Kisalföld logö

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos 0°C | 9°C Még több cikk.

Sorompók, amelyeket elkerülnénk

Győr-Moson-Sopron - A megye három legidegesítőbb vasúti átjárója címre egy győri, egy soproni és egy csornai átkelő pályázhat nálunk. Az „idegesítő" jelzőt mindannyian azzal érdemelték ki, hogy előttük hosszú perceket kell állnia autósnak, gyalogosnak egyaránt. Van, hogy egy órából a felében zárva van a sorompó – mi tudjuk, hisz lemértük.

Minden településnek megvan a maga vasúti átkelője, amelyet a helyiek – ha csak tehetik – elkerülnek. Tudják ugyanis: lutri, hogy zárt sorompót találnak-e, s ha igen, akkor hosszú perceket kell majd várakozniuk. A Kisalföld megnézte a leggyakrabban emlegetett vasúti átjárókat: az első háromban a mi listánkon egy győri, egy csornai és egy soproni átkelő szerepel, íme az okok:

Győrben az Újlak utcai átjáró évekkel ezelőtt szerzett hírnevet magának: öt éve csaknem polgári engedetlenségi akcióba torkollott az átjáró szinte folyamatos lezárása, az embereket az bosszantotta a legjobban, hogy a hosszú percek várakozása alatt semmilyen vonatot nem láttak – sem jönni, sem menni.

Már öt éve is nyilvánvaló volt, hogy alul- vagy felüljáró kellene az Újlak utcába: pénz azonban nem volt, s most sincs rá. Csütörtök délután egy és két óra között ismét  megálltunk az átjáró előtt, és hasonlóan az öt évvel ezelőtti cikkünkhöz, mértük, hogy hány percig szabad az átjárás. Nos, a 60 percből összesen 27 percig volt zárva az átjáró, ez idő alatt ötször engedték le a sorompókat és hét vonat haladt át előttünk. Ami pozitívum, hogy kétszer a személyvonattal egy időben tolattak át egy-egy mozdonyt is – öt éve még az volt a fő kritika, hogy a tolatások miatt is perceket kell várniuk az autósoknak.

A helyzet ugyanaz: Győrben és Sopronban is hosszú kocsisort alkotnak a várakozók, míg végre átjutnak a forgalmas, és emiatt sűrűn lezárt vasúti átjárón. Fotók: H. Baranyai Edina és Magasi Dávid
A helyzet ugyanaz: Győrben és Sopronban is hosszú kocsisort alkotnak a várakozók, míg végre átjutnak a forgalmas, és emiatt sűrűn lezárt vasúti átjárón. Fotók: H. Baranyai Edina és Magasi Dávid

Meg kell jegyezni azt is, hogy a szemünk láttára szinte minden lezáráskor átment néhány gyalogos és kerékpáros a mintegy húsz-huszonöt méter széles sínpárokon:

az emberek láthatóan hozzászoktak ahhoz, hogy percekig nem történik semmi, így van idejük a veszélyes mutatványra: a tilos ellenére átmenni a síneken.

Ez sem jó hír a végére, de a győri állomásfőnök érdeklődésünkre elmondta: a mostaninál jobb helyzet a közeljövőben nem várható, ugyanis már most is az új biztonsági berendezés  irányítása alatt zajlik a forgalom. Ennek a rendszernek pedig éppen az a lényege, hogy a lehető legrövidebb időre szűkíti a sorompózárások idejét.

Csornán a 86-os főúton, a Szombathely felé kivezető szakaszon lévő vasúti átjáró okoz gondot a közlekedőknek. A tolatások miatt sokszor hosszú percekig tartják zárva a sorompót. A rendőrség 2007-ben „stopperolt" a kereszteződésben egy hétköznap, hét és fél órán keresztül. Az eredmény döbbenetes volt: aznap harminckilencszer engedték le a félsorompót az átjáróban, összesen közel háromórás időtartamra. A leghosszabb zárás 8 perces volt. A kocsisorban állóknak viszont ennél sokkal többet kell várakozniuk, mivel előfordul, hogy az autós csak második, harmadik felnyitásra ér át. A GYSEV Zrt. akkor azt ígérte, hogy a tolatásokat áthelyezik a vasútállomás keleti oldalára. A Kisalföld idén tavasszal szintén „mért" az átjáróban. Nem sok változás volt.

A GYSEV Zrt. tájékoztatása szerint cégük és a MÁV vonalán Csorna belterületén naponta átlagosan 52 személyvonat, 35 tehervonat és körülbelül 10 mozdonymenet halad át a 86-os főút átjáróján. Ez óránként négy lezárást indokol. A GYSEV Zrt. – miután a Csorna–Pápa vonalon szünetel a személyszállítás – valamennyi tolatási műveletét a csornai vasútállomás keleti oldalára helyezte át, tehát nem a 86-os számú főút átjáróját zavarják ezek a tevékenységek.


Sopronban a Kőszegi úti a legzűrösebb közút–vasút kereszteződés. Ötven méteren belül két sorompó lassítja a közlekedést, s mivel nagy forgalmúak, aki erre közlekedik, az szinte biztosan kap sorompót. Ritka szerencse, ha az autós megússza a várakozást, ennél inkább az jellemzőbb, hogy két piros jelzést is kifog egymás után. Ez a probléma azonban hamarosan megoldódik, hiszen egy komplett vasúti fejlesztés részeként megépül a Kőszegi úti  aluljáró. A tervek szerint a kivitelezők 2011-re már végezhetnek is a munkával.

A másik dupla sorompóval „megáldott" városrész a Kossuth Lajos utca, itt azonban a Frankenburg úti aluljáró lehetőséget ad a csomópont kikerülésére.

Győrben és Csornán nem változott a helyzet, Sopron azonban reménykedhet 

Olvasóink írták

  • 11. pan.cser 2008. november 07. 23:40
    „A legszebb az egészben az, miután Csornán a dühös autós kiszabadul a sorompó fogságából, a volt Mofém gyárnál állnak a rendőrök és sebességet mérnek.”
  • 10. KLacinak 2008. november 07. 22:40
    „Nagy város ez a Sopron. Olyan messze vannak az átjárók egymástól, valóban...:-)”
  • 9. csornai 2008. november 07. 22:27
    „Kedves szerkesztő(k)!

    Csorna esetében miért olyan nehéz felfogni, hogy a hatalmas kamionforgalomért nem a vasút a hibás?
    Nem a sorompó és a vasút tehet arról, hogy annyi kamionos jön erre.
    Nem a vasút tehet arról, hogy még mindig nem oldották meg a közúti elkerülő kérdését.

    Kissé beszűkült a kisalföld gondolkodása...”
  • 8. omikron 2008. november 07. 22:11
    „A 86-os úton lévő vasúti átjáró Csornán régi probléma.A hely beépítettsége, a forgalom miatt, valamit elkerülő út hiánya miatt felüljáró nem építhető. Egyetlen megoldás lehetne,a Csornát délről megkerülő út, mely a 86-os főút,és 85 ős főút átmenő forgalmát a vasúti átjárót kikerülve Dör és Szilsárkány előtt elhaladva elvezetné. Ez azonban a város "vezetésének" feltehetően telekspekulációs, nyerészkedési céljai miatt már évek óta húzódik.Pedig a városon átvonuló főként kamionokból álló forgalom már teljesen szétgyúrta az utakat.A városon áthúzó, piros lámpákat figyelmen kívül hagyó, vagy a körforgalmak miatt megszorult kamionok miatt a város közlekedésbiztonsága Budapest belvárosával vetekszik. A rendőrségi jelenlét /hiánya/ is elérte a fővárosi szintet. Az itt lakók tudják, hogy valamit tenni kellene, azt is tudjuk, hogy mit.Sajnos a döntési helyzetben lévők nem itt laknak, így nem akarnak semmit tenni, csak a jó fizetést felvenni.”
  • 7. Peti85 2008. november 07. 21:17
    „"Már öt éve is nyilvánvaló volt, hogy alul- vagy felüljáró kellene az Újlak utcába" <<<Minek? ott van x méterre a felüljáró...ennyire egyszerű...jah gyalogosoknak meg nem messze az aluljáró...ennyire ne legyünk kényelmesek...ha meg oda is aluljárót építenének, ami felesleges...akkor az lenne a baj hogy szórja a pénzt a város...
    A piroson átmenőket meg büntessék meg, aztán elmegy a kedvük tőle...nem tudom nekem nem jutott még soha eszembe hogy át menjek a piroson...”
  • 6. arany 2008. november 07. 21:08
    „Már évek óta a vasúton van a hangsúly, a közúti utak állapotáról miért nincs egy cikksorozat? Kedves u írók legyetek már kedvesek és erről a témáról rjatok. kösz”
  • 5. Kisalföldnek 2008. november 07. 20:28
    „Ez az kedves Kisalföld!

    Szedjük fel a síneket, és szántsuk be a helyüket. Sőt még sóval is szórjuk be!

    Mi lenne, ha a vasutat is megkérdezte volna az a bátor szerkesztő, aki a nevét sem meri vállalni...”
  • 4. artie 2008. november 07. 20:06
    „Motor egér, bravó, az agyad pont annyi, mint amilyen a helyesírásod. Már a neved is hibás...

    Az nem zavar, hogy
    1. Amikor a "komenisták" megtervezték a várost, még tizedennyi autó volt?
    2. Hogy az Újlak utca autóval simán kikerülhető a komenisták által 20 éve épített hídon.

    Persze, minek kérdezem, mert nem, nem zavar.”
  • 3. KLaci 2008. november 07. 19:34
    „Próbálkoztam a polgármesternél - mikor javaslatokat gyűjtött a ciklus megkezdésekor -, nem jött be. Esetleg a Kisalföld felvethetné ezt a javaslatot?”
  • 2. KLaci 2008. november 07. 19:32
    „Sopronban ott a Batsányi úti átkelő is, mivel közel az állomás, az összes tolatás kilóg vagy ide, vagy a Kőszegi út felé. Ráadásul a beérkező vonatok után nem engedik fel 2 percre a sorompót, hanem utána megvárják a kifelé járatot, nagy sort és felesleges várakozást gerjesztve ezzel. Ok kocsival elkerülhető a Frankenburg úti aluljáró felé, de kocsival, vagy kerékpárral ez nem megoldás. Nem elég, hogy a kerékpáros infrastruktúra gyakorlatilag nulla, a Batsányi és Kőszegi út közötti 3 km-en lehetetlen átjutni gyalog vagy kerékpárral. Én még nem nagyon jártam olyan városban, ahol ne lehetne átmenni az állomásnál alul- vagy felüljárón. Sopronban ezzel egy városrész számára közel hoznák a belvárost, a Sparnak is megérné szerintem belefektetni, illetve az autós közlekedés egy értelmes alternatíváját kínálhatnák. Szerintem még csak hatalmas költséget sem verne a városra, csak az kellene, hogy legyen valaki, aki szeret dolgozni a városházán, és összeszervezné a feleket. De ahogy látom, ennek a ciklusnak a legnagyobb kérdése, eredménye, stb. a mélygarázs megnyitása, vagy meg nem nyitása lesz.”
  • 1. motor egér 2008. november 07. 18:49
    „... köszönjük baloghjóskának meg a "dicső" komenyista elődöknek ezt a jól közlekedhető várost! Köszönjük Elvtársak! Nap mint nap megemlékezek rólatok és kedves felmenőitekről.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közmeghallgatás

Győr-Moson-Sopron - A megye önkormányzatának közgyűlése november 21-én, pénteken reggel 9 órától… Tovább olvasom