Kisalföld logö

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 20°C | 30°C Még több cikk.

Sínen van a GYSEV-pályázata

Győr-Moson-Sopron - Az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. közös konzorciuma ajánlotta a legtöbbet, 102,5 milliárd forintot a MÁV-Cargo részvényeiért - így ők lettek a befutók az év egyik legjelentősebb privatizációján. Bár a szerződés szakmai része még huszonegy napig titkos, a Vasárnapi próbált minél többet megtudni 2007 egyik legnagyobb üzletéről.
A győztes konzorciumon belül az osztrák Rail Cargo Ausztria 91 százalékot, míg a GYSEV Zrt. 9 százalékot tesz ki. "Ez azt jelenti, hogy kilenc százalék mögött továbbra is a magyar állam áll" - mondta Kamarás Miklós, a MÁV elnöke az üzlet nyélbeütésekor. Az új tulajdonos a szerződés aláírása után kezdi meg a 102,5 milliárd forint folyósítását, amely teljes egészében a MÁV büdzséjébe kerül.

Ebből a pénzből az adósságait kezdi el törleszteni a vasúttársaság. A hírek szerint az eladással nem csupán a MÁV Zrt. járt jól, hisz a dolgozók a birtokukban lévő részvényeket most több százezer forintért adhatják el az új tulajdonosnak.

Három hétig még titkos

Rövid tenderemlékeztető: a MÁV Zrt. 2007. május 29-én írta ki a kétfordulós pályázatot, amelyre az első körben 16 konzorcium pályázott és 12 tett konkrét ajánlatot. Majd augusztus 10-én úgy döntött a felügyelő bizottság, hogy öt helyett hét konzorciumot hívnak meg a második körben.

A privatizációs szerződés tartalmáról, valamint arról, hogy mi van az osztrák-magyar befektetői páros legmagasabb árajánlata mögött - vagyis milyen beruházásokat vállalnak a jövőben - legkorábban 21 nap letelte után derülhet fény. Az biztos, hogy a MÁV-Cargo igénye az volt, hogy a jelenlegi 13500 vagont újítsák fel, s a munkavállalóknak alakítsanak ki jobb környezetet.

A pályázók a munkavállalói kötelezettségvállalásaikra maximum tíz, a megajánlott - s pénzügyi garanciákkal alátámasztott - árajánlatra maximum 90 pontot kaphattak. Az értékelés során előbb a munkavállalói pontokat osztották ki, a külön zárt borítékokban beadott árajánlatok bontására csak ezek után került sor. Az árborítékok az értékelés időpontjáig közjegyzői letétben voltak. Így a MÁV vezetése szerint hiába szivárogtak ki több napilapban is hírek a befutóról, nem sértették meg a pályázatot. "Legalábbis mi nem tudunk semmilyen hibáról" - tette hozzá Kamarás Miklós MÁV-vezér.

Válaszok jövőre

Szerettük volna megkérdezni Dr. Székely Csabát, a GYSEV vezérigazgatóját a tranzakcióról - különösen azt érdekelt volna bennünket, hogy az üzlet kapcsán várhatók-e megyei befektetések -, de Stöckert Dávid, a társaság szóvivőjének elmondása szerint Dr. Székely Csaba egész héten betegszabadságon volt. Így felvetéseinkre leghamarabb 2008-ban derül fény.

13 ezer kocsi, 30 milliárd tőke
A MÁV-Cargo Zrt. Magyarország első számú árufuvarozó partnere 2006. január 1-jével indult önálló útjára a Magyar Államvasutak Zrt. árufuvarozási üzletágának különálló cégbe való szervezésével. Egészen mostánáig száz százalékosan a MÁV tulajdonában volt úgy, hogy harmincmilliárd forint induló tőkével, több mint 13 ezer vasúti kocsiból álló vagonparkkal és közel 3100 fős induló létszámmal jött létre.






hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A világ 2007-ben: uniós kudarcok, lassuló gazdaság

A híradások középpontjában 2007-ben a gloáblis felmelegedés és a klímavédelem állt. Mi sem jobb… Tovább olvasom