Kisalföld logö

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 2°C | 9°C Még több cikk.

Szakszerűen vagy olcsón?

A háttérben még folynak az egyeztetések, de a gépjármű-felelősségbiztosítás új szabályai körül forr a levegő.

Az Autós Nagykoalíció üdvözli a változtatást, a Mabisz és az autóklub eltérő okokból az Alkotmánybírósághoz fordult.

A gépjármű-felelősségbiztosítással kapcsolatos kártérítési és javítási munkákra vonatkozó új jogszabályok április 1-jétől lépnek hatályba.

Lényegük, hogy a gyorsított, számla nélküli kárrendezés helyett csak számlával elvégzett javításokat fizethetnének a biztosítók, a súlyosan sérült járműveket a forgalomból kivonják és csak műszaki vizsgával engedik vissza. A módosításokról az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke, Knezsik István leszögezte: legfontosabb a gépjárművet használó ügyfelek érdekeinek védelme és a legális gazdaság támogatása.

– A jogszabály az ügyfelek kártérítési jogait sértetlenül hagyta, és megakadályozza, hogy kevesebbet kapjanak, mint a szakszerű javítás összege. Méltányos kártalanítást biztosít akkor is, ha az autó megjavítására nem kerül sor, és ellene hat a gyakorlatnak, amikor a gyorsított kárrendezéssel a biztosítók a méltányosnál jóval kisebb kártérítést fizetnek. A jogszabály megakadályozza, hogy totálkáros autók az illegális gazdaságban kezdjenek új életet. Jelentős lépés, hogy a javításokról az ügyfelek számlát kapnak, ezzel érvényesíthetik garanciális jogaikat, elkerülhetik a balesetveszélyt és a következő kárnál fellépő problémákat – fogalmazott az elnök.

Az új jogszabályok egyike szerint a súlyosan sérült járműveket a forgalomból kivonják és csak műszaki vizsgával engedik vissza. Fotóillusztráció: Kisalföld-archívum
Az új jogszabályok egyike szerint a súlyosan sérült járműveket a forgalomból kivonják és csak műszaki vizsgával engedik vissza. Fotóillusztráció: Kisalföld-archívum

A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) a napokban közölte: a jogszabály ellen az Alkotmánybírósághoz fordul. Elfogadhatatlannak tartják, hogy a biztosítónak nyolc napon belül értesítenie kell a közlekedési hatóságot, ha a gépjármű kormányműve, futóműve vagy karosszériaeleme olyan sérülést szenvedett, ami után az autó forgalomban való részvételre alkalmatlannak tekinthető. A hatóság ezután műszaki vizsgálatra rendeli be a károsultat. A rendelkezés a károkozó gépjárművére nem vonatkozik és a vétlen autósnak kell állnia a felülvizsgálat díját. A törvény szerint az eredmény közléséig a biztosító csak a kár nettó összegének 60 százalékát térítheti meg. A rendelkezés súlyosan sérti a kártérítési jog általános szabályait, ezenkívül megnehezíti és jelentősen meghosszabbítja a biztosítók kárrendezését is – indokol a Mabisz.

A Magyar Autóklub (MAK) szintén megtámadta a jogszabályt a taláros testületnél. Dr. Kovács Kázmér ügyvéd, a MAK Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke elmondta: az autósok érdekében kifogásolják a módosítást, továbbá azért, mert a kifogásolt rendelkezések megbontanák a Ptk. kártérítési szabályainak egységes rendszerét. A javításokról szóló számlák meglétét csak a gépkocsikárokra nézve írnák elő, ugyanakkor a csomagtartóban megsérült egyéb vagyontárgyakra nem, de az autójavításra sem minden esetben (például kátyúkár, vadkár esetén maradna a régi szabály). Zavart keltőek azért is, mert más felelősségbiztosítási területre, a közútkezelők, az ingatlantulajdonosok, a szakmai felelősségbiztosítások területeire nem vonatkoznak, és ezért várható, hogy az Alkotmánybíróság megsemmisíti a kifogásolt rendelkezéseket – mondta az ügyvéd.

A jogszabály az ügyfelek kártérítési jogait sértetlenül hagyta, és megakadályozza, hogy kevesebbet kapjanak, mint a szakszerű javítás összege.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mi lesz a Városréttel?

A Rába felmondta az Engel-csoporttal kötött hosszú távú szerződést, mert esélyt sem lát arra, hogy a… Tovább olvasom