Kisalföld logö

2018. 05. 24. csütörtök - Eszter, Eliza 16°C | 27°C Még több cikk.

Sokaknak nem térítik az ingázást

Győr-Moson-Sopron - Az ingázók egyötöde semmilyen hozzájárulást nem kap cégétől munkába járási költségeihez. A többség azért nem a lakóhelyén dolgozik, mert ott semmilyen állást nem talált.
A foglalkoztatottak csaknem négytizede, 72 ezer ember ingázik a megyében - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal most közzétett reprezentatív felméréséből, amelynek adatait 2008 első negyedévében vették fel. Nem egészen tízezren dolgoznak saját otthonukban, míg a legszélesebb réteget azok teszik ki, akik megélhetésükért lakásukat ugyan elhagyják, de településüket nem. ők csaknem 106 ezren vannak. A nemek között nagy a különbség A férfiak 42, a nők 31 százaléka ingázik.
A 2001-es népszámlálás eredményeihez képest nem történt jelentős elmozdulás az utóbbi években. Az évtized elején a helyben állással rendelkezők aránya 65 százalékot tett ki, most 61-et. Az ingázók 7 százaléka, mintegy hétezer ember családjától távol él, és csak időközönként - hetente vagy még ritkábban - tér haza. A többiek naponta útra kelnek.

A felmérés feltérképezte azt is, miért kényszerülnek ilyen sokan más községben, városban dolgozni.

Minden második válaszadó mondta azt, hogy semmilyen, minden negyedik pedig azt, hogy képzettségének megfelelő munkalehetőséget nem talált helyben.


Az ingázók hatoda az anyagi igényének megfelelő munkát hiányolta lakóhelyén.

A munka törvénykönyve szerint a munkáltató köteles hozzájárulni a település közigazgatási határán kívül élő dolgozók bejárásához, aminek mértéke a bérlet, menetjegy árának 86 százaléka vasút, 80 százaléka busz esetében. A gépkocsival közlekedőknek a jövedelemadó-törvényben meghatározott költségtérítés jár, de csak akkor, ha nem megoldott a tömegközlekedés, vagy ha az illető mozgáskorlátozottsága miatt van autóhoz kötve. Kollektív szerződésben a munkavállalók számára kedvezőbb feltételek is kiköthetők. A kutatás adatai szerint a Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megyét felölelő nyugat-dunántúli régióban az ingázók több mint egyötöde semmilyen hozzájárulást nem kap bejárási költségeihez, további egytizede pedig legfeljebb közlekedési kiadásai felét kapja vissza. Csupán minden hatodik dolgozó olyan szerencsés, hogy egyáltalán nem kerül számára pénzbe az utazás.

A nyugat-dunántúli régió dolgozóinak hatoda a visszaúttal együtt több mint egy órát tölt utazással naponta. Minden negyvenedik munkavállalónak kell erre legalább két órát áldozni, minden második viszont megússza maximum fél órából.

Olvasóink írták

  • 10. Goldmund 2009. január 22. 12:51
    „Nemigen értem, miért nem térítik meg az utazási költséget, hiszen ez olcsóbb a cégnek, mintha azt bruttó bérben (+TB járulék) kifizeti a dolgozónak.
    Hiszen amennyiben nem térítenek semmit, akkor ha pl. a dolgozó nettó fizetése 100e Ft és az utazási költség havonta 20e Ft, akkor ez számára egy nettó 80e Ft-os állás. Nyilván akkor vállalja ezt az ember, ha még így is jobban jár, mintha otthon vállalna munkát. Ha lakóhelyén egyáltalán nincs munka, lehet, hogy akkor is joban jár, ha otthon marad munkanélkülin: ingyen képezik, TB-ellátott marad, közben meg otthon alkalmi munkákat tud vállalni.”
  • 9. georgbob 2009. január 20. 22:44
    „Közigazgatási határon kívül... Én kb 3 km-rel beljebb vagyok, így mindjárt csak 20 Km-re kell mennem saját költségen...”
  • 8. lebeke 2009. január 20. 10:43
    „Jani! A mi falunkban kb. negyven ember aláírására sem adtak plusz buszt. Röhej, komolyan mondom amit Magyarországon művelnek . Szó szerint veszik a tömegközlekedést. A hétvégi járatokról nem is beszélve. Teljesen el van zárva a környező városoktól az, akinek nincs autója. Pedig sokan dolgoznak az egészségügyben, hála Istennek vannak olyan szerencsések is, akik a kevéske vállalatoknál még alkalmazásban állnak, és hétvégi műszakba is be vannak osztva. Vagy késéssel érnek be a munkahelyükre (és mondjuk el is nézik nekik) , vagy már órákkal a munkakezdés előtt a várost róják. Azért kiváncsi lennék, kik azok akik egy tolvonással szüntetnek be járatokat, vajon ők milyen körülmények között járnak be a munkahelyükre. Rendszeresen. Már ha bejárnak rendszeresen. De hogy nem a Volánbusz heringjárataival, az egyszer biztos. Legalábbis nagyon meg lennék lepne, ha nem így lenne...”
  • 7. Csajsziland 2009. január 20. 10:40
    „Szintén zenész: munkahely 60 km (oda-vissza 120), Havi 2500-3000 km , a térítés 9/ft km. Olajcsere, gumi satöbbi bukó. A térítés a valós költség töredéke. Baleset, autótörés, lengéscsillapítók, szervizelés, ónos eső: magánügy. Buszjárat nincs, vonat nem is volt.”
  • 6. jani1961 2009. január 20. 10:23
    „Az csak egy dolog hogy nem vagy keveset térítenek. De még a vállalatok és a Kisalföldivolán sem tud olyan menetrendet csinálni hogy időbe eltudjuk jutni a munkahelyre.Főleg a hétvégi műszakoknál van áldatlan állapot.Miért nem tudnak leülni és egyeztetni a cégek és a Volán.Miért tologatják a kérelmeket jobbra balra.Másfél órát utazok naponta reggel és este haza szintén ennyit,De hétvégék még ugyan ennyit várhatok is hogy haza jussak.Nekem nincs autóm de éjszakai műszak után belesem ülnék.Mert fáradtan nem lehet vezetni.
    Elalszik az ember és akkor családok mennek tönkre a balesetbe.
    Egyszerűbb lenne a menetrendeket ahhoz egyeztetni hogy hétvégén is munka végzés folyik sok helyen.A cégem a Volánra meg Uniós elvekre hivatkozik?a volán meg a cégemre hogy ilyen problémáról nem tudnak.Vagy ha tudnak akkor az a magyarázat hogy egyéni probléma.Kérelmet is írtam a polgármesternek hogy jelezze a Volán felé az igényünket,8-10-emberrel is alá írattam a kérelmet mégsem történt semmi változás.Ki -hez kellene fordul ni? Ki segít az egyszerű munkás embernek hogy ne keljen hosszú órákat várnia pályaudvarokon?Mit tegyünk a a fejekbe Nincs Európa?”
  • 5. elemér 2009. január 20. 01:43
    „Hát akkor már haver az USA-ban is megéri neked. Itt legaláb megfizetnek.”
  • 4. előrelátó 2009. január 19. 19:24
    „oda vissza 220km.......”
  • 3. előrelátó 2009. január 19. 19:23
    „A munkahelyem 110 km van, havi 3-4000 km teszek az autóba. Az havi 60-70 ezer ft......felét ha megtérítik........”
  • 2. k 2009. január 19. 18:52
    „Osztom véleményem az előttem szólóval.”
  • 1. MTT 2009. január 19. 16:39
    „Mint már régebbi kommentemben írtam, örül az ember, ha van hol dolgoznia, inkább elkárolja a kocsifutást, vagy a bérletpénzt, ami esetenként akár 12-15ezer Ft is lehet, attól függően, ki milyen távolságra lakik a munkahelyétől. Nem beszélve arról, hogy amennyiben netán több mint 15 km.re lakik, a buszjárat sem a legjobb, akkor meg inkább az autó, legalább nem kell 1,5 órát várni a busz indulásásra. 21.-ik század, mai magyar valósága.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Zöldkártya a lakóházaknak

Győr-Moson-Sopron - Ma már ha valaki elektromos készüléket, például mosógépet vásárol, megnézi, az… Tovább olvasom