Kisalföld logö

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Sok érettségiző írni-olvasni tanul

Győr - Addig nem várható megújulás a szakképző iskoláktól, amíg olyan diákok mennek oda, akik néhány évtizede a hetedik-nyolcadik osztályt sem végezték el – ilyen és ehhez hasonló vélemények hangzottak el a hétfői megyei tanévnyitón.

– A gimnáziumokban és a szakközépiskolákban igen magas számban vannak olyan gyerekek, akiket az érettségi előtti évben gyakorlatilag írni-olvasni kell tanítani vagy a nyolcadik osztály tananyagának elsajátítása szintjén vannak – jelentette ki Turbók Arnold Bertalan hétfőn az óvodák, az általános és középiskolák, valamint az intézményfenntartó önkormányzatok számára rendezett megyei tanévnyitó értekezleten Győrben.

Az óvodák, az általános és középiskolák, valamint az intézményfenntartók vezetői számára rendeztek  tanévnyitót. Fotó: Krizsán Csaba
Az óvodák, az általános és középiskolák, valamint az intézményfenntartók vezetői számára rendeztek tanévnyitót. Fotó: Krizsán Csaba

A megyei pedagógiai intézet igazgatója más meghökkentő állítást is tett. A szakképző intézményekről például azt mondta, hogy addig nem várható tőlük megújulás, amíg olyan diákok mennek oda, akik néhány évtizeddel ezelőtt a hetedik-nyolcadik osztályt sem végezték el. Az új felsőoktatási felvételi rendszert amiatt bírálta, mert nem kevés helyre 30–40 százalékos teljesítménnyel is be lehet jutni.

A szakember szólt a jelenlévőknek az idei és a következő tanév legfontosabb változásairól is. Megemlítette, hogy az óvodák 2010-től semmilyen jogcímen nem utasíthatják el a hozzájuk jelentkezők felvételét. Ugyancsak jövőre létrejöhetnek az első egységes óvodák-bölcsődék. Beszélt arról is, hogy a szülői jogok folyamatosan bővülnek, amit érdemes lehetőségként felfogni.

„Ma nem az a pedagógusok gondja, hogy bántják őket, hanem hogy nem érik el a szülőket" – magyarázta.

Hoffmann Rózsa kereszténydemokrata országgyűlési képviselő, a parlament oktatási és tudományos bizottságának tagja előadásában „az 1013. magyarországi tanév" kezdete alkalmából boldog új évet kívánt a tanítóknak és a tanároknak. Többször utalt rá, hogy nem ért egyet a jelenlegi oktatáspolitikával. „Lehet kompetenciákkal villogni, de ha nincs mögötte műveltség, akkor az egész semmit sem ér" – fogalmazott.

Rossz iránynak nevezte az iskolák nevelési eszközeinek megkurtítását: az osztályfőnöki óra nem kötelezővé tételét, a mind kevesebb szabadidős foglalkozást, kirándulást, tábort. Hozzátette ugyanakkor azt is, hogy a bajokat a társadalom általános erkölcsi állapotának romlása is okozza. „Amíg nem kezelik értékén a pedagógusok munkáját, addig a hanyatlás folytatódik" – vélekedett.

Firtl Mátyás, a megyei közgyűlés alelnöke jelezte, nehéz tanév elé néz az ország, mert a kormány állításával szemben folyamatos a forráskivonás a közoktatásból, és a szakmai érveknél mindig erősebbek a pénzügyiek. A leggyengébb pillérnek a pedagógusok alacsony fizetését nevezte meg. Örömtelinek mondta ugyanakkor, hogy a felmérések alapján a megyei iskolák összességében az ország élvonalába tartoznak.

Olvasóink írták

  • 15. pszihomókus 2008. augusztus 28. 16:50
    „Milyen pszichológus az, aki egy gyerekkel nem tud mit kezdeni? Adja vissza a diplomáját!”
  • 14. Valaki 2008. augusztus 27. 08:02
    „13. Harcona Marcos

    Egyszer meghívhatnál egy ilyen 2 perces rendcsinálásra, mert a mai gyekekekkel már a pszichológusok sem tudnak mit kezdeni!
    Tényleg voltak szünetek év közben is: szeptember-december között 1 hét(téli szünet)
    Január 3- június 20 között 2 nap (Húsvéti szünet)
    Nyugaton minden ötödik hét után van kb. 1 hét szünet!”
  • 13. Harcona Marcos 2008. augusztus 27. 00:41
    „Valaki,
    lehet, hogy láttam már iskolát belülről is. 30 magából kivetkőzött gyereket is. Két perc alatt rend van, igaz nem hisztérikusan sikoltozom.

    Talán éppen az az alapvető probléma, hogy egyes tanerők ´megtépázottabbak ´az az elfogadhatónál - itt már most hallani éjfél után is, hogy a tanítóképzős fiatalság idegrendszere mennyire odavan.

    És legyen hát hat hét a nyári szünet, de akkor az őszit, télit, és tavaszit se felejtsük!”
  • 12. dörmi 2008. augusztus 26. 21:23
    „A cikk első mondatához:
    Tessenek mondani, hogy az ördögbe jutott el az érettségi előtti évig az az igen magas számú diák, akit akkor kell(ene) megtanítani írni-olvasni?
    Hogyan tanulták meg a tananyagot ezek a diákok, ha azt nem tudták elolvasni?
    Hogyan írták meg az írásbeli feladatokat az előző 3-4 tanév során?
    Egyáltalán: hogyan lehetett őket az érettségi előtti évig engedni? A cikk egy későbbi része: "...olyan diákok mennek oda, akik néhány évtizeddel ezelőtt a hetedik-nyolcadik osztályt sem végezték el."
    Bocs! Hány éves diákok lehettek ezek? További jo(BB) munkát, Kedves Kisalföld!”
  • 11. jockey 2008. augusztus 26. 19:31
    „9. Valaki

    Sajnos látom, mint gyakorló szülő. Ettől függetlenül igenis vannak jó pedagógusok, akik mindezek ellenére is értékeket tudnak közvetíteni a gyerekek felé, és azok nagy része vevő is rá. Pontosan az a baj, hogy amikor létszámcsökkentésre kerül sor egy iskolában, akkor az igazgató az esetek döntő többségében nem szakmai, hanem szubjektív alapon dönt arról, ki menjen, illetve ki maradjon. Olyan esetről is tudok, amikor a helyi politika szólt bele a személyzeti kérdésekbe. Pedig ha szakmai alapon történne a kiválsztás, akkor a pályán csak kényszerből tengődő, a gyerekeket nem szerető, a munkát tehernek érző "pedagógusok" hagynák el az iskolákat, és a jók maradnának ott, a kormány minden ténykedése ellenére is nőhetne az oktatás színvonala.
    Abban van igazság, hogy a gyerekek egy részével nehéz mit kezdeni, de ezt már mindenki akkor tudja, amikor pedagógusképző intézménybe jelentkezik. Aki nem érzi magát alkalmasnak arra, hogy állja a sarat a nehéz esetekkel szemben, ne menjen erre a pályára.”
  • 10. Cady 2008. augusztus 26. 16:44
    „Volt olyan tanárom, akinek az óráit vártuk. Nem volt zajongás, de úgy adta elő az anyagot, hogy azt hittük, a történelem a világ legjobb dolga. De volt olyan óra is, ami előtt remegtünk, és megszólalni akkor sem mertünk, mikor kérdeztek...”
  • 9. Valaki 2008. augusztus 26. 15:55
    „8. jockey

    Láttad már hová züllesztette az oktatási és tanulási szintet a maszop-szadesz? 30 fős osztályokban a mai gyerekekkel nem lehet tanulni, tanitani, hiszen kb, 70 százalékuk valamilyen szinten sérült. A gyermekek jövőjét már a szülők elrendezték, amikor otthon egész nap engedik gyerekeiknek a videót-tévét-internetet stb.!”
  • 8. jockey 2008. augusztus 26. 11:02
    „Azért ez érdekes dolog ám! Vannak ugyanis pedagógusok, akiknek az óráján csend és rend van, lehet tanulni, figyelni. Nekik nem kell artikulátlan hangon üvöltözni a gyerekekkel, nem kell teleírni az ellenőrzőt, nem kapnak idegösszeroppanást és láss csodát a gyerekek tanulnak az óráikon és mégis szeretik őket. Sajnos ők vannak kevesebben. Ők valóban jóval több fizetést érdemelnének a jelenleginél. Azután ott van a másik véglet, akik képtelenek fegyelmet tartani az órán, magyarázni nem tudnak, de "gyógydolgozatot" íratni igen. Tönkretehetik egy gyerek jövőjét csak azért, mert ők alkalmatlanok a szakmájukra. Nekik a jelenlegi fizetés is nagyon-nagyon sok. A pedagógusi alkalmasság nem abból áll, hogy elvégzi az ember a főiskolát - esetleg egyetemet - utána "felkészül" az órákra, majd ledarálja az anyagot, jobban várva a csengőt, mint a gyerekek. Éppen ez lenne a dolog lényege, hogy olyan ember menjen pedagógusnak, aki szereti a gyerekeket és tud hatni rájuk, el tudja magát fogadtatni velük. Ez is lényeges képesség és jóval fontosabb mint az, hogy ki mennyi lexikális anyagot tud bemagolni.”
  • 7. Cady 2008. augusztus 26. 10:10
    „Érdekes téma ez...
    Vannak a gyerekek és szüleik. A "nagyok" elfoglaltak, nincs idejük nevelni a csemetét, ráhagyják a tanárokra! Elvégre, úgyis azért van az iskola, hogy embert csináljon a srácokból?! De ugye 0-ás IQ-ból nem lehet csodát csinálni!...
    Aztán vannak a tanárok. Akiknek tele a hócipőjük az ilyen neveletlen kölykökkel, (meg amúgy sokszor az összessel) és általánosítanak. Ha meg vki értelmes lenne, csak kicsit lassabb a felfogása (vagy vmilyen otthoni probléma akadályozza) azt meg sem közelítik... Az már keményebb munkát igényelne, arra meg sem ereje, sem idegzete, sem energiája. Arról nem is beszélve, hogy a teremből kilépve attól retteg, mikor veszíti el az állását.
    Szóval bonyolultabb dolog ez annál, mint ami a felszínen látszik!”
  • 6. Valaki 2008. augusztus 26. 10:05
    „5. Harcona Marcos

    ha valamiről fogalmad sincs, akkor nem kéne okoskodnod! Egyszer ülj be egy órára, és akkor majd meglátnád mire mennél 30 magából kivetkőzött gyerekkel, akik simán elküldenek melegebb éghajlatra ha valami nem tetszik nekik! A tanároknak szünetben is felügyelni kell, nehogy megfojtsák, agyonverjék stb., egymást a sok videofilm mintájára. A szünet másfél hónap ha nem tudnád, de az roppant kevés a megtépázott pedagógusi idegrendszer gyógyítására. Majd egyszer beszélgess egy "panelos" szülővel ezügyben, akkor talán "okosabb " leszel!”
  • 5. Harcona Marcos 2008. augusztus 26. 01:05
    „Mici Mackóról úgy tudtam egy együgyű, de jóindulatú medvebocs. Nem pedig önérzetes pedagógus, aki azonnal aláz, bár fogalma sincs arról hogy Turbó Berci télleg primityv tévé függő-e vagy csak látott már tanárt közelről. Személyeskedik, nem azzal foglalkozik, hogy igaz-e vagy se, amit a másik mond.

    Nem kellene keverni a dolgokat. A tanárok nyári szünete kicsit hosszabb, mint az átlagos szabadság. Úgy két hónappal.
    A napi 4-5 óra munka természetesen 45 percben értendő. A dolgozatokat valóban ki kell javítani, de az órára készülést annyira ne kelljen már komolyan venni - mondjuk a második tanéve után már illik tudni a tanárnak is az ált. isk. tananyagot (alsó/felső tagozat bontásban) különösebb rákészülés nélkül is.

    Tanárok jelentős részének nem sok pedagógiai készsége van, azt a főiskolán nem is nagyon fejlesztik - logikusan könnyebb módszertanokat számon kérni, mint azt felmérni, hogy elbír-e 30 gyerekkel. Aztán csodálkozik a sok hisztis csipa, hogy még a tízévesek előtt sincs tekintélye...

    Ha valakit érdekel a ´pedagógusképzés´, akkor látogasson el a tanítóképző kollégium környékére éjjel fél kető körül, aztán meglátja a színvonalat azonnal. Primitív falusi libák, akik városra kerültek, oszt majd őket kell tisztelni, ha nem sikerül megbukniuk három évig se, hogy mennyit dolgoznak - akár napi nettó 4 órát is, kilenc hónapig. Katasztrófa.

    A gyerek az gyerek, a szülő olyan amilyen, extrém esetek kivételével a tanárnak illene tudni kezelni a helyzetet.
    Ha nem megy, akkor pedig az igazgatónak kellene megvédeni a kollégáját és az intézményét, ad abszurdum a gyerekeket a tanártól, de annál általában már kényelmesebb állása van, hogy ilyenekbe keveredjen. (Tisztelet a kivételnek.)”
  • 4. lHunter 2008. augusztus 26. 00:28
    „Na azért ne általálánosítsunk annyira!A diákok között kb annyi a neveletlen,mint a pedagógusok között az alkalmatlan!Pedagógus is és diák is van jó is rossz is!Mid kettőt ki kell szűrni!én már hallottam olyat,hogy amúgy egy remek iskola igazgató,akit szerettek a diákjai olyan pedagógust vett fel az iskolájába akire a felesége nem volt féltékeny!Azt is csináltak a diákok az órákon amit akartak!Nem lehetett tanulásra bírni őket,mert azt mondták minek tanuljak,ha az órán ugy is kipuskázhatok mindent!Jatutikának meg azt üzenném remélem nem abból vonja le a következtetéset,hogy a gyerek kiket jelöl meg ismerőseinek,hanem abból hogy a gyerek mit produkál az óráján!Sajnos nagyon sok pedagógus(tisztelet a kivételnek!!!) pofára osztályoz!”
  • 3. Jakutika 2008. augusztus 26. 00:11
    „Mici Mackó köszönöm a pedagógusok nevében. A közvélemény még mindig nem tudja, hogy a tanárok nyáron a szabadságukat töltik és nem vakációznak. Nem tudja, hogy a nettó bér 90-120 e forint körül mozog. Van ahol az alsó összeg. Hm? A Vekerdy úr, meg a Trencsényi úr, akik egyetemen tanítanak (nekem is van tőlük jelesem hahah) alkalmatlannak bélyegzik a pedagógusokat. Ők tanítottak, az igaz, hogy módszertanra arra nem, csak elméleteket, meg neveléstörténetet. Kicsit abszurd. Mit is várhatnánk? A gyerekeket a szüleik nagy része semmilyen szinten nem korlátozza. ajánlom nekik, hogy menjenek fel a közösségi portálokra és nézzék meg kikkel haverkodnak a csemetéik, milyen kluboknak tagjai, milyen fotóik vannak. Meg fognak lepődni.”
  • 2. Mici Mackó 2008. augusztus 25. 23:08
    „Drága tudatlan barátom! Érzékelhető mód súlyos sérülések értek Téged az iskolai tanulmányaid során, emiatt még az érettségi előtt kimaradtál az iskolából.
    Ma egy tanár nem csak 4-5 órát tanít, azokra az órákra fel is kell készülni, úgy, hogy a Te neveletlen fiad ne kelljen kirohannia a pályakezdő tanítónak-tanárnak. A dolgozatokat is ki kell javítani, be kell hívni a hozzád hasonlóan gondolkozó szülőket és elmesélni nekik, hogy attól, hogy ők hülyék, még a gyereküknek nem kéne annak maradni... Ecetera
    Az, hogy a pályán kik vannak és majd kik nem lesznek a társadalom felelőssége. A társadalom jelentős része hozzád hasonlóan TV- nevelődött. Annak, akinek a Győzike a nevelőapja, és még a Mónika show is növeli tudatlanságát, hát annak efféle hozzászólásokra futja.
    Egy iskolaigazgatót pedig ne hasonlíts a politikusokhoz, mert Ő elég koldus ahhoz, hogy becsületes is maradjon. A pénz szagára megy a légy és az iskolában nincs se pénz, se légy!”
  • 1. turbó berci 2008. augusztus 25. 21:59
    „Ha figyelembe vesszük, hogy a pedagógusok évente 9 hónapon át napi 4-5 órát dolgoznak, nem is olyan kevés a fizetésük. A leggyengébb pillér pedig az, hogy a pedagógusképző intézményekben az alkalmasság nem szerepel a felvételi követelmények között. Jönnek a jó tanuló kislányok, akik azért annyira nem jó tanulók, hogy máshová is felvegyék őket, majd miután elvégezték az iskolát, a harmadik napon sírva jönnek ki az osztályból. Lehet, hogy valaki szépen megtanulja vizsgára a tételeket, meg remek vázlatokat tud írni a gyakorló órára, de attól még nem tud rendet tartani az igazi gyerekek között. A valóban alkalmas pedagógusok tényleg megérdemelnék a több fizetést, de a kb. 60%-uk nem az. Az igazgatók meg nyilván a haverokat tartják alkalmasnak, de hát miért lenne más helyzet egy iskolában, mint az egész országban? A helyzet nem egyszerű, de legalább reménytelen.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A magyar erdőkért díjazták

Mórichida - A földművelésügyi miniszter állami ünnepünk alkalmából Pro Silva Hungariae díjban… Tovább olvasom