóképpen gondolkodik, szerintük a Volán jogosan kéri a jussát, vagyis a jegy árát. Azt mondják, ők nem bérletesek, mert nem utaznak mindennap Győrben, de ha buszra szállnak, soha nem bliccelnek. Egyetlen szubjektív megjegyzés
a végére: a busztársaság az ingyenbérletek bevezetésekor, körülbelül egy éve azt nyilatkozta a Kisalföldnek, a csúcsidőben rendre kialakuló közlekedési káosszal nincs mit tenni egészen addig, míg ennyi diák közlekedhet a tömegközlekedéssel. Most amiatt van baj, hogy még sincs annyi fizető (fiatal) utas, mint volt korábban...

Túlterhelt buszsofőrök

Kevés a fizetésük, az amúgy sem könnyű munka mellé plusz kereseti lehetőséget kénytelenek keresni a buszsofőrök, mondja egy (neve közléséhez érthető okokból hozzá nem járuló) olvasónk. Havi nyolcvanezerből nem lehet tisztességesen családot eltartani, pihenés helyett is dolgoznak bárhol. Olvasónk szerint csak a helyközi üzletág dolgozói közül tizenegyen vállaltak munkát a kismegyeri „csirkeválogatóban". Köztük az a kollégájuk is, aki 52 évesen hirtelen elhunyt, temetése éppen ma van. Olvasónk szomorúságában emelte fel a telefont...

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Aktív a győrújbaráti Rotary Klub

A hazai 36 Rotary klub közül az egyik legfiatalabb, a győrújbaráti már tavaly hallatott magáról. Tovább olvasom